[Solaredge omvormer] VLAN aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:25
Mijn vraag
.kan iemand mij verder helpen met bovenstaande

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Hp 1810-24g managed switch, netgear managed switch, linksys lrt214 router
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...ik heb een solaredge omvormer voor de zonnepanelen, zit nu rechtstreeks op de experiabox van kpn.via lan kabel. situatie gaat veranderen en ik ga dus 4 vlans maken, of eigenlijk die draaien al: vlan 1 vor management, vlan 10 voor vaste pc’s en printers, vlan 20 voor camera’s, thermostaat en solaredge, en vlan 30 voor guest wifi.
Na de experiabox komt nu een linksys lrt214 die de 4 vlans elk ip adressen geeft.
Het hele systeem werkt nu goed, mbv een laptop en tablet zie ik op al de vlans dat ik een ip adres krijg, en kan internetten etc. Pings gaan goec.
Echter sluit ik de solaredge aan op de betreffende vlanpoort, dan krijgt hij geen ip adres.
Mijn grootste vraag is natuurlijk: is het mogelijk wat ik wil? Ga ervanuit dat het moet kunnen, maar snap niet wat er fout gaat. Moet de poort tagged of untagged zijn? Is het beter om een fixed ip te gebruiken? ( ook dan gaat de blauwe verbindings led niet branden). Ben benieuwd of iemand mij op weg kan helpen.
Is er ook apparatuur waar het niet op werkt? De experiabox komt nu op een netgear managed smart switch, maar ik wil die best vervangen. Ik heb echter maar 1 utp kabel liggen naar de garage, en daarom hoop ik dat het gaat werken .

Alvast bedankt voor nuttige input
Patrick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
domme apparaten moet je aansluiten op een untagged poort.. :) grote kans moet hij ook opnieuw release/renewen

ik zou kijken of je de collector niet op fixed ip kunt zetten, gelijk in de goeie ip range... scheelt dat je dan gelijk kunt pingen naar je apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pksparks
@ ijske, dank voor je snelle reactie. Ik heb al een laptop aangesloten gehad, die krijgt wel ip adres, kan internetten etc. Maar als ik dus op die untagged poort de solaredge aansluit dan gaat het fout. De connectie valt weg. De solaredge had een fixed ip adres, en mijn nieuwe ip range covert die, dus dat zou moeten werken. Daarna nog de solaredge van fixed naar dhcp gezet, en dan krijgt hij totaal geen ip adres.
Dus ik heb het idee dat het technisch klopt, is er issue mbt de solaredge, of een setting in de netgear switch.
Of de netgear moet ik vervangen door een andere managed switch, bv d-link of een hp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 15:48
Dus experiabox > netgear > linksys > HP switch - of hoe ziet het eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pksparks
@ Faifz
Nee internet op kpn experiabox. Daarop rechtstreeks werkt de solaredge
Na de experiabox, vanuit een lan poort de linksys router die 4 vlans maakt, elk op een eigen uitgangspoort, elk met eigen dhcp server en ip range. Deze 4 uitgangen gaan naar de 24 poorts hp switch, en daar zitten vlan 1, vlan 10, vlan 20 en vlan 30 elk met een aantal poorten.
Vlan 1 is voor management, hierin alle andere switches
Vlan 10 is mijn eigen netwerk, zoals het bestond voor de vlans maar direct op de experiabox
Vlan 20 voor ip camera’s thermostaat en solaredge
Vlan 30 wifi voor gasten

Alle vlans zijn untagged poorten, alleen hebben vlan 10, 20 en 30 tagged poorten in vlan 1

Vanuit de hp switch gaan er kabels naar andere managed switches, en alle aangesloten computers werken prima, krijgen ook in elk vlan waar ik ze op aansluit keurig een ip adres in de gewenste range per vlan

Dan in de garage hangt ook nog een AP van netgear. Deze geeft in de 4 vlans ssid’s af.
Ook dit werkt perfect. Als ik met de laptop op 1 vd verschillende ssid’s verbinding maak, keurig ip adres en internet.

Het gaat dus fout als ik de solaredge kabel (en die staat op dhcp) inplug in vlan 20. Dan krijg ik geen ip adres.
Geef ik een statisch ip adres in de juiste vlan20 range, met gateway en dns servers, ook dan geen verbincing.
Blauwe led blijft uit, en intern zie ik dat er geen communicatie is.

Ik blijf dus vermoeden dat of de netgear switch niet goed is, of dat er specifieke instellingen gedaan moeten worden.
Misschien de poort op lagere snelheid oid, maar ik lees dus op diverse fora in oude topics dat meer mensen hier problemen mee hebben, echter nergens de oplossing.

Ik zit er nu over te denken om dan nog maar een d-link of hp switch 8 of 10 poorts te kopen om te kijken of dat helpt. Vind zelf de netgear niet bijster vriendelijk om in te stellen tov de d-link of hp.

Maar dit is dus het verhaal. Alles lijkt goed ingesteld, alles werkt ook, behalve de solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 15:48
De link tussen de netgear en HP switch moet een trunk link zijn. VLAN 10-40 ga je moet taggen en VLAN 1 kan je als native VLAN laten, maar ik raad je aan om de native VLAN te vermijden. Dit doe je door VLAN 1 ook te taggen want de native VLAN is altijd untagged. Of als je het simpel wil houden, gebruik je VLAN 1 helemaal niet.

De poorten waar apparaten aan verbonden zijn zoals je computers verwachten untagged traffic dus die stel je in als untagged.

Ik vind persoonlijk dat Cisco switches wel het gemakkelijkste zijn om in te stellen omdat je een CLI hebt. Elk merk heeft zijn eigen web-interface en dit verschilt van merk tot merk en wordt uiteindelijk alleen maar verwarrend. Bv met een switch zoals TP-link is dat je werkt op basis van VLAN ID en bepaalt welke poorten lid zijn. Terwijl met cisco switches dat je werkt vanuit de interface zelf.

Dit is bv hoe je een trunk link instelt op een cisco switch:

interface g0/1
sw trunk encapsulation dot1q
sw mode trunk
sw trunk allowed vlan 10-40

En een access/untagged poort voor een computer:

interface g0/5
sw mode access
sw access vlan 10
Pagina: 1