Advies over Access Point 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ws7
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-07-2021
Mijn vraag
Ik ben recent mijn eerste koophuis ingetrokken en wil nu graag de wifi in huis op orde krijgen. Ik heb Ziggo en krijg 250 Mbps binnen op mijn mooie oude Cisco modempje welke in bridge mode doorgaat naar mijn Netgear Nighthawk R7000.

Beneden is de Wifi daarmee prima op de 5GHz band. Ondanks dat de netgear in de meterkast hangt krijg ik achterdoor in huis nog altijd bijna de volledige 250 Mbps op de Speedtest door.

Het is echter een huis uit 2006 dus verticaal gaat het zoals je kan verwachten wat minder. Boven zakt het 5GHz netwerk al snel in en gezien dat ik ook buren heb die investeren in goede netwerken is de 2.4 GHz band zoals in elke woonwijk nog drukker dan de A2 pre Corona.

Daarom overweeg ik een kabel te gaan trekken vanuit de meterkast naar de 1e verdieping. Ik heb een loze leiding die naar de slaapkamer gaat en daarmee redelijk centraal uitkomt. Mijn idee is hier een Cat6 kabel door te trekken en daar dan een access point op aan te sluiten. Deze moet dan de Wifi verzorgen voor de 1e verdieping. Met een beetje mazzel ook naar de 2e verdieping, maar dat is geen vereiste, enkel de omvormer van de zonnepanelen heeft daar Wifi nodig straks en die komt redelijk in de buurt van het trapgat te hangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo modem van Cisco in bridge mode
Netgear R7000 Nighthawk als router

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Door alle bomen is het lastig het bos nog te zien. Mijn oog is vooralsnog gevallen op een Ubiquity Unify Pro AP, maar ik vraag mij af in hoeverre zo'n ding overkill is of niet. PoE is ook niet per se nodig, er zit een stopcontact naast waar de aansluiting voor de draad komt op de slaapkamer.

Momenteel werk ik met powerline adapters maar van de 250 die er ooit in komt blijft daar aan de andere kant van het stopcontact nog maar zo'n 80 a 90 van over. Nog steeds 'prima' maar met al dat thuiswerken wil ik liever toch meer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De AC Pro kan misschien overkill zijn, maar heeft wel als voordeel dat je er een tweede netwerkkabel op aan kunt sluiten voor bijvoorbeeld een TV, netwerkswitch of het AP naar de 2de verdieping.
De tweede poort kan geen PoE leveren, let daar wel op.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
No brainer. De TP-link Deco kit via Ziggo.
Cat6 kabel
Cat5e doet ook 1gbit. Overigens is voor drie thuiswerkende (waarvan twee scholieren) 100mbit ruim voldoende. Geen idee of Cat5e ook soepeler/dunner is dan Cat6, dat gaat denk ik makkelijker door een leiding/buis. Als je een soepele kern neemt, dan knijp kan je er ook makkelijker een stekkertje aan.
Ubiquity Unify Pro AP
Als je zoiets overweegt, kijk dan ook eens naar de TP-link EAP225v3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mesh (die Deco bijvoorbeeld) zou ik vermijden als het kan. Er gaat niks boven de kabel.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
PD2JK schreef op maandag 26 april 2021 @ 06:41:
Mesh (die Deco bijvoorbeeld) zou ik vermijden als het kan. Er gaat niks boven de kabel.
Die Deco kit is ook prima bekabeld aan te sluiten. Dan heb je 3 prima accessppoints verspreid over je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iedere AP die AC doet zal voldoen een enkele Unifi Pro ophangen is voor thuis echt overkill

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ws7
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-07-2021
Die Deco kits bekabelen is geen optie. Alleen de main unit kan ik dan aan de kabel hangen in de slaapkamer. Dan heb ik nog een 2e voor op de 1e verdieping en de derde zou ik dan op de 2e verdieping zetten. Maar die zijn beide niet bekabeld dan.

Beneden zo'n ding neerzetten is zonde. De Nighthawk dekt beneden meer dan voldoende af.

Via Ziggo hebben die dingen wel een redelijk gunstige prijs, maar de vraag is of 2 van die Deco's op 1 verdieping neerzetten wel zin heeft ten opzichte van 1 (fatsoenlijk) access point. Ze kunnen elkaar op gegeven moment ook tegen gaan werken als ze te dichtbij staan schat ik in.

Dat het met een Deco op de 2e verdieping beter is dan zonder zo'n ding durf ik wel aan.

Vraag is dus wat dan beter is:

1 access point (Unify Pro/Unify Lite/TP Link EAP225/iets vergelijkbaars) aan de kabel in de slaapkamer

of

1 Deco (M4, via Ziggo) aan de kabel in de slaapkamer, 1 Deco op de 2e verdieping en al dan niet 1 extra Deco op de 1e verdieping om de volle verdieping af te vangen. Anders gebruik ik de 3e Deco gewoon niet.

Kostentechnisch ontloopt het elkaar amper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
neem ineens 2 cat6 kabels... past prima door een 16mm pijpje ... (dan kan je de 2e poort gebruiken om een kabel naar de zolder aan te leggen..)

wist je trouwens dat je bv een Devolo ac1200 / ziggo wifipowerline booster etc ook als accespoint kan gebruiken ?

gewoon de "voedende" powerline (die nu bij je modem zit) weghalen uit je systeem, en de nieuwe utp kabel rechtstreeks in je wifi powerline ...

(powerlines hebben geen richting... die apparaten praten met elkaar maar werken niet met "master/slave" oid)

[ Voor 56% gewijzigd door ijske op 26-04-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ws7 schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:50:
Beneden zo'n ding neerzetten is zonde. De Nighthawk dekt beneden meer dan voldoende af.
Ik zou de wifi op de Nighthawk uitzetten en twee Deco's bedraad als AP inzetten. Niet omdat de Nighthawk het niet zou kunnen, maar omdat ik verwacht dat die twee Deco's beter samenwerken. De derde kan je dan in de tuin of op zolder zetten, nadat je daar een kabel naartoe hebt geregeld.

Zelf wilde ik meer instel mogelijkheden (vlan per ssid) en ben voor twee EAP225's gegaan. Op de bestaande router de wifi uitgezet.
Pagina: 1