Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorbidKetchup98
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-03 14:02
Ik heb 4 verschillende adapters gebruikt en inmiddels een officiële adapter van Apple gekocht. Zelfs deze ondersteund geen 4k 60hz op een extern display. Ik heb al veel rondgezocht en het lijkt een veelvoorkomend probleem te zijn. Ook met AppleCare gebeld, deze konden mij ook niet verder helpen. Ik heb een HDMI verbinding met mijn LG 27UL500-W display.

Iemand een idee hoe dit eventueel nog opgelost kan worden? Of hopen op een snelle software update....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-06 17:14
Zit sinds kort op macos met de m1 macbook air. Gebruik hem nooit icm een externe scherm, maar had nog een ugreen 4k60fps kabel liggen die ik ooit voor mijn ipad gekocht had.
Dit is wat ik krijg, volgens mij dus inderdaad 4k 60hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKS8pj1u2XaFRFrWT0ASUhxOPPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5atfJUsWIkjwyIOyYJIz727C.png?f=fotoalbum_large

Ugreen hdmi naar usb-c kabel:
https://www.amazon.nl/UGR...ersteuning/dp/B07RM2CHRN/

[ Voor 18% gewijzigd door Valinor op 25-04-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 15:23
Meer mensen hebben hier last van en het schijnt een bug in OSX 11.1 te zijn. Zie bijvoorbeeld deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:15
TL;DR: 7(8)7

De lange versie:
Sluw schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:53:
Meer mensen hebben hier last van en het schijnt een bug in OSX 11.1 te zijn. Zie bijvoorbeeld deze link.
Ik heb hier inderdaad ook last van. Het vreemde is dat ik met de huidige hardware een tijd probleemloos heb gedraaid op 4k@60Hz. Ik heb hier een 4k LG scherm welke ik heb aangesloten middels een 4k@60Hz Displayport to USB-C kabel. Sinds een paar maanden krijg ik deze setup niet meer op 4k@60Hz, welke USB-C poort ik ook probeer, hij blijft op 30Hz draaien.

Het idiote is dat wanneer ik tussen hetzelfde scherm en dezelfde macbook een tweede HDMI kabel aanleg, namelijk middels de standaard Apple USB-C hub met USB, HDMI en USB-C power adapter, en ik vervolgens mijn monitor terugschakel naar Display-port, dan draait het scherm 'gewoon op 60Hz 8)7

Ik zal je het verschil laten zien tussen één kabel en twee kabels tussen monitor en macbook:

Dit is de 'normale' setup, met alleen een displayport naar usb-c kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEi-jfNSBtAjPIHL4jTnh3hj8lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxEgsHQqG6vaSoUXjVdQzgit.png?f=fotoalbum_large

En dit is de setup met zowel een displayport naar usb-c als een hdmi <-> hdmi <-> usb-c:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsHn9QZ_44DZwDtPpp9t0sJfEj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wAPtptHkyguLjOneCUj3KGi0.png?f=fotoalbum_large

Kortom: hardwarematig zou het moeten werken, maar zogauw ik de hdmi-kabel weer loskoppel, springt het scherm weer naar 30Hz.

Ik heb hem nu dus draaien met twee kabels en om te voorkomen dat mijn muis verdwijnt naar het 'onzichtbare' scherm, heb ik dit scherm in een hoekje geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l0MYf09kjqqrKDI1v-x6834kjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wMmLeMmEfuwtcVKsZsBFu9s.png?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik deze problemen ook gehad met de macbook van mijn werk (Macbook pro 16" 2019), en bij beide macbooks op een LG 4k 27" USB-C display. Kortom, er is geen touw aan vast te knopen wat de problemen nu werkelijk veroorzaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenTheStig op 26-04-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorbidKetchup98
Wacht dus @JeroenTheStig , je hebt twee hdmi kabels aangesloten en dan werkt het wel? Heb nog nooit hiervan gehoord eigenlijk. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 13:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

JeroenTheStig schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:23:
TL;DR: 7(8)7

De lange versie:

[...]

Ik heb hier inderdaad ook last van. Het vreemde is dat ik met de huidige hardware een tijd probleemloos heb gedraaid op 4k@60Hz. Ik heb hier een 4k LG scherm welke ik heb aangesloten middels een 4k@60Hz Displayport to USB-C kabel. Sinds een paar maanden krijg ik deze setup niet meer op 4k@60Hz, welke USB-C poort ik ook probeer, hij blijft op 30Hz draaien.
Bij mij werkt de Macbook Air M1 probleemloos op een 4K Dell U2720Q @ 60 hz via USB-C. Om 4K te kunnen gebruiken moet wel de USB-mode op 2.0 staan en niet 3.0.

Mijn Intel Macbook Pro werkt meestal ook wel maar springt soms ook naar 29,5 hz bij het inschakelen en dan is er ook geen mogelijkheid in MacOS om dat aan te passen. De oplossing is dan om via het monitor menu HDR uit/aan te zetten en dan verschijnt de 60 hz optie uiteindelijk weer in MacOS.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
MorbidKetchup98 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:11:
Wacht dus @JeroenTheStig , je hebt twee hdmi kabels aangesloten en dan werkt het wel? Heb nog nooit hiervan gehoord eigenlijk. :D
Ik heb twee kabels aangesloten, één HDMI en één Displayport. I know, het klinkt te idioot voor woorden, vandaar dat ik mijn post begon met de 7(8)7 smiley ;)

Mijn LG kan ik switchen tussen Displayport en HDMI, maar mijn macbook herkent twee displays. Ik kan ze natuurlijk niet allebei tegelijk zien, maar op de één of andere manier gaat de mac er iets anders mee om waardoor hij de displayport wél met 60 Hz kan aansturen.

Hier zie je trouwens ook iemand die het op exact dezelfde manier heeft opgelost (zie de onderste reactie): https://superuser.com/que...king-osx-macbook-pro-2017
Johnny schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:37:
[...]

Bij mij werkt de Macbook Air M1 probleemloos op een 4K Dell U2720Q @ 60 hz via USB-C. Om 4K te kunnen gebruiken moet wel de USB-mode op 2.0 staan en niet 3.0.

Mijn Intel Macbook Pro werkt meestal ook wel maar springt soms ook naar 29,5 hz bij het inschakelen en dan is er ook geen mogelijkheid in MacOS om dat aan te passen. De oplossing is dan om via het monitor menu HDR uit/aan te zetten en dan verschijnt de 60 hz optie uiteindelijk weer in MacOS.
De Macbook Air M1 van mijn vriendin draait inderdaad ook probleemloos op 60Hz op dezelfde monitoren.
Over de 60Hz optie in Macos, waar zie je die precies? Ik weet dat je met Option+click op 'scaled' kunt klikken om meer opties te krijgen, maar ik kan hier niet de frequentie kiezen.

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenTheStig op 26-04-2021 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 13:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

JeroenTheStig schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:50:
De Macbook Air M1 van mijn vriendin draait inderdaad ook probleemloos op 60Hz op dezelfde monitoren.
Over de 60Hz optie in Macos, waar zie je die precies? Ik weet dat je met Option+click op 'scaled' kunt klikken om meer opties te krijgen, maar ik kan hier niet de frequentie kiezen.
Ja daar, als hij naar 29,5 hz gaat dan is het selectievak disabled. Na het aanpassen van de HDR-instellingen wordt het scherm zwart, zie je de vensters opnieuw positioneren en is het selectievak weer actief en kan ik 60 hz kiezen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MorbidKetchup98
@JeroenTheStig Als je met option click op scaled drukt, en dan low resolution kun je de frequentie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
MorbidKetchup98 schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:01:
@JeroenTheStig Als je met option click op scaled drukt, en dan low resolution kun je de frequentie kiezen.
Ah gevonden :) Het is nu ook gelukt zonder de 2-kabel-oplossing: Als ik 2560x1440 kies (dus niet de low-resolution, dan gaat hij interpoleren) en dan 60Hz aanklik, dan werkt het inderdaad.
Thanks voor de tip _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Sluw schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:53:
Even inbreken, maar OS X bestaat natuurlijk niet meer. Het heet macOS sinds 10.12 en versie 10 is inmiddels voorbij ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorbidKetchup98
Dus als ik het goed begrijp kan ik het niet eens werkend krijgen met deze (dure) apple adapter? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
MorbidKetchup98 schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:40:
Dus als ik het goed begrijp kan ik het niet eens werkend krijgen met deze (dure) apple adapter? :'(
Ondanks dat in de officiële specs van deze adapter staat dat je 4k@60Hz moet kunnen draaien op de nieuwere types macbooks, krijg ik het in ieder geval niet voor elkaar, zowel op de macbook pro 15" 2017 als de macbook air m1. Ik heb exact dezelfde adapter en kan niet hoger dan 30Hz selecteren. Ik begrijp daarom ook niet waarom deze adapter zo'n goede waardering krijgt op verschillende webshops, 4k-schermen zijn toch al redelijk ingeburgerd lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-06 13:49
Mijn ultrawide wil ook niet hoger dan 30fps, totdat je de usb modus aanpast. Misschien is dat wel het probleem?

Verder probleemloos 4k 60 Hz met alle kabels die ik heb; als je maar die USB modus van het scherm aanpast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:53

WTM

Zou macOS 11.3 de oplossing zijn?
downloads: Apple macOS 11.3

"External 4K monitors may not display in full resolution when connected over USB-C"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 10:33
Kan het niet zijn dat je gebruik maakt van een verouderde HDMI kabel? Werkt 4K/60hz wel op andere systemen met hetzelfde scherm/kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorbidKetchup98
De nieuwe update heeft helaas niks verholpen bij mij @WTM .

@neonite 4k 60hz werkt inderdaad wel op andere systemen, en ik heb ook al verschillende kabels gebruikt. Het lijkt me daarom niet dat ik een verouderde kabel heb.
Pagina: 1