GPU en m.2 SSd tegelijk kapot : wat kan de oorzaak zijn ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-11 22:31
Mensen , even een vraag waar ik al een aantal weken mijn nek over breek en er eerlijk gezegd niet uitkom.
Daarom zou ik graag van jullie ideeën horen.

Intro, eerst mijn systeem :
AMD 5800X
Gigabyte X570 Aorus Pro
G.Skill Ripjaws V 32 Gb 3600C17 RAM
Inno3D RTX 3090 iChill Forstbite
Samsung 970 Evo 2Tb M.2 SSD
Samsung 870 QVO 4TB
WD 4Tb Blue
Corsair RM1000i PSU
Koeling is waterkoeling, Alphacool en EKWB.

Een aantal weken geleden was ik de hele PC aan het schoonmaken (componenten, radiatoren etc)
Na het schoonmaken alles in mekaar gezet, starten ... en niks meer.
VGA LED op het moederboord brandde en daar bleef het bij.

Lang verhaal kort :
De RTX 3090 en de Samsung 970 Evo waren overleden, tegelijk.

Na het aanschaven van een nieuwe Inno3D RTX 3090 Frostbite ( prijs 8)7 :X ) een Samsung 970 Evo Plus 2Tb en een AMD 5900x (prijs }:| ) het systeem weer aan de praat gekregen.

De AMD 5800x getest : komt vlekkeloos door Cinebench R20 en R23 heen
G.Skill RAM getest met Memtest : komt er vlekkeloos door heen.

ALLEEN het systeem "voelt" niet stabiel aan : stresstesten komt hij doorheen (dit gedaan met de 5900x) maar het lijkt alsof het systeem stottert als het weinig aan het doen is.

Ik heb het zelf terug gebracht naar of het moederboord of de voeding

Als ik via HwInfo naar de voedings waardes kijkt valt alles ruim binnen de 5% afwijking, enigste wat wel opviel is dat de voeding erg warm werd bij zelfs lage wattage. (35+ graden bij nog geen 250 watt gevraagd vermogen, fan van de voeding stond uit)

Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat het GEEN koelvloeistof is geweest die is gelekt : ik ben nog al behoorlijk apathisch met vullen : systeem gaat NIET aan voordat er een stofzuiger over is geweest en daarna nog eens met perslucht.

Jammer genoeg moest ik op stel en sprong naar Engeland voor mijn werk (waar ik nou nog zit) dus verder met testen en uitsluiten kon ik niet.

Wel wil ik graag achterhalen wat de oorzaak was (wil niet nog eens zoveel schade hebben)

Wat kan de oorzaak zijn geweest dat zowel de GPU als de m.2 PCIE SSD TEGELIJK overlijden :?

PS :
Het systeem werkte nog perfect voor hij uit mekaar werd gehaalt om schoon te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 26-04-2021 21:01 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:36
dierkx36 schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:56:
systeem gaat NIET aan voordat er een stofzuiger over is geweest
Onderdelen gesloopt door statische elektriciteit? Heb de vonken er wel eens vanaf zien vliegen.

• dierkx36
Uszka schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:23:
[...]

Onderdelen gesloopt door statische elektriciteit? Heb de vonken er wel eens vanaf zien vliegen.
Ik heb geen vonken gezien, maar wat je zegt is mogelijk ja

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik zou als je de mogelijkheid hebt eerst een andere voeding proberen. Stabiliteitsissues zijn vaak te herleiden naar de voeding.

"There's no place like 127.0.0.1"

• dierkx36
Eftalou schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:48:
Ik zou als je de mogelijkheid hebt eerst een andere voeding proberen. Stabiliteitsissues zijn vaak te herleiden naar de voeding.
Dat ben ik van plan :Y

Zit er ook aan te denken om preventief het moederboord te wisselen, puur voor de gemoedsrust.

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29

CMT

Bedoel je met "stofzuiger eroverheen" letterlijk langs de componenten of alleen de buitenkant van de kast?
Een stofzuiger is wel dé manier om dingen kapot te maken door statische ontladingen.
Zelfs wanneer je geen vonken ziet of hoort, dan nog kunnen er kleine ontladingen zijn die de componenten deels beschadigen of de levensduur verkorten.

Ook gekeken of alle stekkers er goed in zitten?
Dus geen pinnetjes die uit een stekker geschoven zijn?

Overigens lijkt het mij vrij normaal dat de voeding 35 graden wordt bij 250W.
Met een rendement van ca. 90% wordt er dan 25W passief verstookt.
De voeding zou ik onder deze omstandigheden als laatste verdenken, aangezien het wel goed heeft gewerkt voor de schoonmaak. Bij een eventuele kortsluiting zal de beveiliging ingrijpen en start de voeding niet of springt er een zekering (mits de stroombeveiliging doet wat het moet doen).

[ Voor 19% gewijzigd door CMT op 26-04-2021 22:30 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Nooit een stofzuiger meer gebruiken. Zoals Uska al zei. Statische elektriciteit sloopt je hardware. Een busje perslucht (heb ik zelf ooit goedkoop gekocht bij de Action) is wel effectief.

YouTube: Why It's Not a Good Idea to Clean the Computer With Vacuum Cleaner

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-10 22:52
Er bestaan speciale esd vrije stofzuigers,
https://www.esdproducts.e...zuiger-esd-vacuum-cleaner

Als je pech hebt kan het inderdaad zijn daar je de hardware gesloopt hebt met een flinke lading esd.

Philips waarschuwd hier indirect voor,
https://www.philips.nl/c-...hilips-stofzuiger-gebruik

• dierkx36
CMT schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:26:
Bedoel je met "stofzuiger eroverheen" letterlijk langs de componenten of alleen de buitenkant van de kast?
Een stofzuiger is wel dé manier om dingen kapot te maken door statische ontladingen.
Zelfs wanneer je geen vonken ziet of hoort, dan nog kunnen er kleine ontladingen zijn die de componenten deels beschadigen of de levensduur verkorten.

Ook gekeken of alle stekkers er goed in zitten?
Dus geen pinnetjes die uit een stekker geschoven zijn?

Overigens lijkt het mij vrij normaal dat de voeding 35 graden wordt bij 250W.
Met een rendement van ca. 90% wordt er dan 25W passief verstookt.
De voeding zou ik onder deze omstandigheden als laatste verdenken, aangezien het wel goed heeft gewerkt voor de schoonmaak. Bij een eventuele kortsluiting zal de beveiliging ingrijpen en start de voeding niet of springt er een zekering (mits de stroombeveiliging doet wat het moet doen).
Daar heb je wel een punt :Y

Met een stofzuiger erlangs bedoel ik idd met een stofzuiger langs de componenten.
Er zit dan wel zo'n opzetstuk op de zuigmond met dunne haartjes, maar dat zal dan ook statische elektriciteit geleiden.

Alle stekkers zatten goed en de pinnetjes waren ook in orde.
Djarune schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:37:
Nooit een stofzuiger meer gebruiken. Zoals Uska al zei. Statische elektriciteit sloopt je hardware. Een busje perslucht (heb ik zelf ooit goedkoop gekocht bij de Action) is wel effectief.

YouTube: Why It's Not a Good Idea to Clean the Computer With Vacuum Cleaner
TRAXION schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:45:
Er bestaan speciale esd vrije stofzuigers,
https://www.esdproducts.e...zuiger-esd-vacuum-cleaner

Als je pech hebt kan het inderdaad zijn daar je de hardware gesloopt hebt met een flinke lading esd.

Philips waarschuwd hier indirect voor,
https://www.philips.nl/c-...hilips-stofzuiger-gebruik
Duidelijk, geen stofzuiger meer thanx :)

Verwijderd

Ze hebben hier eens onderzoek naar gedaan bij linustechtips. Is heel moelijk om een onderdeel, laat staan twee onderdelen, dmv statische elektriciteit te slopen

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:58:
Ze hebben hier eens onderzoek naar gedaan bij linustechtips. Is heel moelijk om een onderdeel, laat staan twee onderdelen, dmv statische elektriciteit te slopen
Volgens mij was die video niet met stofzuiger maar gewoon zonder bescherming en je hand

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:24
TweakerVincent schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:02:
[...]

Volgens mij was die video niet met stofzuiger maar gewoon zonder bescherming en je hand
Sterker nog, dat was met een ESD apparaat waarmee je juist zulke situaties kan testen ;)

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29

CMT

Voor het (goed) schoonmaken is het aan te raden om gewoon een kleine hobby compressor nemen.
Die hoeven echt niet groot te zijn of veel lawaai te maken (gehoorbescherming dragen is ook aan te raden vanwege het blazen).
Dit model: https://www.coolblue.nl/e...rpress-l-6-95-silent.html gebruik ik om mijn pc regelmatig schoon te maken (ik heb ook custom waterkoeling loop, dus dan is zoiets zéér handig).
Het enige nadeel van deze Airpress L 6-95 is dat bij het afslaan er lucht onder hoge druk ontsnapt bij het overdrukventiel. Er is dus even een flinke 'PSSSS' te horen, maar afgezien daarvan is de compressor relatief 'stil'. Voor mij is het geen probleem omdat ik sowieso oorkappen draag i.v.m. het blazen.

De persluchtbusjes zijn duur, hebben niet genoeg kracht en zijn zo leeg.
Na 20 busjes zijn de kosten van een compressor er meestal al uit ;).

[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 26-04-2021 23:45 ]

• dierkx36
CMT schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:30:
Voor het (goed) schoonmaken is het aan te raden om gewoon een kleine hobby compressor nemen.
Die hoeven echt niet groot te zijn of veel lawaai te maken (gehoorbescherming dragen is ook aan te raden vanwege het blazen).
Dit model: https://www.coolblue.nl/e...rpress-l-6-95-silent.html gebruik ik om mijn pc regelmatig schoon te maken (ik heb ook custom waterkoeling loop, dus dan is zoiets zéér handig).
Het enige nadeel van deze Airpress L 6-95 is dat bij het afslaan er lucht onder hoge druk ontsnapt bij het overdrukventiel. Er is dus even een flinke 'PSSSS' te horen, maar afgezien daarvan is de compressor relatief 'stil'. Voor mij is het geen probleem omdat ik sowieso oorkappen draag i.v.m. het blazen.

De persluchtbusjes zijn duur, hebben niet genoeg kracht en zijn zo leeg.
Na 20 busjes zijn de kosten van een compressor er meestal al uit ;).
Tegenwoordig gebruik ik een IT Duster CompuCleaner, werkt uitstekend :)

Maar okay, het overgrote deel van jullie denkt dat statische elektriciteit de oorzaak is geweest van het overleden van de GPU en M.2 SSD.

Mijn vervolg vraag :
Kan hierdoor het moederboord ook een opdonder gehad hebben :?
(Open deur vraag want mij lijkt van wel)

PS :
Wat ik in deze hele situatie niet begrijp is dit :
Laat het statische elektriciteit geweest zijn, of een piek spanning (voeding zou hier tegen moeten beschermen maar goed) : waarom zijn de RAM modules dan nog in orde :?
RAM is zo ongeveer het meest kwetsbare in je PC als het op spanningsverschillen/opdonders aankomt maar de modules zijn bij mij nog goed :?

[ Voor 12% gewijzigd door dierkx36 op 27-04-2021 07:03 ]

• TRAXION
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:58:
Ja het kan goed gaan, maar dus ook verschrikkelijk fout, de meeste ontwerpen van pcb's vangen esd op en de meeste chips kunnen ook × kvolt opvangen met lage stroom.

Maar als je een plastic slang hebt met een behoorlijk droge lucht kan je praten over statische tikken met meer energie dan je zou verwachten.

De afgelopen dagen is het hier in huis gort droog geen regen veel zon overdag en vriezen in de nacht, horror scenario ivm statische elektriciteit.

• TRAXION
dierkx36 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 06:59:
[...]

Tegenwoordig gebruik ik een IT Duster CompuCleaner, werkt uitstekend :)

Maar okay, het overgrote deel van jullie denkt dat statische elektriciteit de oorzaak is geweest van het overleden van de GPU en M.2 SSD.

Mijn vervolg vraag :
Kan hierdoor het moederboord ook een opdonder gehad hebben :?
(Open deur vraag want mij lijkt van wel)

PS :
Wat ik in deze hele situatie niet begrijp is dit :
Laat het statische elektriciteit geweest zijn, of een piek spanning (voeding zou hier tegen moeten beschermen maar goed) : waarom zijn de RAM modules dan nog in orde :?
RAM is zo ongeveer het meest kwetsbare in je PC als het op spanningsverschillen/opdonders aankomt maar de modules zijn bij mij nog goed :?
Als je niet over je mem bent gegaan met de stofzuiger mond is de kans vrij klein dat het vanaf bvb een pcie slot bij je geheugen komt.

Er zitten nog bruggen tussen in dit geval chip set, en daarna cpu.

Geheugen data signalen lopen direct vanuit de cpu mem controller en de powerplane naar het geheugen heeft waarschijnlijk zijn eigen vrm waardoor de kans vrij klein is dat hier een overspanning doorheen is gekomen.

En het moederbord kan beschadigd zijn chipset oid, het klinkt alsof er een ontlading is geweest over de pcie bus waar verklaart dat pcie verbonden apparaten problemen ondervinden.

• dierkx36
TRAXION schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:14:
[...]

Als je niet over je mem bent gegaan met de stofzuiger mond is de kans vrij klein dat het vanaf bvb een pcie slot bij je geheugen komt.

Er zitten nog bruggen tussen in dit geval chip set, en daarna cpu.

Geheugen data signalen lopen direct vanuit de cpu mem controller en de powerplane naar het geheugen heeft waarschijnlijk zijn worden vrm waardoor de kans vrij klein is dat hier een overspanning doorheen is gekomen.

En het moederbord kan beschadigd zijn chipset oid, het klinkt alsof er een ontlading is geweest over de pcie bus waar verklaart dat pcie verbonden apparaten problemen ondervinden.
Klinkt logisch : duidelijk dank je :)

Simpel gezegd : moederboord is af te schrijven en de voeding gaat naar alle waarschijnlijkheid nog goed zijn.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Heb ik dan zoveel geluk gehad dat er na tientallen keren (voorzichtig) stofzuigen niets kapot is of valt het toch mee...

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Saturnus schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:19:
Heb ik dan zoveel geluk gehad dat er na tientallen keren (voorzichtig) stofzuigen niets kapot is of valt het toch mee...
Je bent niet de enige kan ik vertellen.
Het is ook geen feit dat het kapot gaat, maar dat het kan gaan.
Als je die risico wil lopen is het aan jezelf.
Ik blijf voorlopig gewoon vrolijk door stofzuigen in ieder geval ;)
Pagina: 1