Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WD black draait op 2 lanes?

Pagina: 1
Acties:

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-11 18:01
Beste,

Ben er pas achter gekomen dat mijn m.2 ssd ipv 4 lanes maar 2 lanes gebruikt en hier door is mijn lees en schrijf snelheid ongeveer de helft van wat wd belooft. Komt dit door dat mijn gpu in pcie 1 zit? Zo ja moet ik dan mijn wd black sn750 in m.2_1 doen? en hoe zit het dan met als ik een 2e ssd er bij wil nemen? Gaat om de volgende hardware.

pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
pricewatch: WD Black NVMe SSD SN750 1TB (met heatsink)
pricewatch: AMD Ryzen 7 3800X (BOX) Boxed

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-11 17:14
Meestal staat er in de handleiding van je mobo welke lanes er worden gedeeld door welke aansluitingen.
Heb je daar al in gekeken?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Wat ik het snelst vindt:
"There are two M.2 slots on this motherboard, one of which supports the PCIe 3.0 x4 interface for speeds of up to 32 Gb/s. You can also set up a RAID with two M.2 drives or a M.2 drive and a PCIe card. To help reduce temperatures, one of the slots is equipped with a heatsink that can prevent throttling and increase longevity."

Hierin staat wel dat je m2 SSD voluit kan werken in één van de twee sloten, maar niet wat het andere slot allemaal wel/niet kan.
Je moet dus eerst checken dat je SSD in het goede slot zit (dat vind je in de manual) en als je dan toch in je manual zit te neuzen, staat daar zowel een tabel in die aangeeft wat de condities zijn voor lane-gebruik over de sloten (GPU/SSD) als wat het tweede slot allemaal wel/niet kan (bv. alleen SATA-ondersteuning of toch NVME maar met beperkingen).
Dáár vind je dus je antwoorden.

• Sokucho
Duidelijk volgens handleiding zou ik de bovenste (aan de kant van cpu) voor 4 lanes moeten gebruiken. Dat is in ieder geval wat ik heb begrepen. Jammer dan kan ik de heatsink die op de mobo zit niet gebruiken omdat de wd black al een heatsink heeft. Vanmiddag even testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sokucho op 26-04-2021 09:44 ]

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Heb je hem al opnieuw er in gedaan? Soms helpt dat.

Zie dit topic: M.2 SSD gebruikt maximaal 2 PCIe lanes.

[ Voor 6% gewijzigd door Hoiboy19 op 26-04-2021 09:21 ]

Specs

• Sokucho
Hoiboy19 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:20:
Heb je hem al opnieuw er in gedaan? Soms helpt dat.

Zie dit topic: M.2 SSD gebruikt maximaal 2 PCIe lanes.
Bedankt voor je reactie ik ga er vanmiddag mee aan de slag en kijken of dit verschil maakt.

Ondertussen van alles getest. M.2_2 deelt lanes met pcie 1 en 3 dus met gpu in pcie 1 helaas maar 2 lanes. Gpu van 2.5/3 slots in pcie 2 gaat niet goed passen dus heb ik de schijf in m.2_1. hier draait die gewoon zoals het moet in 4 lanes. Dan vraag ik me toch af wat je aan 2 m.2 slots hebt? In mijn geval niet veel.

[ Voor 32% gewijzigd door Sokucho op 26-04-2021 16:49 ]

Pagina: 1