Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik zoek wat info over PVT en accu technologie(en)

inleiding

Ik kan op mijn schuur 6x "staand" (achter = zuiden) en 3x "liggende" PV (voor = noord) panelen kwijt .. (en ik heb een 3 ader paren tussen schuur en meterkast)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g3d9peG.jpg

ik kon geen zij aanzicht vinden dus dit model "schuur"
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/153734/files/347008718/dwf-houten-overkapping-kapschuur-dak-400-x-200cm.jpg

In de schuur is er een schakelkast waar de 3 kabels van de meterkast (in huis) zijn afgemonteerd 1:1
momenteel gebruik ik 2 kabels (1x voor verlichting, 1x voor "apparaten" de 3de is "loos"
maar dit omleggen is dus geen probleem, schakelaars in de meterkast omhalen en ik kan veilig werken.

Ter info ik heb 14 panelen op mijn dak liggen .. goed voor 4200WP (niet relevant wellicht handig om wel te melden)

Het idee is het zwembad wat je ziet op de foto te verwarmen via PVT (zomers) op dit moment (niet zichtbaar op foto) is op de noordkant een solar verwarming geplaatst van 4m2 (6m x 70cm oid)

ik heb (nog) geen plannen om de productie van de schuur --> richting huis te sturen
maar mocht dit een optie zijn huis is goed geisoleerd en ik gebruik momenteel nog 700 - 1000m3 max gas
1000m3 = wat ik afgelopen jaar moest afrekenen bij mijn leverancier .. toen en nu nog is de isolatie niet volledig afgerond. maar ik verwacht na afronding te zakken (andere discussie)

In dit geval zou ik in de schuur bv 6 accu's (kan meer kan minder) plaatsen en via een 12v "acculader" opladen, en via een 3600W omvormer oid wellicht een zware capacitor om inschakel spanningen te kunnen opvangen . en een automatisch 0/1-switch om toch stroom te trekken vanuit de meterkast.

leuk feitje .. door de solar verwarming mat die er nu licht blijft de schuur zomers aardig koel en behagelijk.

vragen

Als ik het goed begrijp zou ik 2 panelen pure zonnecollector(s) moeten hebben om mijn huidige "energie" behoefte in huis te voldoen .. is dit met PVT ook zo ? of is de opbrengst "veel" lager .?
letop --> pvt is bedoeld
Zomers --> zwembad te verwarmen
winter tja dat is dus de vraag.
PS onder / overcapaciteit is geen issue het huidige bad is "tijdelijk" en kan dus op/af-geschaald worden.

betreft PV panelen voor de schuur zit ik te denken aan 2de hands panelen .. omdat dit een experiment is
PV van de schuur is bedoeld voor
- 200W -300w pomp (zandfilter)
- pelletkachel (10W ventilator + 350/400W "verwarmings element die max 10min gloeit voor ontbranden pellets)
- verlichting .. (paar led lampen)
- camping koelkast
- "anti vorst" bescherming in de winter
PS1 de 6x accu's en 3600 watt omvormer (pure sinus) tja dat is iets wat ik later bekijk .. het idee is meer de last verdelen over de accu's zodat ze een redelijk lange levensduur kunnen behouden..
PS2 wellicht dat ik wat stroom in huis ga omleggen (backup stroom / nood net oid) of gewoon ga gebruiken als "off-grid" setup .. voor een paar apparaten ..

[edit]
Dit is gewoon als experiment .. ik weet dat accu technologie(n) nog niet zo ver zijn om thuis op te slaan ..
of veel energie (langdurig) te bewaren .. dus voor nu lijkt me deze setup leuk ..
ik kies bewust niet voor Li-ion DIY powerwall omdat mijn schuur en de inoud toch belangrijk zijn.. (en blussen best wel een uitdaging is wegens afgesloten achteromgang ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 25-04-2021 23:46 ]

Tja vanalles

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat had je zelf al gevonden? Hoor hier vaker PVT voorbij komen maar volgensmij niemand die het ook daadwerkelijk heeft liggen.
idee is leuk, maar wss (veel) te duur tov gewoon PV.

Maar als je gewoon bifacials of van die “doorzichtige” panelen (tbv verandas en carports) over je solarmatten legt, heb je in principe een DIY PVT light.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Stel dat je een PVT achtig systeem achter de panelen legt, zit je nog met chloor/zoutwater wat door dat systeem gaat, waardoor je eigenlijk een gescheiden systeem moet hebben met losse warmtewisselaar.

De vraag is, hoeveel kost het vs hoeveel levert het op. Het idee van @bbbrumbrum lijkt me wel een goede. Bifacials of transparante panelen met daarachter een EPDM mat. Grofweg 9m² op de zuidkant en 5.5m² aan de noordkant.

Zolang je je zwembad echter niet actief verwarmt bespaar je er niets mee, aangezien je bijna geen energie (250watt pomp) stopt in het verwarmen van het zwembad, sterker nog, je zorgt voor een nog grotere overproductie qua elektriciteit. In de winter zorgen de extra panelen wel voor een iets hogere productie waardoor je meer direct kunt gebruiken voor het verwarmen van de woning.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@bbbrumbrum goeie vraag, ik zit zelf te denken aan een PV+T systeem
dus PV is los gekoppeld van het T stuk

Dit is het "beste" voorbeeld van T wat ik 1,2,3 kon vinden .. maar wellicht dat er meer wegen zijn
https://www.optisolarpvt.nl/techniek/thermodule/
Afbeeldingslocatie: http://denieuwedraai.nl/wp-content/uploads/2017/04/OptiSolar-3.jpg

Hierop leg je dus de PV panelen ..

een ingebouwde T lijkt mij (onnodig) duurder ..

@Ep Woody als je goed leest moet dit los staan van zwembadwater .. dus hier gaat "cv" water of een andere vloeistof doorheen vloeien .. puur om de warmte te transporteren het gaat niet 1:1 het zwembad in hiervoor zal ik dus een CV pomp oid moeten benutten.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 26-04-2021 12:05 ]

Tja vanalles

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Enig idee wat dit kost? Uit nieuwsgierigheid. Als het een leuke prijs/prestatieverhouding heeft, doen, maar ik ben bang dat het totaal niet in balans is.

Als je het trouwens zou willen doen, kun je het dan niet beter op je hoofddak plaatsen? Dan heb je serieus oppervlakte en daarmee rendement.

Vervolgens zit je met de uitdaging hoe je de temperatuur van je PVT panelen gelijk krijgt aan je CV water, anders heb je een mooie radiator op je dak gerealiseerd die je zonnepanelen sneeuw en vorst vrij houdt. Daar zou dan weer een warmtepomp bij tussen moeten.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Volgens mij kun je voor dat badje beter alleen T nemen en de PV niet. Dat maakt alles goedkoper, efficienter en makkelijker.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Ep Woody & @No Hands heb ik al :) maar dat is niet de insteek .. ik hoef het niet voor PV of zwembad verwarming te doen dus dit is echt spielerei .. als het kan begin ik met de zuid kant (6 panelen) dat is helemaal vrij momenteel

Tja vanalles

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
Om eerst maar eens een misverstand uit de wereld te helpen: nee, de warmte-opbrengst van PVT is absoluut niet vergelijkbaar met een zonnecollector. Een zonnecollector is namelijk een goed geïsoleerd systeem wat dmv vacuüm buizen altijd (ook in de winter, mits de zon schijnt) water kan verwarmen. Een PVT paneel verwarmt gewoon met de buitenlucht (iets aangevuld door de opwarming van het paneel) en is dus alleen effectief als het al loeiheet is buiten en de meeste mensen dus eigenlijk niets aan die warmte hebben.

In jouw geval kun je de warmte waarschijnlijk wel kwijt, in dat zwembad. Dat is dus een voordeel, maar het blijft natuurlijk twijfelachtig of zo'n duur systeem nou echt de moeite waard is. Zeker als je al een effectieve Solar verwarmer hebt. Ik zou zelf eerder aanraden die verwarming gewoon te behouden en zoveel mogelijk "conventionele" panelen ernaast te leggen.

Als het je niet uitmaakt hoeveel geld je erop stuk slaat zou ik je niet tegenhouden, alleen misschien moet je dan kijken hoeveel pvt en hoeveel conventionele panelen je wilt, want je zal niet veel meer oppervlakte verwarming nodig hebben dan je nu hebt.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bbbrumbrum schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:58:
Wat had je zelf al gevonden? Hoor hier vaker PVT voorbij komen maar volgensmij niemand die het ook daadwerkelijk heeft liggen.
ja zeker wel :) @TheWalrus heeft er meen ik 3 :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mcDavid schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:45:
Om eerst maar eens een misverstand uit de wereld te helpen: nee, de warmte-opbrengst van PVT is absoluut niet vergelijkbaar met een zonnecollector. Een zonnecollector is namelijk een goed geïsoleerd systeem wat dmv vacuüm buizen altijd (ook in de winter, mits de zon schijnt) water kan verwarmen. Een PVT paneel verwarmt gewoon met de buitenlucht (iets aangevuld door de opwarming van het paneel) en is dus alleen effectief als het al loeiheet is buiten en de meeste mensen dus eigenlijk niets aan die warmte hebben.

In jouw geval kun je de warmte waarschijnlijk wel kwijt, in dat zwembad. Dat is dus een voordeel, maar het blijft natuurlijk twijfelachtig of zo'n duur systeem nou echt de moeite waard is. Zeker als je al een effectieve Solar verwarmer hebt. Ik zou zelf eerder aanraden die verwarming gewoon te behouden en zoveel mogelijk "conventionele" panelen ernaast te leggen.

Als het je niet uitmaakt hoeveel geld je erop stuk slaat zou ik je niet tegenhouden, alleen misschien moet je dan kijken hoeveel pvt en hoeveel conventionele panelen je wilt, want je zal niet veel meer oppervlakte verwarming nodig hebben dan je nu hebt.
goed verhaal .. en ik verwacht ook niet dat PVT gelijk staat aan een collector. (epdm/pvc mat is ook geen collector) ik twijfel wel aan je informatie c.q alternatief of dit echt beter is . ik ben niet overtuigt dat het klopt

ik vraag me af of een EPDM mat te vergelijken is met een PVT setup, nu met 4m2 oid krijg ik mijn badje wel warm .. en hoeveel toegevoegde waarde heeft dat op PV installatie

@twain4me thx @TheWalrus heeft PV-t ?

Tja vanalles

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vso schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:05:
[...]

goed verhaal .. en ik verwacht ook niet dat PVT gelijk staat aan een collector. (epdm/pvc mat is ook geen collector) ik twijfel wel aan je informatie c.q alternatief of dit echt beter is . ik ben niet overtuigt dat het klopt

ik vraag me af of een EPDM mat te vergelijken is met een PVT setup, nu met 4m2 oid krijg ik mijn badje wel warm .. en hoeveel toegevoegde waarde heeft dat op PV installatie

TheWalrus in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 6"

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ja mijn google (of GOT fu) laat me wel ff in de steek want zoeken wat zijn opbrengst is .. lukt me niet :)

hoop dat tie reageert hier :)

Tja vanalles

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
vso schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:05:
[...]

Ja zo'n PVT setup zal inderdaad (qua thermisch vermogen) eerder vergelijkbaar zijn met zo'n EPDM mat dan met een echte zonnecollector.

Wat je verder van mijn informatie vind moet je natuurlijk zelf weten. Misschien heb ik wat gemist maar de laatste keer dat ik naar PVT keek was het zo belachelijk duur dat het echt op geen enkele manier (economisch) te verantwoorden was. Maar zoals al gezegd: als je het gewoon leuk vind en het geld er voor over hebt hou ik je niet tegen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mcDavid schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:31:
Ja zo'n PVT setup zal inderdaad (qua thermisch vermogen) eerder vergelijkbaar zijn met zo'n EPDM mat dan met een echte zonnecollector.

Wat je verder van mijn informatie vind moet je natuurlijk zelf weten. Misschien heb ik wat gemist maar de laatste keer dat ik naar PVT keek was het zo belachelijk duur dat het echt op geen enkele manier (economisch) te verantwoorden was
.
Tja wat is "duur" .. voor 4m2 aan EPDM ben ik 450,- kwijt inclusief meuk om hem aan te sluiten..
ps die vervang een 120,- PVC variant ..
Maar zoals al gezegd: als je het gewoon leuk vind en het geld er voor over hebt hou ik je niet tegen.
I dare you :) hahahha

Even zereneus gezegd, toen ik paar jaar terug (5-6 jaar oid) ernaar zocht was het lastig(er) en onrendabel oid op zijn minst.

De eerder genoemde PVC variant is nogal weer onderheving (lees zet uit) omdat ik hem op het schuine dak v.d schuur heb vastgeschroeft zie ik hem opbollen .. en regelmatig komt er "stoom" vanaf in de ochtend ..

ik krijg 4500 Liter met "gemak" warm .. (35 graden) .. en dat met 4m2 .. die nog niet optimaal presteerd (lang verhaal) .. hier te lezen vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Dus als ik 9 panelen met een oppervlakte per paneel (2m x 1m = ) 2m2 en dus 18m2 .. dan kan ik een aardig wat m3 aan water gaan verwarmen .. of in de winter in elk geval wat toevoegen aan de huis verwarming .. ook al zou ik "maar" 100m3 gas verminderen p/j dan is het wel leuk .. maar dat is een brug verder

Tja vanalles

Pagina: 1