Netwerk snelheidsprobleem tussen switches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vathor
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-04-2021
Hey,

Dus even met m'n handen in het haar hier.
Ik krijg nog enkel 100Mbps door mijn ethernet kabel.
Netwerk ziet er als volgt uit:
Modem < cat6a > Switch 1 < cat6a > switch 2
Nu heb ik de laatste switch recentelijk vervangen door een GS308E en krijg ik nog maar 100Mbps terwijl dit voordien nog 1000Mbps was.
Switch 1 is een TL-SG105E en de oude switch 2 is een TL-SG1005D.
Het rare is dat als ik de TL-SG1005D tussen de twee andere plaats ik wel een 1000Mbps verbinding heb.

Ik zou echt niet weten wat en waar het fout gaat en enige hulp zou vriendelijk zijn.
(Btw de SG105E en GS308E zijn managed switchen, maar hierop nog geen instellingen uitgevoerd)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Sluit om een probleem met switch 2 uit te sluiten deze aan op de plaats van switch 1. Krijgt hij op alle poorten een Gigabit verbinding met de modem dan is de switch in orde.

Als de switch in orde is dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn. Eén van de aansluitingen (plug of keystone) is niet helemaal netjes. Of je hebt een CCA kabel in gebruik en die kunnen over langere afstanden problemen geven. Bekijk de print op de kabel en kijk of je CCA, CCS of Cu ziet staan.

Je wilt een kabel van koper: Cu. Kabels van met koper bekleed aluminium (CCA: copper clad aluminium) of van koper bekleed staal (CCS: copper clad aluminium) wil je niet omdat deze niet aan de officiële specificaties voldoen. Helaas worden ze wel verkocht.

Sommige netwerkadapters zijn vergevensgezinder met problematische kabels dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:22
Bij 100 ipv 1000mbit heb je vrijwel altijd last van een (of meerdere) gebroken aders in de kabel of een slechte connector op die kabel, anders dan anders 1,2,3,6 die het blijkbaar dus nog wel doen.

Heb je de kabel al eens gemeten met een netwerkkabeltester? Die kosten 4 euro bij Ali.

Lekker!