Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke verdeler met 2 zones?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:00
Ik ben op zoek naar een verdeler, waarbij ik 2 zones separaat kan bedienen met een thermostaat.
Ik zat zelf te denken aan twee losse verdelers met beide een pomp, maar is dat overkill?

Het gaat om 11 groepen, allen op begane grond.
Verdeling is 5+6 groepen, en op beide zones wil ik dus een thermostaat voor die zone.

Een 12 groeps verdeler met twee losse elektronische kleppen heb ik ook nog zitten bekijken, maar ik vraag me af of dat storingsgevoelig gaat worden. Toch weer extra klepjes, motortje, elektra enz.

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Gewoon een 11 groepsverdeler met 11 thermische vloerverwarmingsmotoren. Dingen kosten €20 stuk, dus 11 nodig en je kunt regelen wat je wilt. Ben je voor ~€250 klaar.

Ga je naar andere oplossingen kijken kom je eigenlijk altijd duurder uit. Een Honeywell klep kost je zo €150 en heb je er 2 nodig. Een extra pompgroep is ook €300.
De kosten van koppeling e.d. komen er ook nog bij.

En let ook op het extra verbruik! Een extra pomp kost ook gewoon een paar tientjes elektra per jaar.
Kijk trouwens ook goed of je de vloerverwarming kan ombouwen naar lage temperatuur (eventueel zelfs pomploos). Een pomploze verdeler met losse/afkoppelbare pompgroep zou mijn voorkeur hebben. Kun je altijd eenvoudig een warmtepomp opnemen.

• paQ
TheGhostInc schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:10:
Gewoon een 11 groepsverdeler met 11 thermische vloerverwarmingsmotoren. Dingen kosten €20 stuk, dus 11 nodig en je kunt regelen wat je wilt. Ben je voor ~€250 klaar.

Ga je naar andere oplossingen kijken kom je eigenlijk altijd duurder uit. Een Honeywell klep kost je zo €150 en heb je er 2 nodig. Een extra pompgroep is ook €300.
De kosten van koppeling e.d. komen er ook nog bij.

En let ook op het extra verbruik! Een extra pomp kost ook gewoon een paar tientjes elektra per jaar.
Kijk trouwens ook goed of je de vloerverwarming kan ombouwen naar lage temperatuur (eventueel zelfs pomploos). Een pomploze verdeler met losse/afkoppelbare pompgroep zou mijn voorkeur hebben. Kun je altijd eenvoudig een warmtepomp opnemen.
Maar, hoe regel ik dan met mn thermostaat dat kranen 1-5 moeten reageren? En er zal toch ook nog een pomp aanmoeten? Geldt dan dezelfde vraag voor.

Ben een beetje verdeler-noob

Edit:
Ah Ok. Dus ik bestel bijv: https://4heat.nl/nl/robot...pen/561-aansluiting-links

Het water rondpompen doet de cv ketel (cw5) ?
Ik koppel 1-5 aan een heatlink (nest), en 6-11 aan een andere heatlink (andere nest).
Dat?

[Voor 13% gewijzigd door paQ op 27-04-2021 20:49]

• TheGhostInc
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:30:
Ah Ok. Dus ik bestel bijv: https://4heat.nl/nl/robot...pen/561-aansluiting-links

Het water rondpompen doet de cv ketel (cw5) ?
Sorry, ik was denk ik niet duidelijk. Nee, als je een CV-ketel hebt hangen, dan heb je er wel een nodig met een pomp en temperatuurregeling. Want de CV-ketel kan te warm water je vloer in pompen.
Maar ik zou eerder voor deze gaan:
https://4heat.nl/nl/robot...r-met-wilo-para-pomp.html
of
https://4heat.nl/nl/robot...groepen-incl-pompset.html

De pomp hangt er naast en kun je dus er zo afschroeven en deze verdelers zijn ook geschikt voor koelen. Dan is een WP aansluiten echt alleen nog maar 2 buizen aansluiten en gaan. Ook kun je die in hybride bedrijf draaien, met een WP en een CV erin en kan je in de zomer koelen.

Het is wel wat toekomstgericht, maar als het prijsverschil beperkt is zou ik het doen. De isolatie van je verdeler scheelt mogelijk ook wat warmte in de ruimte waar de verdeler hangt.
paQ schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:30:
Ik koppel 1-5 aan een heatlink (nest), en 6-11 aan een andere heatlink (andere nest).
Dat klopt.
Als je de vloerverwarming slim kunt neerleggen dan kun je zelfs een 3-zone systeem maken.
1 is 'altijd aan', daarbij kun je dan denken aan de keuken als je daar met blote voeten wilt lopen, of bij een schuifpui waar je weet dat je altijd de meeste kou krijgt. Als er warmtevraag in het huis is, wordt het daar warm, ongeacht of je zone 1 of 2 aan hebt staan. En dan 2 zones op basis van je thermostaten.

Houd er wel rekening mee dat het systeem wat traag is, dus heel veel spelen met de temperatuur is er meestal niet bij. Het is niet zo dat je een uurtje tv kijkt en daarna naar de keuken gaat, je ook daadwerkelijk je warmte kunt regelen. Tegen de tijd dat het bij de tv opwarmt ga je dan alweer naar de keuken die dan ook weer koud voelt. Een klassieke verwarming kan in een kwartiertje wel wat doen, een vloerverwarming heb je het al snel over een uurtje. En dan schiet de verwarming soms ook door, continu verwarming is vaak prettiger.

• paQ
TheGhostInc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:27:
[...]

Sorry, ik was denk ik niet duidelijk. Nee, als je een CV-ketel hebt hangen, dan heb je er wel een nodig met een pomp en temperatuurregeling. Want de CV-ketel kan te warm water je vloer in pompen.
Maar ik zou eerder voor deze gaan:
https://4heat.nl/nl/robot...r-met-wilo-para-pomp.html
of
https://4heat.nl/nl/robot...groepen-incl-pompset.html

De pomp hangt er naast en kun je dus er zo afschroeven en deze verdelers zijn ook geschikt voor koelen. Dan is een WP aansluiten echt alleen nog maar 2 buizen aansluiten en gaan. Ook kun je die in hybride bedrijf draaien, met een WP en een CV erin en kan je in de zomer koelen.

Het is wel wat toekomstgericht, maar als het prijsverschil beperkt is zou ik het doen. De isolatie van je verdeler scheelt mogelijk ook wat warmte in de ruimte waar de verdeler hangt.

[...]

Dat klopt.
Als je de vloerverwarming slim kunt neerleggen dan kun je zelfs een 3-zone systeem maken.
1 is 'altijd aan', daarbij kun je dan denken aan de keuken als je daar met blote voeten wilt lopen, of bij een schuifpui waar je weet dat je altijd de meeste kou krijgt. Als er warmtevraag in het huis is, wordt het daar warm, ongeacht of je zone 1 of 2 aan hebt staan. En dan 2 zones op basis van je thermostaten.

Houd er wel rekening mee dat het systeem wat traag is, dus heel veel spelen met de temperatuur is er meestal niet bij. Het is niet zo dat je een uurtje tv kijkt en daarna naar de keuken gaat, je ook daadwerkelijk je warmte kunt regelen. Tegen de tijd dat het bij de tv opwarmt ga je dan alweer naar de keuken die dan ook weer koud voelt. Een klassieke verwarming kan in een kwartiertje wel wat doen, een vloerverwarming heb je het al snel over een uurtje. En dan schiet de verwarming soms ook door, continu verwarming is vaak prettiger.
Ik begin hem te snappen.

11 gr verdeler met 1 pomp
Zoneregeling erbij: https://4heat.nl/nl/zoner...egelingskast-24-volt.html
Nest (zonder heatlink?) bedraad aansluiten op de zoneregeling. Die geeft signaal af aan pomp en cv ketel.
Correct?

• TheGhostInc
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:21:
Die geeft signaal af aan pomp en cv ketel.
Correct?
Ja, pomp moet wel regelmatig lopen, want anders zit hij na de zomer vast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
man het duizelt me nog steeds.

Nu begrijp ik van een leverancier dat een zoneregeling niet samenwerkt met een nest thermostaat, terwijl nest zelf schrijft het te ondersteunen. Moet ik daar uit opmaken dat niet zomaar elke zoneregelaar compatibel is met nest?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17-05 10:51
paQ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:54:
man het duizelt me nog steeds.

Nu begrijp ik van een leverancier dat een zoneregeling niet samenwerkt met een nest thermostaat, terwijl nest zelf schrijft het te ondersteunen. Moet ik daar uit opmaken dat niet zomaar elke zoneregelaar compatibel is met nest?
Dat klopt, dat werkt idd niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
zucht... nou twee experts gesproken en die zeggen min of meer hetzelfde.

Neem 2 open RVS verdelers
1 x 5 groep
1 x 6 groep
https://www.vloerverwarmi...rvs-verdeler-5-groeps-2#0
dat is samen zeg 450 euro

2 Danfoss zoneafsluiters met aansturing voor ketel
https://www.installatieva...bfBOe21exSRhoCtpwQAvD_BwE
300 euro

Elke verdeler zijn eigen afsluiter ervoor.
De ene Nest heatlink aan de ene afsluiter, de ander aan de andere.

Ketel op 35 graden en kijk wat er gebeurt. (als het goed is moet de berekening dan kloppen @ 27 graden in de leidingen)

Dan zou het met 750 euro gepiept moeten zijn, uiteraard nog een splitsing maken vanaf de CV.

edit:
net nog even gecheckt bij warmteservice online: nee dat gaat niet werken
Warmteservice vestiging: ja hoor geen probleem prima opplossing

8)7

[Voor 23% gewijzigd door paQ op 11-05-2021 17:02]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True