Verbeteren temperatuur en luchtvochtigheid d.m.v. smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Nu ik veel thuiswerk en dit in iedergeval deels permanent lijkt te zijn heb ik recent besloten wat meer aandacht te geven aan mijn werkklimaat. Hiervoor heb ik recent een humidifier aangeschaft en is er inmiddels ook een luchtfilter onderweg (Xiaomi 3C). Daarnaast heb ik al een slimme thermostaat (Tado).

Mijn situatie nu is als volgt: Ik slaap in dezelfde kamer als dat ik werk en hoop over +- 1 jaar genoeg te hebben gespaart om een eigen appartementje te kunnen kopen. Nu deel ik dus het netwerk, wat ook betekend dat ik liever geen 'kastjes' aan de router hang. Mijn smart producten lopen nu eigenlijk allemaal via WiFi (behalve de Tado thermostaat).

Mijn humidifier is niet smart. Ik heb er een smart plug tussen zitten waardoor ik via mijn Google Home het apparaat aan kan zetten en eventueel tijschema's in kan bouwen. In mijn ideale situatie kan ik met een meter dit automatisch regelen, zodat het aanslaat als de lucht te droog is en uit gaat als deze voldoende vochtig is.

Daarnaast heb ik een ander probleem met de Tado. Deze meet de temperatuur bij de knop zelf, maar deze zit achter een gordijn. Hierdoor is het daar vaak warmer of kouder als de rest van de kamer, waardoor de temperatuur niet representatief is voor heel de kamer. Ik zag dat veel van de meters zowel luchtvochtigheid als temperatuur meten, dus het is een plus als het beide kan.

Mijn vraag: weten jullie een goede meter die op WiFi werkt? Ik heb er meerdere op Zigbee of Zwave gevonden, maar er lijkt erg weinig te zijn dat goed werkt op wifi. Daarnaast is het belangrijk dat ik dus de koppeling kan maken tussen de smart plug (BlitzWolf) en de meter. Integratie met Google Home is een plus, evenals de mogelijkheid om de Tado er mee te bedienen.

Overzicht smarthome producten die ik al heb:
- Diverse BlitzWolf smartplugs
- Xiaomi luchtfilter
- Google Home
- Samsung telefoon+TV

Beste antwoord (via deathmonkey op 26-04-2021 16:59)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:27
Wellicht dat iets van Sonoff wat meer hapklaar is voor je.

- knip -

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:22
esp+dht22+homeassisant met esphome en je bent klaar toch?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:30:
esp+dht22+homeassisant met esphome en je bent klaar toch?
Misschien handig om te vermelden. Ben wel handig met tech, maar zeker niet zo handig als de meeste mensen hier ;) Zelf programeren en codes schrijven gaat me iets te ver, een stappenplan in iets als een tasker volgen gaat me beter af. Afkortingen ken ik dus wat minder, dus snap niet helemaal wat je voorstel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:22
ik gaf antwoord op je (enige) vraag in de OP.
Op GoT wordt wel verwacht dat je zelf ook wat uitzoekt enzo. Een esp is een klein microbordje, een DHT22 is een temperatuur/luchtvochtigheidssensor. Als je die met esphome aan homeassistant koppelt via wifi kun je easy-peasy de LV en Temp uitlezen waar je wil. De code is niet eens meer code schrijven, maar kopieren van voorbeelden, letterlijk 4 regels of zo. Het is niet dat er niks te vinden is op dit forum over dit soort dingen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:27

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:48:
ik gaf antwoord op je (enige) vraag in de OP.
Op GoT wordt wel verwacht dat je zelf ook wat uitzoekt enzo. Een esp is een klein microbordje, een DHT22 is een temperatuur/luchtvochtigheidssensor. Als je die met esphome aan homeassistant koppelt via wifi kun je easy-peasy de LV en Temp uitlezen waar je wil. De code is niet eens meer code schrijven, maar kopieren van voorbeelden, letterlijk 4 regels of zo. Het is niet dat er niks te vinden is op dit forum over dit soort dingen.
Had ESP gegoogled, maar kreeg iets paranormaals ;) . Ik ga me er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:02:
Dankjewel! Hier voor gegaan :)
Pagina: 1