Advies voor eerste Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaj
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit zal voornamelijk een game systeem zijn. Mogelijk ga ik hem ook voor mijn werk gebruiken. Voor de games zal het zeer verschillende zijn: base building, RTS, TBS, FPS, TPS. Het gaat mij voornamelijk om een stabiele frame rate (en goed graphics), dan de meeste frames. Voor nu wil ik iets dat de meeste games op 1080p met redelijke graphics kan draaien.

Voor mijn werk zal het verschillend software zijn voor software development, maar dit zal niet echt bijzonder zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn prijsklasse zit ongeveer op de prijs waar ik nu op uit kom, ong. 1500 euro. Dit mag nog iets hoger gaan, maar natuurlijk liever niet :) , omdat er later nog kosten bijkomen voor de videokaart en een nieuwe monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn geen componenten om mee te nemen aangezien ik van een laptop kom. Sommige randapparatuur zal ik meenemen, muis, toetsenboard en mijn oude monitor, voor nu tenminste.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De lijst staat onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn voornaamst wens is dat het systeem futureproof is, zodat ik hem lang kan gebruiken en later gemakkelijk kan updaten. Aangezien je nu voor zowat elke videokaart het dubbele betaald wil ik er een minder krachtige/dure kaart inzetten. Als ik later iets beters vind voor een redelijk prijs kan ik hem wisselen, hoop ik tenminste…

Verder is de wens dat het systeem niet te veel geluid maakt. Ik hoop nauwelijks iets te horen met normaal gebruik en met games minimaal geluid.

Ga je overklokken?
Voor nu ben ik het niet van plan, dit kan later veranderen.

Wat verwacht je van ons?
Dit gaat mijn eerste build worden, dus ik heb verschillende vragen:
  • Zullen alle onderdelen makkelijk samen werken?
  • Ik las dat dit moederbord wil een bios update nodig heeft om met de nieuwe Ryzen te werken, maar dit zou met usb moeten kunnen.
  • Zijn er componenten die onnodige veel of te weinig performance hebben?
  • Ik weet dat er betere processors zijn, maar weet niet zeker of het verschil echt gaat uitmaken.
  • Is de processorkoeler voldoende?
  • Enige tips/advies voor de videokaart keuze?
  • De huidige videokaart in mijn laptop is een Geforce GTX 950M en wil tenminsten beter zijn dan dat ;)
Alvast bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 319,90€ 319,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 174,95€ 174,95
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5500 XT OC 4G€ 245,30€ 245,30
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 49,18€ 49,18
1BehuizingenLian Li Lancool II Mesh Performance€ 109,95€ 109,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,50€ 37,50
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 176,10€ 176,10
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 176,99€ 176,99
Totaal€ 1.405,87

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Skaj
Kijk voor de lol eens naar een pre-build, bijv. die van Dell:
https://www.dell.com/nl-n...435co?view=configurations
Tot vandaag 14% extra korting, totale prijs wordt dan 1.443,94
Voor een i9 een 3060 TI een prima prijs, zeker nu.

Normaal zou ik mensen niet zo snel een pre-build aanbevelen, maar gezien de situatie rondom alle hardware tekorten is nu een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-05 14:10

Momentumlol

Car Fanatic

@chrisborst Bij Dell plussen ze er zo een aantal weekjes bij aan hoor... Vanuit zakelijk doen wij op kantoor ook zaken met Dell. Daar hebben we de eerste vertragingen ook al te pakken.

Die levertijd moet je dus wel met enige rek aannemen..

@Skaj Je Processor is nogal hoog gegrepen voor die videokaart.. Ben je van plan je videokaart te upgraden? Misschien logischer om een meer doorgaanse CPU te kiezen en het verschil denk ik beter in een goede videokaart stoppen. Zou gewoon eens kijken op de tweedehandsmarkt... Aanradertje is trouwens een 5700XT als je er eentje kan vinden.. niet zo overhyped als de RTX kaarten maar performed meer dan prima

Die 5500XT moet je namelijk geen wonderen van verwachten, ook niet op 1080P.

[ Voor 11% gewijzigd door Momentumlol op 25-04-2021 23:47 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:54
Momentumlol schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:46:
@Skaj Je Processor is nogal hoog gegrepen voor die videokaart.. Ben je van plan je videokaart te upgraden? Misschien logischer om een meer doorgaanse CPU te kiezen en het verschil denk ik beter in een goede videokaart stoppen. Zou gewoon eens kijken op de tweedehandsmarkt... Aanradertje is trouwens een 5700XT als je er eentje kan vinden.. niet zo overhyped als de RTX kaarten maar performed meer dan prima

Die 5500XT moet je namelijk geen wonderen van verwachten, ook niet op 1080P.
Heb je de TS wel gelezen?

Ik neig ook naar pre-built als je een beetje leuke videokaart wilt. Inderdaad wel de levertijden in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-05 14:10

Momentumlol

Car Fanatic

Jazeker heb ik de TS gelezen, maar 250 euro betalen voor een videokaart waarvan je eigenlijk al wel weet dat je hem moet upgraden lijkt me ook niet helemaal financieel verstandig

Dan kan je idd nog beter voor zo'n pre-build gaan met een 3060. Daar kan je iig mee voort.

[ Voor 4% gewijzigd door Momentumlol op 26-04-2021 00:04 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaj
Bedankt voor de reacties.

@chrisborst
Heb als eerste wat gekeken naar zelf samen te stellen builds, maar de meeste vond ik wat prijzig. Nog niet echt goed gekeken naar pre-builds, maar die Dell is inderdaad wel interessant. Het was een beetje kort dag om er gister meteen gebruik te maken van de korting, maar zal wat rondkijken.

@Momentumlol
Ja, met de videokaart weet ik niet zeker wat ik moet doen. Mogelijk vindt ik iets tussen de pre-builds, maar het idee was om iets van die prijsklassen te vinden. Deze kan ik dan voor nu gebruiken en later verkopen aan mijn vader, dus zal er wel iets voor terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
probleem is dat je voor 250 euro geen 5500xt gaat vinden, je zou dan eerder aan een +- 1060/1070/1650s/1660s denken. (op dit moment staat er een 2e hands 1660s te koop voor 290, is een mooie deal :)

[ Voor 34% gewijzigd door 99ruud99 op 26-04-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05 09:09
99ruud99 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:49:
probleem is dat je voor 250 euro geen 5500xt gaat vinden, je zou dan eerder aan een +- 1060/1070/1650s/1660s denken. (op dit moment staat er een 2e hands 1660s te koop voor 290, is een mooie deal :)
https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=pdl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:39
Met deze pre-built heb je een RTX 3060 Ti bijna binnen je budget - en de rest van de specs zijn ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaj
@martyw
Ziet er inderdaad wel goed uit. Voor een pre-build was ik ook aan het zoeken naar een RTX 3060 Ti of 3070. Heb ook een groter budget voor een pre-build, omdat ik geen videokaart later moet kopen. Deze twee build leken mij wel intersant:
https://azerty.nl/product...-3600-geforce-rtx-3060-ti
https://www.lalashops.nl/...ram-512gb-ssd-m2-r5-36-a3

Misschien moet ik hier een nieuwe topic voor maken?
Pagina: 1