Mensen , even een vraag waar ik al een aantal weken mijn nek over breek en er eerlijk gezegd niet uitkom.
Daarom zou ik graag van jullie ideeën horen.
Intro, eerst mijn systeem :
AMD 5800X
Gigabyte X570 Aorus Pro
G.Skill Ripjaws V 32 Gb 3600C17 RAM
Inno3D RTX 3090 iChill Forstbite
Samsung 970 Evo 2Tb M.2 SSD
Samsung 870 QVO 4TB
WD 4Tb Blue
Corsair RM1000i PSU
Koeling is waterkoeling, Alphacool en EKWB.
Een aantal weken geleden was ik de hele PC aan het schoonmaken (componenten, radiatoren etc)
Na het schoonmaken alles in mekaar gezet, starten ... en niks meer.
VGA LED op het moederboord brandde en daar bleef het bij.
Lang verhaal kort :
De RTX 3090 en de Samsung 970 Evo waren overleden, tegelijk.
Na het aanschaven van een nieuwe Inno3D RTX 3090 Frostbite ( prijs

) een Samsung 970 Evo Plus 2Tb en een AMD 5900x (prijs  
  ) het systeem weer aan de praat gekregen.
De AMD 5800x getest : komt vlekkeloos door Cinebench R20 en R23 heen
G.Skill RAM getest met Memtest : komt er vlekkeloos door heen.
ALLEEN het systeem "voelt" niet stabiel aan : stresstesten komt hij doorheen (dit gedaan met de 5900x) maar het lijkt alsof het systeem stottert als het weinig aan het doen is.
Ik heb het zelf terug gebracht naar of het moederboord of de voeding
Als ik via HwInfo naar de voedings waardes kijkt valt alles ruim binnen de 5% afwijking, enigste wat wel opviel is dat de voeding erg warm werd bij zelfs lage wattage. (35+ graden bij nog geen 250 watt gevraagd vermogen, fan van de voeding stond uit)
Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat het GEEN koelvloeistof is geweest die is gelekt : ik ben nog al behoorlijk apathisch met vullen : systeem gaat NIET aan voordat er een stofzuiger over is geweest en daarna nog eens met perslucht.
Jammer genoeg moest ik op stel en sprong naar Engeland voor mijn werk (waar ik nou nog zit) dus verder met testen en uitsluiten kon ik niet.
Wel wil ik graag achterhalen wat de oorzaak was (wil niet nog eens zoveel schade hebben)
Wat kan de oorzaak zijn geweest dat zowel de GPU als de m.2 PCIE SSD TEGELIJK overlijden
PS :
Het systeem werkte nog perfect voor hij uit mekaar werd gehaalt om schoon te maken.
                    Daarom zou ik graag van jullie ideeën horen.
Intro, eerst mijn systeem :
AMD 5800X
Gigabyte X570 Aorus Pro
G.Skill Ripjaws V 32 Gb 3600C17 RAM
Inno3D RTX 3090 iChill Forstbite
Samsung 970 Evo 2Tb M.2 SSD
Samsung 870 QVO 4TB
WD 4Tb Blue
Corsair RM1000i PSU
Koeling is waterkoeling, Alphacool en EKWB.
Een aantal weken geleden was ik de hele PC aan het schoonmaken (componenten, radiatoren etc)
Na het schoonmaken alles in mekaar gezet, starten ... en niks meer.
VGA LED op het moederboord brandde en daar bleef het bij.
Lang verhaal kort :
De RTX 3090 en de Samsung 970 Evo waren overleden, tegelijk.
Na het aanschaven van een nieuwe Inno3D RTX 3090 Frostbite ( prijs
De AMD 5800x getest : komt vlekkeloos door Cinebench R20 en R23 heen
G.Skill RAM getest met Memtest : komt er vlekkeloos door heen.
ALLEEN het systeem "voelt" niet stabiel aan : stresstesten komt hij doorheen (dit gedaan met de 5900x) maar het lijkt alsof het systeem stottert als het weinig aan het doen is.
Ik heb het zelf terug gebracht naar of het moederboord of de voeding
Als ik via HwInfo naar de voedings waardes kijkt valt alles ruim binnen de 5% afwijking, enigste wat wel opviel is dat de voeding erg warm werd bij zelfs lage wattage. (35+ graden bij nog geen 250 watt gevraagd vermogen, fan van de voeding stond uit)
Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat het GEEN koelvloeistof is geweest die is gelekt : ik ben nog al behoorlijk apathisch met vullen : systeem gaat NIET aan voordat er een stofzuiger over is geweest en daarna nog eens met perslucht.
Jammer genoeg moest ik op stel en sprong naar Engeland voor mijn werk (waar ik nou nog zit) dus verder met testen en uitsluiten kon ik niet.
Wel wil ik graag achterhalen wat de oorzaak was (wil niet nog eens zoveel schade hebben)
Wat kan de oorzaak zijn geweest dat zowel de GPU als de m.2 PCIE SSD TEGELIJK overlijden
PS :
Het systeem werkte nog perfect voor hij uit mekaar werd gehaalt om schoon te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 26-04-2021 21:01 ]
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.