Twee afzonderlijke wifi op één ip-adres. Graag advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guiles
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-08 11:39
Ik wil graag twee gescheiden wifi hebben op één ip-adres.

Ik heb thuis een Arcadyan KPN Experia Box v8 ADSL-modem.
Ik heb een zomerhuisje achter in de tuin. Daar heb ik een netwerkkabel (cat. 6) heengelegd. Ik wil voor de gasten een eigen wifi maken. Ik heb een tweede Experia Box v8 die ik daar graag voor zou willen gebruiken.
Zou iemand me (stapsgewijs) kunnen uitleggen hoe dat werkt?

Hoor graag.

Beste antwoord (via guiles op 27-04-2021 09:20)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Zou je ze ook op een ander netwerk willen hebben, zodat ze niet bij je eigen apparatuur kunnen komen? Of is een los SSID (feitelijk een afzonderlijk wifi...) voldoende? Bij het afscheiden: zoek op VLAN. Zonder:

DHCP uit op tweede router, gebruik de WAN poort niet, en configureer de router alsof het een AP is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

*knip*. Wannabe mod. Graag de volgende keer alleen een TR aanmaken.

[ Voor 66% gewijzigd door rens-br op 27-04-2021 10:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Zou je ze ook op een ander netwerk willen hebben, zodat ze niet bij je eigen apparatuur kunnen komen? Of is een los SSID (feitelijk een afzonderlijk wifi...) voldoende? Bij het afscheiden: zoek op VLAN. Zonder:

DHCP uit op tweede router, gebruik de WAN poort niet, en configureer de router alsof het een AP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guiles
Umbrah schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:56:

Bedankt, ik ga er mee aande slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

guiles schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:20:
[...]

Bedankt, ik ga er mee aande slag.
Je hebt de vraag in @Umbrah 's post niet beantwoord. Die is wel erg relevant :o

Twee SSID's scheiden alleen het aanmelden op de WiFi. Alle verkeer daaraachter is nog steeds gedeeld. Wil je dat niet, dan moet je aanzienlijk meer doen.

Sommige WiFi-modemrouters hebben de mogelijkheid tot een gastnetwerk. Dat heeft de Experiabox v8 niet, dus als je volledig gescheiden (inter)netwerkverkeer wilt ga je andere apparatuur nodig hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:17
Je hebt twee opties, bij de ene doe je het goed en bij de andere maak je alleen je eigen verkeer minder veilig.

Optie 1 is niet te realiseren met de huidige hardware dus dat is jammer.

Optie 2 betekent dat je, zoals hierboven vermeld, inderdaad je router als AP in gaat zetten. Echter hang je dan een arbitrair naampje aan hetzelfde netwerk, dus pak of hetzelfde als je main SSID (zodat je eigen apparaten ook kunnen switchen naar dat AP) of niet.

Optie 2 is eigenlijk niet zo'n slim idee omdat iedereen die aan dat AP hangt nog steeds al het verkeer van jou in het netwerk kan zien.

Vandaar dat Optie 1 eigenlijk de betere keuze is, maar dat gaat wel wat kosten. Hiervoor moet je namelijk andere apparatuur aanschaffen die de mogelijkheid heeft tot een gastnetwerk wat volledig gescheiden is (door middel van VLAN scheiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guiles
Ik ga een Edimax Pro Cap1200 accespoint kopen. Als het goed is moet het daarmee lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guiles
De AP doet het prima.
Probleem is nu dat wanneer ik er een tv-ontvanger (Arris) van de KPN op dezelfde netwerkkabel doe, ik geen wifi meer heb. Komt iemand dit bekend voor?
Volgens KPN vraagt de TV-ontvanger 25 Mbit. Mijn verbinding is 50 Mbit, dus er zou voldoende bandbreedte moeten zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door guiles op 05-06-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Klinkt als een igmp snooping probleem. Welke switch gebruik je?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:36
guiles schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:13:
De AP doet het prima.
Probleem is nu dat wanneer ik er een tv-ontvanger (Arris) van de KPN op dezelfde netwerkkabel doe, ik geen wifi meer heb. Komt iemand dit bekend voor?
Volgens KPN vraagt de TV-ontvanger 25 Mbit. Mijn verbinding is 50 Mbit, dus er zou voldoende bandbreedte moeten zijn.
als de netwerkkabel niet in het accespoint steekt ,heb je inderdaad geen wifi ...
daarvoor heb je een switch nodig ... heb je die ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Om even op je beginvraagstuk terug te komen;

Wat je nog wel (goedkoop) kunt doen, zonder kennis van VLANs nodig te hebben:

KPN Experia_1 (meterkast?) -> Vanuit LAN1 een kabel naar zomerhuisje en daar een 2e router (aansluiten op WAN poort) en achter deze router zet je het vakantienhuisje-netwerk... Daar kun je dan (op een LAN poort) ook bedrade devices op aansluiten, zoals een mediabox)
KPN Experia_1 (meterkast?) -> Vanuit LAN2 een kabel naar een 3e router (aansluiten op WAN poort), en achter deze router zet je je eigen netwerk.

Op deze manier maak je een scheiding van netwerken.. Je kunt (omdat je de 2e en 3e router via WAN aansluit) elkaar nooit bereiken...

Ik zou wel subnets scheiden, bijvoorbeeld:

KPN Experia: 192.168.0.0/24
Router2: 192.168.1.0/24
Router3 192.168.2.0/24

Ik ben niet zo.n fan van NAT achter NAT (of router achter router, voor de leek) maar zolang je niks/weinig doet met port-forwarding is dit op zich een redelijke oplossing... De 2e en 3e router hoeft ook niet al te duur te zijn verder... Of je die 2e Experia kunt gebruiken weet ik niet, ik weet niet of die een standaard UTP WAN poort heeft?

Als je alleen WiFi wilt aanbieden in het vakantiehuisje kan het ook zo:

KPN Experia_1 (meterkast?) -> Vanuit LAN1 een kabel naar zomerhuisje en daar een AP aansluiten
KPN Experia_1 (meterkast?) -> Vanuit LAN2 een kabel naar een 2e router (aansluiten op WAN poort), en achter deze router zet je je eigen netwerk.

KPN Experia: 192.168.0.0/24
Router2: 192.168.1.0/24

De mensen in het vakantiehuisje krijgen dan 192.168.0.0/24 en jij krijgt 192.168.1.0/24... Vanuit 192.168.0.0 kun je alleen naar internet en vanuit 192.168.1.0/24 ga je via 192.168.0.0 naar internet...

PS
Die TV-ontvanger heeft echt geen 25mbit nodig, dat is een onzinverhaal...

PS2
Ik heb geen ervaring met die KPN media boxes.. Maar ik zou eerst regelen dat je netwerk in orde is.. First things first...

PS3
Ik zie dat je al een AP hebt maar haal uit je verhaal dat je ook nog bedraad dingen wilt aansluiten. Dan is mijn eerste optie de beste...

Nog beter is natuurlijk met VLANs werken, maar ik weet niet of dat je kennisniveau overstijgt?

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 06-06-2021 10:49 ]

Pagina: 1