Duoschakelaar vervangen door schakelaar en dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-06 22:46
Hallo,

ik heb al vaak goed advies op dit forum gekregen, dus bij deze vraag ik nog eens jullie hulp :).

Wij hebben een lamp gekocht met dimbare leds, en willen dus de schakelaar vervangen door een dimmer. Het is echter een duoschakelaar en ik vind niet direct op de grote zelfbouwmarkt websites een duo combinatie met schakelaar en dimmer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZYLTrDZs8ZscFTWvQIcAoULs10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ls4JeB5pgMNB1lESzxA1YdDD.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft er iemand hier ervaring mee, of wat zouden jullie doen?

Groetjes,
Bram

Beste antwoord (via 101Bram op 26-04-2021 13:03)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:58
101Bram schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:16:
Wifi is niet echt nodig.

De linkerhelft een gewone schakelaar en de rechterhelft het systeem dat je beschrijft (1x aanraken is aan/uit, blijven duwen is dimmen) zou perfect zijn, maar dit vind ik niet direct, daarmee de vraag :).
Je hebt ook van die inbouw dimmers welke je op een pulsdrukker aansluit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKlCIf7OFTkadBVADK3ss7J-Sq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CRL9R60jY5wj2RyqkqehPEnX.jpg?f=user_large

Dan moet je alleen op zoek naar een schakelaar waarbij de ene wip een puls-drukker is en de andere wip een normale. Sommige fabrikanten maken dat wel, bijvoorbeeld: https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=632117

Welk merk schakelmateriaal heb je nu zitten? Zou natuurlijk wel mooi zijn als het nog een beetje leek op de schakelaar rechts. ;)
Guus Leeuwis schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:22:
Dubbele tastdimmer LED.

Weet niet of die dingen bestaan, maar dat zou wel het mooiste zijn.

Edit: wat vind je van de Jung 1712DE?
Dat is natuurlijk geen succes als de 2e lichtbron niet dimbaar is...

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 26-04-2021 00:28 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou een 230v wifi switch oid pakken
1x aanraken = aan/uit
ingedrukt houden is dimmen ..

wifi (kan je ook nog doen vanuit de stoel of fijner afstellen ..

er is genoeg keuze

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 101Bram
Wifi is niet echt nodig.

De linkerhelft een gewone schakelaar en de rechterhelft het systeem dat je beschrijft (1x aanraken is aan/uit, blijven duwen is dimmen) zou perfect zijn, maar dit vind ik niet direct, daarmee de vraag :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus Leeuwis
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dubbele tastdimmer LED.

[ Voor 17% gewijzigd door Guus Leeuwis op 26-04-2021 00:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander
101Bram schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:16:
Wifi is niet echt nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKlCIf7OFTkadBVADK3ss7J-Sq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CRL9R60jY5wj2RyqkqehPEnX.jpg?f=user_large

Dan moet je alleen op zoek naar een schakelaar waarbij de ene wip een puls-drukker is en de andere wip een normale. Sommige fabrikanten maken dat wel, bijvoorbeeld: https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=632117

Welk merk schakelmateriaal heb je nu zitten? Zou natuurlijk wel mooi zijn als het nog een beetje leek op de schakelaar rechts. ;)
Dubbele tastdimmer LED.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 26-04-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Xander schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:27:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Dank je voor de tip, ik ga het eens helemaal moeten openschroeven om het merk te zien en wat informatie moeten opzoeken over een inbouwdimmer, maar dit lijkt mij wel een goede piste eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Dubbele tastdimmer LED.

Werkt dit dan ook met een lamp die niet dimbaar is? Geen probleem als de dimfunctie op zich niet werkt, zolang de lamp die niet dimbaar is maar blijft werken.

[ Voor 3% gewijzigd door 101Bram op 26-04-2021 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Waarom stop je in de lamp van de andere knop niet ook gewoon een dimbare lamp. Heb je een dubbele dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Moet het wel een armatuur met vervangbare lichtbron zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Leeuwis
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
101Bram schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:40:
[...]

Werkt dit dan ook met een lamp die niet dimbaar is? Geen probleem als de dimfunctie op zich niet werkt, zolang de lamp die niet dimbaar is maar blijft werken.
Denk dat alleen de dimfunctie dan niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:03
Andere optie is een extra gat er naast te boren en de dimmer er naast te zetten. Is op zich te doen, maar geeft wel een risico dat de muur iets beschadigt raakt. Maar als je dit wat vaker hebt gedaan en het rustig doet kan het wel. Ik heb het hier in huis ook op een paar punten gedaan (maar ook b.v. opbouw vervangen door inbouw)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Als het allemaal dezelfde groep is zou je ook nog de rechter schakelaar kunnen vervangen door een 3-voudige, dan kun je in de linker inbouwdoos een willekeurige dimmer inbouwen.

Maar vaak is de verlichting op een verdieping wel over 2 eindgroepen verdeeld, dan mag dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

101Bram schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:40:
[...]

Niet-dimbare LED gaat knipperen als je 'm toch probeert te dimmen, wat erg storend kan zijn als je dat per ongeluk doet. Als je 'm gewoon altijd helemaal aan of helemaal uit hebt kan het verder geen kwaad.

Ik moet overigens zeggen dat ik ook nog nooit een schaelaar + dimmer in één inbouwschakelaar gezien heb, in theorie moet het kunnen en het zal vast wel bestaan. Je zou eens een mailtje kunnen doen naar een lokale elektra/lampenboer met de vraag of zij die hebben. Zou zelf veel liever een fysieke oplossing willen dan een inbouw wifi oplossing, maar dat is je eigen keuze natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 101Bram
Kleine update:

We gingen voor de oplossing van @Xander gaan, en een combinatie nemen van een schakelaar en een pulsdrukker in combinatie met een inbouw led dimmer.

Uiteindelijk hebben we onlangs een andere lamp gekocht die ook dimbaar is en kunnen we gewoon een dubbele dimmer gebruiken, mits wat wisselen van schakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
101Bram schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 00:09:
Uiteindelijk hebben we onlangs een andere lamp gekocht die ook dimbaar is en kunnen we gewoon een dubbele dimmer gebruiken, mits wat wisselen van schakelaars.
Wissen tussen die 4 schakelaars bedoel je?

Het zit wel allemaal op dezelfde eindgroep?

Pagina: 1