Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Wijsheid is je studie afmaken, een (vaste) baan hebben, en dan een gesprek aanknopen met een hypotheekadviseur om te informeren naar de mogelijkheden. Laat je ondanks de gekte op de woningmarkt, niet gek maken, en neem geen idioot grote risico's.Ik hoor graag jullie input. Wat is wijsheid?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Nee is het huidige klimaat accepteren ze dat risico niet. Alleen als het een vast contract is zonde proeftijd wat door beide partijen is ondertekend maak je een kans. En zelf dan nog is het feit dat je aan het studeren bent een risico. Stelt dat jij je studie niet kunt afmaken? De volledige schuld die normaal wordt kwijtgescholden, zoals je OV bijv. moet je dan ook teug gaan betalen.Mijn vraag is nu, kan ik een contract laten opstellen met een ingangsdatum (zeg, over 2 a 3 maanden) en kan ik hiermee direct een hypotheek aanvragen?
[ Voor 40% gewijzigd door n9iels op 26-04-2021 15:01 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Kyumia op 26-04-2021 14:57 ]
Kan zijn dat dit per geldverstrekker verschilt, maar ik had een soortgelijke situatie m.b.t. mijn salaris. Mijn baas had een intentieverklaring opgestuurd voor een loonsverhoging maar deze is afgewezen. Men wilde echt een harde garantieverklaring, zonder kon ik fluiten naar wat extra hypotheek.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:55:
Wat ik uit @n9iels zijn reactie haal is dat een intentieverklaring dus niet genoeg is?
[ Voor 5% gewijzigd door n9iels op 26-04-2021 14:59 ]
Niet bij iedere bank, maar bijvoorbeeld de Rabobank telt zelfs het inkomen van een partner mee, als het een tijdelijk contract betreft met nog maar enkele maanden te gaan.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:55:
Bedankt voor de reacties. Ik vraag dit omdat ik de mogelijkheid heb gekregen om op een huis te bieden. Dus ja, ik heb al een huis (zelfs 2) gevonden.
In die 2 maanden tijd kan er ontzettend veel gebeuren en juist nu zijn de rentepercentages historisch laag. De prijzen stijgen als een malle, ook in die 2 maanden. Als ITer verwacht ik niet dat ik snel zonder inkomen kom te zitten, maar mocht dit toch het geval zijn dan kunnen mijn ouders dit tijdelijk opvangen (dit hebben ze zelf voorgesteld).
@Jeroenneman Ik heb nu geen tijdelijk contract. Op papier werk ik er nu niet eens. Kun je dan een intentieverklaring krijgen? Ik dacht dat dit alleen vanuit tijdelijk naar vast dienstverband was. Wat ik uit @n9iels zijn reactie haal is dat een intentieverklaring dus niet genoeg is?
Dus dan zou de tweede optie die ik heb voorgelegd (per 1 mei beginnen) een optie kunnen zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door Jeroenneman op 26-04-2021 15:01 ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Het is een en, geen of.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:55:
Bedankt voor de reacties. Ik vraag dit omdat ik de mogelijkheid heb gekregen om op een huis te bieden. Dus ja, ik heb al een huis (zelfs 2) gevonden.
In die 2 maanden tijd kan er ontzettend veel gebeuren en juist nu zijn de rentepercentages historisch laag. De prijzen stijgen als een malle, ook in die 2 maanden. Als ITer verwacht ik niet dat ik snel zonder inkomen kom te zitten, maar mocht dit toch het geval zijn dan kunnen mijn ouders dit tijdelijk opvangen (dit hebben ze zelf voorgesteld).
@Jeroenneman Ik heb nu geen tijdelijk contract. Op papier werk ik er nu niet eens. Kun je dan een intentieverklaring krijgen? Ik dacht dat dit alleen vanuit tijdelijk naar vast dienstverband was. Wat ik uit @n9iels zijn reactie haal is dat een intentieverklaring dus niet genoeg is?
Dus dan zou de tweede optie die ik heb voorgelegd (per 1 mei beginnen) een optie kunnen zijn?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 26-04-2021 15:06 ]
Nog geen eens, het ging ze echt om het woord "intentie". De garantieverklaring was exact hetzelfde papiertje maar met "garantie"Jeroenneman schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:59:
[...]
@n9iels HierbovenL heb je het dan over een intentieverklaring met voorwaarden? Zoiets wordt inderdaad vaak niet geaccepteerd. De intentieverklaring moet onvoorwaardelijk zijn:
Waarom zou je een intentieverklaring moeten inleveren bij een vast contract? Daar heb ik nog nooit van gehoord. De intentieverklaring lever je juist in omdat je geen vast contract hebt, en toch op een of andere manier hard wil maken dat je werkgever tevreden is, en niet op korte termijn van je af wil.DutchKel schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:02:
[...]
Het is een en, geen of.
Je moet dus een vast contract kunnen overhandigen zonder proeftijd (deze mag volgens mij best in de toekomst starten) en je moet een intentieverklaring kunnen overleggen. Hier staat o.a. in wat je jaarsalaris is incl de bonussen en dat ze op dit moment geen reden hebben om je te willen ontslaan.
Maar je hebt nog een ander risico, wat nu als je om een of andere reden de opleiding niet haalt. Zelfs al sta je er uitstekend voor dan nog kan het voor komen dat je de opleiding om een of andere reden niet direct haalt.
Ik zou even geduld hebben met alles in gang zetten. Voor je het weet zit je jezelf nu al in de nesten te werken.
[ Voor 15% gewijzigd door Jeroenneman op 26-04-2021 15:09 ]
Ik heb een mbo-diploma, bachelor en een pre-master op zak, ben nu bijna klaar met mijn master. Het werk wat ik ga doen is geen master-niveau. Daarnaast weet mijn werkgever ontzettend goed wat ik kan na al die jaren en dat mijn niveau prima boven de werkzaamheden uitstijgtDutchKel schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:02:
[...]
Het is een en, geen of.
Je moet dus een vast contract kunnen overhandigen zonder proeftijd (deze mag volgens mij best in de toekomst starten) en je moet een intentieverklaring kunnen overleggen. Hier staat o.a. in wat je jaarsalaris is incl de bonussen en dat ze op dit moment geen reden hebben om je te willen ontslaan.
Maar je hebt nog een ander risico, wat nu als je om een of andere reden de opleiding niet haalt. Zelfs al sta je er uitstekend voor dan nog kan het voor komen dat je de opleiding om een of andere reden niet direct haalt.
Ik zou even geduld hebben met alles in gang zetten. Voor je het weet zit je jezelf nu al in de nesten te werken.
Die kosten zijn geen probleem, die kan ik dekken, het gaat mij hier vooral om de hypotheek.pagani schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:02:
Vraag van andere orde: Heb je (tientallen) duizenden euro's aan spaargeld liggen? De Kosten Koper kun je niet meer meefinancieren, dus zul je per ton aan huiswaarde zelf 6k moeten meenemen.
[ Voor 99% gewijzigd door Kyumia op 26-04-2021 15:08 ]
Je hebt gelijk, ik had inderdaad de werkgeversverklaring in mijn hoofd zitten als intentieverklaring.Jeroenneman schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:06:
[...]
Waarom zou je een intentieverklaring moeten inleveren bij een vast contract? Daar heb ik nog nooit van gehoord. De intentieverklaring lever je juist in omdat je geen vast contract hebt, en toch op een of andere manier hard wil maken dat je werkgever tevreden is, en niet op korte termijn van je af wil.
Misschien doel je op de werkgeversverklaring. Dat is het document waarbinnen de intentieverklaring een sectie is. Volgens mij is de opbouw meestal dat er wordt gevraagd naar een vast contract. Als je die met Ja aankruist, dan sla je de sectie intentieverklaring over.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 26-04-2021 15:10 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Een bank wil gewoon zekerheid, dat betekend:Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:55:
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
[ Voor 6% gewijzigd door Kyumia op 26-04-2021 15:22 ]
OT = Onbepaalde Tijd.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:21:
@t_captain Nog niet mijn officiele werkgever (aangezien ik er op papier (nog) niet werk). OT staat voor onbepaalde tijd?
Nog niet, maar dat kan geregeld worden, ik ga mn toekomstig werkgever contacteren. Dat was dan ook de vraag of die constructie mogelijk wast_captain schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:25:
[...]
OT = Onbepaalde Tijd.
je toekomstige werkgever dan. Maar je hebt wel een contract getekend toch?
Let wel op. Als dat écht een lening is waarvoor je een bedrag moet terugbetalen (en dus niet via fiscaal gunstige schenkingen), dan is die lening ook gewoon een financiele verplichting. Ook die zul je dan gewoon op moeten geven.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:21:
@Question Mark Ik ben op de hoogte van de DUO lening, verschrikkelijke constructie, goed bedacht daar in Den Haag, bah. De prijs die ik tekort zou komen dekken mijn ouders met een aparte lening zodat ik hen apart kan terugbetalen. Dit zal zeker niet in de buurt komen van een ton.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Goed punt. Dan zullen ze waarschijnlijk garant staan voor een deel van de hypotheek die ik dan te kort kom ipv een aparte lening.Question Mark schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:26:
[...]
Let wel op. Als dat écht een lening is waarvoor je een bedrag moet terugbetalen (en dus niet via fiscaal gunstige schenkingen), dan is die lening ook gewoon een financiele verplichting. Ook die zul je dan gewoon op moeten geven.
Bah wat vervelend dat je rentevrij kan lenen, met een heel groot deel wat je niet meer terug hoeft te betalen. En een belachelijk soepele terugbetaal-regeling.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:21:
@Question Mark Ik ben op de hoogte van de DUO lening, verschrikkelijke constructie, goed bedacht daar in Den Haag, bah. De prijs die ik tekort zou komen dekken mijn ouders met een aparte lening zodat ik hen apart kan terugbetalen. Dit zal zeker niet in de buurt komen van een ton.
Het garant staan is iets van vroeger geloof ik en bestaat niet meer. Het kon in ieder geval niet toen ik een hypotheek afsloot.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:28:
[...]
Goed punt. Dan zullen ze waarschijnlijk garant staan voor een deel van de hypotheek die ik dan te kort kom ipv een aparte lening.
[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 26-04-2021 15:38 ]
Hoi!
Ik heb indertijd mijn eerste eigen woning gekocht met een termijncontract bij een detacheerder plus een nog-niet-ingegaan OT contract bij de klant.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:26:
[...]
Nog niet, maar dat kan geregeld worden, ik ga mn toekomstig werkgever contacteren. Dat was dan ook de vraag of die constructie mogelijk was
Ja leuk, "kinderen" met tienduizenden euro's schuld een arbeids/huizenmarkt opsturen waar de prijzen sowieso al onbetaalbaar zijn en tegelijkertijd aanleren dat "lenen" normaal is, bijkomend dat je gewoon 3-0 achterstaat als je alleen al van school komt. Vroeger werd mij namelijk altijd geleerd door mijn ouders dat het belangrijk is om uit de schulden te blijven. Not a chance, je wordt bijna geforceerd. Maargoed, dat is een andere discussiedragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:32:
[...]
Bah wat vervelend dat je rentevrij kan lenen, met een heel groot deel wat je niet meer terug hoeft te betalen. En een belachelijk soepele terugbetaal-regeling.
Waardoor je nu genoeg eigen vermogen hebt 'gespaard' waarmee je de initiële kosten van een koophuis kan dekken?
Als je je lening verschuift van DUO naar een lening bij je ouders is het nog steeds een lening, welke invloed gaat hebben op je maximale hypotheekhoogte. En mocht je ooit in de problemen komen met betalen, dan zit je zwaar in de put als je hypotheek te hoog is voor wat je had mogen lenen met duo/ouders lening.
Vergeet niet dat er meer redenen zijn waardoor je met minder inkomen kan komen te zitten. Ziektewet, ongeluk/depressie. Carriereswitch. Zo veel andere onvoorziene dingen die kunnen gebeuren. Hypotheken boven je stand is gewoon extreem onverstandig.
Schulden/sparen apart? Je bedoeld dat je hebt geleend voor studie, en gespaard met ander geld?Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:38:
[...]
Ja leuk, "kinderen" met tienduizenden euro's schuld een arbeids/huizenmarkt opsturen waar de prijzen sowieso al onbetaalbaar zijn en tegelijkertijd aanleren dat "lenen" normaal is, bijkomend dat je gewoon 3-0 achterstaat als je alleen al van school komt. Vroeger werd mij namelijk altijd geleerd door mijn ouders dat het belangrijk is om uit de schulden te blijven. Not a chance, je wordt bijna geforceerd. Maargoed, dat is een andere discussie.
Maar nee, mijn schulden/schoolkosten en mijn spaarrekening heb ik altijd apart gehouden, oa met deze situatie in het achterhoofd. Ik heb geld op de rekening die ik dus kan gebruiken voor deze bijkomende kosten. Daarnaast heb ik ook nog ouders die voor een deel garant kunnen staan mocht het niet haalbaar zijn.
Prestatiebeurs.EWK schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:37:
[...]
Het garant staan is iets van vroeger geloof ik en bestaat niet meer. Het kon in ieder geval niet toen ik een hypotheek afsloot.
Het eerste gesprek met een hypotheekadviseur is vaak gratis. Stap daar eens naar binnen
@dragonhaertt hoezo een groot deel niet terug hoeft te betalen? Waar heb je het over?
[ Voor 14% gewijzigd door dragonhaertt op 26-04-2021 15:51 ]
Die is in september 2015 afgeschaft
Hoi!
Heh? Prestatiebeurs? Dat bestaat al lang niet meer. We hebben het leningstelsel al 7 jaar lang... Dat betekent dat je voor alle kosten mag opdraaien. Het is idd veel geld voor buiten-EU-studenten die hier komen studeren. Maar Nederland gaat veel meer geld aan mij verdienen als ik al die belastingen ga betalen de rest van mijn leven in plaats van die 80k die non-EU-studenten hier moeten betalen voor 4 jaar college.dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:48:
[...]
Schulden/sparen apart? Je bedoeld dat je hebt geleend voor studie, en gespaard met ander geld?
In plaats van lenen voor eten, en sparen van het geld dat je daar niet aan hebt uitgegeven?
Het feit blijft, je hebt een netto schuld. Of je dat hebt geleend om studiekosten te dekken, of om woonkosten te dekken doet er niet toe.
Als je minder had gespaard, had je ook minder hoeven lenen.
Nu denk je dat je die lening mag verplaatsen naar je ouders, maar dat veranderd gewoon niks.
Jij wil een huis kopen, jij hebt schulden, je hypotheek gaat omlaag.
Verplaats je die schuld naar een andere lening, dan is het nog steeds schuld. Die zal je ook moeten opgeven.
Ga je liegen over je schulden? Dan kan je heel diep in de problemen komen als je ooit zonder inkomsten komt te zitten.
De enige goede optie die je van je ouders kan verwachten is een belastingvrije schenking voor aankoop huis (max 100.000e)
[...]
Prestatiebeurs.
Daarnaast betaalt de overheid een groot deel van je studie. Moet je eens kijken hoe veel mensen van buiten de EU aan collegegeld moeten betalen.
Correct. Maar de meeste geldverstrekkers willen zekerheid. Niet nog weer een huis van jouw ouders moeten verkopen als jij niet betaald. Dat is voor hun meer kosten en meer risico. Het zal vast nog ergens kunnen, maar het gros van de banken wil zo'n constructie niet meer, is mijn ervaring.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:53:
[...]
Maar garant staan is naar mijn inziens niet hetzelfde als dat ik een lening bij mn ouders afsluit. Toch? Correct me if I'm wrong. Naar mijn idee betekent dat dat zij voor de kosten kunnen opdraaien mocht ik de boel niet kunnen ophoesten.
Hoi!
Aanvullende beurs, reisproduct en afhankelijk van het studieniveau ook de basisbeurs bestaan nog steeds als prestatiebeurs.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:53:
[...]
Heh? Prestatiebeurs? Dat bestaat al lang niet meer. We hebben het leningstelsel al 7 jaar lang... Dat betekent dat je voor alle kosten mag opdraaien. Het is idd veel geld voor buiten-EU-studenten die hier komen studeren. Maar Nederland gaat veel meer geld aan mij verdienen als ik al die belastingen ga betalen de rest van mijn leven in plaats van die 80k die non-EU-studenten hier moeten betalen voor 4 jaar college.
Garant staan is zeker niet hetzelfde als een lening. Bij een lening ben jij gewoon verplicht om terug te betalen, en dat is dus een schuld. 10.000 lening bij duo + 10.000 lening bij je ouders is hetzelfde als 20.000 lening bij Duo.Maar garant staan is naar mijn inziens niet hetzelfde als dat ik een lening bij mn ouders afsluit. Toch? Correct me if I'm wrong. Naar mijn idee betekent dat dat zij voor de kosten kunnen opdraaien mocht ik de boel niet kunnen ophoesten.
Je hebt gelijk, het heeft alleen helemaal niets te maken met ''rentevrij lenen, met een heel groot deel wat je niet meer terug hoeft te betalen.dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:01:
[...]
Aanvullende beurs, reisproduct en afhankelijk van het studieniveau ook de basisbeurs bestaan nog steeds als prestatiebeurs.
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 26-04-2021 16:04 ]
Hoi!
Aanvullende beurs is bij mij niet van toepassing aangezien mijn ouders meer dan het minimum verdienen.dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:01:
[...]
Aanvullende beurs, reisproduct en afhankelijk van het studieniveau ook de basisbeurs bestaan nog steeds als prestatiebeurs.
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Nee, jij hebt gelijk! De aanvullende beurs geld maar voor 89% van de huishoudens in Nederland. Dat is echt niet significant.EWK schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:03:
[...]
Je hebt gelijk, het heeft alleen helemaal niets te maken met ''rentevrij lenen, met een heel groot deel wat je niet meer terug hoeft te betalen.
Dit maakt onder aan de streep toch niet uit? Of ik nou 10k leen met 30k op de bankrekening of ik heb die 10k al van die 30k eigen geld afgehaald. In beide gevallen sta ik op 20k.dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:22:
[...]
Misschien nuttig om ook op de rest van mijn post te reageren? Ik vond het gewoon nogal suf om te gaan zeiken over een rentevrije lening die niet BKR geregistreerd is, en dan tegelijk te praten over 'spaargeld' wat eigenlijk gewoon geleend geld is.
Je hebt het in je openingspost over zwart werken. Gecombineerd met je opmerking hierboven maak ik daar uit op dat dit je spaargeld is? Wordt een hypotheekverstrekker niet achterdochtig dat je als student ineens op de proppen komt met een eigen vermogen? Ik heb mijn eigen hypotheek al voor de financiële crisis afgesloten, dus geen idee of en hoe ze je eigen vermogen controleren.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:38:
[...]
Maar nee, mijn schulden/schoolkosten en mijn spaarrekening heb ik altijd apart gehouden, oa met deze situatie in het achterhoofd. Ik heb geld op de rekening die ik dus kan gebruiken voor deze bijkomende kosten. Daarnaast heb ik ook nog ouders die voor een deel garant kunnen staan mocht het niet haalbaar zijn.
Suggs schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:31:
[...]
Je hebt het in je openingspost over zwart werken. Gecombineerd met je opmerking hierboven maak ik daar uit op dat dit je spaargeld is? Wordt een hypotheekverstrekker niet achterdochtig dat je als student ineens op de proppen komt met een eigen vermogen? Ik heb mijn eigen hypotheek al voor de financiële crisis afgesloten, dus geen idee of en hoe ze je eigen vermogen controleren.
Dit maakt wel uit, tenzij je dit direct afbetaalt.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:27:
[...]
Dit maakt onder aan de streep toch niet uit? Of ik nou 10k leen met 30k op de bankrekening of ik heb die 10k al van die 30k eigen geld afgehaald. In beide gevallen sta ik op 20k.
Geld is geld. Of het voor de studie was of niet doet er niet toe.Nee, studiegeld = studiegeld, in mijn geval DUO lening. Hier is geen spaargeld aan tepas gekomen. Alle kosten die ik heb gemaakt aan de studie zijn geleend. Geld dat anders uitgekeerd werd als studiefinanciering. Die constructie bestaat dus niet meer voor mij.
[ Voor 18% gewijzigd door dragonhaertt op 26-04-2021 16:40 ]
Let er wel op dat je bij de notaris een formulier moet invullen met 'herkomst eigen middelen' waarin je moet aangeven hoe je aan je eigen geld komt.
Hoi!
Voorbeeld 1. Ik begin met 50k. Ik leen niks en betaal de hele studie van m'n spaargeld. Dit kost 30k. Nu heb ik nog maar 20k. Ik kan een hypotheek krijgen van 200k. Samen is dit 220k aan vermogen.dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:38:
[...]
Dit maakt wel uit, tenzij je dit direct afbetaalt.
10K lening zorgt ervoor dat je méér dan 10k lagere maximale hypotheek krijgt.
[...]
Geld is geld. Of het voor de studie was of niet doet er niet toe.
Dat jij voor jezelf op papier dat hebt gescheiden, zegt niks.
Als je minder had gespaard had je minder hoeven lenen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kyumia op 26-04-2021 16:48 ]
Ik ben wel extreem benieuwd naar een bron van dit percentage. Óf ik zit in een bubbel, of je roept maar wat. Dus ik ben oprecht benieuwd.dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:22:
[...]
Nee, jij hebt gelijk! De aanvullende beurs geld maar voor 89% van de huishoudens in Nederland. Dat is echt niet significant.
Dat kan ik me voorstellen. Ik vond je opmerking vreemd over het 'rentevrij lenen, met een heel groot deel wat je niet meer terug hoeft te betalen.' Dat kan echt al jaren niet meer in mijn beleving. Vandaar dat ik daar op reageerde en ben oprecht benieuwd naar de 89%Misschien nuttig om ook op de rest van mijn post te reageren? Ik vond het gewoon nogal suf om te gaan zeiken over een rentevrije lening die niet BKR geregistreerd is, en dan tegelijk te praten over 'spaargeld' wat eigenlijk gewoon geleend geld is.
Hoi!
Irrelevante aanvulling: ook zonder vast contract kun je best iets krijgen, anders zou een gemiddelde ZZP'er nooit een hypotheek kunnen krijgen. Maar dan kijken ze doorgaans naar het inkomen van de laatste X jaar.Question Mark schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:18:
[...]
Een bank wil gewoon zekerheid, dat betekend:
- Een vast contract kunnen overleggen óf
- Een tijdelijk contract met daarbij een intentieverklaring om na deze tijdelijke periode de overeenkomst voort te zetten.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Samen is dat alsnog maar 20k vermogen (effectief minder aangezien een deel weg gaat aan notariskosten). Je hypotheekschuld is geen vermogenKyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:46:
[...]
Voorbeeld 1. Ik begin met 50k. Ik leen niks en betaal de hele studie van m'n spaargeld. Dit kost 30k. Nu heb ik nog maar 20k. Ik kan een hypotheek krijgen van 200k. Samen is dit 220k aan vermogen.
Voorbeeld 2. Ik begin met 50k. Ik leen alles en betaal de studie van geleend geld. Dit kost 30k aan lening. Op mijn spaarrekening heb ik nu nogsteeds 50k. Hypotheek is nu nog maar 170k vanwege de 30k studieschuld. Samen is dit 200k schuld. De hypotheek + spaargeld is samen 220k aan vermogen.
Of mis ik iets?
Oke, verkeerde term gebruikt, oepsNapo schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:49:
[...]
Samen is dat alsnog maar 20k vermogen (effectief minder aangezien een deel weg gaat aan notariskosten). Je hypotheekschuld is geen vermogen
Ja:Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:46:
[...]
Voorbeeld 1. Ik begin met 50k. Ik leen niks en betaal de hele studie van m'n spaargeld. Dit kost 30k. Nu heb ik nog maar 20k. Ik kan een hypotheek krijgen van 200k. Samen is dit 220k aan vermogen.
Voorbeeld 2. Ik begin met 50k. Ik leen alles en betaal de studie van geleend geld. Dit kost 30k aan lening. Op mijn spaarrekening heb ik nu nogsteeds 50k. Hypotheek is nu nog maar 170k vanwege de 30k studieschuld. Samen is dit 200k schuld. De hypotheek + spaargeld is samen 220k aan vermogen.
Of mis ik iets?
https://www.cbs.nl/en-gb/visualisations/income-distributionEWK schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:46:
[...]
Ik ben wel extreem benieuwd naar een bron van dit percentage. Óf ik zit in een bubbel, of je roept maar wat. Dus ik ben oprecht benieuwd.
[...]
Dat kan ik me voorstellen. Ik vond je opmerking vreemd over het 'rentevrij lenen, met een heel groot deel wat je niet meer terug hoeft te betalen.' Dat kan echt al jaren niet meer in mijn beleving. Vandaar dat ik daar op reageerde en ben oprecht benieuwd naar de 89%.
[ Voor 35% gewijzigd door dragonhaertt op 26-04-2021 16:54 ]
Hoe kom je hierbij? Naar mijn idee is dit het oorspronkelijke bedrag minus studieschuld. Tenzij ik iets gemist heb? Heb jij het niet over de oude lening toen de prestatiebeurs nog een ding was?dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:52:
[...]
Ja:
Als je 30K lening hebt, wordt je hypotheek 140k en niet 170k.
Zoals ik zei, doe voor de grap eens wat proefberekeningen.
Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:55:
[...]
Hoe kom je hierbij? Naar mijn idee is dit het oorspronkelijke bedrag minus studieschuld. Tenzij ik iets gemist heb? Heb jij het niet over de oude lening toen de prestatiebeurs nog een ding was?
[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 27-04-2021 15:27 ]
Of zoiets.
[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 27-04-2021 15:28 ]
Dat doe ik. Ga naar Rabobank en vink "Valt dit onder de terugbetalingsregels vanaf 2018" aan. Dan zul je zien dat een hypotheek van € 189.554 (jaarinkomen 40k) naar € 157.277 gaat bij een studieschuld van 30k. Wanneer deze optie "Nee" is dan wordt dit inderdaad € 129.613.
[ Voor 12% gewijzigd door Outerspace op 27-04-2021 15:29 ]
Kijk en dit zijn nou precies de berichten waarom ik overhaast mijn studieschuld heb afgelost. Wat dus achteraf helemaal niet nodig was
[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 27-04-2021 15:29 ]
6k per ton?!! Wat betaal jij je aankoopmakelaar?pagani schreef op maanda. 26 april 2021 @ 15:02:
Vraag van andere orde: Heb je (tientallen) duizenden euro's aan spaargeld liggen? De Kosten Koper kun je niet meer meefinancieren, dus zul je per ton aan huiswaarde zelf 6k moeten meenemen.
Als starter ben je wel vrijgesteld van een deel van die kosten, maar op een huis van twee ton heb je alsnog ruim 8k nodig.
het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle
Dat is gestandaardiseerd inkomen: Netto en gecorrigeerd voor aantal personen in het huishouden.dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:52:
[...]
https://www.cbs.nl/en-gb/visualisations/income-distribution
Met 46000 jaar ouder inkomen krijg je nog steeds aanvullende beurs volgens de berekening op de DUO website.
Dit klopt niet. Je krijgt geen aanvullende beurs meer als de ouders elk zo'n 26500 bruto verdienen. Er van uit gaande dat de ouders hetzelfde verdienen is dat netto 21.159 per ouder, 42.3k totaal netto inkomen voor de ouders.dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:52:
[...]
https://www.cbs.nl/en-gb/visualisations/income-distribution
Met 46000 jaar ouder inkomen krijg je nog steeds aanvullende beurs volgens de berekening op de DUO website.
Ja, en aan het eind van het liedje kiest de verkoper voor een hoger bod. Of een bieder die een lager percentage leent.Remond_FRL schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:21:
wel mooi om te zien hoe er hier in de lengte en breedte gespeculeerd wordt.
Geen idee wat je startersinkomen is, maar als het goed is groei je in salaris. Daarnaast stel dat je na 1 jaar helemaal bent uitgekeken op die baan en je krijgt een nieuwe fantastische baan in Maastricht, zit je gelijk vast. Als starter kun je meestal een flatje drie hoog achter kopen (als je geluk hebt). Dingen veranderen als je net gestudeerd hebt. Stel je wil straks een wereldreis maken, krijgt een (nieuwe) relatie. Daarnaast met een koophuis heb je ook veel hogere lasten (denk aan onderhoud, nieuwe keuken/badkamer, gemeentebelastingen).Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:21:
@DeveloperNL Heb je de huizenmarkt een beetje gevolgd de afgelopen jaren? Daar valt niet tegenop te werken... Ik kan wel 50k gaan sparen in 2 jaar tijd, maar dan kost hetzelfde huis een ton meer én loop ik 2 jaar aflossing achter + ik moet 2 jaar langer huur betalen als ik dat over 2 jaar pas zou doen. Klinkt niet echt aantrekkelijk.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Anoniem: 567735
De huizenmarkt volg ik al langer dan een paar jaar. Ik weet dan ook dat een jubelstemming heel snel kan omslaan in een dalende markt:Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:21:
Heb je de huizenmarkt een beetje gevolgd de afgelopen jaren? Daar valt niet tegenop te werken... Ik kan wel 50k gaan sparen in 2 jaar tijd, maar dan kost hetzelfde huis een ton meer én loop ik 2 jaar aflossing achter + ik moet 2 jaar langer huur betalen als ik dat over 2 jaar pas zou doen. Klinkt niet echt aantrekkelijk tbh.
Uit dit artikel.Als veel potentiële huizenkopers denken dat de prijzen gaan dalen, zal dat ook gebeuren. Dat komt doordat de verkoop dan stilvalt. En het kan snel gaan: zowel in 2008-2009 als in de jaren tachtig hebben we gezien dat de stijging van de huizenprijzen binnen een jaar kan omslaan in een daling.
Die zin heb ik de laatste 15 jaar al minstens honderd maal door mensen horen zeggen.Kyumia schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:55:
... en juist nu zijn de rentepercentages historisch laag.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
De overdrachtbelasting is alleen nul als de woning minder dan vier ton kost. Als ik de TS hoor zeggen dat hij geld leent van zijn ouders en er veel spaargeld in moet stoppen is het de vraag wat de woning ongeveer moet gaan kosten. Maar je reageert ook op mijn bericht als één geheel, waar ik ook aangeef dat hij voor een deel (de overdrachtsbelasting) waarschijnlijk vrijgesteld wordt.Rmg schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:38:
[...]
6k per ton?!! Wat betaal jij je aankoopmakelaar?
De overdrachtsbelasting is 2 procent, 0 voor TS want ik neem aan dat ie onder de 35 is aangezien hij het heeft over studie afronden.
Wat hypotheekadvies/afsluitkosten ( 1600, starterstarief), en 1000 euro voor de notaris en je bent al een heel eind.
Taxatie, 300, waarborgsom a 1%.
Zelfs als je een (optioneel)aankoopmakelaar met een courtage van 1,5 procent neemt zit je niet eens aan de 6k per ton.
[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 26-04-2021 20:20 ]
Dank, deze info zocht ik. Ik zit dus niet in een bubbelFlashtoo schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:33:
[...]
Uiteindelijk zijn de cijfers gewoon op deze pagina te vinden: https://www.onderwijsinci...uikers-studiefinanciering . In het hoger onderwijs krijg 28% van de studenten een aanvullende beurs, waarvan een flink deel lang niet het maximale bedrag zal ontvangen. In het MBO de helft.
[ Voor 45% gewijzigd door EWK op 26-04-2021 20:19 ]
Hoi!
...in de randstad.The Eagle schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:10:
De markt is momenteel zo overspannen dat je zonder te bezichtigen en zonder voorbehoud (financieel, bouwkundig, etc) een huis moet kunnen kopen met minimaal 50k overbieding op de vraagprijs.
Zelfs dan is het wel een obstakel. Ik heb mijn huis gekocht, precies terwijl ik overging van werkgever. Aangezien ik al een goede relatie met de werkgever had was dat direct OT en zonder proeftijd (juist voor de hypotheek), maar ook toen heeft het nog wel wat moeite gekost om het allemaal geregeld te krijgen bij de geldverstrekker. Het is dus wel mogelijk, maar het is niet de standaard procedure bij de meeste geldverstrekkers, dus zal er extra inspanning voor nodig zijn.t_captain schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:55:
De vraag is: "kun je een hypotheek aanvragen op een arbeidsovereenkomst die nog niet is ingegaan?".
Het antwoord daarop: ja, dat kan.
Maar het moet wel een overeenkomst OT zijn en zonder proeftijd. In het algemeen krijgen starters die niet.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik woon omgeving den bosch, hier is het net zo erg. Zelfs in waalwijk etc. en hier in het buitengebied. Huizen onder de 3 ton nauwelijks beschikbaar, rijtjeshuis doet 3,5 onderhand. Zoekrange 2-2,5 ton bestaat al ondrhand niet meer. Mijn zus woont omgeving eindhoven, heeft van de week een bod van 60k boven de vraagprijs gekregen voor een jaren 90 tweekapper bij een vraagprijs van 495 (wat al hoog is). Het beperkt zich echt niet tot de randstad.bwerg schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:07:
[...]
...in de randstad.
Er bestaat ook nog een ander deel van Nederland.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De stijgende prijzen en het overbieden niet, maar "je moet de dag van de bezichtiging meteen bieden" hoef je op veel plekken ook weer niet mee aan te komen. Ik zit hier ook wat verder in het oosten en als starter kun je hier prima iets krijgen. Tuurlijk, je betaalt een ton meer dan een paar jaar geleden, maar je kunt er waarschijnlijk in ieder geval nog wel een hypotheek op krijgen.The Eagle schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:35:
Het beperkt zich echt niet tot de randstad.
Ben ik, in de huidige markt, niet met je eens. De aankoopmakelaar heeft zijn informatie meestal een aantal dagen eerder dan dat het op bijvoorbeeld Funda komt. Daardoor loop je altijd achter. Een kennis van mij wil ook zonder aankoopmakelaar een huis kopen in een middelgrote Randstadstad. Die vist al een jaar achter het net, die komt niet eens op een bezichtiging meer. Gewoon, vol. Als je wat wil moet je doorgelicht zijn en bij een makelaar zitten, zodat ze meteen weten dat het allemaal gaat lukken.ID-College schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:43:
Aankoopmakelaar is sowieso niet per se nodig dus kan je op besparen. Financieel advies doe je online (= goedkoper) of execution only. Iedereen laat je geloven dat het allemaal heel ingewikkeld is en een must is maar niets is minder waar. Beetje slimme jongen kan het makkelijk zelf met wat inlezen.. scheelt je al gauw duizenden euro's..
Dat bedoel ik dus. Randstad kaapt een stuk weg van de markt daarbuiten en in jouw budget wordt er vrijwel niks aangeboden. Dus als het er dan komt ben je een van de heel velen die het wil. En dus moet je alles gereed hebben.Kyumia schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:43:
***members only***
Dat mag! Weet dat er zat zijn die t zonder doen. Ik heb 'm 2 jaar geleden zonder gekocht, een vriend van mij ook en m'n broertje vorige maand nog (allemaal randstad). Het is toch allemaal op inschrijving. Waarom zou je 3k betalen voor een inschrijving? Makelaar voegt vrijwel niks toe imo maargoed dat is ieders keuze natuurlijkPizza_Boom schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:17:
Ik heb mijn huis gekocht op een CAO verhoging die in zou gaan voor de overdracht... Je wilt niet weten wat een gezeik het was om de hypotheek rond te krijgen. Salarisstrook, werkgeversverklaring en vast contract. Niet genoeg. CAO aangeleverd. Nog steeds niet genoeg. Verklaring van de WG dat die CAO echt van toepassing was. Nog niet genoeg. Werkgever die verklaart dat ik dan nog in dienst ben en die salarisverhoging genoeg was + hypotheekadviseur die een bankmedewerker zo'n beetje door de telefoon heen trok... Vooruit, dat was dan genoeg.
Ik hoop voor je dat het lukt, mijn ervaring is echter een stuk slechter.
[...]
Ben ik, in de huidige markt, niet met je eens. De aankoopmakelaar heeft zijn informatie meestal een aantal dagen eerder dan dat het op bijvoorbeeld Funda komt. Daardoor loop je altijd achter. Een kennis van mij wil ook zonder aankoopmakelaar een huis kopen in een middelgrote Randstadstad. Die vist al een jaar achter het net, die komt niet eens op een bezichtiging meer. Gewoon, vol. Als je wat wil moet je doorgelicht zijn en bij een makelaar zitten, zodat ze meteen weten dat het allemaal gaat lukken.
[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 27-04-2021 14:12 ]
Bij scheiding denk jij "huis wordt verkocht", ik denk "één huishouden wordt twee huishoudens."The Eagle schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:06:
Mensen zaten met elkaar opgescheept, realiseerden zich ineens wat ze aan elkaar hadden en een scheidingsgolf zie ik wel gebeuren. En dan ben je spekkoper
Een adviseur zal wel weten wat bij welke bank kan inderdaad.Jeroenneman schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:59:
[...]
Niet bij iedere bank, maar bijvoorbeeld de Rabobank telt zelfs het inkomen van een partner mee, als het een tijdelijk contract betreft met nog maar enkele maanden te gaan.
Ga naar een adviseur, leg je situatie uit, en kijk bij je toekomstige werkgever wat er wél mogelijk is (schrappen proeftijd: je hebt er eerder al gewerkt, zij vragen jou om terug te komen).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Yep, ik zag bijvoorbeeld mijn toekomstige woning op dinsdagochtend 11u op het makelaarsportaal. Kreeg een mailtje, direct gebeld voor bezichtiging, ik was de eerste. Om ongeveer 17u kwam de woning op funda te staan, 18u stond ie al dicht dat je niet meer kon reageren wegens te veel animo. Met alleen Funda is het in de huidige markt een gigantische uitdaging.Pizza_Boom schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:17:
[...]
Ben ik, in de huidige markt, niet met je eens. De aankoopmakelaar heeft zijn informatie meestal een aantal dagen eerder dan dat het op bijvoorbeeld Funda komt. Daardoor loop je altijd achter. Een kennis van mij wil ook zonder aankoopmakelaar een huis kopen in een middelgrote Randstadstad. Die vist al een jaar achter het net, die komt niet eens op een bezichtiging meer. Gewoon, vol. Als je wat wil moet je doorgelicht zijn en bij een makelaar zitten, zodat ze meteen weten dat het allemaal gaat lukken.
I have stability. The ability to stab.
De grootste gat lijkt tegenwoordig tussen de 95% en 100% lenen te liggen, als je die 5% zelf in brengt scheelt al flink qua rente die de bank rekent.Marzman schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 15:37:
[...]
Een adviseur zal wel weten wat bij welke bank kan inderdaad.
Het kan nog beter zijn trouwens te wachten tot je wel een goed contract hebt. Mogelijk heb je dan toegang tot goedkopere banken met lagere rentes. Ook als je wat spaargeld hebt kun je vaak een lagere rente krijgen (als je maar 80 of 90 procent hoeft te lenen).
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
[ Voor 5% gewijzigd door Lootbox op 28-04-2021 08:08 ]
Ik ben heel benieuwd of dit gaat lukken, zoja laat het zeker weten we kunnen wel wat positieve berichten gebruiken op dit gebied!Kyumia schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:18:
***members only***
Excuus voor de verwarring. De 2.5 ton was berekend inclusief het overbiedenCitroentjuh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:30:
[...]
Ik ben heel benieuwd of dit gaat lukken, zoja laat het zeker weten we kunnen wel wat positieve berichten gebruiken op dit gebied!
Dat gezegd hebbende, ik heb zelf grote twijfels over de haalbaarheid in jouw situatie, waarbij de belangrijkste punten allemaal al wel zijn genoemd in dit topic. Als je 190 k hypotheek kan krijgen zonder studieschuld moet je dus in jouw geval nog een stuk lager rekenen. Een huis van 2,5 ton (als je die al kan vinden momenteel) wordt toch al gauw 2,6 a 2,7 ton ivm overbieden. Dan komen nog je kosten koper erbij. Dus je komt al gauw 80 a 90 k tekort in jouw situatie. Of je de rest dmv garantstelling kan lenen, ik weet het niet, maar heb twijfels. In elk geval lijkt het me lastig nu je nog niet in dienst bent.
"Garant staan" heeft tegenwoordig niet meer zoveel waarde bij de meeste geldverstrekkers.Kyumia schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:18:
***members only***
[ Voor 16% gewijzigd door Rmg op 28-04-2021 13:45 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq