Advies Shield, Nuc, of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knalli3
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-02 12:27
Wie o wie kan me adviseren over de aankoop van een nieuw mediasysteem? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ben opzoek naar een mediasysteem om films te kunnen kijken op TV, eisen die ik heb:
- moet veel kunnen afspelen
- 4k ready zijn om 4k te kunnen streamen / formats af te kunnen afspelen op een grote TV
- moet op afstand content op kunnen plaatsen, wil beslist niet steeds harde schijven moeten ontkoppelen en moeten aansluiten op een PC om te voorzien van nieuwe content
- moet mogelijk zijn om automatisch ondertiteling bij films te zoeken en af te spelen
- liefst ook compatibel met toetsenbord / muis
- stil
- budget (~300 knaken)
- eventueel browser ondersteuning
- liefst windows / linux achtige besturingssysteem

Ik heb ervaring met onderstaande mediaspelers oplossing en heb de volgende nadelen ervaren (als context hoe ik bij bovenstaande requirements kom)
- Chromecast: gebruik ik regel matig om via PC met behulp van VLC-player films te casten, grote nadeel is echter dat ondertiteling niet mee wordt gestuurd (VLC ondersteunt het casten van ondertiteling niet) en ik kijk films en series graag met ondertiteling
- Mede8er: in het verleden veel gebruikt, grote nadeel is dat ik dan steeds externe hardeschijven moest los koppelen om er content op te zetten. Daarnaast vind ik bediening met alleen een afstandbediening beperkend, met name als het gaat naar zoeken om content.
- PC: beste ervaring heb ik met een PC gehad, direct aangesloten op TV, en dan bediening met draadloze keyboard / muis. grote nadeel is dat de betreffende PC niet krachtig genoeg was om film op een 42 inch scherm af te kunnen spelen (haperingen, traag, met name hoe groter de film werd, 720p ging nog wel), daarnaast maakt een PC relatief veel lawaai.
- Raspberry PI, ook slechte ervaringen mee, met name om dat het niet krachtig genoeg is om een film af te kunnen spelen op een 42 inch TV (zaten dan bijvoorbeeld veel vertragingen tijdens afspelen van films, echt super irritant).

Als ik een beetje rond kijk dan kom ik voor een nieuw mediasysteen oplossing uit op een Nvidia Shield of een NUC.

Nvidia Shield
Wat ik tot nu toe lees is dat een Nvidia Shield super krachtig is en 4k dus makkelijk moet aankunnen. Wat mij hier beperkend lijkt is:
- de afstandsbediening (geen toetsenbord dus niet makkelijk zoeken)
- Ik ben met name een beetje huiverig voor de gebruikersinterface. Lijkt helemaal ingericht op optimale werking met de bijbehorende afstandsbediening, en is dus beperkend
- lijkt me daarom ook niet echt geschikt / gebruiksvriendelijk om bijvoorbeeld op internet te surfen.
- ook voorzie ik dat ik steeds weer hardeschijven moet loskoppelen en aansluiten op mn PC om te voorzien van nieuwe content

NUC
Mijn voorkeur lijkt met name uit te gaan voor de NUC. Grote nadeel die ik wel zie is dat:
- deze oplossing duur is, zeker in vergelijking met de Shield
- er zoveel verschillende NUC's dat ik echt niet weet welke ik moet hebben (past mogelijk ook niet binnen budget)
- weet niet of een NUC krachtig genoeg is (zie mijn ervaring met PC en Raspberry PI).
- Ik heb wel wat reviews gelezen, maar meeste reviews zijn van mensen die een NUC gebruiken als vervangen van een PC, dus om op te werken, niet zo zeer als mediasysteem, dus wordt er niet heel veel wijzer van.

Nvidia Shield in combinatie met NAS?
Ik zou denk ik voor de Shield kiezen als ik in ieder geval op afstand content kan plaatsen op de hardeschijven die aan de Shield zijn gekoppeld. Is dit mogelijk? Of is het mogelijk om een Shield aan te sluiten op een NAS (geen ervaring mee)? Mogelijk kan ik dan de Raspberry PI gebruiken als een NAS. Ik heb hier geen ervaring mee, ook niet echt met netwerken, maar lijkt me wel heel leuk om te leren.

Dus wie o wie kan op basis van bovenstaande wat knopen voor me doorhakken? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@knalli3 Aangezien dit topic aankoopadvies betreft is het verplaatst naar CEA.

Zelf verschillende mediaspelers gehad: een Dune HD TV-101, Minix Neo X8-H Plus, Raspberry, Apple TV 4K, Intel NUC en nu een Nvidia Shield TV Pro. Dus op zich heb ik diverse systemen geprobeerd.

Al deze systemen heb ik gebruikt in combinatie met een Synology NAS. Opslag en mediaspeler houd ik altijd op die manier gescheiden en dit werkt perfect.

Terugkijkend op al het spul was de NUC op zich prima maar qua gebruiksgemak ben ik het meest tevreden over de Shield. Die had ik echt eerder moeten kopen. De afstandsbediening is op zich voldoende. Als je wil, kun je er ook een draadloos toetsenbord/muis aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk ook eens naar de Dune Realbox 4k. Heb ik hier nu een paar weken staan, piepklein (11x11x2 cm) en speelt zo'n beetje alles af. Wel streamen vanaf een Synology. Plug & play :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:08
De Shield is een prima keus, maar als je toch voor een PC kiest zou ik een Deskmini met een Intel Core i5-11500 nemen, die heeft een betere ingebouwde GPU - bijvoorbeeld zoiets
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 209,94€ 209,94
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 178,-€ 178,-
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX429S17IB2K2/16€ 95,19€ 95,19
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 55,90€ 55,90
Totaal€ 539,03

Met een air mouse voor de bediening Tronsmart Tsm-01 Air Mouse&keyboard (en een BIOS update voor de Deskimini, de 11e generatie heeft de laatste versie nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 23:09

rickysedai

Whoop whoop

Ik ben denk ik al 15 jaar intensief gebruiker van een “mediabox”. Zelfs begonnen met de originele xbmc. Dedicated mediaspelers heb ik gehad, maar allemaal de deur uit gedaan omdat je echt snel tegen de grenzen van zo’n apparaatje aan loopt. Vervolgens jarenlang een htpc met kodi gehad in combinatie met een synology NAS. Die nas was en is echt de beste aankoop ooit, heb inmiddels de derde al in huis. Veel geld maar echt elke euro waard. Niet alleen voor films, maar ook backup voor foto’s, camerabeelden, documenten, pihole, noem maar op. Intens geluk 😉

Toen de htpc ermee ophield heb ik een shield gekocht en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Kodi draait erop en ook alle apps zoals YouTube, Spotify, chromecast, npo, videoland. Je kan er zelfs best een aardig potje op gamen. Ook hier geen seconde spijt van gehad. Combi van synology nas met shield ga je alleen helaas niet redden voor 300 euro...

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knalli3
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-02 12:27
Thnx guys!

Ik heb even rondgekeken en uiteindelijk toch gekozen voor de Nvidia Shield. De Nuc wordt gewoon te duur. Op termijn wil ik aan de Shield dan ook een Synology NAS aan koppelen, nog even doorsparen dus :)
Pagina: 1