Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-01 20:43
Ik overweeg dus om mijn eerste DAP (digital audio player) aan te schaffen. Bedoeling is om al mijn muziek mee naar de werkplaats te kunnen nemen zodat ik niet moet streamen. (hebben ze niet graag omdat als 1tje het mag er 250 anderen het ook willen en dat belast de wifi teveel)
Voor thuis en onderweg zou streamen van Qobuz, Spotify en Bandcamp natuurlijk ook wel leuk zijn.
Iets met redelijk wat opslag en een goeie wifi is wel nodig.
Verder hoeft de interne versteker niet bijzonder te zijn. Lage ruis en vervorming en voldoende vermogen om een gemiddelde IEM aan te sturen is belangrijk. Als ie aan doorsnee fullsize headphone kan aansturen tot matige geluidniveaus is dat prima. Ik ben niet van plan om een super lastig aan te sturen headphone te gebruiken. Daar heb ik thuis een dedicate set voor.

Welk OS ik verkies weet ik niet. Geen ervaring mee of die dingen een merk-gebonden schil over Android gooien of op een soort Windows draaien.

Ik heb dus geen idee bij welke merken ik moet gaan zoeken. Er is zoveel Chi-Fi te vinden dat er niet makkelijk iets nuttig valt uit te pluizen.
Ik ben dus niet vies van die Chinese spullen. Ik weet dat er heel veel rommel tussen zit, maar ik weet ook dat er tegenwoordig hele mooi zaken uit China komen ook.

Budget: €500 kan ik er wel aan besteden.

p.s. Ik zal zelf regelmatig een post doen als ik wat nieuws/interessant gevonden heb dat in de richting gaat van wat ik zoek.
Ik ga ondertussen dit al eens lezen: https://www.themasterswit...gital-audio-players#picks

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn eerste gedachte is: kun je doen, maar waarom niet gewoon een android telefoon met goede losse DAC en voldoende opslag? Bedoel, 256 GB SD kaartje kost niet al te veel meer en past zat op. Goede losse DAC kost ook 5 tientjes, en je gooit er IEM's op dus ik neem aan bedraag. Gaat prima werken.

Check aartjan.nl/blog voor een hoop chifi. Ik heb zelf de KZ ZS10pro aan mijn gewone Motorola android hangen zonder losse DAC en dat klinkt al meer dan prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Ik kan geen SD kaartje kwijt in mijn telefoon. (telefoon aangeboden door werkgever) Ik heb 128GB ter beschikking. Dus dat gaat snel vol staan met muziek.
Ik gebruik 'm nu op die manier. Hang er een iBasso DC03 op en dat werkt uitstekend met IEMs (ja, altijd bedraad). Maar ik zit dus met de opslag te kijken. Ik wil niet steeds files zitten overhalen en dan op m'n werk aankomen en merken dat ik nu net die muziek waar ik toevallig zin in heb niet op de telefoon heb staan.
Ik heb een zeer uitgebreide muzieksmaak dus die kans is eigenlijk erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is een simpele 'bouwradio' niet iets voor je, gezien je zelf al zegt dat 't ding in een werkplaats komt te staan? Die dingen hebben meestal ook wel een vrij slot waar je een USB stickje of SD kaartje met je 'eigen' muziek in kunt steken én ze zijn redelijk tot goed bestendig tegen stof en dergelijken.

Zoiets, bijvoorbeeld?

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 26-04-2021 14:35 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Ik gebruik een Shanling M0. 100% tevreden mee. Ondersteunt zelfs externe dacs via usb-otg. Bluetooth, microSD, goede interne DAC, klein, stevig. Ik prik er een Blon BL03 in, of een Sennheiser HD600 met een Headstage Arrow versterker. In combinatie met een Tempotec Sonata Pro wordt het helemaal een beest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9TzTHb5gXb5vMFDTCBVmjdnUgE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9hQEELnjJWYIyNCgPxmD8FSz.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZtPBdcTezqVefiAusKEW4zEYt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lFFyoZy9YPL5wUZiHc3EMkK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 138% gewijzigd door Negakinu op 26-04-2021 14:37 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Will_M schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:31:
Is een 'bouwradio' niet iets voor je, gezien je zelf al zegt dat 't ding in een werkplaats komt te staan? Die dingen hebben meestal ook wel een USB slot waar je een USB stickje of SD kaartje met je 'eigen' muziek in kunt steken én ze zijn redelijk tot goed bestendig tegen stof en dergelijken.

Zoiets, bijvoorbeeld?
Haha, da's een misverstand.
Ik woon in België. Ik moet al een heel jaar van thuis uit werken. Hopelijk mag ik binnenkort weer naar mijn werkgever ... lekker aan mijn bureautje zitten. Geen werkplaats zoals een ruimte met machines in en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Negakinu schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:31:
Ik gebruik een Shanling M0. 100% tevreden mee. Ondersteunt zelfs externe dacs via usb-otg. Bluetooth, microSD, goede interne DAC, klein, stevig. Ik prik er een Blon BL03 in, of een Sennheiser HD600 met een Headstage Arrow versterker. In combinatie met een Tempotec Sonata Pro wordt het helemaal een beest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mja, dat is misschien nog wel een optie.
Ik meen ergens een hele goeie review gezien te hebben van die Tempotec ... moet ik nog eens opzoeken.<= De link in je bericht dus. Thanks1 Dat was handig! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@RikHouben Aankoopadvies doen we in CEA. Het topic is daarheen verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Ik bedenk me net dat ik de oude telefoon van mijn vriendin nog heb. Een Moto G4 (2016).
Die zou best wel eens kunnen volstaan om Foobar2000, Qobuz, Bandcamp en Spotify op te zetten.
0.5TB SD kaartje er in met mijn muziek library.
Dan heb ik een wifi maar geen 4G (geen SIM-kaart). Ik denk niet dat dat zo'n probleem is.
Ik moet wel eens nakijken hoe lang de batterij het vol houdt. Want die zou wel eens redelijk versleten kunnen zijn.
Er zit ook geen USB-C connectie op. Dus ik vraag me af of een externe DAC wel netjes gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Da's denk ik een kwestie van een verloopje. Die G4 is wel wat ouder dus ik vraag me af of de android versie nog wel compatible is met dat wat in de appstore staat. Maar dat kun je voor weinig natuurlijk proberen :)

Verder deze wellicht even lezen: https://aartjan.nl/blog/fiio-m3k-review/
Zou je ook gewoon kunnen proberen voor die paar tientjes :)
Of zijn duurdere grotere broertjes die ook Qobuz doen: https://aartjan.nl/blog/fiio-m9-audio-player-wifi/

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 26-04-2021 17:27 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
The Eagle schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:26:
Da's denk ik een kwestie van een verloopje. Die G4 is wel wat ouder dus ik vraag me af of de android versie nog wel compatible is met dat wat in de appstore staat. Maar dat kun je voor weinig natuurlijk proberen :)

Verder deze wellicht even lezen: https://aartjan.nl/blog/fiio-m3k-review/
Zou je ook gewoon kunnen proberen voor die paar tientjes :)
Of zijn duurdere grotere broertjes die ook Qobuz doen: https://aartjan.nl/blog/fiio-m9-audio-player-wifi/
Het gaat de Moto G4 niet worden. De batterij is redelijk versleten en gaat zeker geen werkdag meer mee. Verder is de usb socket ook niet helemaal betrouwbaar meer wat zowel laden als data overdracht moeilijk maakt.

Ik ga je links vanavond eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
Ik weet niet hoe het bij Spotify zit maar met Deezer kan je al je muziek downloaden gewoon via de app. Dan is de load op het wifi netwerk dus minimaal. Zoals ik het begrijp lost dat toch gratis en voor niets je probleem op?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kan bij spotify ook idd. Kost je wel een hoop ruimte. Quobuz doet meen ik ook hi res audio, dat red je met spotify niet. Weel alleen niet of je Qobuz lokaal op kunt slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Het grootste probleem is opslag.
Mijn huidige telefoon heeft geen SD cardslot.
Ik wil graag mijn hele muzieklib bij me hebben omdat ik nogal wispelturig ben in de keuze van muziek van dag tot dag.
Thuis kan ik streamen van mijn eigen netwerk of via services zoals Qobuz. Maar dat streamen gaat dus niet op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:47
RikHouben schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:48:
Het grootste probleem is opslag.
Mijn huidige telefoon heeft geen SD cardslot.
Ik wil graag mijn hele muzieklib bij me hebben omdat ik nogal wispelturig ben in de keuze van muziek van dag tot dag.
Thuis kan ik streamen van mijn eigen netwerk of via services zoals Qobuz. Maar dat streamen gaat dus niet op het werk.
Dat opslaan kan alleen maar via die telefoon en vanuit daar kan je offline beluisteren. Bestanden van die harde schijf opslaan gaat gewoon niet, dat zou illegale muziek uitwisseling wel erg gemakkelijk maken

Dus wil je je hele muzieklib meenemen, kan je volgens mij alleen een nieuwe telefoon kopen met een grote harde schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
aljooge schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:57:
[...]

Dat opslaan kan alleen maar via die telefoon en vanuit daar kan je offline beluisteren. Bestanden van die harde schijf opslaan gaat gewoon niet, dat zou illegale muziek uitwisseling wel erg gemakkelijk maken

Dus wil je je hele muzieklib meenemen, kan je volgens mij alleen een nieuwe telefoon kopen met een grote harde schijf
Ik heb een hele bibliotheek FLAC files geript van mijn eigen CDs. En dat past zeker niet op mijn telefoon. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:47
RikHouben schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:39:
[...]

Ik heb een hele bibliotheek FLAC files geript van mijn eigen CDs. En dat past zeker niet op mijn telefoon. 😉
Dat kan natuurlijk wel, dacht dat je de bibliotheek van spotify op een harddisc wilde zetten. Maak zelf ook Flac files met het beste rip programma dat er momenteel is: “exact audio copy”. Met deze verduidelijking kan er vast een leuke harddisc speler bij worden gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik heb zelf een Walkman van Sony. Uit het buitenland besteld, wat flink in prijs scheelde.

Het is een klein dingetje, maar draait wel Android en krijgt zelfs regelmatig updates.

Heeft dus geen 4G, maar wel WiFi. Iets als Spotify werkt dus prima. Al stop ik er zelf liever een SD kaartje met flacs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
aljooge schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:00:
[...]

Dat kan natuurlijk wel, dacht dat je de bibliotheek van spotify op een harddisc wilde zetten. Maak zelf ook Flac files met het beste rip programma dat er momenteel is: “exact audio copy”. Met deze verduidelijking kan er vast een leuke harddisc speler bij worden gezocht.
Ik gebruik ook EAC voor de rips. Werkt prima.
NielsFL schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:13:
Ik heb zelf een Walkman van Sony. Uit het buitenland besteld, wat flink in prijs scheelde.

Het is een klein dingetje, maar draait wel Android en krijgt zelfs regelmatig updates.

Heeft dus geen 4G, maar wel WiFi. Iets als Spotify werkt dus prima. Al stop ik er zelf liever een SD kaartje met flacs in.
Ik zal de specs eens opzoeken. Heb voor de rest wel goede ervaringen met producten van Sony.

Iemand ervaring met DAPs van FiiO of iBasso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
RikHouben schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:42:
[...]

Ik gebruik ook EAC voor de rips. Werkt prima.
[...]

Ik zal de specs eens opzoeken. Heb voor de rest wel goede ervaringen met producten van Sony.

Iemand ervaring met DAPs van FiiO of iBasso?
Ik heb een Fiio X5 gehad maar dat is alweer een wat ouder model. Bij iBasso zou je eens naar de DX300 kunnen kijken, maar een telefoon met een externe usb DAC via usb-otg of usb-c is eigenlijk praktischer, want die moderne wifi-DAPs zijn eigenlijk gewoon veredelde telefoons met een wat robuustere hoofdtelefoon versterker.

Je kunt ook een tweedehands LG G7 Thinq op de kop tikken: https://www.audiosciencer...g7-thinq-smartphone.4468/

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Negakinu schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:03:
[...]

Ik heb een Fiio X5 gehad maar dat is alweer een wat ouder model. Bij iBasso zou je eens naar de DX300 kunnen kijken, maar een telefoon met een externe usb DAC via usb-otg of usb-c is eigenlijk praktischer, want die moderne wifi-DAPs zijn eigenlijk gewoon veredelde telefoons met een wat robuustere hoofdtelefoon versterker.

Je kunt ook een tweedehands LG G7 Thinq op de kop tikken: https://www.audiosciencer...g7-thinq-smartphone.4468/
Dan denk ik dat ik liever een midprice telefoon met een USB DAC koop, ipv een 2de hands LG G7 Thing.

Ik ga ASR nog wat verder doorspitten om een idee te krijgen van een goeie USB DAC. Want de meesten vertonen toch wat issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
RikHouben schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:35:
[...]

Dan denk ik dat ik liever een midprice telefoon met een USB DAC koop, ipv een 2de hands LG G7 Thing.

Ik ga ASR nog wat verder doorspitten om een idee te krijgen van een goeie USB DAC. Want de meesten vertonen toch wat issues.
Op Marktplaats zie ik LG G7's al voor €125 gaan, en de ingebouwde quad Sabre dac in dat ding meet volgens ASR beter dan menige externe DAC. Je zou er eventueel een externe hoofdtelefoon versterker bij kunnen doen, want de G7 is beter geschikt voor in-ears en efficiente hoofdtelefoons, maar dat geldt ook voor veel externe USB dacs. Gooi er een custom rom op met zo min mogelijk Gapps en je hebt denk ik een prima DAP te pakken. :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mja, als we merkspul gaan zoeken kun je ook naar een pioneer xdp-100r of xdp-300r kijken.

Maar opslag mag geen issue zijn. Een cd rip is 700 MB, laten we rekenen 1Gbyte. Kun je op een 256 SD kaartje dus 256 cd's kwijt. Dan heb je al vrij veel geript staan. 512 mcisro sd is er meen ik ook. Probleem zal hem hooguit in de ondersteuning van dergelijke groottes door je telefoon zitten.

Bedenk me trouwens net een vrij simpele zelfbouwoplossing. Pi met een goede dac, volumio en een losse USB stick voor de opslag. En dan aansturen via je telefoon. In weze niet anders dan een mediaplayer thuis die je met je tel bedient, alleen sluit je deze aan op een hoofdtelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Een 2de hands telefoon zie ik niet zitten. Heb weinig vertrouwen in de resterende levensduur van een oude batterij.

Als ik een SD kaartje kwijt kon in mijn huidige telefoon was er op zich ook niet echt een probleem.
Vervelende aan een extra telefoon + DAC/amp is dat het volgens mij nogal onhandig is t.o.v. een DAP.

Degelijke DAPs kunnen tot 2TB aan. Velen tot 1TB. Dat is ruim voldoende.

Met een Pi liggen klooien heb ik al helemaal geen zin in. Dat soort projectjes levert me meestal meer frustratie op dan dat ik er plezier aan beleef. Is ook niet echt handig onderweg lijkt me. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eigenlijk geef je het antword zelf al dus: tijd voor een nieuwe telefoon :Y)
En dan eentje met voldoende opslag, verwisselbare SD en evt een 3,5mm uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Nee, mijn telefoon is redelijk nieuw. Ik "krijg" die van de werkgever. (One+ Nord + zeer uitgebreid abo bijna volledig betaald door werkgever)
Als ik zelf eentje gekozen had dan was het er eentje met SD card slot geweest.

Vandaar mijn twijfel over het telefoon + DAC/amp systeem. Op zich prima. Maar een 2de telefoon zonder SIM te gaan gebruiken puur voor de audio ... Beetje raar, niet?

Dan zie ik 1 extra toestel, speciaal ontworpen als audio speler met de mogelijkheid om mijn volledige FLAC library mee te nemen als een meer praktische oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door RikHouben op 28-04-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
RikHouben schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:44:

Vandaar mijn twijfel over het telefoon + DAC/amp systeem. Op zich prima. Maar een 2de telefoon zonder SIM te gaan gebruiken puur voor de audio ... Beetje raar, niet?

Dan zie ik 1 extra toestel, speciaal ontworpen als audio speler met de mogelijkheid om mijn volledige FLAC library mee te nemen als een meer praktische oplossing.
Alleen jammer dat de meeste DAPs die doen wat jij wilt eigenlijk gewoon telefoons zonder sim kaart zijn. Vaak zijn ze zelfs groter, zwaarder en dikker dan een random telefoon. Loop je nog steeds met twee van die units. :P

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Negakinu schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:59:
[...]

Alleen jammer dat de meeste DAPs die doen wat jij wilt eigenlijk gewoon telefoons zonder sim kaart zijn. Vaak zijn ze zelfs groter, zwaarder en dikker dan een random telefoon. Loop je nog steeds met twee van die units. :P
Hoe komt het dat ze vaak groter en dikker zijn?
- Hebben ze een grotere batterij?
- door de ingebouwde versterker? (je moet rekenen dat je bij die telefoon nog een externe DAC/amp moet tellen)

Ik loop dan enkel met 2 van die units rond als ik te voet onderweg ben EN muziek wil luisteren. Gebeurt op zich niet zo vaak.
Op het werk heb ik 'm dan gewoon op mijn bureau liggen, wat ook niet echt een probleem is.
In de wagen kan ik 'm op/in het dashboard leggen (indien BT aanwezig of via USB aan de headunit)
Ik vermoed dat ik veel meer irritatie ga ondervinden van een extra toestel, met een kabeltje aan naar nog een extra bakje waar ik dan uiteindelijk mijn IEMs kan inpluggen ...
Ik blijf het idee een telefoon aan te kopen om enkel als audio device te gebruiken raar vinden.
Ik ben het helemaal eens dat, zou ik een nieuwe telefoon nodig hebben, ik bij de keuze van dat toestel met al deze audio-toestanden rekening moet houden. Maar ik heb nu eenmaal een telefoon en die kan ik niet verkopen om alsnog voor een ander model te gaan. Ik zit er de komende 3 jaar aan vast. (wat op zich niet erg is gezien die Nord best een leuk toestel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je spreekt jezelf een beetje tegen in je laatste twee zinnen, en eigenlijk zit daar de oplossing in verstopt.
Je wilt wel max 500 aan een DAP uitgeven, maar je huidige telefoon niet verkopen. Prima, dan koop je toch een dual sim telefoon met sd slot die ook goed is in audio (of een losse USB dac zoals je al noemde), en leg je de Oneplus terug in de doos? probleem opgelost.
Het enige wat hier op tegen kan zijn is als je werkgever je telefoon onder mobile device management plaatst en hem helemaal dichtspijkert, maar dat lijkt me hier niet echt het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
De One+ gewoon aan de kant leggen ... vind ik zonde ... maar in dit geval misschien wel een oplossing.
Ik ga de optie open houden.
Ik ga sowieso een externe DAC gebruiken als ik een andere telefoon zou aanschaffen. Misschien hoor jet het verschil niet of nauwelijks, maar als het meettechnisch niet helemaal is wat ik wil heb ik toch steeds het gevoel een verkeerde aankoop gedaan te hebben.
Dus het budget is voor telefoon + DAC/amp of een degelijke DAP en mijn Nord in gebruik houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Relevant linkje voor je:

So basically, all DAPs are worthless ****??
https://www.audiosciencer...are-worthless-shit.15528/

:D

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakbeest
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50

Bakbeest

Het beest is los!

Wat een interessant topic.
Ik ben eigenlijk opzoek naar precies het tegenovergestelde. Op dit moment gebruik ik een DAP, maar wil ik juist overstappen naar een portable DAC/AMP om deze te koppelen aan mijn telefoon om overal te kunnen streamen.
De DAP die ik nu gebruik is een iBasso DX160, een prachtige goed klinkende speler, maar die net een beetje power mist voor de wat meer eisende hoofdtelefoons. Dat is ook de reden dat ik hem (op V&A) te koop heb staan. Voor IEMS kom je sowieso niets te kort, dus misschien is dat wel iets voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Ik heb de Topping drivers geinstalleerd op mijn werk-laptop. Foobar2000 staat er ook op. Ik koop een 256GB USB stick en zet daar mijn FLAC library op. En mijn DX3pro verhuist naar het werk.
Voor thuis komt er een D50s en A50s van Topping in de plaats.
Da's de goedkoopste en meest "high-end" oplossing en werkt perfect. :)
Voor onderweg voldoet mijn huidige telefoon wel. Dan luister ik toch vooral podcasts en heb ik mijn hele muziek library niet nodig.
Pagina: 1