Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 22:19

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
Ik heb een foto set die gemaakt is tijdens een vakantie in Nieuw Zeeland in 2016. Deze set heb ik destijds bewerkt in Lightroom en ge-upload naar Flickr. Het is mij later opgevallen dat de foto's allemaal vrij accurate locatie gegevens hebben op Flickr. Ik heb deze foto's wel eens gedeeld met vrienden, en ging er van uit dat iemand deze handmatig toegevoegd had, al leek mij dit voor honderden foto's zeer onwaarschijnlijk. Ik heb hier verder eigenlijk niet zo veel aandacht aan gegeven totdat ik vandaag in Lightroom zie dat er GPS metadata in de raw foto bestanden zit.

Ik heb voor het maken van de foto's een Nikon D800 gebruikt zonder externe GPS ontvanger, en na mijn weten zit er in de D800 geen GPS ontvanger en/of bluetooth. Tevens hebben geen enkele van mijn andere foto's GPS data, alleen de set van Nieuw Zeeland.

Mijn vraag is dus, hoe kan zo iets, waar komt deze data vandaan, en waarom zit het alleen in 1 foto set?

De GPS data is trouwens niet super accuraat, het zit er altijd wel 100m vanaf.

Beste antwoord (via CaDje op 27-04-2021 15:59)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
Even gezocht, maar zonder ingebouwde GPS, Bluetooth of WiFi is dat wel héél mysterieus :) Om maar met de domste vraag te beginnen: je weet zeker dat je geen GPS-ontvanger had gehuurd, of ze zelf getagd hebt? Dat is het soort ding dat ik zelf vergeten zou kunnen zijn in vijf jaar tijd :+ Zijn ze individueel getagd, of zijn het groepen die allemaal op dezelfde locatie staan?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
Even gezocht, maar zonder ingebouwde GPS, Bluetooth of WiFi is dat wel héél mysterieus :) Om maar met de domste vraag te beginnen: je weet zeker dat je geen GPS-ontvanger had gehuurd, of ze zelf getagd hebt? Dat is het soort ding dat ik zelf vergeten zou kunnen zijn in vijf jaar tijd :+ Zijn ze individueel getagd, of zijn het groepen die allemaal op dezelfde locatie staan?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd, de D800 heeft GEEN ingebouwde GPS ontvanger. :N
En dat zeg ik als eigenaar van een D800(E). :Y

Zelf gebruik ik vrijwel altijd een aangekoppelde GPS unit, zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1590/24946513280_cd3a4ae397.jpg

Je zou wellicht met ExifTool/-GUI kunnen kijken wat de precieze inhoud van de GPS metadata behelst. Wellicht dat je daar uit wat nadere info kunt halen?

Zo ziet het er uit, als je de gelogde EXIF GPS metadata in een NEF file bekijkt met ExifToolGUI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hbkm9fKsbHfxmOSqR83Ht388ZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yshdLYxMrISxixHO7KY0w95N.jpg?f=fotoalbum_large

Als de GPS d/t stamp ontbreekt en ook het aantal GPS satellites leeg is, dan zit het er dik in dat de data later, handmatig is toegevoegd. En niet gecreëerd door een 'echte' GPS receiver.

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 27-04-2021 15:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CaDje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:52:

Mijn vraag is dus, hoe kan zo iets, waar komt deze data vandaan, en waarom zit het alleen in 1 foto set?
Zonder verdere detailinfo blijft dat koffiedik kijken.
Metadata kan er tijdens het maken van de opname zelf, of in elk ander later stadium, aan toegevoegd zijn...
De GPS data is trouwens niet super accuraat, het zit er altijd wel 100m vanaf.
Heb je wellicht een concreet voorbeeld?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:14
Ik heb de GPS locaties vaak wel achteraf toegevoegd door middel van opgenomen gpx-bestanden. Je koppelt dan de foto en locatie door middel van het tijdstip. Dat kan je doen in bijvoorbeeld Lightroom. Vaak zit je er wel wat naast aangezien het tijdstip in de camera niet altijd accuraat is (vooral als je een andere tijdzone bent gegaan en vergeten hebt dit aan te passen). Misschien heb je dat zelf gedaan (of een vriend).

Andere mogelijkheid is dat flickr een algoritme heeft waar we niet van weten, of dat iemand anders het handmatig heeft gedaan.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
De Map view in mijn versie van lightroom werkt helaas niet meer. Ik weet iig zeker dat ik geen GPS module gebruikt heb. Als ik naar de GPS data van de foto's kijk zijn ze idd in groepen getagd. Ik zal het denk ik dan wel zelf in Lightroom gedaan hebben destijds.

Ik ben nog even aan het zoeken of ik een soort track changes kan vinden in Lightroom. Helaas is de geschiedenis in de develop pagina van lightroom leeg, deze wordt schijnbaar niet in de catalog opgeslagen (ik heb lightroom waarschijnlijk een keer opnieuw moeten installeren).

Ik heb met Exiftool de NEF file bekeken, en hier zit idd geen GPS data in verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je misschien wel een gps bij je gehad en die data aan de foto's gekoppeld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Heb je niet gewoon je google location history gekoppeld aan die foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MBvB schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:38:
Heb je niet gewoon je google location history gekoppeld aan die foto's?
Dit doet Google met de foto's van mijn 60D (zonder GPS). Er staat dan "estimated location" bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
TMDC schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:50:
[...]

Dit doet Google met de foto's van mijn 60D (zonder GPS). Er staat dan "estimated location" bij.
Jij hebt je foto's dan bij google staan? Koppelt google dan de datums van je telefoon gps data en foto's aan elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CaDje schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:57:
[...]

Jij hebt je foto's dan bij google staan? Koppelt google dan de datums van je telefoon gps data en foto's aan elkaar?
Yes, vond ik ook even verrassend. Maar achteraf wel handig.

Als ik een dag in de dierentuin loop met mijn telefoon en daar zowel met mijn DSLR als telefoon foto's maakt, dan leidt Google daar uit af dat mijn DSLR dan waarschijnlijk op dezelfde plek was als mijn telefoon en ikzelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e__NTLStC6LINuxZJ5hhSRet6zo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mpk3YombIJu7GxdO1jicSbq7.png?f=user_large

Uitleg Google:
Your photo may have a location if:
  • Your device's camera saves your location with the photo.
  • You add a location.
  • Google Photos estimates your location from information such as your Google Location History or landmarks detected in your photo.
Pagina: 1