Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-11 08:14
Hallo allemaal,

Ik heb bij 2 partijen een offerte voor zonnepanelen opgevraagd, echter is het toch wel een stuk lastiger vergelijken dan ik had gehoopt. Zouden jullie mij advies kunnen geven?

Ivm gasloos en dus een warmtepomp zal het verbruik zeker rond de 8000 kw liggen. Afgelopen 2 maanden dat we er woonden was het verbruik 860 en 820 kwh.

Wij hebben een schuindak (zuid-west) en een platdak (zuid-oost of zuid-west) waar de panelen op komen.
Het platdak zal bij een laagstaande zon, aan de zuid-west kant, wat meer schaduw hebben. Op het schuine dak, zal wanneer de zon in die richting staat geen schaduw zijn.

Partij 1

Plat dak (zuid-west): 14 stuks TrinaSolar Honey TSM-DE08M.08(II)
Schuin dak (zuid-west): 12 stuks Longi LR4-60HPB

Deze partij maakt gebruik van optimizers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zn2Dp_VD7atm6PPfrjF9SZAo_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o7Adoyigw5GnQ0HoPj8aQBh8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80nWP2JGO5Rn9YdbM1Kuzw1jhto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9hBkgq8txT7X37mbtSYrlnM.png?f=fotoalbum_large

dan...

Partij 2

Deze partij zegt dus 20 panelen op het schuine dak kwijt te kunnen. Er zat geen situatieschets bij (ivm ons nieuwbouwhuis zijn de sattelietfoto's van google maps nog niet up to date) . Gezien de situatieschets van partij 1, lijkt het me sterk dat hier 20 panelen op passen. (zelfde formaat panelen)

Deze partij heeft de panelen op het platte dak in de zuid-oost richting staan waar ook vrij weinig schaduw is. Daarbij claimen ze dat dmv "SMA shadefix" optimizers of micro-omvormers niet nodig zijn. -> minder onderdelen dus ook minder kans op defecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G73f1KInn0hbMNb5W0mEQgWiRII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U5GvIUozmLAipYmvYtOb7ihL.png?f=fotoalbum_large

Conclusie
Zijn er adviezen welke te kiezen? Of ervaring met deze merken panelen?
Ik heb in de offertes ook alle specs van de panelen/omvormers/optimizers indien gewenst.

Alvast bedankt.
Joost

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Als je denkt dat het legplan niet kan heb je denk ik niet zoveel aan die offerte.

Offerte 1 vind ik erg goedkoop voor een SolarEdge systeem (0.705 euro excl btw per Wp).
Het zou ook met een string omvormer kunnen, dat zou dan nog iets goedkoper worden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16
busscherski schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:35:
Als je denkt dat het legplan niet kan heb je denk ik niet zoveel aan die offerte.

Offerte 1 vind ik erg goedkoop voor een SolarEdge systeem (0.705 euro excl btw per Wp).
Het zou ook met een string omvormer kunnen, dat zou dan nog iets goedkoper worden.
Zo te zien worden de panelen bij offerte 1 los op het dak gelegd :+

• busscherski
Zoals @SantaMuerte schrijft, het zou kunnen dat de prijs een foutje is en dat ze het niet voor dit geld gaan doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Ik maak me om beide offertes een beetje zorgen... Los van de prijzen!

Offerte 1: De specs van de zonnepanelen zijn iets te hoog voor de optimizers (W > 375W, Isc > 11A). Solaredge designer vind een 8KW omvormer ruim voldoende (Zonder aftoppen dus!) en wil p401 of p505 optimizers.
Offerte 2: Geen idee hoe die lui dat aan denken te sluiten... de enige wat ik door zonder waarschuwing door sunny designer krijg is string 1 van 20 en string 2 van 6 die amper de opstart spanning gaat halen in ideale omstandigheden.

Het legplan van 1 op een 2mppt omvormer (als in 2) zou prima moeten zijn... Zonder schaduw weinig reden om iets anders te doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-11 08:14
Hartelijk dank voor de snelle reacties.

Het zijn volgens mij beiden wel betrouwbare partijen. De partij van offerte 1 heb ik op aanraden van de elektricien die bij ons huis de elektra heeft gedaan. Zij hebben ook de panelen bij mijn ene buren gelegd.

Partij 2 heeft bij de andere buren (schoonouders) de panelen gelegd en een aangetrouwde neef is elektricien en doet daar regelmatig de elektrische aansluiting voor.
SantaMuerte schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:07:
[...]
Zo te zien worden de panelen bij offerte 1 los op het dak gelegd :+
Ik verwacht dat dit onder het kopje montage zit, maar goed punt. Vraag ik nog even na.
Ronald schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:16:
Ik maak me om beide offertes een beetje zorgen... Los van de prijzen!

Offerte 1: De specs van de zonnepanelen zijn iets te hoog voor de optimizers (W > 375W, Isc > 11A). Solaredge designer vind een 8KW omvormer ruim voldoende (Zonder aftoppen dus!) en wil p401 of p505 optimizers.
Offerte 2: Geen idee hoe die lui dat aan denken te sluiten... de enige wat ik door zonder waarschuwing door sunny designer krijg is string 1 van 20 en string 2 van 6 die amper de opstart spanning gaat halen in ideale omstandigheden.

Het legplan van 1 op een 2mppt omvormer (als in 2) zou prima moeten zijn... Zonder schaduw weinig reden om iets anders te doen.
Wat bedoel je met los van de prijzen? Is dit naar jouw idee veel te hoog of te laag?

Goed punt van de optimizers. Dit ga ik navragen.

Bij partij 2 heb ik ook een sma-uitdraai meegekregen in de offerte, zal eens kijken of daar nog extra info instaat.

Wat bedoel je precies met de laatste zin? In het legplan van offerte 1 hebben de panelen op het platdak wel wat last van schaduw verwacht ik

iig heel veel dank voor de nuttige reacties. Niks aan te merken op de (fabrikanten van de) panelen?

[ Voor 8% gewijzigd door HansieGansie op 26-04-2021 09:56 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
HansieGansie schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:55:

Wat bedoel je met los van de prijzen? Is dit naar jouw idee veel te hoog of te laag?

Bij partij 2 heb ik ook een sma-uitdraai meegekregen in de offerte, zal eens kijken of daar nog extra info instaat.

Wat bedoel je precies met de laatste zin? In het legplan van offerte 1 hebben de panelen op het platdak wel wat last van schaduw verwacht ik
Prijzen ben ik niet de beste om te antwoorden, maar de SolarEdge offerte lijkt behoorlijk competitief. Paar euro per stuk bijlappen voor p401s is niet zo erg. Zeker als hij het ook daadwerkelijk voor dat geld goed kan uitvoeren.

Met de laatste zin bedoelde ik: Legplan van offerte 1 zou 2 goede strings geven voor een string omvormer als de SMA.

Meestal is een SolarEdge systeem duurder dan een string systeem (SMA en anderen) door de extra componenten die nodig zijn, en het is niet in elke situatie nuttig. Daar tegen staat dat een SE omvormer goedkoper is dan een SMA; en er in het algemeen nog vanuit gegaan wordt dat de omvormer de 25 jaar niet haalt (buiten enphase micro, maar dat kost /nog/ meer)

SMA zegt minder componenten (maar de optimizers komen met 25 jaar garantie...).
SE zegt: beter schaduw management (maar niet altijd nuttig, afhankelijk van de situatie kan het geen enkel verschil maken, het schaad gelukkig bijna nooit)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
@Ronald
Je hebt gelijk dat die optimisers niet geschikt zijn. Heb ik even gemist.

Pagina: 1