Draaglast schroeven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsc002al
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-01-2023
Ik heb de volgende situatie:

Een balkdrager, bevestigd met twee 5X50 gegalvaniseerde schroeven in vurenhout. Als ik daar een balk inleg, vermoed ik dat de belasting vrijwel volledig haaks op de schroeven staat, aangezien de balk strak tegen de bevestigingsplaat van de balkdrager ligt.

Hoeveel gewicht zou zo'n balkdrager ongeveer kunnen hebben?

Bedankt alvast!

Grt,
Rogier.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 10:05
Er zijn verschillende maten met bijbehorende draagkracht dus als je die er niet bij zet wordt het lastig gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:09
Meestal trek je een schroef eerder uit de muur dan dat de schroefkop afbreekt. Maar zoals leecher al aangeeft, hangt volledig af van de schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Ik heb er toevallig onlangs zelf achter gezocht. Hier vind je een calculator maar zonder de sterkte van de schroef te weten, is dat redelijk nutteloos. Bij bouten staat dit doorgaans op de kop (vaak 8.8) maar bij schroeven zal je de fabrikant moeten contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsc002al
Het zijn Wovar schroeven van 5mm diameter, maar ik kan zo op de site geen specificaties van de sterkte vinden. Ik zal eens vragen of ze daar wat over kunnen zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:36
Horla schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:08:
Ik heb er toevallig onlangs zelf achter gezocht. Hier vind je een calculator maar zonder de sterkte van de schroef te weten, is dat redelijk nutteloos. Bij bouten staat dit doorgaans op de kop (vaak 8.8) maar bij schroeven zal je de fabrikant moeten contacteren.
Dat is om trekkracht te schatten; hier gaat het om de afschuifkracht dat is een ander verhaal.
2 schroeven is niet veel voor een balkdrager waarom schoef je er niet een paar bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14
Als je echt een balkendrager of raveeldrager hebt gebruikt, dan kan je er een veelvoud van 2 schroeven in kwijt. Zoals @ASW1 terecht vraagt. Waarom doe je dat niet?

Vraag die ook nog niet gesteld is. Wat is de belasting. Het verschil in gebruik tussen een vliering of een pergola is namelijk wel aanzienlijk.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Horla schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:08:
Bij bouten staat dit doorgaans op de kop (vaak 8.8) maar bij schroeven zal je de fabrikant moeten contacteren.
Mits je wegblijft bij de gemiddelde bouwmarkt (of oplet). Daar vind ik nog regelmatig 4.8 en dergelijke. Dan kun je net zo goed kaas gebruiken |:(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:01
Project farm heeft dit getest.

Best wel wat kilo’s dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
ASW1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:17:
[...]

Dat is om trekkracht te schatten; hier gaat het om de afschuifkracht dat is een ander verhaal.
2 schroeven is niet veel voor een balkdrager waarom schoef je er niet een paar bij?
Maar de trekkracht in combinatie met google kan je de afschuifkracht berekenen (zoals met de formule in dit document). Misschien had ik dat er idd wel bij moeten zetten om gevaarlijke situaties te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Koptelefoontje schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:25:
Project farm heeft dit getest.

Best wel wat kilo’s dus :)
Precies, dat zijn afschuifkrachten die worden getest. De zwakste schakel is dan inderdaad niet het breken van de schroef (zoal bij testen op trekkracht) maar het uitbreken uit het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsc002al
Het gaat om een vliering in een garage met een oppervlakte van 1,50mx3,00m. Steunend op twee liggende balken van 4,5x12. Deze liggen dus in vier eerder genoemde balkdragers, allen bevestigd in vurenhout. Ik verwacht dat er max 300kg op zal komen te liggen.

De balkdragers bevatten vreemd genoeg maar twee gaten waar een 5mm schroef doorheen kan en een gat voor een draadbout. Maar als ik die gebruik, moeten de balken dus iets korter vanwege de dikte van de kop. Misschien dat maar doen.

Bedank voor alle feedback in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
rsc002al schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:44:
De balkdragers bevatten vreemd genoeg maar twee gaten waar een 5mm schroef doorheen kan en een gat voor een draadbout. Maar als ik die gebruik, moeten de balken dus iets korter vanwege de dikte van de kop. Misschien dat maar doen.
Heb je een foto van de huidige situatie?

Bedenk je verder ook dat als je een balk strak in de balkdrager legt en bevestigd, een nagel of schroef geen kans krijgt horizontaal uit het hout getrokken te worden. Het enige dat er kan gebeuren is dat het hout verticaal splijt, en de nagel of schroef zo vervormd, zoals ook in het eerder aangehaalde filmpje te zien. Dat is dus anders dan bijv. een hangmat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:01
Het gaat om een vliering in een garage met een oppervlakte van 1,50mx3,00m. Steunend op twee liggende balken van 4,5x12. Deze liggen dus in vier eerder genoemde balkdragers, allen bevestigd in vurenhout. Ik verwacht dat er max 300kg op zal komen te liggen.

Bedank voor alle feedback in ieder geval.
Als je even het filmpje had gekeken die ik had gedeeld had je gezien dat een enkele schroef al zo’n 300kg aan kan voordat hij faalt. Als je gewoon alle drie de gaten gebruikt zou je toch ruim voldoende gewicht kunnen dragen. (Zeker gezien het ook nog verdeeld word over meerdere balken en balk dragers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@rsc002al Je zou ook nog kunnen kiezen voor een raveeldrager met een lip. Dan weet je ook zeker dat je schroef niet verticaal kan bewegen.

Overigens is wat je beschrijft dus een raveeldrager en geen balkendrager. Dan is gebrek aan aantal schroefgaten ook wat beter in te denken.
Afbeeldingslocatie: https://www.wovar.nl/uploads/pagetree/images/verschil-raveeldrager-balkdrager_1.jpg

Links dus een balkendrager, rechts een raveeldrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsc002al
Ik heb het filmpje bekeken. Dank daarvoor.

De schroeven kunnen niet horizontaal uit het hout doordat de balk er strak tegenaan zit. Losscheuren uit het hout lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk, om dezelfde reden.

Het is voornamelijk de haakse (afschuif)kracht op de metalen schroeven waar ik niet zeker over ben, maar waarvan ik aan de andere kant ook wel verwacht dat ze niet zomaar 'afknappen'. Daarbij wordt het gewicht inderdaad verdeeld over vier van dergelijke dragers.

Ik heb nu geen foto van de situatie, maar die ga ik zsm proberen toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wij hebben laatste een vlierinkje gemaakt op die manier. Opgehangen aan in totaal 8 4x60 schroeven (er waren niet meer rachels achter het gips beschikbaar).
Afschuifkracht die een schroef kan hebben is gigantisch hoog.

Een gedeelte van die belasting word trouwens ook opgevangen door wrijving tussen de balkdrager en hout.

[ Voor 33% gewijzigd door warhamstr op 26-04-2021 11:09 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsc002al
@Curlymo: Het gaat idd om een raveeldrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
rsc002al schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:08:
@Curlymo: Het gaat idd om een raveeldrager.
En dan met of zonder lip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsc002al
@CurlyMo : Zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
... Maar als ik die gebruik, moeten de balken dus iets korter vanwege de dikte van de kop. Misschien dat maar doen.
...
Juist dan creëer je een moment en dus een grotere kracht op die bout en drager. Ik zou liefst met balken werken die 'precies' pas zijn.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het gaat om een vliering in een garage met een oppervlakte van 1,50mx3,00m. Steunend op twee De balkdragers bevatten vreemd genoeg maar twee gaten waar een 5mm schroef doorheen kan en een gat voor een draadbout. Maar als ik die gebruik, moeten de balken dus iets korter vanwege de dikte van de kop. Misschien dat maar doen.
Als je hier niet onderuit kan, dan zou ik alsnog met een beitel of frees een inkeping maken in je balk waar de schroef zit. Waarschijnlijk in het midden. Je wil namelijk zoals @warhamstr ook zegt, die raveeldrager goed klem zetten tussen je twee balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:21
CurlyMo schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:15:
[...]

Als je hier niet onderuit kan, dan zou ik alsnog met een beitel of frees een inkeping maken in je balk waar de schroef zit. Waarschijnlijk in het midden. Je wil namelijk zoals @warhamstr ook zegt, die raveeldrager goed klem zetten tussen je twee balken.
Hoe zit het dan met de houtwerking van vocht bij een precieze passing, aangezien de TS dit in een garage (= veel klimaatschommelingen) wil uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsc002al
Het laten verzinken van de kop in de balk is idd een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik heb al jaren geleden het met dit type drager gedaan, op veel plaatsen te koop.
Mijn maat was 7x4.6 cm.
Hier kan zeker een 6mm keilbout in. Dat leek me wat meer zeker.
Dus zoiets voor jouw maat zou moeten werken.

De balk maten had ik afgekeken bij het zoldertje van de bijkeuken van mijn vader die volgens specs vd architect aangelegd was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj3IMOYRgbu8G1ct_AeSM9pjgoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l4fBZgwaWQymeed2q3ofbzc3.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 26-04-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
geekeep schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:18:
[...]

Hoe zit het dan met de houtwerking van vocht bij een precieze passing, aangezien de TS dit in een garage (= veel klimaatschommelingen) wil uitvoeren?
Hout werkt vrijwel niet in de lengte:
https://www.joostdevree.n...het_werken_van_hout.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Als het echt niet met lip kan, gebruik dan spijkers ipv schroeven. Schroeven hebben inkervingen waardoor afschuif krachten veel sneller tot falen kunne leiden. Bij spijkers heb je daar geen last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:34
Anoniem: 511810 schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:04:
Als het echt niet met lip kan, gebruik dan spijkers ipv schroeven. Schroeven hebben inkervingen waardoor afschuif krachten veel sneller tot falen kunne leiden. Bij spijkers heb je daar geen last van...
Maar bij veel schroeven loopt o.a. daarom de schroefdraad ook niet helemaal door tot het einde, dus denk dat het wel mee valt. Maar zoals eerder aangegeven, het hangt allemaal af van de materiaal kwaliteit.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik verwacht dat er max 300kg op zal komen te liggen.
Dan zou ik me nergens zorgen om maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
ASW1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:28:
[...]

Dan zou ik me nergens zorgen om maken.
Qua schroeven niet inderdaad, maar op een lengte van 1,50 maar twee dwarsbalken gebruiken vind ik wel weinig. Ik zou daar tenminste drie van maken.

code:
1
2
3
4
5
|-------|
|       |
|-------|
|       |
|-------|

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 26-04-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:13

MLLL

Palm Treo 650

Daarvoor gebruik je gedraaide nagels en geen schroeven.
Schroeven kunnen breken , spijkers bijna niet
https://www.toolstation.n...ZPG7LBlYR6QQaAjWBEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@CurlyMo Mee eens, ik heb standaard ~45 cm aangehouden hart/hart van de balken met lengte2,5m , net als bij mijn vader. Op de separate voorzolder is dat ~ 65 cm, behalve rond het luik met de vlizo trap, daar wat korter bij elkaar (weer ~45cm).

Onze zoldertje staat redelijk wat op (nooit gewogen...kampeerspullen, kinderspeelgoed, oud ledikant, dat spul vooral) .... is al ruim 20 jaar zo, de constructie ziet er allemaal nog zeer strak uit.
@rsc002al
Met de keilbouten in mijn situatie en een ring erop en dan de moer daarop goed aangedraaid, wordt de zaak flink op de muur geklemd, heb dus imho meer met trekkrachten dan met afschuifkrachten te maken in dit geval.
Ben iig toen bewust niet voor wat schroefjes en wat plugjes gegaan via alleen de kleinere gaten in het profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rsc002al
@CurlyMo : Naast de twee balken steunt de plaat ook nog op een ligger (regel 1 in je afbeelding) van de houten wand van de garage, dus feitelijk is de situatie zoals je aangeeft.

Uiteindelijk heb ik de dragers aanvullend op de twee schroeven met een M8 houtdraadbout vastgezet. Vervolgens verticale sleuven in de kop van de balken gefreesd met een diepte gelijk aan de dikte van de kop van de bout. Volgens mij zou dat het geheel ruimschoots in de lucht moeten houden.

Bedankt voor alle feedback en tips!
Pagina: 1