Upgraden CPU 1155 of toch naar socket 1200 / AM4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-12 15:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Nieuwe CPU. Ik heb op dit moment deze pc:
Inventaris PC
Op dit moment speel ik af en toe COD warzone maar merk dat ik vaak terugval in frames en in de menu's vaak even niks kan. De graphics al een paar keer flink omlaag gezet maar zou moeten werken. Na wat dingen testen kwam ik erachter dat mijn CPU altijd op 100% draait als ik in game ben (gecheckt via taskmanager) dus daarom denk ik dat ik mijn CPU moet gaan upgraden. CPU is natuurlijk al een redelijk oud beestje.
Nu zou ik natuurlijk naar een I7 kunnen gaan op 1155 maar ik vroeg me af of ik niet beter mijn systeem meteen futureproof kon maken en naar AM4 of 1200 kan gaan.
Daarom dus dit topic. Ik had al even in de pricewatch gekeken en was op dit lijstje voor 1155 uitgekomen. Is dat haalbaar voor het systeem dat ik verder heb? Eerste is mijn bestaande CPU.
Pricewatch lijstje: Pricewatch lijstje

Wat is je budget?
Niet echt een budget maar veel meer dan 300 moet het eigenlijk niet worden voor alleen een CPU.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeuren

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:20
Ik zou een hexcore CPU, moederbord en RAM upgrade naar een sneller 16GB setje doen, maar dat red je niet met 300 euro.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 159,72€ 159,72
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 135,-€ 135,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 83,90€ 83,90
Totaal€ 378,62

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-12 11:50
lauranvh schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:22:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Nieuwe CPU. Ik heb op dit moment deze pc:
Inventaris PC
Op dit moment speel ik af en toe COD warzone maar merk dat ik vaak terugval in frames en in de menu's vaak even niks kan. De graphics al een paar keer flink omlaag gezet maar zou moeten werken. Na wat dingen testen kwam ik erachter dat mijn CPU altijd op 100% draait als ik in game ben (gecheckt via taskmanager) dus daarom denk ik dat ik mijn CPU moet gaan upgraden. CPU is natuurlijk al een redelijk oud beestje.
Nu zou ik natuurlijk naar een I7 kunnen gaan op 1155 maar ik vroeg me af of ik niet beter mijn systeem meteen futureproof kon maken en naar AM4 of 1200 kan gaan.
Daarom dus dit topic. Ik had al even in de pricewatch gekeken en was op dit lijstje voor 1155 uitgekomen. Is dat haalbaar voor het systeem dat ik verder heb? Eerste is mijn bestaande CPU.
Pricewatch lijstje: Pricewatch lijstje

Wat is je budget?
Niet echt een budget maar veel meer dan 300 moet het eigenlijk niet worden voor alleen een CPU.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeuren
Je hebt een socket 1151 systeem, niet socket 1155, die is veel ouder (2de en 3de generatie Core). Verder zijn er twee iteraties geweest van socket 1151, de eerste voor de 6de en 7de generatie, dan nog één voor de 8ste en 9de. Die zijn niet met elkaar compatibel. Alle door jou geselecteerde CPU's zijn voor socket 1151v2, niet compatibel met jouw moederbord dus.

Het maximum voor jouw moederbord is een Core i7 6700 of 7700, die zijn alleen tweedehands te krijgen: https://tweakers.net/proc...Yg6bLEHKABSpYGlmZKsbW1tQA. Het blijven dan nog wel quadcores, maar dan met hyperthreading (8 threads ipv 4), dat zou wel een verschil maken ten opzichte van je Core i5 6400, maar eigenlijk zou je om helemaal goed te zitten een hexacore met hyperthreading moeten nemen, en dat betekent nieuw moederbord en liefst ook geheugen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
I7's van de 6e en 7e gen zijn niet interessant. Een i5 van de 11e gen presteert beter voor een lagere prijs en nieuw. Heb je wel een nieuw moederbord en ram bij nodig maar voordeel is dat je het oude setje kunt verkopen. Als je daar een tientje of 8 voor vangt kom je netto op je budget met het voorstel van martyw.

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-12 15:37
Bedankt allemaal.
Ik ga dan toch maar upgraden. Ik wist niet dat de latere generaties niet compatibel waren. Weer wat geleerd.
Ben ik voor de komende jaren weer klaar op dat gebied. Later een keer andere GPU maar die zijn sowieso nog te duur.