32-inch monitor voor gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oggyogg
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik zoek een gaming monitor, 32 inch
Ik heb een Benq EW3270U 4K, 60Hz. Nu wil ik hiernaast nog een 32 inch, maar dan met hogere refresh snelheid en een lage response time.

Ik vermoed dat ik het verschil tussen 4k en 1440p niet echt bijzonder zal merken, of dat minder scherp gecompenseerd wordt door een hogere FPS. Dus ik heb me soort van neergelegd bij WQHD/1440p.

Wat is jullie advies?

Wat is je budget?
Tot ongeveer 900 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb deze twee op het oog.
Acer Predator XB323UGP en ASUS ROG Swift PG329Q. Op de site van Acer staat dat deze monitor DP1.4 heeft. Ik weet niet zeker of een displayport 1.4 zoveel beter is dan de 1.2, dus ik weet niet of dat veel uit zal maken in mijn keuze.

Nu weet ik niet of het prijsverschil het echt waard is, wat de verschillen precies zijn en op basis waarvan ik m'n keuze moet laten afhangen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil het voornamelijk gaan gebruiken voor casual gamen (geen FPS).
CPU: Ryzen 9
GPU: RTX 2080Ti

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02
oggyogg schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:21:
Ik wil het voornamelijk gaan gebruiken voor casual gamen (geen FPS).
Ik zie niet echt in waarom je dan meer Hz en minder ms "nodig" hebt.
Een game specifiek waarbij je dit tekort komt?

• oggyogg
In hoeverre ik het "nodig" heb of gewoon "wil" is onduidelijk ;-)

Ik speel met name world of warcraft en games als cyberpunk, dragon age. Ik realiseer me dat ik meer doel op online multi player FPS, waar ik verschrikkelijk slecht in ben haha.
Meer Hz levert in alle games een betere ervaring (zegt men), dus ik ben op z'n minst nieuwsgierig.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-01 15:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb net een upgrade gedaan qua monitor, van deze: pricewatch: Acer ED323QURA Zwart
Naar deze: pricewatch: Dell S3220DGF Zwart
En het verschil is groot. De Dell heeft een heel uniform paneel, 165Hz, Gsync werkt prima, helderheid is meer dan voldoende. En amper ghosting of andere ongein, waar mijn vorige monitor nog wel veel last van had.

Ook de bouwkwaliteit is wat mij betreft uitstekend voor de prijs. In alle opzichten is hij verstelbaar en weegt 11 kilo. Die gaat niet zo maar van zijn plek zeg maar.

Reviews zijn het met deze punten eens:
- https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s3220dgf
- https://www.tomshardware....performance-work-and-play

Het allerlaatste wat ik zou doen is zo veel geld uitgeven aan een monitor als je budget. Daar kun je 2 van deze Dell monitoren voor halen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-01 17:03
Ik heb de hierboven genoemde D3220DGF en het is een prima monitor, maar mocht je hem overwegen dan zijn hier de minpunten. :p

- ondanks VA paneel is zwart nog steeds grijs. Vooral in donkere scenes mis je contrast. Bij IPS is dit vaak nog erger (lichtgrijs ipv grijs), maar ik heb een OLED tv in huis en dan is zowel VA als IPS eigenlijk gewoon huilen.
- black smear is laag voor een VA, maar beweging blijft blurry vergeleken met OLED, IPS of TN.
- die van mij heeft best wel aanwezige backlight bleed, maar dat kan bij elk paneeltype voorkomen natuurlijk.
- kijkhoeken zijn belabberd, maar ook dat is een typisch VA dingetje.
- het scherm ondersteunt HDR maar in de praktijk slaat het nergens op. Veel te weinig nits om van HDR te mogen spreken (400, terwijl HDR minimaal 600 moet zijn maar je eigenlijk pas echt het effect ziet bij 1000)

Als ik opnieuw kon kiezen zou ik denk ik eens goed kijken naar die 32" Samsung G7 serie. Die hebben local dimming, wat in ieder geval voor beter contrast zorgt. De specs zijn verder ook erg interessant: pricewatch: Samsung Odyssey G7 (G75TQSU) 32" Zwart

Ik zou voor €999 eigenlijk gewoon die 49" LG CX OLED halen en die als gaming monitor gebruiken. Beetje groot, maar dan ben je wel in 1x klaar. :p

[ Voor 17% gewijzigd door Negakinu op 26-04-2021 10:22 ]

too old, too cold

• oggyogg
Dank voor de info! Inderdaad goede reviews van de monitoren die jullie noemen en fijn om te weten dat sommige dingen ook niet goed zijn :)

Ik ben alleen op zoek naar een plat scherm en niet gebogen, aangezien deze naast m'n andere 32 inch komt te staan. Ik neig naar de Acer predator,
Pagina: 1