Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 23:25
Mijn vraag
Hoe kan ik een lightweight Linux distro op een oud systeem (Gigabyte H55M-USB3) draaien en opstarten vanaf een usb stick? Dit hoeft niet perse Ubuntu Mate te zijn. Het doel is chia plotten en als er een betere distro voor is hoor ik dat graag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik probeer het nu met Ubuntu Mate 20

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Installatie van Ubuntu Mate 20 op een 32GB USB stick lijkt succesvol. In de installatie maak ik op de usb stick een swap-partitie, een 8GB ext4 partitie mounted als / en een 1GB ext2 partitie mounted als /boot. Als alle files gekopieerd heb kan ik rebooten en kies ik in het bios-bootmenu USB-HDD. Ik krijg dan de "INSERT BOOT DISK" waarschuwing van de BIOS.
Wat doe ik fout?

[ Voor 8% gewijzigd door nielsgeode op 27-04-2021 07:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

Cyphax

Moderator LNX
Alle files gekopieerd? Hoe gaat dat installatieproces precies? Het klinkt alsof er geen bootloader is geinstalleerd tijdens de installatie (als je alleen files zou kopieren zou dat wel een verklaring zijn). Heb je een handleiding oid gevolgd voor de installatie, en zo ja, welke? (dan weten we wat je ongeveer gedaan hebt :))

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik bedoel de installatiewizard. :) In het venster waar je je partities kiest en maakt zit een drop-down voor "device voor boot loader installation". Ik kies daar de USB stick.

Is een x64 editie expliciet bedoelt voor Uefi en een x86 editie voor legacy? Ik had de x64 editie gedownload en ben nu de x86 editie aan het installeren.

Heb je voor een legacy intsall een kleine /boot partitie nodig of zou het (in theorie) gewoon moeten werken als je één grote ext4 partitie mounted als / op je usb stick maakt en de stick als boot loader device kiest?

[ Voor 7% gewijzigd door nielsgeode op 27-04-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:44
Je kunt beter met rufus een live usb stick maken en in de bios instellen dat de pc als eerste vanaf usb opstart.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Kan je daar wel software op installeren? Ik zie die optie niet in Rufus. Volgens mij kijk ik niet goed...

Ik gebruik nu Rufus om de gedownloade iso van Ubuntu Mate op een usb stick te zetten en probeer dan op een tweede usb stick te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 22:08
Je dient een live-boot Linux op je USB stick te zetten. Dat doe je niet via de Ubuntu installatie wizard maar met een tooltje vanaf het systeem waar je de Linux ISO download.

Universal USB installer is zo'n tool voor Windows. Je kunt hiermee ook een gedeelte van de USB stick formateren voor opslag. Dat lijkt me handig voor je doel.

Edit:
Volgens dit artikel: https://www.google.com/am...usb-flash-drive.htm%3famp

Is wat jij probeert wel mogelijk met wat extra stappen.

[ Voor 23% gewijzigd door Jackxl op 27-04-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik volg het niet. Is dat anders dan wat ik nu doe?

1) iso downloaden
2) met Rufus de iso op stick zetten
3) vanaf stick booten
4) installeren op 2e usb stick

Die live optie zie ik niet en kan je dan wel gewoon software installeren? Ik weet dat je de 'try ubuntu' optie hebt als je normaal een ubuntu stick maakt, maar volgens mij kan je daar niks op installeren en worden wijzigingen ongedaan gemaakt zodra je reboot toch?

Toevoeging: ik had ondertussen een ubuntu mate x86 stick gemaakt en daarmee de wizard gedraaid. Na afloop krijg ik: "Installation is complete. Your computer needs to reboot in order to use the new installation". Na reboot weer een "DISK BOOT FAILURE"

[ Voor 22% gewijzigd door nielsgeode op 27-04-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 22:08
Het laatste wat je zegt klopt. Tenzij je die wijzigingen op de USB stick opslaat en de volgende keer weer inlaadt. Inhoeverre de methode met universal USB installer het toelaat om de try Ubuntu mode aan te passen weet ik niet.

Wellicht is de manier die ik linkte in dat artikel een oplossing maar dat heb ik zelf niet eerder geprobeerd.

Edit: tijdens het installatie proces wordt ook de grub bootloader geïnstalleerd. Ik verwacht aan het einde. Gaat dat wel goed? Ook zie ik in dat artikel dat ze handmatig verschillende partities aanmaken. Heb je dat geprobeerd?

[ Voor 25% gewijzigd door Jackxl op 27-04-2021 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 15:56

ResuCigam

BOFH

Een andere mogelijkheid: Staan je BIOS boot instellingen op UEFI of CSM/Legacy?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Jackxl schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:07:
Edit: tijdens het installatie proces wordt ook de grub bootloader geïnstalleerd. Ik verwacht aan het einde. Gaat dat wel goed? Ook zie ik in dat artikel dat ze handmatig verschillende partities aanmaken. Heb je dat geprobeerd?
Laatste stuk van de installatie gaat behoorlijk snel en ik kan het niet goed zien. Hoe zou ik het kunnen checken?
Jackxl schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:00:
Je dient een live-boot Linux op je USB stick te zetten. Dat doe je niet via de Ubuntu installatie wizard maar met een tooltje vanaf het systeem waar je de Linux ISO download.

Universal USB installer is zo'n tool voor Windows. Je kunt hiermee ook een gedeelte van de USB stick formateren voor opslag. Dat lijkt me handig voor je doel.

Edit:
Volgens dit artikel: https://www.google.com/am...usb-flash-drive.htm%3famp

Is wat jij probeert wel mogelijk met wat extra stappen.
Wat in de link staat had ik in eerste instantie al gedaan, behalve dat de volgorde van de partities bij mij wat anders was, maar dat zou volgens mij niet uit mogen maken. Ik heb nog een keer de Ubuntu Mate 20 x86 geinstalleerd en daarbij de partities gemaakt zoals in de link. Deze installatie boot ook niet.
ResuCigam schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:20:
Een andere mogelijkheid: Staan je BIOS boot instellingen op UEFI of CSM/Legacy?
Het is een Gigabyte H55M-USB3 moederbord. Dit bord is pre-UEFI ;) Ik draai ook de x86 usb installer en die kan geen UEFI. Alles is dus Legacy, zelfs de hardware :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet zoeken op 'persistent live'. Hier wat info:
https://www.howtogeek.com...e-ubuntu-usb-flash-drive/
https://linuxhint.com/run_ubuntu_usb_stick/
En zo kan je nog veel meer vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Mijn vermoeden is dat persistent live voor mij niet gaat werken omdat ik ook echt major upgrades wil kunnen doen op de usb stick. Eigenlijk wil ik op 2 verschillende systemen ubuntu 20.04 x64 vanaf usb draaien. Het ene systeem is een Gigabyte H55M-USB3 met Intel i7-750 en het andere een Gigabyte GA-P55A-UD4 met i7-860.

Ik heb de x64 versie van de Ubuntu 20.04 iso met rufus op usb gezet. Partition scheme is MBR, Target system "BIOS or UEFI". Beide borden hebben volgens mij echt geen UEFI. Tijdens installatie heb ik op de target usb stick een 100mb UEFI system partition gemaakt, een ext4 / en swap partitie. Dit boot gewoon op het GA-P55A-UD4 systeem.

Daarna heb ik exact hetzelfde gedaan op het H55M-USB3 systeem en daar blijf ik "INSERT SYSTEM DISK" krijgen. Ook als ik F12 boot menu en dan USB-HDD kies. Wat kan hier de oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Persistent live kan mogelijk je oplossing zijn. Want dat boot tenminste. Je kan het allicht proberen, want 20.04 blijft nog wel even bestaan en 20.10 en 21.04 zijn ondertussen ook al uit. Een major upgrade kan je dus zo testen.

Waarom het op het ene bord wel werkt en het andere niet is doodsimpel: ondersteuning. Niet alle borden die via USB kunnen opstarten om een OS te installeren zullen een OS kunnen starten om mee te werken. De bootmethode van installatiemedia is net iets anders dan een normaal OS, evenals het file system wat er effectief gebruikt wordt hiervoor. Een moederbord dat geen OS via USB wil starten kan bijvoorbeeld kijken naar cd-rom emulatie voor het opstarten. Installaties doen dat veelal, maar eenmaal geïnstalleerd uiteraard niet meer.
Ook de USB stick kan hier een rol in spelen, al is dat veel minder van toepassing (ik heb 't dan over USB 2 vs USB 3 bijvoorbeeld).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
@Hero of Time Dank voor de reactie. De achterliggende reden dat ik zo'n oud systeem nog wilde inzetten is om plotfiles voor Chia Coin mee te plotten. Uiteindelijk heb ik ergens een oude SSD vandaan gepakt, daar Ubuntu opgezet en een plot gestart. Conclusie: niet te doen op een i7-860. Ik gebruik daarom alleen nog maar mijn Ryzen 3900X en 2700X om Chia mee te plotten. Deze oudjes mogen in de verkoop en zal ik binnenkort eens bij Vraag & Aanbod gooien voor een paar euro :)
Pagina: 1