Ik heb een foto set die gemaakt is tijdens een vakantie in Nieuw Zeeland in 2016. Deze set heb ik destijds bewerkt in Lightroom en ge-upload naar Flickr. Het is mij later opgevallen dat de foto's allemaal vrij accurate locatie gegevens hebben op Flickr. Ik heb deze foto's wel eens gedeeld met vrienden, en ging er van uit dat iemand deze handmatig toegevoegd had, al leek mij dit voor honderden foto's zeer onwaarschijnlijk. Ik heb hier verder eigenlijk niet zo veel aandacht aan gegeven totdat ik vandaag in Lightroom zie dat er GPS metadata in de raw foto bestanden zit.
Ik heb voor het maken van de foto's een Nikon D800 gebruikt zonder externe GPS ontvanger, en na mijn weten zit er in de D800 geen GPS ontvanger en/of bluetooth. Tevens hebben geen enkele van mijn andere foto's GPS data, alleen de set van Nieuw Zeeland.
Mijn vraag is dus, hoe kan zo iets, waar komt deze data vandaan, en waarom zit het alleen in 1 foto set?
De GPS data is trouwens niet super accuraat, het zit er altijd wel 100m vanaf.
Ik heb voor het maken van de foto's een Nikon D800 gebruikt zonder externe GPS ontvanger, en na mijn weten zit er in de D800 geen GPS ontvanger en/of bluetooth. Tevens hebben geen enkele van mijn andere foto's GPS data, alleen de set van Nieuw Zeeland.
Mijn vraag is dus, hoe kan zo iets, waar komt deze data vandaan, en waarom zit het alleen in 1 foto set?
De GPS data is trouwens niet super accuraat, het zit er altijd wel 100m vanaf.