Ik heb een nieuw systeem gebouwd, maar heb problemen met mijn monitor. Zodra ik deze boven de 120/144 Hz instel krijg ik last van dit probleem.
Systeem specificaties:
Onderstaande componenten heb ik meegenomen vanuit mijn vorige systeem:
- Corsair RM Series RM650 (2019) (gekocht in maart 2020)
- Gigabyte RTX 2060 super (zonder overclock)
- Gigabyte M27Q 170Hz gaming monitor. (Freesync Premium)
Mijn vorige systeem was een Intel i7 4970k @ 4,6 en de videokaart was met MSI afterburner iets overgeclockt. Daarbij heb ik nooit problemen gehad.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Laatste AMD B550 chipset drivers geinstalleerd.
- Oudere versie van Nvidia drivers getest.
- G-sync aan/uit gezet bij de nvidia instellingen.
- Andere Displayport getest op de videokaart.
- Displayport kabel vrij gemaakt zodat deze niet langs alle andere kabels in de kabelgoot ligt (ivm storing).
Op Reddit (waar de screenshot vandaan komt) geeft de topicstarter aan de monitor retour gestuurd te hebben en dat een nieuwe het wel deed. De monitor staat vast op mijn bureau en daar is niets geks mee gebeurd.
De DP-kabel die ik gebruik is niet de originele die bij de monitor kwam. Ik heb een kabel gebruikt die op m'n vorige monitor zat. De originele kabel heb ik vervolgens verkocht samen met de oude monitor. Hij deed het immers perfect op m'n oude systeem.
Ik begrijp niet zo goed, waarom hij het met dit nieuwe systeem niet goed doet. Kan dit er bijvoorbeeld aan liggen dat de videokaart nu in een PCI-E gen-4 slot zit en m'n oude pc gen-2 was dat dit extra bandbreedte veroorzaakt of iets dergelijks?
Ik heb dus geen andere kabel voor handen om even mee te testen. Voordat ik hier geld aan uit ga geven, vroeg ik me af of iemand anders nog tips heeft die ik kan proberen.
-edit-
Ik heb nog even de specificaties van de dp kabel erbij gezocht. Dit is een u-green dp1.2 kabel. Die zou 2k op 144hz kunnen volgens de specificaties. Als ik 144hz in stel werkt het tijdelijk goed, maar na een paar minuten ook vreemd beeld. Zou dat het dan zijn?
Dan nog begrijp ik het niet tov m'n oude systeem.
Systeem specificaties:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 319,90 | € 319,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 132,14 | € 132,14 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid | € 96,- | € 96,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 37,50 | € 37,50 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 88,90 | € 88,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 127,95 | € 127,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 802,39 |
Onderstaande componenten heb ik meegenomen vanuit mijn vorige systeem:
- Corsair RM Series RM650 (2019) (gekocht in maart 2020)
- Gigabyte RTX 2060 super (zonder overclock)
- Gigabyte M27Q 170Hz gaming monitor. (Freesync Premium)
Mijn vorige systeem was een Intel i7 4970k @ 4,6 en de videokaart was met MSI afterburner iets overgeclockt. Daarbij heb ik nooit problemen gehad.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Laatste AMD B550 chipset drivers geinstalleerd.
- Oudere versie van Nvidia drivers getest.
- G-sync aan/uit gezet bij de nvidia instellingen.
- Andere Displayport getest op de videokaart.
- Displayport kabel vrij gemaakt zodat deze niet langs alle andere kabels in de kabelgoot ligt (ivm storing).
Op Reddit (waar de screenshot vandaan komt) geeft de topicstarter aan de monitor retour gestuurd te hebben en dat een nieuwe het wel deed. De monitor staat vast op mijn bureau en daar is niets geks mee gebeurd.
De DP-kabel die ik gebruik is niet de originele die bij de monitor kwam. Ik heb een kabel gebruikt die op m'n vorige monitor zat. De originele kabel heb ik vervolgens verkocht samen met de oude monitor. Hij deed het immers perfect op m'n oude systeem.

Ik begrijp niet zo goed, waarom hij het met dit nieuwe systeem niet goed doet. Kan dit er bijvoorbeeld aan liggen dat de videokaart nu in een PCI-E gen-4 slot zit en m'n oude pc gen-2 was dat dit extra bandbreedte veroorzaakt of iets dergelijks?
Ik heb dus geen andere kabel voor handen om even mee te testen. Voordat ik hier geld aan uit ga geven, vroeg ik me af of iemand anders nog tips heeft die ik kan proberen.
-edit-
Ik heb nog even de specificaties van de dp kabel erbij gezocht. Dit is een u-green dp1.2 kabel. Die zou 2k op 144hz kunnen volgens de specificaties. Als ik 144hz in stel werkt het tijdelijk goed, maar na een paar minuten ook vreemd beeld. Zou dat het dan zijn?
Dan nog begrijp ik het niet tov m'n oude systeem.
[ Voor 3% gewijzigd door FunFair op 27-04-2021 09:58 ]