Toon posts:

Offsite backup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MiYuMattie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-10-2021
Mijn vraag
Ik wil graag mijn NAS upgraden. Ik gebruik momenteel een raspberry pi met 1 HDD van 4TB, en wil graag 2 NAS-apparaten aanschaffen. 1 om thuis neer te zetten als hoofdserver, en 1 ergens anders als offsite backup. Ik weet dat het mogelijk is met de software van Synology, maar over Qnap kan ik niks vinden. Weet iemand of dit mogelijk is met deze Qnap? op de site van Qnap kan ik alleen iets vinden over "externe backup" maar ik weet niet of ze daar offsite of onsite mee bedoelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04 11:51
Beter laat dan nooit:

TL:DR; Ja, remote backup kan met tal van mogelijkheden. Security is een punt van aandacht net als specifieke functionaliteit (dedup) maar dat hangt af van de keuzes die je daarin maakt:

Bij QNAP kun je daarvoor gebruik maken van Hybrid Backup Sync (HBS):

https://www.qnap.com/nl-nl/software/hybrid-backup-sync

Onderaan de pagina staat een opsomming van de mogelijkheden, onder: Ondersteunde netwerkprotocollen en cloudservices

Let op; dedup werkt alleen met de x86 lijn NAS apparaten, niet op ARM. Ik heb zelf een TS-230; daar werkt Dedup dus niet.

Ik maak - vooralsnog - een backup binnen mijn LAN via RSYNC. Dat werkt prima, maar dat moet op termijn offsite over het internet aan. De ontvangende kant is in mijn geval een ODROID 'NAS' waar OpenMediaVault (OMV) op draait. Overigens; strikt genomen is dit geen echte backup, maar een synchronisatie van bestanden en folders. Omdat RSYNC ook versie beheer toestaat is het toch we weer een 'soort van remote backup'; je data staat - met versie beheer - ergens anders opgeslagen.

'Secure' offsite backup is dan wel een beetje een uitdaging. HBS support bv geen certificate based authentication op SSH. Daarmee moet ik de Odroid met SSH aan het internet hangen met een sterk PWD... Ik kan op OMV e.e.a. zo instellen dat ik alleen vanaf mijn thuis IP in zou moeten kunnen loggen, maar dan nog.

Dat is wel een dingetje wat mij betreft. Als je voor een QNAP -> Remote QNAP oplossing kiest dan kun je vast via (Q)VPN wel een wat meer secure oplossing maken. QNAP heeft ook nog een 'native' remote RSYNC tool RTRR. Hoe die precies werkt weet ik niet.

[Voor 8% gewijzigd door CaptainKansloos op 04-05-2021 12:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 22:29
Met je vraag over QNAP kan ik je niet helpen. Wellicht heb ik wel nog wat bruikbare info voor Synology m.b.t. backups.

Alle Synology's ondersteunen meerdere varianten van backup. De 2 die ik gebruik zijn Hyperbackup en Snapshot Replication. Daarbij is Snapshot Replication alleen mogelijk als beide NAS-systemen een x86 CPU hebben en dus BTRFS ondersteunen, geen ARM dus wat je voornamelijk vind in de goedkopere modellen.

Hyperbackup is een fijne tool. Heeft dedup, kan versleuteld (hoewel je bij voorkeur een VPN opzet tussen je local en remote site, of eventueel tussen beide NAS-systemen) en je kunt zelfs op bestandsniveau iets terughalen als je het per ongeluk verwijdert hebt. Daarnaast kun je ook je packages en de homefolders in de backup meenemen.

Dat klinkt ideaal, maar er zit wel een addertje onder het gras. Een NAS volledig herstellen vanuit Hyperbackup duurt ontzettend lang. Zeker als je meerdere TB's aan data hebt gaat het misschien wel enkele dagen duren voordat je NAS weer hersteld is.

Daar komt Snapshot replication om de hoek kijken. Ook dit ondersteund dedup. Hiermee kun je echter niet de configuratie van je NAS, packages en homefolders meenemen in de backup. (Technisch gezien kun je de homes folder wel syncen, maar je verliest dan wel alle permissie instellingen).

Groot voordeel van Snapshot replication is dat het terugzetten van data veel sneller gaat. Het is namelijk 1 op 1 data overdragen, daar waar Hyperbackup alles keurig op z'n plek terugzet. Daarnaast is het met snapshot replication mogelijk om tijdelijk een failover te doen naar de backup NAS. Je zou zelfs de backup NAS kunnen gebruiken en de folders vanaf daar benaderen.

In een ideale wereld gebruik je dus een combinatie van beiden. Hyperbackup voor de configuratie, packages en homes folder. Snapshot replication voor shared folders. Dan heb je echter wel minimaal een + model NAS nodig, zelfs als backup oplossing. Terwijl in elk ander opzicht een ARM processor meer dan krachtig genoeg is voor veredelde externe harde schijf.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee