Beste ontwerp voor geïntegreerde center speaker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 20:51
Allereerst. Ik weet dat het inbouwen van een speaker in een kast of ergens in plaatsen altijd afbreuk doet aan de akoestiek.

Dat gezegd hebbende gaan wij een scheidingswand op maat laten maken. Onderdeel daarvan is een tv meubel. Daar wil ik mijn center speaker in verwerken. Dat kan op meerdere manieren (alles is mogelijk, want we laten het ontwerpen).

Zouden jullie je mening kunnen geven tav welke oplossing het geluid het beste tot zijn recht laat komen? En ook als je mag adviseren, hoeveel ruimte rondom vrij laten?

Ik heb een vrij grote center speaker. Een Klipsch RP-504C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAXYrudZfMFuYbkDYzAK4THCeLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84O9iKjyVED2qcCRRicddaSh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het eerste ontwerp wat wij hadden bedacht. Speaker is van voor en bovenkant ingesloten met speakerdoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTWwQIjqHenTglMBO_0fNAXvwiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DX3KJLyDRbLCkQwkAv4cpksS.jpg?f=fotoalbum_large

Het tweede ontwerp vind ik zelf mooier maar dan is de bovenkant voorzien van een plank waardoor het geheel potentieel holler gaat klinken? Aan de onderkant zou net als bij ontwerp 1 ruimte zijn voor apparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7WhbLzqmrRpFd3SrGdojOP5FDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGp7jmK7fzthNGiFytklO3ZR.jpg?f=fotoalbum_large

Belangrijkste vraag, is het echt veel beter voor de akoestiek als er ook boven speakerdoek is opgenomen? Dan houdt ik dat erin. Of kan het tweede ontwerp ook? Maar moet je dan misschien meer ruimte nemen voor de ruimte waarin je de speaker plaatst?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 11:25
Hallo @B-Bandit ,
je geeft twee opties die je gezien hebt ofschoon er natuurlijk meer opties zijn.
Een ontwerper / meubeldesigner zou wel een paar extra opties kunnen bedenken voor en goede opstelling.

Naast de gettoblaster opstelling, de tv op de centerspeaker van Klipsch, die het effectiefst is kun je dus ontwerpen en compromissen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamatronCleric
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 08:46
Denk dat boven speakerdoek niet nodig is.
Maar hoe zit het met de bass poort van deze speaker. Kan die z'n lucht ergens kwijt?
Mbt voorkant, zo lang de speaker redelijk dicht bij het speakerdoek is geplaatst maakt de ruimte aan de zijkanten en de bovenkant volgens mij ook niet veel uit qua akoestiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-05 15:13
Een goed afgestelde centre speaker geeft weinig bas, en geeft alleen de stemmen weer. dus ik denk dat dit alleszins zal gaan meevallen. Speakerdoek aan de bovenkant zou alleen esthetisch iets toevoegen als keuze denk ik.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
AntoniusDD schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:04:
Hallo @B-Bandit ,
je geeft twee opties die je gezien hebt ofschoon er natuurlijk meer opties zijn.
Een ontwerper / meubeldesigner zou wel een paar extra opties kunnen bedenken voor en goede opstelling.

Naast de gettoblaster opstelling, de tv op de centerspeaker van Klipsch, die het effectiefst is kun je dus ontwerpen en compromissen sluiten.
De meubeldesigner kwam met het tweede ontwerp. Maar kijkt er vooral praktisch en esthetisch naar. Ik kijk ook nog graag naar de kwaliteit van het geluid. Vandaar dat ik evt met een eigen voorstel wil komen.

Als ik de overige reacties lees dan begrijp ik dat het doek boven eigenlijk niet eens zoveel toevoegt?

Voor de ventilatie en evt baspoort zat ik nog te denken aan wellicht een stuk speakerdoek (10cm) helemaal achteraan over de gehele breedte van het bovenblad.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Koop een inbouwluidspreker en ben van dit gedoe af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Waarschijnlijk wordt het zoiets. Iemand nog toevoegingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rALDXKJQ5BHk2nrxOV_HTv4DyTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SScE3DABg51WtJTYOwcljwUu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gaXKuZCltIAuwyUJ3azo5tA1UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unUNdTFzhR7wDshmqBhR6ddd.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1