Batterijen vervangen van draadloze thermostaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:30

Nhz

Deventer

Topicstarter
Wij hebben in totaal 14 draadloze heatmiser thermostaten hangen, deze regelen de zone-regeling voor de vloerverwarming door het hele huis. Echter werkt elke thermostaat op 3 AAA-batterijen, wat weer minder handig is, want je bent zo nogal vaak batterijen aan het vervangen.

We hebben tijdens de verbouwing achter elke thermostaat een WCD gestopt, met een buisje naar een centraal punt. We zijn echter toch voor het draadloze systeem van Heatmiser gegaan, omdat dit ook mogelijkheden biedt tot het gebruik van een open API en bediend kan worden middels een kant-en-klare app. Dit systeem werkt ook prima, alleen het batterijen vervangen is niet zo handig.

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van batterijen (3xAAA per unit) voor een fatsoenlijke voeding? Ik heb wel wat van die 'china-oplossingen' gevonden, zoals batterij-eliminators, maar ik vraag me af hoe goed/veilig/betrouwbaar dit werkt over afstanden van circa 15mtr.

Het liefst zou ik 1 voeding neer hangen en daar alle thermostaten op aansluiten. Dit is voor mij echter (nog) geen gesneden koek.

Groetjes Bas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19
Als je een 5 volt voeding neemt en je plaatst tussen de voeding en de thermostaat heb je 5 - 0,6volt = 4,4 volt.

Bijvoorbeeld deze https://www.conrad.nl/p/m...-vdc-3-a-15-w-1-x-1297357
Dit is een gerenommeerd merk

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Topicstarter
snameroc schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:08:
Als je een 5 volt voeding neemt en je plaatst tussen de voeding en de thermostaat heb je 5 - 0,6volt = 4,4 volt.

Bijvoorbeeld deze https://www.conrad.nl/p/m...-vdc-3-a-15-w-1-x-1297357
Dit is een gerenommeerd merk
Bedankt voor je suggestie. Zoiets zoek ik inderdaad. Er is denk ik echter iets van je reactie weg gevallen, ik gok dat ik een weerstand toe moet voegen. Klopt dat?

Hoeveel thernostaten zou ik kunnen aansluiten op 1 voeding? Een AAA batterij levert circa 1.5Ah, met 3x1,5Ah kan de thermostaat circa een half jaar functioneren. Dat is grofweg 4000uur, dus zeg 1,2mA per thermostaat gemiddeld continue. Als ik er dan 14 wil voeden heb ik dus minimaal een (14x1,2mA = ) 16,8mA voeding nodig.

Klopt mijn theorie zo ver nog? :)

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Er is inedaad een stukje wegevallen.

Je moet gewoon een diode 1n4007 nemen die heeft een drempelspanning van 0,6 volt. Let op een diode heeft maar een doorlaatrchting, als je hem verkeerd om doet zal je thermostaat niet werken.

Je theorie gaat niet helemaal op de voeding levert 3A leveren 24 uur per dag wat dus per dag 72000mAh is.
Het gaat er om hoeveel stroom de thermostaat op neemt in Ampere
Volgens mij kun je ze makkelijk allemaal op een voeding bovengenoemd aansluiten. Ik ga er vanuit dat er een mini servo motor in de thermostaat zit. De stroom die dat motortje opneemt zal iets van 50 tot 100 mA zijn maar loopt maar kort tijdens verandering van de waterdoorlaat.

[ Voor 14% gewijzigd door snameroc op 25-04-2021 22:34 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Topicstarter
Kan je me uitleggen waarom mijn berekening niet klopt?

Er zitten overigens geen servomotor in de thermostaat. De thermostaat communiceert met eej hoofd-unit, deze stuurt de vloerverwarmingsverdeler etc aan.

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Je batterij heeft een vermelding in mAh of te wel de totale energie inhoud van de batterij is het aantal volt maal het aantal Ampere uur.
In jouw geval heb je dus 1,5Ah bij 4,5 volt
1,5 Ah gedeeld door 4000 uur is 0,0375 mA
3 x1,5A batterij kan theoretisch 4000 uur 0,0375 mA leveren bij 4,5 volt.
De voeding moet dan voor 1 thermostaat continu 0,0375 mA leveren.
De getoonde voeding kan 3A leveren oftewel 3000mA
De voeding kan dan bijwijze van spreken bijna 10.000 thermostaten 0,0375mA geven bij 5 volt-0,6 volt van de diode is 4,4volt leveren.
Zoveel heb je er natuurlijk niet dus de voeding is zeer ruim bemeten maar ook industrieel
Je zou het ook met een usb adaptor af kunnen maar of je dat wil 24/7

[ Voor 22% gewijzigd door snameroc op 27-04-2021 23:06 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
snameroc schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:56:
Je zou het ook met een usb adaptor af kunnen maar of je dat wil 24/7
Waarom zou je een usb adapter niet 24/7 willen gebruiken? Sluipverbruik, (brand)veiligheid, anders?

Ik gebruik bijv. Lidl Zigbee gateway, Chromecast, wekkerradio, Z-Wave motion sensor, HDMI versterker, etc. allemaal 24/7 gevoed door ieder een eigen USB-adapter. En ik heb niet opgelet bij natuurkunde, dus bedankt voor de voorbeeld berekeningen :-)

En als het veiligheid is, wat zijn dan alternatieven bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Brand gevaar hij is er niet voor gemaakt 24 7

snameroc

Pagina: 1