TL;DR:
De lange versie:
Ik heb hier inderdaad ook last van. Het vreemde is dat ik met de huidige hardware een tijd probleemloos heb gedraaid op 4k@60Hz. Ik heb hier een 4k LG scherm welke ik heb aangesloten middels een 4k@60Hz Displayport to USB-C kabel. Sinds een paar maanden krijg ik deze setup niet meer op 4k@60Hz, welke USB-C poort ik ook probeer, hij blijft op 30Hz draaien.
Het idiote is dat wanneer ik tussen hetzelfde scherm en dezelfde macbook een tweede HDMI kabel aanleg, namelijk middels de standaard Apple USB-C hub met USB, HDMI en USB-C power adapter, en ik vervolgens mijn monitor terugschakel naar Display-port, dan draait het scherm 'gewoon op 60Hz
Ik zal je het verschil laten zien tussen één kabel en twee kabels tussen monitor en macbook:
Dit is de 'normale' setup, met alleen een displayport naar usb-c kabel:
En dit is de setup met zowel een displayport naar usb-c als een hdmi <-> hdmi <-> usb-c:
Kortom: hardwarematig zou het moeten werken, maar zogauw ik de hdmi-kabel weer loskoppel, springt het scherm weer naar 30Hz.
Ik heb hem nu dus draaien met twee kabels en om te voorkomen dat mijn muis verdwijnt naar het 'onzichtbare' scherm, heb ik dit scherm in een hoekje geplaatst:
Overigens heb ik deze problemen ook gehad met de macbook van mijn werk (Macbook pro 16" 2019), en bij beide macbooks op een LG 4k 27" USB-C display. Kortom, er is geen touw aan vast te knopen wat de problemen nu werkelijk veroorzaakt.
[
Voor 4% gewijzigd door
JeroenTheStig op 26-04-2021 11:26
]