Timorad schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:11:
Welk model zoek je precies, gezien je budget zal dat een E85 zijn?
Niets zo duur als een goedkope BMW, waar je vooral op moet letten is onderhoud en er staat heel veel bagger te koop. Het is een model dat uitnodigt tot sportief rijden, dus eentje met een ton op de teller kan compleet afgereden zijn terwijl eentje met de dubbele kilometerstand in betere staat kan zijn met goed onderhoud. Verder heel veel inlezen over de zwakke punten, verschillende motoren etc.
Zal een E85 zijn inderdaad. Ik kwam al op de zes cilinder uit gezien de vele zwakke punten van de vier cilinder motoren.
Gezien de vragen die je verder stelt zou ik je met klem adviseren iemand mee te nemen die er verstand van heeft, een aankoopkeuring te overwegen, of bij een betrouwbare garage met garantie te kopen. Vraagprijs zegt vaak niet veel over de staat van een auto.
Ik wilde inderdaad een aankoopkeuring laten uitvoeren en bij een betrouwbaar bedrijf kopen. Zo kwam ik een exemplaar bij
https://www.tempelcars.nl/occasions/ tegen die er goed uit zag met als grootste nadeel een hoge kilometerstand. Bij zo'n bedrijf kopen, wat duidelijk een bedrijf is dat expertise heeft en het echt van reputatie moet hebben spreekt mij dan wel aan.
Alleen als ik dan kijk naar alternatieve modellen dan vind ik die bij de wat meer standaard garages met 40k minder op de teller met ogenschijnlijk ook een goede staat van onderhoud:
https://www.autotrack.nl/a/bmw-z4-benzine-2003-50182961 En ook die garage heeft een goede reputatie online.
En dan kom ik ze ook nog van een particulier tegen, ogenschijnlijk een liefhebber, die een excelsheet met onderhoud heeft. Dat is wellicht nog betrouwbaarder dan een willekeurige garage.
Helgie schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:12:
Mwah, onderhoud is leidend, zeker bij oudere auto's. Het is bijna nooit dat er iets catastrofaal kapot gaat, meer dat alle onderdelen gewoon slijten. Banden, rubbers, roestplekjes, interieur, bekleding, plastic dat hard wordt en breekt, schokbrekers, koppeling, aircocompressor, dat soort dingen.
Iemand die goed voor de auto gezorgd heeft heeft dat soort onderhoud preventief laten doen. Iemand die wat minder goed voor z'n auto zorgt heeft alleen de grote en kleine beurten laten doen. waarna je dus ( meer qua leeftijd dan qua kilometerstand) een auto hebt die, als je al dat soort kleine onderdelen netjes wil, effectief total loss is.
Dat moet uit een aankoopkeuring wel kunnen blijken toch? Of dat soort preventief onderhoud uitgevoerd is?
Misschien kan je ergens op een forum een liefhebber vinden die z'n Z4 verkoopt? Je zal in eerste instantie wat meer betalen, maar als een echte liefhebber er voor gezorgd heeft dan is de kans groot dat al dat soort relatief kleine onderdelen over tijd vervangen zijn.
Goede tip, ga ik eens naar kijken!
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N