Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Cagemen
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-04 10:21
Sinds afgelopen vrijdag liggen er 12 panelen op het dak, met de volgende installatie:
- 12x trina solar 330wp full black
- 12x Solar Edge p370 optimizers
- Solar edge SE5k 3-fase omvormer

Echter bleek, bij het aanzetten van de omvormer, dat de omvormer niet aan wilde slaan. Nu heeft de installateur gebeld met Solar Edge welke op hun beurt aangaven dat de omvormer te klein is voor het aantal panelen dat wij op het dak hebben liggen.. We hebben een grotere omvormer genomen omdat we in de toekomst het aantal panelen uit wilden breiden.

Nu gaf het bedrijf waar we het systeem hebben aangeschaft ons de volgende opties:
- Kleinere omvormer, op hun kosten. Tenminste hier ga ik geen rooie cent aan betalen.
- 4 extra panelen, tegen kostprijs. Echter wel met installatiekosten. Dit zou neerkomen op €1300,-

Ik neig nu toch naar de extra panelen, gezien we die in de toekomst toch wilden hebben. Nu is mijn vraag, is €1300,- voor 4 panelen een schappelijk bedrag?

En het volgende euvel, de plaatsing. West ligt vol, oost is leeg, aanbouw op zuid is ook leeg. Het huis grenst echter aan een park, met wat bomen..

Op de onderste foto is te zien dat er schaduw op het dak is, echter als ik afgelopen dagen keek is er bijna geen schaduw.. Ik kan ook niet zien wanneer die foto gemaakt is.

Kan iemand hier een mooi advies voor geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXqOaRzlOKK9wis_PXZlU9k_hqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Hs6tLtG1N06obYZXWjlIoIT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzkA5b9p7PcshzEMrbobXhHGsBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7gdS2as7E58UzXx5DbdvcdD.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Verwijderd

Kijk even na wat je nu precies geschreven hebt. De omvormer is te klein dus moeten ze een kleinere omvormer plaatsen?

Ik vermoed dat je bedoelt dat de omvormer te ruim bemeten is en juist kleiner moet zijn als ik de rest van je verhaal lees.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een driefase omvormer wil 750 volt zien. De p370 gaat tot max 60 volt en komt dus tekort.

Kan je inschatten of je -met uitbreiding- altijd minimaal 16 panelen in de zon hebt? Dan is dat een optie.
Zo nee, dan is een eenfase the way to go.

Je kan nog overwegen om de optimizers te vervangen voor de p404 of 405, dan zit je aan minimaal 13 panelen in de zon.

Dan je vraag mbt uitbreiden: ik denk dat die 1300 niet onredelijk is, er zullen twee man een ochtend mee bezig zijn. Wel kan je je afvragen of je van de installateur nog enige coulance kan vragen mbt de kosten: ze hebben immers nagelaten om jouw configuratie in site designer te zetten en die had op zeker aangegeven dat dit niet zou werken. Ze (en jij overigens ook) hebben zich dus onvoldoende verdiept in het solar edge systeem.

Aanvullend: als je toch gaat uitbreiden, leg dan maximaal neer totdat of je dak, of je omvormer vol is..

Edit: en ik heb je titel aangepast: je omvormer is immers niet te klein, maar te groot.

[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 26-04-2021 07:55 ]

Wise enough to play the fool

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Je moet een 1 fase en niet 3 fase omvormer!
Lees nu dat je een 5kw 3 fase hebt. Dan moet je meer panelen toevoegen inderdaad.
Kostprijs panelen is 400 dus niet zo schappelijk. Kan je niet nog meer om die 5kw goed te vullen?

[ Voor 41% gewijzigd door lothar op 26-04-2021 07:50 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Alle 16 panelen via één string op jou 3 fase omvormer, dan moet het wel lukken (op start spanning)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Cagemen
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:44:
Kijk even na wat je nu precies geschreven hebt. De omvormer is te klein dus moeten ze een kleinere omvormer plaatsen?
Het is nog vroeg, voor mij dan.. Maar inderdaad, de omvormer is ruim. Dit wilden wij ook, gezien de latere eventuele uitbreiding. Die nu dus misschien iets naar voren gehaald wordt.
lothar schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:45:
Je moet een 1 fase en niet 3 fase omvormer!
Lees nu dat je een 5kw 3 fase hebt. Dan moet je meer panelen toevoegen inderdaad.
Dit gaf het bedrijf aan die het systeem geplaatst heeft. Dit had volgens hen te maken met een 3-fase hoofdaansluiting in de meterkast. Heb er zelf echt geen totaal geen kaas van gegeten haha. Echter kan het dus wel, een 1-fase omvormer op een 3-fase hoofdaansluiting op de meterkast.
teacher schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:45:
Kan je inschatten of je -met uitbreiding- altijd minimaal 16 panelen in de zon hebt? Dan is dat een optie.
Zo nee, dan is een eenfase the way to go.
Nee, 16 panelen in de zon gaat niet lukken denk ik, met een oost-west opstelling met 12 op west.. En dan 4 of eventueel 6 op oost.. Of zuid.. Ten minste dat zegt mijn gevoel als leek..

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mbt 1fase: check wel even de spanningen op je 3 fases. Als deze nu al verhoogd is bij zon heb je grote kans dat de omvormer stopt door overspanning (>253V). Sowieso de omvormer aansluiten op de fase met de laagste spanning.

Zou erop aansturen dat ze de optimizers vervangen voor de juiste. Zonder meerprijs uiteraard.

[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-04-2021 08:23 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Cagemen schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:12:
[...]

Het is nog vroeg, voor mij dan.. Maar inderdaad, de omvormer is ruim. Dit wilden wij ook, gezien de latere eventuele uitbreiding. Die nu dus misschien iets naar voren gehaald wordt.

[...]

Dit gaf het bedrijf aan die het systeem geplaatst heeft. Dit had volgens hen te maken met een 3-fase hoofdaansluiting in de meterkast. Heb er zelf echt geen totaal geen kaas van gegeten haha. Echter kan het dus wel, een 1-fase omvormer op een 3-fase hoofdaansluiting op de meterkast.

[...]

Nee, 16 panelen in de zon gaat niet lukken denk ik, met een oost-west opstelling met 12 op west.. En dan 4 of eventueel 6 op oost.. Of zuid.. Ten minste dat zegt mijn gevoel als leek..
Die driefase hoofdaansluiting kan je gewoon eenfase dingen op aansluiten: je tv, oven, koffiezetapparaat zijn immers ook 1 fase ;) en dit weet de installateur ook. Die had ook moeten weten dat dit systeem nooit fatsoenlijk zou gaan werken en jou, als leek, daarop moeten wijzen.

Op een driefase solaredge wil je gewoon "lekker veel" panelen, zodat de optimizers die eronder hangen niet tot het naadje moeten gaan. 16 is minimaal, en als er dan nog een paar panelen niet beschenen worden start je omvormer laat/niet op.

Kijk dus nog eens kritisch: waar kan ik panelen kwijt, en hoeveel pakken op dat moment schaduw.

Maar: Als ik dit zo hoor ben je beter af met een 1fase solar edge, of gewoon een string omvormer, zonder optimizers.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 26-04-2021 10:27 ]

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
Cagemen schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:35:
Nu gaf het bedrijf waar we het systeem hebben aangeschaft ons de volgende opties:
- Kleinere omvormer, op hun kosten. Tenminste hier ga ik geen rooie cent aan betalen.
- 4 extra panelen, tegen kostprijs. Echter wel met installatiekosten. Dit zou neerkomen op €1300,-
Sterker nog: voor optie 1 zou je ook haast geld terug moeten krijgen. Je hebt voor een grotere omvormer betaald, terwijl je straks een kleinere geleverd krijgt.
Er is een systeem aangelegd wat niet kan werken. (Tenzij jij in het verkoopproces hebt gezegd: "ik wil per sé 3-fase en kunnen uitbreiden" terwijl de SolarEdge tooling aangaf dat het niet kon.)

Wat betreft optie 2: voor die 4 panelen zou je ca. €120 per stuk moeten betalen (incl marge, niet tegen kostprijs). Komt er nog montagemateriaal, laten we zeggen €30 per paneel, bij. En dan zit je nog met het punt dat 16 panelen aan de krappe kant blijft.
Als er inderdaad 2 man een halve dag mee bezig is en dat gaat ook tegen kostprijs zou je daar ook niet meer dan ca. €320 (€40 x 2 man x 4 uur voor mogen betalen). Coulance is hier zeker op zijn plaats.
Dus kom je hooguit op 4 x 100 + 120 + 320 = € 840.
Misschien reken ik een beetje scherp, maar het is niet aan jou om een fout van de adviseur op te lossen.

• Cagemen
schumacher schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:33:
[...]

Sterker nog: voor optie 1 zou je ook haast geld terug moeten krijgen. Je hebt voor een grotere omvormer betaald, terwijl je straks een kleinere geleverd krijgt.
Er is een systeem aangelegd wat niet kan werken. (Tenzij jij in het verkoopproces hebt gezegd: "ik wil per sé 3-fase en kunnen uitbreiden" terwijl de SolarEdge tooling aangaf dat het niet kon.)

Wat betreft optie 2: voor die 4 panelen zou je ca. €120 per stuk moeten betalen (incl marge, niet tegen kostprijs). Komt er nog montagemateriaal, laten we zeggen €30 per paneel, bij. En dan zit je nog met het punt dat 16 panelen aan de krappe kant blijft.
Als er inderdaad 2 man een halve dag mee bezig is en dat gaat ook tegen kostprijs zou je daar ook niet meer dan ca. €320 (€40 x 2 man x 4 uur voor mogen betalen). Coulance is hier zeker op zijn plaats.
Dus kom je hooguit op 4 x 100 + 120 + 320 = € 840.
Misschien reken ik een beetje scherp, maar het is niet aan jou om een fout van de adviseur op te lossen.
Mbt optie 1; ik heb aangegeven dat ik in de toekomst m'n PV-installatie zou willen uitbreiden en indien mogelijk op de huidige omvormer. Ik als leek ga dan uit van de verkoper, die veel vaker systemen samenstelt.

En qua rekenen, snap ik je hoor. Zo sta ik er ook in, het is niet mijn fout dat het systeem niet werkt nu. Dat is de fout van de verkoper.
teacher schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:06:
[...]
Op een driefase solaredge wil je gewoon "lekker veel" panelen, zodat de optimizers die eronder hangen niet tot het naadje moeten gaan. 16 is minimaal, en als er dan nog een paar panelen niet beschenen worden start je omvormer laat/niet op.

Kijk dus nog eens kritisch: waar kan ik panelen kwijt, en hoeveel pakken op dat moment schaduw.

Maar: Als ik dit zo hoor ben je beter af met een 1fase solar edge, of gewoon een string omvormer, zonder optimizers.
Op 1 dakvlak is 12 panelen maximaal. De investering is voor ons momenteel simpelweg te groot om het andere dakvlak nog vol te laten leggen met panelen. Qua schaduw valt het mee op het dak, ik dacht dat dit meer zou zijn. Hierom heb ik destijds gekozen voor SE icm optimizers. Maar dit ga ik nu niet meer veranderen.

Als ik de overige reacties zo lees gok ik inderdaad ik beter af ben met een 1-fase omvormer. En dan een omvormer die passend is op de huidige opstelling zoals deze nu op het dak ligt. Toch? 8)7

• teacher

teacher

Dysgaf!

Cagemen schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:22:
[...]

Als ik de overige reacties zo lees gok ik inderdaad ik beter af ben met een 1-fase omvormer. En dan een omvormer die passend is op de huidige opstelling zoals deze nu op het dak ligt. Toch? 8)7
yes, als het budget je bottleneck is: dat zou ik doen.

se5k zal voor plm 1100 op je offerte staan
se3680hd zal je plm 900 kosten, dus je zou geld terug moeten krijgen. :+

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

teacher schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:38:
[...]

yes, als het budget je bottleneck is: dat zou ik doen.

se5k zal voor plm 1100 op je offerte staan
se3680hd zal je plm 900 kosten, dus je zou geld terug moeten krijgen. :+
Maar dan kan je de latere uitbreidingen wel op je buik schrijven. Waarom niet 2 rijen zuid op dat platte dak bij, en die 4 op oost ook.
Kost je nu wat meer maar maak je gebruik van die omvormer, over een jaar wil je het toch.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• teacher

teacher

Dysgaf!

Eens, maar budget :Y

Met budget: wat @Rol-Co zegt, op zeker.
Maak anders dealtje met je installateur.

• Rol-Co

Rol-Co

Precies! Op dat platte dak kan je gewoon el cheapo panelen doen toch? Zo goedkoop mogelijk met SE optimizer.

Maar het moet wel werken natuurlijk, ik ben niet heel bekend met SE, ik weet dat er minimaal 16 optimizers op een 3 fase moeten en dat het in een oost west soms ook niet goed gaat.
Zaak is dat dan nu WEL even door een configurator te halen. :)

[ Voor 53% gewijzigd door Rol-Co op 26-04-2021 13:07 ]

• Cagemen
Rol-Co schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:45:
[...]
Maar dan kan je de latere uitbreidingen wel op je buik schrijven.
Dat kan ik nu sowieso kennelijk, want budget.. :-(

Een uitbreiding zie ik tegen die tijd wel weer dan, dacht het nu makkelijk te hebben opgelost door een op de toekomst gerichte omvormer te kiezen. Maar niet dus haha. Ik ga denk ik voor zekerheid, ik neem wel de HD3680. Dit om hetzelfde probleem op een (voor nu grotere bijv HD5000) 1-fase omvormer te voorkomen. Of geeft deze omvormer het opstart probleem, vanwege een te kleine spanning, niet?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:21
Nee, dat maakt eigenlijk niet uit. Ik meen me te herinneren dat alle 1-fase-modellen dezelfde opstartspanning vereisen, ongeacht de grootte van de omvormer. Voor 3-fase-modellen geldt hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 26-04-2021 13:14 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Ik zou me toch zorgen maken om zo een installateur. Dit is zo ongeveer de eerste basisregel bij SE. Gebruiken ze geen designtool?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Cagemen
No Hands schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:18:
Ik zou me toch zorgen maken om zo een installateur. Dit is zo ongeveer de eerste basisregel bij SE. Gebruiken ze geen designtool?
Tja, achteraf.. Dacht makkelijk te hebben gekozen, bij 1 bedrijf zowel het PV-systeem alsmede een warmtepomp. De installateur was een ander bedrijf, die jongens waren verder prima.

Ga vanmiddag even bellen met het bedrijf waar we alles hebben aangeschaft..

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Cagemen schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:27:
[...]

Tja, achteraf.. Dacht makkelijk te hebben gekozen, bij 1 bedrijf zowel het PV-systeem alsmede een warmtepomp. De installateur was een ander bedrijf, die jongens waren verder prima.

Ga vanmiddag even bellen met het bedrijf waar we alles hebben aangeschaft..
Sorry, maar zij moeten jou toch bellen / mailen / appen, zij hebben bij jou een
installatie opgeleverd die niet werkt, en daar zijn ze van op de hoogte, dus?
En die warmtepompinstallatie laat je door die zelfde "helderelichten " installeren?
Ze proberen je nu voor hun karretje te spannen, door jou te laten beslissen
hoe het op te lossen, jij betaald de rekening, en jij zegt dus, los het maar op Heren/Dames.
8)7 8)7 8)7 :?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:21
PClop schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:50:
[...]

En die warmtepompinstallatie laat je door die zelfde "helderelichten " installeren?
hoe het op te lossen, jij betaald de rekening, en jij zegt dus, los het maar op Heren/Dames.
Vanaf de zijlijn is het makkelijk roeptoeteren. Als het geen dagelijkse kost is, geef je het uit handen juist om zo min mogelijk gedoe te hebben. En nu is er gedoe. Er ligt een keuze in oplossingen, en waarschijnlijk gunt TS zichzelf even de tijd om het nu wel goed te doen.

Ik zou de kleinere omvormer kiezen, met geld terug, lekker de kWhtjes gaan oogsten en niet meer piekeren. In de toekomst bijleggen klinkt leuk, maar ik vermoed dat dat in de praktijk zo eenvoudig (laat staan goedkoop) nog niet is.

• Cagemen
PClop schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:50:
[...]

Ik ben die middag nog gebeld door het bedrijf, waar de installateurs bij waren.

De ''helderelichten'' waren prima vaklui. Echter is dit niet het bedrijf die het systeem heeft samengesteld, zoals hierboven ook al genoemd is.

Het bedrijf gaf ons toe de keuze; of een kleinere wel werkende omvormer voor hun kosten. Of extra panelen, tegen inkoopprijs en alleen installatiekosten dus redelijk goedkoop. Maar ik neig nu gewoon naar de eerste keus, de makkelijke oplossing.

• Rol-Co

Rol-Co

Gramser schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:56:
[...]

Ik zou de kleinere omvormer kiezen, met geld terug, lekker de kWhtjes gaan oogsten en niet meer piekeren. In de toekomst bijleggen klinkt leuk, maar ik vermoed dat dat in de praktijk zo eenvoudig (laat staan goedkoop) nog niet is.
Daarom juist nu, omdat later niet goedkoop is, al is dat platte dak ook zelf wel te doen natuurlijk, met een apart omvormertje of met micro, dat kan iedereen.
Ik zou ieder geval nu wel gebruik maken van de installateur zijn fout, meer bang voor je buck.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Cagemen schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:10:
[...]

Dat kan ik nu sowieso kennelijk, want budget.. :-(

Een uitbreiding zie ik tegen die tijd wel weer dan, dacht het nu makkelijk te hebben opgelost door een op de toekomst gerichte omvormer te kiezen. Maar niet dus haha. Ik ga denk ik voor zekerheid, ik neem wel de HD3680. Dit om hetzelfde probleem op een (voor nu grotere bijv HD5000) 1-fase omvormer te voorkomen. Of geeft deze omvormer het opstart probleem, vanwege een te kleine spanning, niet?
Alle 1 fase omvormers willen 350 volt zien (en dat wordt gemaakt door de optimizers, de P370 kan maximaal 60 volt maken). Alle drie fasen omvormers 750 volt. En daarom kan een string bij een 1 fase omvormer dus kleiner zijn.

Maar nu je vraag: de HD5000 mag niet op een 16 ampere groep. De grootste die erop kan is een hd3680 (soms zie je een hd4000).

Later uitbreiden met nog een 1fase systeem kan uiteraard, maar dan heb je weer de "overhead": offerte opmaken, voorrijden, dak op, ochtend werk en extra omvormer.

En dan nog even een algemene opmerking: je bent bezig met het verduurzamen van je huis en je komt er nu langzaam aan achter dat de kennis die daarvoor nodig is niet wijd verspreid is; ook niet bij "experts". Je zal je dus in moeten lezen: isolatie, PV systemen, warmtepompen, domotica. Je zal zelf die expert moeten worden.
Ik had, op mijn beurt, niet echt een hoge pet op van de meeste vertegenwoordigers die bij mij over de drempel kwamen, zeker niet in de PV business.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
@teacher Ik heb helaas teveel ervaring met de 'kennis' van 'experts'... Ben je lid van Vereniging eigenhuis: bel ze. Zit je gemeente bij Duurzaambouwloket: bel ze.

@Cagemen Wat mij betreft had die installateur dit nooit zo moeten aanleggen zonder jouw handtekening in bloed onder het negatieve advies.... Een screenshot uit SolarEdge designer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWMbqkv69HL0N9A1lozavz1E7uQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v4R5zw7WhY1qdnJnKyNqyd8v.png?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Cagemen schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:07:
[...]

Ik ben die middag nog gebeld door het bedrijf, waar de installateurs bij waren.

De ''helderelichten'' waren prima vaklui. Echter is dit niet het bedrijf die het systeem heeft samengesteld, zoals hierboven ook al genoemd is.

Het bedrijf gaf ons toe de keuze; of een kleinere wel werkende omvormer voor hun kosten. Of extra panelen, tegen inkoopprijs en alleen installatiekosten dus redelijk goedkoop. Maar ik neig nu gewoon naar de eerste keus, de makkelijke oplossing.
Denk er ook aan dat een toekomstige uitbreiding pas na ong 3+ jaar kan als je (weer) gebruik wilt maken van de btw aftrek ivm de KOR.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Verkopers geven je meestal liever meer korting om iets te verkopen, dan jou geld teruggeven. Dus je kan ze (eerlijk) zeggen dat je liever wel meer panelen hebt, maar daar echt geen budget voor hebt en maximaal XX voor over hebt. En dan kijken of die prijs toch nog wat scherper kan.
Als je noemt dat je het ook een vervelende situatie vind en het daar dan verder bij laat en anders dan dit wel blij bent met deze vaklui dan is er misschien toch wel meer mogelijk kwa prijs voor die panelen. Je weet het niet ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2021 00:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1