Budget Z590-moederborden Round-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:15

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Budget Z590-moederborden Round-up
reviews: Betaalbare Intel Z590-moederborden - Basis voor Rocket Lake met PCIe...
@Tomas Hochstenbach

In het Productvergelijking-tabel op de Conclusiepagina ontbreekt de namen van de betreffende moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Fixed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:48
@Tomas Hochstenbach reviews: Betaalbare Intel Z590-moederborden - Basis voor Rocket Lake met PCIe...

In de tabel met specificaties staat bij Z490 bij PCIE-cpu 16x PCIe 3.0 en bij Z590 20x PCIe 4.0

Dit is een beetje vreemd, daar wanneer je een Rocket lake cpu in een Z490 moederbord steekt deze 'gewoon' 20X PCIE via de cpu ter beschikking heeft.
Terwijl wanneer je een Comet Late cpu in een Z590 moederbord plaatst, deze niet verder komt dan 16x PCIE 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Tomas Hochstenbach

Ook dit lijkt niet te kloppen:
Veruit het goedkoopste bord in de test is de ASRock Z590 Phantom Gaming 4, die je al vanaf 149 euro in huis haalt. Dit model maakt als enige geen gebruik van powerstages voor de vrm, maar van traditionele losse mosfets. Om hoge temperaturen te voorkomen, heeft de fabrikant harde, niet te verwijderen stroomlimieten ingesteld. Daardoor storten de prestaties na enkele minuten in; onze Core i9 11900K haalt nog niet de helft van zijn reguliere score.
Volgens jouw collega Steve, van Hardware Unboxed, zijn die power limits wel degelijk te verwijderen (hij heeft het zelfs getest, met inderdaad logfischerwijs hogere VRM temps tot gevolg), dit bracht echter wel de prestaties meer in lijn met de andere borden die hij heeft getest. Zie YouTube: Affordable Intel Z590 VRM Thermal Test, One Brand Fails Again (en dan de +- 2 min na dit timestamp). Bij de overklok test zie je hetzelfde, de Asrock moederborden hebben hoge VRM temperaturen, maar kunnen een overklokte 11900K aan zonder powerthottling volgens Steve. Of je dat moet willen is natuurlijk wel een ander verhaal, ik zou naar een ander bord kijken als je perse naar Rocklake wil of moet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@Dennism
De specificaties die we in die tabel weergeven, zijn zoals Intel die zelf opgeeft. Intel garandeert niet dat PCIe 4.0 werkt op een Z490-moederbord, en dat is dan ook lang niet op elk Z490-moederbord (volledig) het geval. De x4 vanuit de CPU zijn bij Rocket Lake/500-serie chipsets helemaal nieuw en werken dus alleen als je 400-serie moederbord al een M.2-slot had dat níét werkte met een Comet Lake-cpu. In onze roundup van 24 Z490-borden beschikten slechts vijf modellen over zo'n ongebruikte slot, dus ik zou zeker niet durven stellen dat een RKL-cpu in een Z490-bord 'gewoon' 20x PCIe 4.0 krijgt.

Over de powerlimits: dat is interessant, ik wist niet dat XTU de mogelijkheid bood om de BIOS-powerlimits te omzeilen. Hoe dan ook, ASRock heeft tegenover ons aangegeven dat het een bewuste keuze is om het bord op dit punt te limiteren, dus ik zou het zeker niet aanraden. Wel heb ik de tekst hierop aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:01:
dus ik zou zeker niet durven stellen dat een RKL-cpu in een Z490-bord 'gewoon' 20x PCIe 4.0 krijgt.
Dit is een beetje muggenziften, maar een Z490 moederbord krijgt van een RKL cpu 20 PCIE 4.0 lanes (dit is immers een feature vanuit de cpu).

Of het moederbord deze lanes gebruikt als PCIE20x PCIE4.0, 16x PCIE4.0 (omdat er geen M2 slot naar de cpu is) of 16x PCIE3.0 (omdat er geen M2 slot naar de cpu is en omdat de moederbord fabrikant geen PCIE4.0 wil of kan supporten voor het x16 slot op dat bord) is afhankelijk van de moederbord fabrikant, maar niet van de chipset. Vandaar dat ik het eigenlijk raar vind dat de cpu PCIE lanes überhaupt genoemd worden in een chipset feature tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Dennism schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:23:
[...]

Dit is een beetje muggenziften, maar een Z490 moederbord krijgt van een RKL cpu 20 PCIE 4.0 lanes (dit is immers een feature vanuit de cpu).

Of het moederbord deze lanes gebruikt als PCIE20x PCIE4.0, 16x PCIE4.0 (omdat er geen M2 slot is) of 16x PCIE (omdat er geen M2 slot is en omdat de moederbord fabrikant geen PCIE4.0 wil of kan supporten op dat bord) is afhankelijk van de moederbord fabrikant, maar niet van de chipset. Vandaar dat ik het eigenlijk raar vind dat de cpu PCIE lanes überhaupt genoemd worden in een chipset feature tabel.
Wat een moederbord kan doen met de PCIe-lanes vanuit de cpu, wordt wel degelijk bepaald door de gebruikte chipset. Kijk maar eens naar een chipset op ark.intel.com onder het kopje 'Supported Processor PCI Express Port Configurations'. B560 kan bijvoorbeeld de 16 lanes niet splitsen in x8/x8 of x8/x4/x4, en H510 kan de vier nieuwe lanes zelfs helemaal niet gebruiken.

Logisch en duidelijk is soms anders, zeker nu sommige 400-serie borden achteraf deels PCIe 4.0 compatibel worden gemaakt, maar dat is iig de reden dat de laneconfiguratie in de chipsettabel staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Semi-offtopic: Na het lezen van dit artikel vraag ik mij af waarom er nog steeds voor Realtek gekozen wordt als het om geluid gaat, er worden sinds 2017 geen drivers meer uitgebracht :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:28:
[...]

Wat een moederbord kan doen met de PCIe-lanes vanuit de cpu, wordt wel degelijk bepaald door de gebruikte chipset. Kijk maar eens naar een chipset op ark.intel.com onder het kopje 'Supported Processor PCI Express Port Configurations'. B560 kan bijvoorbeeld de 16 lanes niet splitsen in x8/x8 of x8/x4/x4, en H510 kan de vier nieuwe lanes zelfs helemaal niet gebruiken.

Logisch en duidelijk is soms anders, zeker nu sommige 400-serie borden achteraf deels PCIe 4.0 compatibel worden gemaakt, maar dat is iig de reden dat de laneconfiguratie in de chipsettabel staat :)
Dat is wel interessant inderdaad, echter is het de vraag of het waar is. Bij Z490 staat bijv. 1x16 or 2x8 or 1x8+2x4 terwijl we weten dat dit niet klopt. Ark is wat betreft niet altijd 100% kloppend met de werkelijkleid, daar het alleen aangeeft wat Intel officieel support (en ook lang niet altijd geupdate wordt, wanneer Intel achteraf iets support, wat bij release niet supported was), niet wat daadwerkelijk mogelijk is vanuit de mobo fabrikanten.

Die vaak wel meer dingen doen die Intel niet officieel support (denk aan het PL1/PL2 en Tau verhaal ;) ).

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 26-04-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Raven schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:31:
Semi-offtopic: Na het lezen van dit artikel vraag ik mij af waarom er nog steeds voor Realtek gekozen wordt als het om geluid gaat, er worden sinds 2017 geen drivers meer uitgebracht :S
Waar baseer je dat op? Op de supportpagina van een willekeurig Z590-bord zie ik gewoon een audiodriver van dit jaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:25:
[...]

Waar baseer je dat op? Op de supportpagina van een willekeurig Z590-bord zie ik gewoon een audiodriver van dit jaar staan.
Idem voor mijn B550 moederbord met Realtek audio trouwens.
Ik zie wel dat op de site van Realtek zelf er geen nieuwe drivers meer gepost worden: https://www.realtek.com/e...ced-search/499?Itemid=276

Maar goed, het lijkt er ook op dat de meest recente chip waarvoor realtek zelf de drivers aanbied op hun website de ALC898 is.

De nieuwe codecs lijken ze niets over te zeggen op hun consumer facing gedeeltes van de website. Mogelijk dat dit is wat raven opgevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@Dennism @Raven Ah ja, de Realtek-site zelf kun je gerust negeren, er zijn zelfs geen officiële datasheets van elke Realtek-codec van de afgelopen paar jaar. Je moederbordfabrikant is sowieso de plek waar je moet zijn voor de best passende drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Tomas Hochstenbach Op basis van de site van Realtek, verschillende sites van fabrikanten (Asus bijv. voor mijn X99A II met ALC1150) en vele commentaren op verschillende fora hierover. Ik weet niet anders dan dat de in 2017 uitgebrachte 2.82 de laatst uitgebrachte driver is.

De site van moederbordfabrikant is overigens de laatste plek waar ik kijk qua drivers, ik ga altijd naar de site van de fabrikant van de chip in kwestie en dat levert (tot nu toe) altijd recentere drivers op dan wanneer ik op de site van de moederbordfabrikant kijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 26-04-2021 17:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Raven schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:53:
@Tomas Hochstenbach Op basis van de site van Realtek, verschillende sites van fabrikanten (Asus bijv. voor mijn X99A II met ALC1150) en vele commentaren op verschillende fora hierover. Ik weet niet anders dan dat de in 2017 uitgebrachte 2.82 de laatst uitgebrachte driver is.

De site van moederbordfabrikant is overigens de laatste plek waar ik kijk qua drivers, ik ga altijd naar de site van de fabrikant van de chip in kwestie en dat levert (tot nu toe) altijd recentere drivers op dan wanneer ik op de site van de moederbordfabrikant kijk.
Voor zo'n oude chip kan dat ook best, vergis je niet, de ALC1150 is uit 2013 uit mijn hoofd, ik kan me voorstellen dat de drivers daarvoor inmiddels wel uitontwikkeld zijn of dat die chips EoL zijn.

Drivers voor de ALC1200 en ALC1220 (bijvoorbeeld), komen nog altijd met regelmaat beschikbaar.
Pagina: 1