offerte vergelijken zonnepanelen 18 stuks

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixa111
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2021
Dag allen,

Zoals reeds beschreven wil ik overgaan tot de aanschaf van zonnepanelen.
Ik heb hiervoor 2 bedrijven laten langskomen.

De bedoeling is 18 panelen schuindak; Omdat ik een gedeelte van het dak niet wil gebruiken om eventueel nog dakkapel te plaatsen.

Offerte 1
Plaatsing van zonnepanelen op het schuine dak van uw
woning aan zowel de straatzijde als aan de tuinzijde.
o Oriëntatie t.o.v. de zon: oost en west (tuin).
o Dakbedekking: dakpannen.
o Het gevraagd aantal panelen bedraagt 18 stuks a 360 Wp = 6.120 Wp totaal.
o De theoretische opbrengst, zonder schaduw, zal +/- 5.510 kWh per jaar bedragen.
o De panelen: DMEGC, ½ cells panelen met een hoog vermogen:
• Type: DM360M6-60HBB, monokristallijn, ½ cells, zwart
• Vermogen: 360Wp (+3%/-0%)
• Afmeting: 178x105 cm
• De garantie op de panelen bedraagt 12 jaar,
• De opbrengstgarantie bedraagt 90% bij 10jaar en 80% bij 25 jaar
Voor de montage van de panelen op het dak wordt K2
materiaal toegepast.
Voor schuine daken wordt de rails wordt op het dak
vastgeschroefd, geen losse haken!

Subtotaal excl. btw
€ 6.765,05
***************************************************************************************
Offerte 2
Tevens heb ik gevraagd naar prijs voor een serie geschakeld systeem bij het zelfde bedrijf.
Prijs voor serie: Goodwe 4200, 5195kWh/jr, terugverdientijd 5 jr, excl. btw € 5750
Hier is hij zelf wat minder enthousiast over.
****************************************************************************************************
Offerte 3
Bij ander bedrijf,
Suntech 375Wp Mono black frame zonnepaneel,120 cells technologie., Opbrengst Garantie: 25-jaar 84.8%, Product Garantie: 15-jaar

18,00 stuks a 145,00 = 2.610,00

Growatt MOD 6000TL3-X
Seriële 3 fase omvormer van Growatt met
mogelijkheid tot 2 strings.10 jaar garantie
958,84 euro

Schuin dak montagemateriaal Clickfit Evo
Esdec Clickfit Evo.
Inclusief dakhaken, moduleklemmen, eindkappen en
rails.20 jaar garantie
795,60 euro

Installatie kosten zonnepaneel
Installatie kosten inclusief hoge kwaliteit DC/ACbekabeling en connectoren, om energieverlies te
beperken en het optimale rendement te behalen.
Deze post omvat ook de elektra werkzaamheden
1.150,00 euro

Totaal 5514 ex
*****************************************************************************************************************************
bedrijf van offerte 1&2 heeft panelen bij familie geïnstalleerd en dit is naar volle tevredenheid gebeurd.
Ik neig ergens naar deze partij maar heb het idee dat hij een stuk duurder is.
De panelen online gaan 18 stuks voor 2070, de Aps inverters is ook ongeveer 2000 dat zou betekenen dat de beugels 1500 kosten.

Graag jullie advies ;)

alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:59
Ga maar rekenen: wat is de prijs per Wp..? Volgens mij is rond de €0,80 ex BTW tegenwoordig wel gangbaar voor een normaal stringsysteem.

Offerte 1: €1,10 per Wp
Offerte 2: €0,94
Offerte 3: €0,82

Je gevoel zou wel eens kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixa111
Dank voor je reactie!
Ja prijs is helder, zit hem even in de voorwaarden denk ik ook.
Dat K2 systeem zou beter zijn volgens verkoper. ( wij van WC eend...)
mijn woning is uit 1978 dus de pannen zijn oud, heb nog extra pannen liggen dus maakt in principe niet uit.

Bij offerte 3 is de installatie garantie 1,5 jaar bij de andere 20 jaar.
Dit hieronder typte hij er nog bij, hij predikt wel veel voor die aps....
******************************************************************************************************************
P.s. De verschillen tussen parallel en serie:

1) De serie omvormer (Goodwe 4200) heeft een garantietermijn van 5 jaar, APS heeft 20 jaar

2) De levensduur van de serie-omvormer is 10 jaar, van APS 25 jaar.

3) De opbrengst van serie is bedraagt zo’n, 300kWh/jr minder dan parallel/APS

4) Bij APS is on-line monitoring inbegrepen, incl automatische foutmelding. Bij Goodwe is dat niet mogelijk.

5) Het prijsverschil is zo’n € 1000 in aanschaf. Dit verschil betaalt zich dubbel en dwars terug in 1) de meeropbrengst (25jrx300kWh a 0,23) en de vervanging van de omvormer (+/- € 750) na 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixa111
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAM7XQYeAN32wU2AkUo2oKZPp2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aA0nTDwE3362nU2vWh0o9ZKr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:44

Freakie1NL

Grote Baas

Ik zou mij als je al ervaring hebt met een installateur niet te blind staren op de euro prijs per WP.
Als je geen ervaring hebt snap ik dat dit leidend is, maar voor iets waar je jaren van wilt genieten zou ik kiezen voor een installateur die ik al ken en als goed beschouw.

Die gasten die hier kwamen waren een drama, in totaal 2x terug moeten komen.

Dat weegt niet op.

Zeg niet dat prijs perse de kwaliteit bepaald, maar gezien je zelf stelt dat "bedrijf van offerte 1&2 heeft panelen bij familie geïnstalleerd en dit is naar volle tevredenheid gebeurd." zou ik niet over 12 cent de WP stuk staren.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:59
Ja hoor, helemaal mee eens. Maar tussen de regels door meen ik te lezen dat de prijs ook wel degelijk van belang is. Dus - goed om mee te nemen in de overwegingen. En wat je zegt: betrouwbaarheid en service zijn minstens zo belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Je moet niet vergeten dat de eerste offerte full black panelen betreft, en de laatste offerte enkel zwarte randen, dus geen full black. Die zijn standaard goedkoper dus niet helemaal eerlijk in de vergelijking.

Installatie garantie van 1,5 jaar vind ik belachelijk weinig trouwens, diegene heeft blijkbaar niet veel vertrouwen in zijn eigen werk. Doorgaans is dat toch wel 5 jaar en in veel gevallen al 10+ jaar

[ Voor 32% gewijzigd door HSA.Solar op 26-04-2021 23:58 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:55
mixa111 schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:35:
Offerte 2
Tevens heb ik gevraagd naar prijs voor een serie geschakeld systeem bij het zelfde bedrijf.
Prijs voor serie: Goodwe 4200, 5195kWh/jr, terugverdientijd 5 jr, excl. btw € 5750
Dus bijna €7000,- incl. BTW. Hoe moet ik die terugverdientijd van 5jr dan zien? Komt dit doordat je ook veel extra stroom opwerkt welke je dan terug levert en verkoopt? Want ik begreep dat dit niet bijster rendabel zou zijn, maar dat verandert waarschijnlijk ook met het jaar.
Aangezien je anders €1400 pj aan energie zou moeten verbruiken = €117 per maand. Onze rekening is €50 per maand dus dan zou ik er ongeveer 12 jaar over doen, mits je dus extra ‘verdient’ door het terug leveren/verkopen van stroom.

Mijn inschatting is dan ook dat de terugverdientijd altijd wat rooskleuriger wordt voorgeschoteld dan deze daadwerkelijk is. Zeker ook doordat de panelen naarmate ze ouder zijn minder stroom opwekken en dergelijke cijfers altijd te positief afwijken en uitgaan van het meest gunstige scenario. Maar kan me dan alsnog wel voorstellen dat mensen zonnepanelen nemen hoor, daar niet van ;)

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 27-04-2021 00:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:00
1) De serie omvormer (Goodwe 4200) heeft een garantietermijn van 5 jaar, APS heeft 20 jaar

2) De levensduur van de serie-omvormer is 10 jaar, van APS 25 jaar.

3) De opbrengst van serie is bedraagt zo’n, 300kWh/jr minder dan parallel/APS

4) Bij APS is on-line monitoring inbegrepen, incl automatische foutmelding. Bij Goodwe is dat niet mogelijk.

5) Het prijsverschil is zo’n € 1000 in aanschaf. Dit verschil betaalt zich dubbel en dwars terug in 1) de meeropbrengst (25jrx300kWh a 0,23) en de vervanging van de omvormer (+/- € 750) na 10 jaar.
Paar dingetjes:

1. GoodWe 4200 heeft 10 jaar garantie
2. Levensduur is niet 10 en 25 jaar, dat is de garantie. Omvormers gaan niet spontaan kapot als de garantie voorbij is.
3. De opbrengst is een schatting. In theorie is een string-omvormer efficiënter dan een systeem met micro-omvormers. Het zijn verschillende bedrijven die verschillende berekeningen doen, daar moet je niet teveel vanuit gaan. Waarschijnlijk leveren ze (mits er geen schaduw is) evenveel op per jaar.
4. Online monitoring is bij GoodWe ook inbegrepen. Automatische foutmelding weet ik zo niet, maar bij de GoodWe kan je zo nu en dan even op de omvormer kijken, dat kan bij de APS dan weer niet.
5. Je rekent hier met 23 cent per kWh wat wel erg optimistisch is. Als je salderingsregeling afloopt bespaar je dat alleen als je de stroom direct gebruikt, anders krijg je er met geluk 7 cent per kWh voor terug. Dan is de berekening al heel anders.

Staar je daarnaast niet blind op de garantieperiodes: niemand (uitzonderingen daargelaten) heeft 25 jaar lang dezelfde apparatuur in gebruik. Zo ook met zonnepanelen. Die dingen leveren over 25 jaar relatief weinig op, en tegen die tijd heb je een full-electric huis met een elektrische auto en een gigantisch stroomverbruik, dus waarschijnlijk ook al lang nieuwere en efficiëntere panelen. Daarnaast zijn tegen die tijd zowel de omvormers als de panelen niet meer leverbaar, en misschien zijn zelfs de installateur en fabrikant failliet. Er kan veel gebeuren in 25 jaar tijd.

Als een string-omvormer kapot gaat wordt er in een half uurtje een nieuwe opgehangen, bij een micro-omvormer moet er iemand het dak op. Wie gaat dat doen? Nogmaals, over 10 jaar bijv. bestaat het installatiebedrijf wellicht niet meer, dan heb je dus niks meer aan de garantie. Misschien krijg je een deel van je geld terug van de fabrikant. Idem met de panelen, dezelfde panelen zijn volgend jaar al niet meer leverbaar waarschijnlijk, laat staan over 10+ jaar, even omwisselen is er dus niet bij. Daarnaast: meer omvormers = meer kans op uitval.

Tip: staar je niet te blind op cijfers. Kijk naar een systeem dat voldoet aan je eisen qua opbrengst en uiterlijk, en zoek dan iets dat tot op zekere hoogte zo goedkoop mogelijk is. Indien geen schaduw: string-omvormer. GoodWe, Growatt, Solis, dat maakt allemaal niet zoveel uit. Wil je Duitse degelijkheid: SMA. Ook qua panelen is waarschijnlijk 90% Chinees wat er nu op de daken ligt. Ook daar is eigenlijk alles wel prima.

Nog even een voorbeeldje van Solar Bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WuooLsVp2_lyT4YKD-BWr2Yb9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/067VLu92gNP4y1xPkOYOPbxS.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet hoe je dak eruit ziet dus heb maar wat gegokt met ligging, maar daar is de prijs dus ~€0,65 ex. BTW per Wp. Die laatste offerte komt dus het meest in de buurt van een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixa111
bedankt voor jullie reacties,

Ik heb nog even wat leeswerk gedaan en ga denk ik voor een parallel geschakeld systeem.
Ik denk dat ik gebruik ga maken van solar bouwmarkt. Scheelt toch wel echt veel. Vraag me alleen hoe lang de garantie ze geven op installeren. Dat zag ik zo snel even niet.
weten jullie of ik dan 18 van deze jongens erbij dien te doen?
Enphase IQ7+ Micro Omvormer.
Dan kan ik de rekensom alvast een beetje inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:00
Heb je een specifieke reden dat je voor een parallel systeem gaat?

Verder zou ik even een offerte opvragen op https://www.green-guys.nl/offerte-aanvragen/, dat is de all-in-one oplossing van Solar Bouwmarkt, zij voeren ook de installatie uit. Daar kan je ook ongetwijfeld meer informatie krijgen over de garantie en welke omvormer(s) je precies nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:06
Solar bouwmarkt is pro-micro omvormer.... Dat schijven ze min of meer in hun kennisbank, en ze hebben dat ook in offerte naar mij gedaan. Of je via de ene of de andere site gaat zou niet uit moeten maken, Green guys heeft hetzelfde adres ;)

Niks mis met micro: het is gewoon een oplossing die altijd zou moeten werken... tegen wellicht iets hogere kosten.

Heeft jouw dak weinig tot geen schaduw dan is een dual string goedkoper en prima (Je kunt met oost-west de omvormer erg ver onderdimensioneren zonder verliezen, en dus nog meer besparen) Zie de grafiekjes @migjes regelmatig plaatst.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixa111
@PeeVv de rest is bijzaak.... maar mijn vrouw wil graag parallel systeem.
Verder denk ik de mogelijkheid dat het makkelijker uit te breiden is en het iets hogere rendement.
En als er een paneel niet werkt de rest gewoon doorloopt.
geen geluid binnen.
Eerder opstarten leek me ook wel handig ook al is het niet veel.
Als er vuil op panelen ligt, denk dat ik ze wel laat reinigen vogelpoep etc maar zou ook zo maar eens wat langer kunnen duren.

Zie idd dat green guys zelfde adres heeft. ga vrijdag even die kant op.
volgens mij valt het qua schaduw mee. Lees heb geen schaduw volgens mij. geen bomen etc.
Alleen even opletten met de CV pijp.

@ronald
mag ik je vragen hoe jouw offerte er in grote lijnen uitzag? Was het een beetje recent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mixa111 2 platte dakdelen, dus niet helemaal vergelijkbaar.
16x First choice platinum 375w, 4x4 Solarstell Portrait zuid, 16xIQ7+, 16x Q cable, 2x einddop, 1 q-relay, 1x gietmofpakket, Envoy s standaard.
Actuele prijs even bij elkaar klikken (De offerte zat ook nog een noord-dakdeel in, en dat is niet rendabel te maken in mijn geval waar de rest al ruim overproduceerd, en ze hadden een kortinsgcode niet verwerkt in de offerte 8)7 ) ;-)

Ik ben er nog niet uit wat het wordt; Enphase tikt in elk geval lekker door bij grotere installaties. Ik ga nog een eigen topic maken :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixa111
@ben benieuwd ernaar. heb je dan ook nog; Longi Solar LR4 375 WP Perc overwogen als paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:47
@mixa111
ik zal mijn geval even op tafel leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
jep oost en west hebben een ander moment van opwekking.
ik heb dus ook 6430Wp op een 4000W omvormer hangen.
en wek daar een +/- 5400kWh per jaar mee op.

4kW omvormer is ruim voldoende als het goed heet is buiten haal je de 3kW niet eens. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mixa111 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:22:
@ben benieuwd ernaar. heb je dan ook nog; Longi Solar LR4 375 WP Perc overwogen als paneel?
Merk/type paneel is behoorlijk onbelangrijk... het is best wel eenheidsworst, voor mij zijn de fysieke afmetingen juist belangrijker dan primair paneelspecs.
offtopic:
Ik ga waarschijnlijk voor een ander legplan dan in de offerte (O-W op schuur). Dat heeft weer invloed op paneelkeuzes (Schuur pakt 8 panelen, min of meer ongeacht formaat... bijvoorbeeld ook 8 loeders van duidelijk boven de 2 meter)
Bovenop is er een voordeel voor juist hele korte panelen... Ik kan ze daar amper ver genoeg uit elkaar zetten... en O-W past daar mogelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixa111
Inmiddels er aardig uit.
Het gaat worden;
Longi Solar LR4 375 WP 18 keer
Enphase Envoy S Standaard
Enphase IQ7+ Micro Omvormer
Afgerond op Totaal incl. BTW €7.000,00

Totaal excl. BTW €5.785,15
BTW 21% €1.214,88

Volgens mij kom ik dan op 0.86 per watt piek lijkt me een nette prijs voor volgens mij een high end systeem.
Of zie ik nog iets over het hoofd?? :?

Anders ga ik zo maar aftikken, alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door mixa111 op 30-04-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:47
@mixa111
Is dat inclusief installatie?

Ben een vergelijkbaar system aan het uitzoeken en kom toch voor 15 panelen met installatie op een hoger bedrag uit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1