Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07-2021
Hallo allemaal,

Op moment bezit ik een MSI Nightblade X2 met daarin één SSD (OS) en één HDD.
De SSD betreft de SM951 (NVMe) 128GB. Deze SSD begint langzaam vol te raken en ik zou deze graag willen vervangen/willen aanvullen met een andere SSD. Hiervoor heb ik de Samsung 970 EVO PLUS M.2 gekocht.

Als het goed is heeft het moederbord twee aansluitingen voor NVMe én nog één voor een HDD. Ik zou dus, als het goed is, mijn oude SSD en HDD in het moederbord kunnen laten zien en de nieuwe SSD erbij kunnen doen.

Daarna zou ik graag alle data van de oude SSD schijf willen kopiëren naar de nieuwe SSD schijf. Terwijl beide SSD's zijn aangesloten op het moederbord. Vraag 1: Kan dit überhaupt? Zo ja:

Vraag 2: Omdat Windows op de SSD draait en ik dus álles, inclusief Windows wil 'kopiëren' naar de nieuwe SSD vroeg ik me af of ik hier nog bepaalde handelingen voor moet verrichten. Op internet lees ik hier en daar wat over een kloonprogramma en dergelijke, maar dit zie ik alleen terugkomen bij SATA schijven óf wanneer niet gelijktijdig de oude en de nieuwe SSD konden worden aangesloten. Bij mij is dit dus wél het geval.

Concreet: Wat kan ik doen én wat moet ik doen/absoluut niet vergeten wanneer ik mijn volledige SSD, inclusief Windows, wil kopiëren naar de nieuwe SSD?

Beste antwoord (via Xearox op 26-04-2021 16:06)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:39
Xearox schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:54:
[...]

Begrijp ik het goed als jullie beiden wat anders zeggen, of zeggen jullie beiden hetzelfde en begrijp ik het verkeerd?
N9iels: Beide SSD's tegelijk aangesloten houden en klonen, voor de zekerheid de HDD loskoppelen. Kwestie van klonen en that's it en daarna HDD weer aankoppelen?
Crahsystor: Alles loskoppelen, nieuwe SSD aansluiten, Windows installeren via USB en HDD weer aansluiten?

:?
Je hebt twee opties. Of klonen of een backup maken en terugzetten. We adviseren beiden om de HDD in ieder geval af te koppelen om fouten te voorkomen.

Voor het klonen heb je een kloon programma nodig, voor het backuppen een Windows Installer (tenminste voor het terugzetten op de nieuwe SSD). Beide opties zijn vrij verkrijgbaar.

Klonen is het snelst, maar ook wat complexer. Als in meer moeilijke termen en beter opletten.

Voor het klonen heeft Samsung ook wel een tooltje ingekocht: https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/ en de handleiding: https://s3.ap-northeast-2...nglish_US_revision_v6.pdf

De software is uiteraard de Samsung Data Migration Software for Consumer SSD

[ Voor 3% gewijzigd door Crahsystor op 26-04-2021 15:06 ]

Addicted to silent computing

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
Je wilt klonen. Binnen Windows alles kopiëren werkt niet. Alternatief als je een (externe) schijf van voldoende grootte hebt is een volledige backup maken van Windows, HDD en oude SSD er uit, nieuwe SSD er in en via een Windows installer USB die backup terugzetten op de nieuwe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Crahsystor schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:44:
Je wilt klonen. Binnen Windows alles kopiëren werkt niet. Alternatief als je een (externe) schijf van voldoende grootte hebt is een volledige backup maken van Windows, HDD en oude SSD er uit, nieuwe SSD er in en via een Windows installer USB die backup terugzetten op de nieuwe SSD.
Check! Kan ik de HDD wel laten zitten wanneer ik dit doe? Ik wil de data hierop behouden en de HDD ook gewoon blijven gebruiken na het installeren van de nieuwe SSD. Dus moet ik enkel de SSD 'backuppen' of de HDD óók? Ongeacht of ik deze wil blijven gebruiken of niet.

Waar kan ik aan zo'n Windows Installer USB komen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Wat je hebt gevonden is hier nog steeds van toepassing. Zoek een programma dat schijven kan klonen en kloon de inhoud van je oude SSD naar je nieuwe SSD. In essentie zou dat alles moeten zijn. Het belangrijkste waar je op moet letten is dat je van te voren nog wel even een back-up maakt. Je gaat immers rommelen met praktische alle data op je systeem.
Check! Kan ik de HDD wel laten zitten wanneer ik dit doe?
Yes! Maar ik zou hem zelf wel loskoppelen. Daarmee voorkom je "oeps, verkeerde knopje ingedrukt" situaties. Een schijf die niet aangekoppeld is kan ook niet per ongeluk gewist worden tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
n9iels schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:47:
Wat je hebt gevonden is hier nog steeds van toepassing. Zoek een programma dat schijven kan klonen en kloon de inhoud van je oude SSD naar je nieuwe SSD. In essentie zou dat alles moeten zijn. Het belangrijkste waar je op moet letten is dat je van te voren nog wel even een back-up maakt. Je gaat immers rommelen met praktische alle data op je systeem.

[...]

Yes! Maar ik zou hem zelf wel loskoppelen. Daarmee voorkom je "oeps, verkeerde knopje ingedrukt" situaties. Een schijf die niet aangekoppeld is kan ook niet per ongeluk gewist worden tenslotte.
Thanks! Weet jij hier een betrouwbaar (en enigszins Jip-en-Janneke) programma voor dat dit kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
Xearox schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:46:
[...]

Check! Kan ik de HDD wel laten zitten wanneer ik dit doe? Ik wil de data hierop behouden en de HDD ook gewoon blijven gebruiken na het installeren van de nieuwe SSD. Dus moet ik enkel de SSD 'backuppen' of de HDD óók? Ongeacht of ik deze wil blijven gebruiken of niet.

Waar kan ik aan zo'n Windows Installer USB komen? :)
Ik zou de HDD losmaken. Gewoon om fouten te voorkomen.
Een Windows USB Installer maak je zelf. Een USB stick van voldoende formaat, of desnoods nog een DVDtje branden. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 Voor de software om een stick of DVD te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xearox
Crahsystor schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:50:
[...]

Ik zou de HDD losmaken. Gewoon om fouten te voorkomen.
Een Windows USB Installer maak je zelf. Een USB stick van voldoende formaat, of desnoods nog een DVDtje branden. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 Voor de software om een stick of DVD te maken.
Begrijp ik het goed als jullie beiden wat anders zeggen, of zeggen jullie beiden hetzelfde en begrijp ik het verkeerd?
N9iels: Beide SSD's tegelijk aangesloten houden en klonen, voor de zekerheid de HDD loskoppelen. Kwestie van klonen en that's it en daarna HDD weer aankoppelen?
Crahsystor: Alles loskoppelen, nieuwe SSD aansluiten, Windows installeren via USB en HDD weer aansluiten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
Xearox schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:54:
[...]

Je hebt twee opties. Of klonen of een backup maken en terugzetten. We adviseren beiden om de HDD in ieder geval af te koppelen om fouten te voorkomen.

Voor het klonen heb je een kloon programma nodig, voor het backuppen een Windows Installer (tenminste voor het terugzetten op de nieuwe SSD). Beide opties zijn vrij verkrijgbaar.

Klonen is het snelst, maar ook wat complexer. Als in meer moeilijke termen en beter opletten.

Voor het klonen heeft Samsung ook wel een tooltje ingekocht: https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/ en de handleiding: https://s3.ap-northeast-2...nglish_US_revision_v6.pdf

De software is uiteraard de Samsung Data Migration Software for Consumer SSD

[ Voor 3% gewijzigd door Crahsystor op 26-04-2021 15:06 ]

Pagina: 1