Waterleiding/DWTW verkleurt enorm snel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb in een koof een douche WTW weggewerkt zitten. Nu hebben we ongeveer een maand geleden een aquarium gekocht en voor dat aquarium heb ik een extra waterkraan gemaakt onder het aquarium. Bij de douche WTW heb ik een aftakking gemaakt (vóór de DWTW) voor het aquarium.

Een maand geleden was het koper nog koperkleurig. Vandaag heb ik de plaat van de koof weggehaald omdat ik het gat in de vloer even wilde dichtpurren. Het viel me op dat zowel de WTW als de leidingen heel snel verkleurd zijn.

Zo zag het er een maand geleden uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaLqAWZrox4VcnC-EFerFDzVcjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxCFgWVINkv596r6I5yzPW5u.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZ11vovO5GMFxE2Lcmk25DKLCoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPhWN7nTvuaY0FRT5uW3iyO6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb koper nog nooit zo snel zien verkleuren. Wat kan hier de oorzaak van zijn? De koperen leiding naar het aquarium is gewoon roodkoper (met steunhuls). Heb dezelfde buis ook gebruikt voor warm water naar de keuken en die verkleurd niet zo.

Moet ik me hier zorgen over maken :?

De reden dat ik het gat wilde dichtpurren was overigens een rioollucht die vrijkomt uit de kruipruimte als er veel water gebruikt wordt in de keuken (en ladingen kleine motjes). Dat probleem gaan we binnenkort ook nog oplossen. Ik lees hier en daar dat dat de verkleuring kan verklaren, maar dan wordt er gesproken over een ammoniak lucht. Daar is bij ons geen sprake van.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Beste antwoord (via Glashelder op 03-02-2023 22:25)

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:55
Uit het riool kan ook het H2S gas vrijkomen. H2S zorgt voor snelle oxidatie van koper.
Ik zou zo snel mogelijk de oorzaak van de rioollucht oplossen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
Ik zou me eerder zorgen maken over die witte buis die los op de koperen buis zit gestoken...
Dat verkleuren kan geen last.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
hansie_k schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:29:
Ik zou me eerder zorgen maken over die witte buis die los op de koperen buis zit gestoken...
Dat verkleuren kan geen last.
Dat is een ommantelde koperen buis. Wat jij schetst zou inderdaad heel zorgwekkend zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 09:29
Vocht en warmte zorgt voor snelle oxidatie. Nou is de pijp warm dus dat klopt wel. Is de leidingkoof misschien niet helemaal afgedicht naar de kruipruimte? De kruipruimte is namelijk altijd vochtig waardoor de binnenkant van de koof ook wat vochtig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Die was inderdaad nog niet helemaal dicht. Sterker nog, vanwege de leiding naar het aquarium zat er best een aardig open gat :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou wel even die ene buis netjes via beugels vastzetten aan de wand. Zo uit de vloer omhoogkomen en met met wat rare kronkels bevestigd worden met een knelkoppeling is vragen om problemen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Rioollucht en rioolvliegjes in je kruipruimte is wel een duidelijke indicator van een lek.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:55
Uit het riool kan ook het H2S gas vrijkomen. H2S zorgt voor snelle oxidatie van koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 10:40
Question Mark schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:10:
Ik zou wel even die ene buis netjes via beugels vastzetten aan de wand. Zo uit de vloer omhoogkomen en met met wat rare kronkels bevestigd worden met een knelkoppeling is vragen om problemen...
Wat voor problemen zou dit in de praktijk opleveren?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Freeaqingme schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:13:
[...]

Wat voor problemen zou dit in de praktijk opleveren?
Door eventueel waterslag een loskomende koppeling -> nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 13:55

strompel

PSN: jansoe13

hoe vaak gebruik je je aansluiting voor het aquarium?

PSN: jansoe13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:10:
Dit staat voor korte termijn nog op de planning:).
strompel schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:27:
hoe vaak gebruik je je aansluiting voor het aquarium?
Malawibak dus vaak. 3 a 4 keer per week. Anders had ik waarschijnlijk iets van tyleen gehaald maar dit had ik nog liggen :+
devriesjande schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:07:
Staat op de planning :). Dat zou wel de oorzaak kunnen zijn. Het gekke is dat als je onder de vloer bent dat het niet enorm meurt. Het lijkt dus echt alleen te lekken op een of andere manier als er veel water in de keuken gebruikt wordt :?. Heel vreemd. Ben ook al wel vaker onder de vloer geweest terwijl de WC werd doorgespoeld of de waterkraan open stond in de keuken maar tot op heden nog niet gezien waar het lekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 26-04-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:56
https://www.livios.be/nl/...ngen-zwart-zijn-geworden/

En zoals hier eerder gezegd de oorzaak van de geur zoeken. Enkel de kier naar de kelder dicht purren is niet de oplossing

edit: je had net hierboven al geantwoord zie ik ;) Het hoeft niet onmiddellijk een lek (als in water die er uit loopt) te zijn. Waarschijnlijk ergens iets niet goed afgedicht wat voor geur zorgt. Vervelende zaken om te vinden :P

[ Voor 29% gewijzigd door D-Three op 26-04-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Heb je nu een knelkoppeling op een flexibele leiding gezet? Normaal gebruik je hier andere fittingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:26

BrZ

d5stick schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:47:
Heb je nu een knelkoppeling op een flexibele leiding gezet? Normaal gebruik je hier andere fittingen voor.
Dat gaat prima met een steunhuls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 18:16

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

BrZ schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:49:
[...]

Dat gaat prima met een steunhuls.
Maar liefst niet in een koof. Officieel is het geen manier van werken om knelkoppelingen in een koof of muur te gebruiken. Enkel perskoppelingen. Want de mogelijkheid van lekken na oxidatie, werken vd leiding en zo voort.

(Ik realiseer me dat TS hier niet per se iets aan heeft en niet op een rondje perstang zit te wachten. Ook realiseer ik me dat zo'n klusje op korte termijn veel meer gedoe op lange termijn kan voorkomen ;) ).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
Goudvis schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:03:
[...]

Maar liefst niet in een koof. Officieel is het geen manier van werken om knelkoppelingen in een koof of muur te gebruiken. Enkel perskoppelingen. Want de mogelijkheid van lekken na oxidatie, werken vd leiding en zo voort.
Vreemd dat de installateur die de WTW heeft geplaatst daar dan niet van op de hoogte was.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 18:16

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

d5stick schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:47:
De Gammol e.d. verkopen een heel assortiment aan knelspul waarmee je zo op rlexbuis prikt. Dat het geen 'best practise' is dat klopt. Zolang je erbij blijft kunnen is het niet enorm erg voor zover ik weet.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 16:18

Asteroid9

General Failure

Dat is ook helemal geen flexibele leiding, maar Wicu buis, ofwel zacht koper, en dat mag je zowel knellen als persen.

Met Pex buis zou het minder gebruikelijk, maar is tegenwoordig ook goed te knellen met bijvoorbeeld VSH Multi Super. Bij Pex is mijn voorkeur wel om te persen, maar dat is vooral een gevoelskwestie.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Asteroid9 schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:35:
Dat is ook helemal geen flexibele leiding, maar Wicu buis, ofwel zacht koper, en dat mag je zowel knellen als persen.

Met Pex buis zou het minder gebruikelijk, maar is tegenwoordig ook goed te knellen met bijvoorbeeld VSH Multi Super. Bij Pex is mijn voorkeur wel om te persen, maar dat is vooral een gevoelskwestie.
Ja, alleen je mag niet knellen op een plek waar je niet meer bij komt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
devriesjande schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:07:
Precies dat.

Ik loop wel eens in waterpompstations rond, waar er ook h2s kan ontstaan, en alle koper wordt gewoon zwart op den duur.
H2S is trouwens ook erg ongezond.

Lijkt bij de onderste pvc aansluit mof van de wtw, het ergste te zijn.
Ik zou daar eens controleren op lekkage.
Zit daar wel een rubber ring in?

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2021 08:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 15:38
H2S is niet alleen ongezond maar ook explosief en dodelijk. Misschien niet in de concentraties die je daar aan treft maar ik zou geen risico nemen. Wikipedia: Waterstofsulfide
Voor je onder de vloer gaat eerst goed beluchten. Hoe hoger de concentratie hoe minder je het waarneemt.

[ Voor 42% gewijzigd door piotr123 op 27-04-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Makrolon schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:04:
[...]

Ja, alleen je mag niet knellen op een plek waar je niet meer bij komt.
Kan hier prima bij. Paar schroeven los en je kan erbij. Dat moet ook want de WTW moet toegankelijk blijven.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:01:
[...]

Precies dat.

Ik loop wel eens in waterpompstations rond, waar er ook h2s kan ontstaan, en alle koper wordt gewoon zwart op den duur.
H2S is trouwens ook erg ongezond.

Lijkt bij de onderste pvc aansluit mof van de wtw, het ergste te zijn.
Ik zou daar eens controleren op lekkage.
Zit daar wel een rubber ring in?
Ja daar lekt het niet. Gat in de vloer zat daar vlak rechts onderin, dus als er inderdaad gas uit het riool lekt dan is het alsnog logisch dat het van onderaf komt.
piotr123 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:24:
H2S is niet alleen ongezond maar ook explosief en dodelijk. Misschien niet in de concentraties die je daar aan treft maar ik zou geen risico nemen. Wikipedia: Waterstofsulfide
Voor je onder de vloer gaat eerst goed beluchten. Hoe hoger de concentratie hoe minder je het waarneemt.
Goeie tip dank.

Het is me duidelijk dat ik hier snel actie op moet gaan ondernemen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-06 05:31
Als je met je handen aan de koperen buis hebt gezeten dan kan het na een tijdje ook verkleuren door het zout+zuur van het zweet van je handen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Om hier bijna 2 jaar na dato nog even op terug te komen.. 8)7

Er bleek inderdaad toch een lekkage aan de rioolpijp te zijn. Het bleek te zitten helemaal aan de andere kant van het huis. De kruipruimte is daar een moeras, eigenlijk al sinds we dit huis hebben. Staat zelfs in het bouwkundig rapport. We hebben de aanname gedaan dat dit normaal was totdat ik erachter kwam dat geen van de buren dit ook hadden. Ik moest gisteren voor iets anders in de kruipruimte zijn en het bleek dat zodra de kraan in de keuken open ging of de vaatwasser ging afpompen, dat de riool aansluiting van de keuken gewoon omhoog kwam en al dit water liep de kruipruimte in 8)7. En dat waarschijnlijk al vele, vele jaren lang.. 8)7

Het is vandaag gerepareerd (met voldoende beluchting). Benieuwd of de kruipruimte over een half jaar dan droog is daar :p Voordeel is dat we nu ook weten dat de vorige bewoners blijkbaar van de frituur hielden, want de leiding is voor 70% gevuld met vet :r Zondag wordt dat netjes schoon gemaakt door een loodgieter d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:37
Glashelder schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:12:
Het is me duidelijk dat ik hier snel actie op moet gaan ondernemen..
20 maanden later
Glashelder schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:00:
Het is vandaag gerepareerd (met voldoende beluchting).
Ik hoop niet dat je bij de spoed afdeling van het ziekenhuis werkt? :+

Maar: je had in mei 2021 een bedrijf laten langs komen en deze hebben de hele kruipruimte geïnspecteerd maar zijn niks tegen gekomen? :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Wist dat deze reactie zou komen :+

Tsja, we konden niks vinden :p Je verwacht niet dat een aansluiting ineens omhoog komt als er water in komt te staan. Die aansluiting lag soort van los op de buis en de buis was verstopt, dus daarom kwam ie omhoog als er water te verwerken was. Alleen op dat moment kwam er wat rioollucht tevoorschijn, dus het was ook absoluut niet zo dat de kruipruimte riekte naar rioollucht. Zodra de kraan open ging in de keuken was het duidelijk te ruiken.

Maar we hadden gekeken en niets gevonden. In de tussentijd had ik het gat waar het af en toe te ruiken was dicht gepurred (vanwege tocht, de kruipruimte wordt redelijk belucht) en dus vergaten we het verder.

Pas recent moest ik er weer zijn en toen draaide iemand de kraan helemaal open en toen gutste het water eruit.
Ik hoop niet dat je bij de spoed afdeling van het ziekenhuis werkt? :+

Maar: je had in mei 2021 een bedrijf laten langs komen en deze hebben de hele kruipruimte geïnspecteerd maar zijn niks tegen gekomen? :?
Ik heb in mei 2021 geen bedrijf laten komen. Ben niet het type dat bij elke scheet direct aan bedrijf laat aanrukken :)

Pagina: 1