Uitvallen micro omvormers Enphase IQ7A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geen_IT
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-02 18:58
Beste allen,

*update 1*
aanvraag bij installateur gedaan voor de Enphase Enlighten Manager app*
ik heb enkel de enlighten manager app, voor de KwH en de Wh, bedankt voor de Tip Jan-1981
https://energiepionier.nl...nphase-enlighten-manager/

**Update 2**
Zojuist de HomeWizzard P1 aangeschaft op alle gebruik te zien.

Orgineel bericht:
Ik heb pas sinds 1 maand zonnepanelen en ik krijg er vaak de melding
micro omvormer rapporteert niet
als ik naar mijn overzicht kijk van geleverde stroom zie ik dat ik erg vaak tussen 12:00 en 15:00 geen stroom geleverd krijg.

op het forum van Enphase lees ik dat het: of verouderde firmware is, of verschillende partijen omvormers zijn geïnstalleerd welke conflicten onderling brengen.

https://community.enphase...d-the-same-time-every-day

een andere verklaring zou zijn dat ik te veel stroom opwek waardoor de omvormer zichzelf uitschakelt, dit klopt niet omdat op andere dagen ik wel "doorlever" met dezelfde hoeveelheid zon/gebruik huishouden.

heeft iemand van jullie ervaring met dezelfde klachten als ik?
  • type paneel: De SunPower Maxeon 5 AC-module
  • aantal panelen: 12x
  • type omvormer ENPHASE IQ7A 12x achter het paneel.
  • Envoy-S Metered
  • aantal Fases: 3, enkel gebruikt:1 aansluiting, 10groepen eigen groep
  • kabel dikte van paneel naar groepenkast: nog te meten
  • app: Enlight
datasheet https://www.google.com/ur...Vaw37k26IWewBi8bqYGkmBf8Z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Fgc99470WUr2ntY8RvKF_Ft80I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj93Y9xeXkGxaPcfIv6tRbEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2niHgvmOFLykSGSLeh-Xt_KoYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xGgSxT8TtSp6wHoEdWrq0lW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tJDSZGhGHRpZ8cF-HFG4h_b4B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHc7YQVJ8KxxCvrhK2s1OHkf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghfDsxSV3jXv0528TC6vR_twY3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1CwcYuhSOde8DBhjYeMXzv7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r7SGS7kTQz_TQ7irYTS-9TFTzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMjlNpvLsWlHmHd70HNFIDc6.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik pas in April een volledige maand kan meten wat ik heb ontvangen en wat mijn energie leverancier opgeeft (hoop niet dat zij de gegevens van Enphase overnemen maar zelf meten) kan ik pas zien of ik daadwerkelijk (niets heb teruggeleverd tijdens de uitval) of dat het enkel niet geregistreerd is door enphase, wat raar zou zijn dat ze iets leveren zonder te meten, of iets meten zonder zichtbaar te maken.

Ik zal dit weekend (+morgen) ook de teruglever gegevens van de digitale meter bijhouden en jullie hiervan op de hoogte brengen.

wellicht kan een van jullie mij of geruststellen of informeren wat het probleem is hoe ik dat kan oplossen of laten oplossen.

Bedankt,
Tonie

[ Voor 9% gewijzigd door geen_IT op 26-04-2021 20:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 21:40
De schaal verdeling vind ik sowieso al apart, met 12x 400Wp verwacht je toch heel wat hoger dan 0.80 kWh te zien.

1-fase hoofdaansluiting zei je in de eerdere post, wellicht nog even in je start post vermelden.
Hoe zitten deze 12x IQ7A's nu aangesloten, achter wat voor een automaat en dikte/lengte kabel?

Volgens de Sunpower datasheet: Max. aantal panelen per groep van 20A (L-N): 10x

Kan het zijn dat de AC spanning te hoog wordt (tegen de 253V)? Dan moeten ze namelijk uit gaan.
Geen idee of je dat in de app kan zien, maar vast in die toolkit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Ik heb even zitten neuzen, en ben 2 dingen tegen gekomen om wellicht naar te (laten) kijken.

Ten eerste, volgens de Enphase IQ7A installatiehandleiding zouden er max van 11 micro omvormers op een 1 fase lijn kunnen. Je hebt er 12, dus wellicht dat je aan de max zit (of er dus overheen gaat).

Ten tweede, ik zat even door het topic heen te lezen dat je aangaf, en daar zag ik deze staan:
Each micro inverter needs to exceed the voltage level on the string in order to "push" power back to the grid. The more inverters on a string, the higher the voltage can get. If the AC cable is long or thin, the voltage level which the inverters would need to make is too high (for the profile). If you can check the AC voltage and it is at the upper limit of the scale (e.g. 250Vols on a 230V grid) you could consider upgrading the AC wiring.
Dus je zou even kijken kijken wat voor AC kabel er ligt. Volgens mij is het minimum 4mm2. Ik heb zelf 6mm2 gebruikt.

Ik ben geen technicus / elektricien, maar wellicht dat je op de max / piek zit van je wat je bekabeling / kan hebben?

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mooi paneeltje.
https://www.solar-outlet....-wp-iq7a-zonnepaneel.html

Meet je nog ergens de netspanning?
Rapporteert enphase geen te hoge netspanning?
Heb je 1 of 3-fase in huis?

Met de slimme meter kan je ook de netspanning uitlezen (DSMR 5.0)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2021 16:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geen_IT
Rouske schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:09:
De schaal verdeling vind ik sowieso al apart, met 12x 400Wp verwacht je toch heel wat hoger dan 0.80 kWh te zien.

1-fase hoofdaansluiting zei je in de eerdere post, wellicht nog even in je start post vermelden.
Hoe zitten deze 12x IQ7A's nu aangesloten, achter wat voor een automaat en dikte/lengte kabel?

Volgens de Sunpower datasheet: Max. aantal panelen per groep van 20A (L-N): 10x

Kan het zijn dat de AC spanning te hoog wordt (tegen de 253V)? Dan moeten ze namelijk uit gaan.
Geen idee of je dat in de app kan zien, maar vast in die toolkit.
Hi Rouske,

de schaalverdeling is ingesteld door Enlight app ik moet nog uitzoeken of ik er iets in kan aanpassen.

Fase:1 fase eigen groep.

de 12x IQ7A's zitten achter de Envoy Metered S automaat.
betreft het aantal panelen,10x per groep, enkel nu zijn ze toch individueel aangesloten omdat de micro omvormer IQ7A erachter zit?
hiermee zou ik er zelfs 30kunnen plaatsten toch?

betreft de AC spanning, dit zou 'm wellicht kunnen zijn de kabel zit te hoog voor mijn ladder om deze af te kunnen lezen, ik heb nu ook geen schuifmaat tot mijn beschikking enkel met een kleermakers meetlint kom ik op zo'n 10mm- 12mm uit, ik vermoed dat dit een 4mm2 kabel is.

de App informeert mij niet als de spanning te hoog wordt en de 253V bereikt. ook wat Pazo en het enphase forum al melde.

gr.
T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Veel buren met zonnepanelen waardoor het voltage midden op de dag te hoog oploopt en je omvormers afschakelen?
Als je 3 fasen hebt kun je eens meten hoeveel spanning er midden op een zonnige dag staat op iedere fase. Soms kan je het probleem oplossen door je panelen op een andere fase aan te sluiten, maar je zult eerst moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 21:40
geen_IT schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:18:
[...]

Hi Rouske,

de schaalverdeling is ingesteld door Enlight app ik moet nog uitzoeken of ik er iets in kan aanpassen.

Fase:1 fase eigen groep.

de 12x IQ7A's zitten achter de Envoy Metered S automaat.
betreft het aantal panelen,10x per groep, enkel nu zijn ze toch individueel aangesloten omdat de micro omvormer IQ7A erachter zit?
hiermee zou ik er zelfs 30kunnen plaatsten toch?

betreft de AC spanning, dit zou 'm wellicht kunnen zijn de kabel zit te hoog voor mijn ladder om deze af te kunnen lezen, ik heb nu ook geen schuifmaat tot mijn beschikking enkel met een kleermakers meetlint kom ik op zo'n 10mm- 12mm uit, ik vermoed dat dit een 4mm2 kabel is.

de App informeert mij niet als de spanning te hoog wordt en de 253V bereikt. ook wat Pazo en het enphase forum al melde.

gr.
T
toon volledige bericht
Foto maken met de telefoon in de hand kom je een stuk hoger ;)

IQ7A is 1-fase systeem.
Zoals je het opschrijft denk ik dat je een 3-fase hoofdaansluiting hebt, toch?

Dan morgen als je weer geen opbrengst ziet PV groep uitzetten en alle 3 de fases nameten.
Welke dan de laagste spanning heeft daar de PV groep op aansluiten. Of laten doen door de installateur, maar dan is het maar net wanneer die tijd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geen_IT
Rouske schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:53:
[...]

Foto maken met de telefoon in de hand kom je een stuk hoger ;)

IQ7A is 1-fase systeem.
Zoals je het opschrijft denk ik dat je een 3-fase hoofdaansluiting hebt, toch?

Dan morgen als je weer geen opbrengst ziet PV groep uitzetten en alle 3 de fases nameten.
Welke dan de laagste spanning heeft daar de PV groep op aansluiten. Of laten doen door de installateur, maar dan is het maar net wanneer die tijd heeft...
|:( |:( ik heb inderdaad 3 fases waarbij maar 1 fase gebruikt wordt en over de groepen wordt verdeeld :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Het is maar hoe de installateur het aangesloten heeft, allemaal achter elkaar dan is het een fase of per 4 panelen dan is het drie fase. Kan allebei.
Maar je mag er maar 11 op een fase zetten dus dat is bij jou niet goed.

Schaalverdeling is goed, Bij Enphase wordt er per 15 minuten geplot dus dan is een kwh dan 0,25 kwh of 4kwh is dan 1 kwh.

En waarom heb je de Envos-S metered als de verbruikspoel niet is aangesloten?

Als je de toolkit download en die activeert kun je op storingen kijken wat er aan de hand is, ik vermoed of een te hoge injectiespanning of iets met de netfrequentie. De omvormer(s) schakelen zich dan uit.
Vaak kun je zien dat bij netwerkinstabiliteit (en dan bedoelen ze het stroomnet) dat er een, twee of drie sputteren. Als je injectiespanning teveel wordt dan schakelt alles uit en dan produceer je niets.
Mijn vermoeden is dat Pazo het juist heeft en dat er een te hoge netspanning is en ook een te kleine AC kabel. Ik heb zelf een 4mm2 kabel voor 3900 Wp.

Je zit met 12 stuks op piekspanning op 4400 Watt en dat is bijna 20 Ampere. Nominaal is 18 Ampere.

[ Voor 20% gewijzigd door martijn v o op 26-04-2021 18:23 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 19:01

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Dat de micro omvormer meldt dat deze geen stroom levert wil nog niet zeggen dat dit werkelijk zo is. Ik heb ook een Enphase systeem en ben er achter gekomen dat deze nog wel eens raar doen. Op onwillekeurige dagen rapporteren ze aanzienlijk minder dan in werkelijkheid (gecontroleerd met standen slimme meter en de Homewizard P1 app) Wellicht worden de signalen verstoord door ruis op het net (Enphase micro omvormers communiceren via het stroomnet) Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is. Ik moet denk ik aan de slag met ferriet ringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kijk vooral ook even of je slimme meter op zo'n moment teruglevering registreert of niet (in watt, niet naar de totalen kijken). Zo ja, dan gaat de logging fout, zo nee, dan slaan ze echt af. Aangezien dat vooral op heldere dagen met de zon op z'n hoogst lijkt te gebeuren zal dat wel een te hoge netspanning zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 15:53
De IQ7A omvormers produceren maximaal 350W. Ook bij 400Wp panelen.
12 x 350 = 4200W en dus ruim 18A.
Op de kabel mogen maximaal 13 IQ7+ omvormers per fase. Die omvormers zijn begrensd op ca. 300W. Totaal dus 3900W. Dit komt overeen met maximaal 11 IQ7A omvormers. Volgens mij moet je onder de 18A blijven.
Je AC bekabeling moet minimaal 4mm2 zijn wanneer je 1 fase gebruikt. Bij een 3-fase systeem zou 2,5mm2 volstaan per ader.
Alle Enphase omvormers zijn altijd 1 fase. De connectoren hebben ook maar 2 pennen.
Bij een 3-fase installatie en Q kabel zijn de connectoren afwisselend 1-2-3 en dan weer 1-2-3 op de 4 aders van de Q kabel aangesloten. Bij 6 connectoren heb je er dan dus steeds 2 op dezelfde fase.
Je kunt een 1-fase Q kabel gebruiken. Maar maak er dan 2 of 3 strings van om ze op meerdere fases in je meterkast aan te sluiten en de belasting van de kabels te reduceren. Je moet dan wel een 3-fase Q relais plaatsen ipv het 1-fase model (Q-relais is verplicht in NL).
En bij een metered versie horen stroomspoelen. In de Envoy verpakking zitten er altijd 2 voor een 1-fase aansluiting. Per extra fase heb je er steeds 2 extra nodig. Dus maximaal 6 in totaal.
En communicatieproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door andere bronnen op je stroomnetwerk. Heb je een enkele fase, probeer het systeem dan op een andere fase te zetten. Er zijn ook ferrietkernen om je Enphase systeem communicatie te scheiden van de rest van je stroomnetwerk.
Beetje late reactie, maar mogelijk helpt dit.

• Jojo-77
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-12-2022
Hallo Tonie,

Wat is de status van je probleem op dit moment? Heb je de oorzaak kunnen vinden of heb je aanpassingen gedaan aan je systeem? Ik ben nog even benieuwd wie de installatie heeft gedaan (installateur, hobbyist of jijzelf). En tot slot welk netwerkprofiel is ingesteld.

Even ter vergelijking met mijn systeem bestaande uit 4x JaSolar 460Wp / Enphase IQ7A op 26 april 2021 (weergave uit de inmiddels vernieuwde app). Zelf geïnstalleerd. Vanaf laatste omvormer tot in meterkast 7 meter 4 mm2 YMVK toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UedUOD_jN5bH6WU1PzURweza2yY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MSKrAtBaxwXAa5tCD4Yq5X90.png?f=fotoalbum_large

Beter zicht op de installatie heb je in de Enlighten Manager app (daarbij onderaan in de app kiezen voor volledige website)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaMoMiAF4MVuh50TyijUNZ2hJ4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSztyfwkpYgwC9R8AoUUP5CD.jpg?f=fotoalbum_large

De kWh schaalverdeling links in de app kan verwarrend zijn, maar door de grafiek aan te klikken kan je de kW-plot per 15 minuten zien. De piek is bij mij 1,5 kW (4x maximaal 367w = 1468w). Bij 367w vlakt de iQ7A qua productie af, de interne temperatuur loopt overigens wel verder op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd_OHqEnEAGTynvp2uvWyZB1RJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9n5tzRiDVQoKTthbNk7FrUj.png?f=fotoalbum_large

Te hoge temperatuur in de iQ7A kan ook een reden voor afschakeling zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uhXSoRlVwiMpvmmDWIUzxuIJdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppenika0UkCjblcgkA9rLL5K.jpg?f=fotoalbum_large

Voor meer inzicht of eventuele problemen (nog niet gehad) gebruik ik vooral Enlighten Manager en zowel de nieuwe als de oude Toolkit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daqyv5xcuhUvtBh5DRoA9QPj2LE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cxzVncR7ngx5YOmiS9WKLCmt.png?f=fotoalbum_large

Groet Jojo

[ Voor 33% gewijzigd door Jojo-77 op 09-09-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Al een ouder(er) topic. Maar is er reeds een oplossing? Was het slechts verkeerd ‘gemeten’ of daadwerkelijk niet goed qua levering. Een kennis heeft Nl hetzelfde issue in de app met deze panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Al een ouder(er) topic. Maar is er reeds een oplossing @geen_IT Was het slechts verkeerd ‘gemeten’ of daadwerkelijk niet goed qua levering. Een kennis heeft Nl hetzelfde issue in de app met deze panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geen_IT
meermarco schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:04:
Al een ouder(er) topic. Maar is er reeds een oplossing? Was het slechts verkeerd ‘gemeten’ of daadwerkelijk niet goed qua levering. Een kennis heeft Nl hetzelfde issue in de app met deze panelen.
Beste Marco,

Na een update/software aanpassing is nu alles werkend.
Leverancier vertelde dat de enphase het probleem was en vice versa.

Al met al ben erg blij met mijn 12 stuks, als ik de comments lees over dat er maar max 11 omvormers op kunnen of dat mijn panelen maar op 80%-90% max kunnen presteren terwijl ze oost-west liggen voel ik me soms bekocht,

Ik merk er vrij weinig zoals je hieronder ziet vanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrHt5WkFJu2-LQ5uITSM-7MNKmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkIONyY3JKohf9jAxgCQxFTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat mijn leverancier zolang het kan de teruglever boete afhoud mbt van het salderen, dan zal ik serieus overwegen een thuisbatterij aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-06 20:43
@geen_IT Je kan ook over op het modelcontract bij je leverancier, lees je maar even in, dat is handig om te doen.
Pagina: 1