Hallo allemaal,
Ik heb bij 2 partijen een offerte voor zonnepanelen opgevraagd, echter is het toch wel een stuk lastiger vergelijken dan ik had gehoopt. Zouden jullie mij advies kunnen geven?
Ivm gasloos en dus een warmtepomp zal het verbruik zeker rond de 8000 kw liggen. Afgelopen 2 maanden dat we er woonden was het verbruik 860 en 820 kwh.
Wij hebben een schuindak (zuid-west) en een platdak (zuid-oost of zuid-west) waar de panelen op komen.
Het platdak zal bij een laagstaande zon, aan de zuid-west kant, wat meer schaduw hebben. Op het schuine dak, zal wanneer de zon in die richting staat geen schaduw zijn.
Schuin dak (zuid-west): 12 stuks Longi LR4-60HPB
Deze partij maakt gebruik van optimizers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/o7Adoyigw5GnQ0HoPj8aQBh8.png?f=user_large)
/f/image/T9hBkgq8txT7X37mbtSYrlnM.png?f=fotoalbum_large)
dan...
Deze partij heeft de panelen op het platte dak in de zuid-oost richting staan waar ook vrij weinig schaduw is. Daarbij claimen ze dat dmv "SMA shadefix" optimizers of micro-omvormers niet nodig zijn. -> minder onderdelen dus ook minder kans op defecten.
/f/image/U5GvIUozmLAipYmvYtOb7ihL.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie
Zijn er adviezen welke te kiezen? Of ervaring met deze merken panelen?
Ik heb in de offertes ook alle specs van de panelen/omvormers/optimizers indien gewenst.
Alvast bedankt.
Joost
Ik heb bij 2 partijen een offerte voor zonnepanelen opgevraagd, echter is het toch wel een stuk lastiger vergelijken dan ik had gehoopt. Zouden jullie mij advies kunnen geven?
Ivm gasloos en dus een warmtepomp zal het verbruik zeker rond de 8000 kw liggen. Afgelopen 2 maanden dat we er woonden was het verbruik 860 en 820 kwh.
Wij hebben een schuindak (zuid-west) en een platdak (zuid-oost of zuid-west) waar de panelen op komen.
Het platdak zal bij een laagstaande zon, aan de zuid-west kant, wat meer schaduw hebben. Op het schuine dak, zal wanneer de zon in die richting staat geen schaduw zijn.
Partij 1
Plat dak (zuid-west): 14 stuks TrinaSolar Honey TSM-DE08M.08(II)Schuin dak (zuid-west): 12 stuks Longi LR4-60HPB
Deze partij maakt gebruik van optimizers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/o7Adoyigw5GnQ0HoPj8aQBh8.png?f=user_large)
/f/image/T9hBkgq8txT7X37mbtSYrlnM.png?f=fotoalbum_large)
dan...
Partij 2
Deze partij zegt dus 20 panelen op het schuine dak kwijt te kunnen. Er zat geen situatieschets bij (ivm ons nieuwbouwhuis zijn de sattelietfoto's van google maps nog niet up to date) . Gezien de situatieschets van partij 1, lijkt het me sterk dat hier 20 panelen op passen. (zelfde formaat panelen)Deze partij heeft de panelen op het platte dak in de zuid-oost richting staan waar ook vrij weinig schaduw is. Daarbij claimen ze dat dmv "SMA shadefix" optimizers of micro-omvormers niet nodig zijn. -> minder onderdelen dus ook minder kans op defecten.
/f/image/U5GvIUozmLAipYmvYtOb7ihL.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie
Zijn er adviezen welke te kiezen? Of ervaring met deze merken panelen?
Ik heb in de offertes ook alle specs van de panelen/omvormers/optimizers indien gewenst.
Alvast bedankt.
Joost