Hoe verwijder ik Sonos speaker om daarna weer toe te voegen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Mijn vraag
Exact zoals in de titel. Ik heb een Sonos speaker die wel in de app zichtbaar is, maar waarmee ik geen verbinding kan maken. Telkens als ik probeer om er iets op af te spelen zegt hij 'unable to connect to Sonos product'. Ik wil graag dat de speaker verbinding gaat maken via Wifi, niet via andere Sonos speakers.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sonos (Ikea Symfonisk) en Ubiquiti Unifi netwerk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • De speaker gereset, hij was in eerste instantie ook niet meer zichtbaar in de app. Dus stroom eraf, stroom er weer op met de play-knop ingedrukt. Gewacht tot ie wit/oranje knippert. In de app gezocht naar nieuwe producten.
  • De speaker komt tevoorschijn, ik druk op toevoegen. Sonos doet moeilijk over locatiegegevens, wil vervolgens met de Wifi van de speaker verbinden, dat mislukt omdat mijn iPhone staat ingesteld om altijd VPN te gebruiken. Dus, de VPN instellingen aangepast en het nog een keer geprobeerd. Uiteindelijk maakt ie contact met de speaker.
  • Er klinkt een geluid uit de speaker dat door de iPhone wordt opgevangen. De app meldt dat de speaker gaat worden toegevoegd, dat duurt echter serieus lang. Na verloop van tijd meldt de app dat het toevoegen gelukt is, maar dat de speaker nog niet zichtbaar wordt. Daarvoor moet ik 'm eerst opnieuw opstarten en dan kan ik 'm verder configureren vanuit de system-tab.
  • Ik start de speaker opnieuw op. Mind you, dat ding is weggewerkt, dus ik moet mezelf in allerlei bochten wringen om bij de stekker te kunnen, maar het lukt.
  • Natuurlijk is de speaker vervolgens nergens te bekennen in de app.
  • iPhone opnieuw opgestart. De hele procedure 3x herhaald, met telkens hetzelfde resultaat.
  • De speaker van z'n plek gehaald (heel gedoe want weggewerkt op een onmogelijke plek, stekker bleef haken en toen ik eraan trok kwam die pijnlijk in m'n oog)
  • De hele procedure NOGMAALS herhaald maar nu in de keuken, zodat ik makkelijk bij de stekker en de knopjes kan. Dat werkt, de speaker doet het, maar hij verschijnt niet in m'n Unifi netwerkoverzicht. Waarschijnlijk is hij verbonden via dat o-zo-handige SonosNet dat de andere speakers genereren. Dat gaat niet werken, want de plek waar de speaker uiteindelijk moet komen, is buiten bereik van de andere speakers.
  • Dus de andere speakers losgekoppeld van het netwerk (zaten met een kabel vast) en nu kan ik dus geen verbinding meer maken met de speaker in kwestie.
  • Resetten van de speaker kan, maar hij wordt niet opnieuw gevonden. Ergens logisch, want hij zit al in het systeem. Ik kan echter nergens vinden hoe je 'm zou moeten verwijderen.
Mijn god, wat een ongelooflijk gebruikersonvriendelijk systeem is dat Sonos. Ik heb al heel wat meegemaakt, maar zo slecht als dit nog niet zo vaak. Als niemand een tip heeft waarmee het lukt, gaat de bijl erin en gaat ie de container in. Ding heeft me al veel meer gefrustreerd dan goed voor me is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Het probleem heeft zichzelf inmiddels min of meer opgelost. Toen ik het nogmaals wilde proberen, bleek ik spontaan uitgelogd in de Sonos-app. Toen ik opnieuw inlogde (en de eindeloze dialogen over updates weg had gewerkt) bleek hij spontaan de speaker te herkennen. Hij vroeg zelfs of hij via de bestaande speakers mocht worden geconfigureerd of dat hij apart op het Wifinetwerk moest komen.

Dat laatste dus. Vervolgens mislukte het nog twee keer, maar uiteindelijk werd de speaker correct aan m'n systeem toegevoegd. Hij is nu ook zichtbaar in de Ubiquity spullenboel als client op de wifi. En de iPhones kunnen er muziek naartoe Airplay-en.

Manmanman. Moest dat nu zo moeilijk?