Hallo tweakers,
Na een paar maanden lurken en wat onderzoek doen omtrent zonnepanelen wil ik nu de definitieve stap zetten voor de aanschaf. Wellicht dat er wat mensen met onderstaande kunnen meedenken.:fill(white):strip_exif()/f/image/0quI5SBx0FKaA80hr9suHA6k.png?f=user_large)
/f/image/GUQH6Yxb9JplsSThqkpEkBMZ.png?f=fotoalbum_large)
Verwachte opbrengst:
4.276 kwh per jaar. De prijs is €1,18 per WP.
- De partij die we nu in gedachten hebben is niet aangesloten bij een garantiefonds. Hoe zijn de ervaringen hierin? Betalen hoeft pas achteraf.
- Is het het waard om een oost/west opstelling te overwegen zodat we meer gedurende de dag kunnen opwekken of is het handiger om alles op zuid te richten en hopen dat er in de toekomst goedkopere accu technologie komt?
- Zijn er eventueel nog andere zaken om rekening mee te houden?
Na een paar maanden lurken en wat onderzoek doen omtrent zonnepanelen wil ik nu de definitieve stap zetten voor de aanschaf. Wellicht dat er wat mensen met onderstaande kunnen meedenken.
Beschikbare (dak)ruimte
Ons dak staat op het zuiden met een hoek van 35 graden. We hebben geen last van schaduw. Er staan een paar bomen, maar die zijn niet hoog genoeg om last te geven aan de zonnepanelen. Boven het dakkapel is helaas te weinig plek om panelen te plaatsen. Dit betekent dat we onder het dakkapel 5 panelen in portrait kunnen plaatsen. Op het dakkapel aan het zuiden willen we 3 panelen plaatsen en op het dakkapel aan het noorden kunnen we 4 panelen plaatsen (zuid). Links van het dakkapel kunnen we niets plaatsen omdat we dan last krijgen van de schaduw van ons eigen dakkapel.Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/0quI5SBx0FKaA80hr9suHA6k.png?f=user_large)
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik ligt op ~3.000 Kwh (2 personen). Op dit moment doen we alles nog op gas. We willen uiteindelijk over naar een elektrisch fornuis en warmtepomp + airco voor de zolder.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase aansluiting. Tenzij iemand hier een goede reden heeft zie ik niet zo snel waarom ik over zou moeten stappen naar 3 fase.Budget en doel
Budget is niet relevant. Het doel is om zo veel mogelijk zelf op te wekken zodat we in de toekomst gasloos kunnen. De vraag is of we dan eventueel een O/W opstelling op onze dakkapellen zouden moeten overwegen om gedurende de hele dag stroom op te kunnen wekken.Wie gaat het project uitvoeren
Dit ga ik niet zelf doen: helaas heb ik twee linker handen. Ik laat het dus plaatsen door een zonneboer.Bijhouden van data
Ik hoef niet per paneel bij te houden wat ze opleveren. Wel wil ik via een app kunnen zien wat mijn panelen totaal opleveren.Reeds verkregen offertes
We hebben meerdere offertes ontvangen. Uiteindelijk komt er één partij uit de bus omdat deze met een redelijk lichtgewicht systeem werkt (totaal 35kg de paneel op het dakkapel incl. ballast) en wat mij betreft een goede prijs heeft. Offerte:/f/image/GUQH6Yxb9JplsSThqkpEkBMZ.png?f=fotoalbum_large)
Verwachte opbrengst:
4.276 kwh per jaar. De prijs is €1,18 per WP.
Vragen
- Zijn er mensen die al ervaring hebben met zonnepanelen op het dakkapel aan de noordzijde? Ik richt ze naar het zuiden, maar wil natuurlijk niet dat in december de zon te laag komt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik 0 ervaring heb met zon en schaduw. Onze nok is erg laag dus ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er heel veel schaduw op het dakkapel kan komen.- De partij die we nu in gedachten hebben is niet aangesloten bij een garantiefonds. Hoe zijn de ervaringen hierin? Betalen hoeft pas achteraf.
- Is het het waard om een oost/west opstelling te overwegen zodat we meer gedurende de dag kunnen opwekken of is het handiger om alles op zuid te richten en hopen dat er in de toekomst goedkopere accu technologie komt?
- Zijn er eventueel nog andere zaken om rekening mee te houden?
[ Voor 8% gewijzigd door TalkingCarrot op 10-05-2021 18:38 ]