Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit zal voornamelijk een game systeem zijn. Mogelijk ga ik hem ook voor mijn werk gebruiken. Voor de games zal het zeer verschillende zijn: base building, RTS, TBS, FPS, TPS. Het gaat mij voornamelijk om een stabiele frame rate (en goed graphics), dan de meeste frames. Voor nu wil ik iets dat de meeste games op 1080p met redelijke graphics kan draaien.
Voor mijn werk zal het verschillend software zijn voor software development, maar dit zal niet echt bijzonder zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn prijsklasse zit ongeveer op de prijs waar ik nu op uit kom, ong. 1500 euro. Dit mag nog iets hoger gaan, maar natuurlijk liever niet
, omdat er later nog kosten bijkomen voor de videokaart en een nieuwe monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn geen componenten om mee te nemen aangezien ik van een laptop kom. Sommige randapparatuur zal ik meenemen, muis, toetsenboard en mijn oude monitor, voor nu tenminste.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De lijst staat onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn voornaamst wens is dat het systeem futureproof is, zodat ik hem lang kan gebruiken en later gemakkelijk kan updaten. Aangezien je nu voor zowat elke videokaart het dubbele betaald wil ik er een minder krachtige/dure kaart inzetten. Als ik later iets beters vind voor een redelijk prijs kan ik hem wisselen, hoop ik tenminste…
Verder is de wens dat het systeem niet te veel geluid maakt. Ik hoop nauwelijks iets te horen met normaal gebruik en met games minimaal geluid.
Ga je overklokken?
Voor nu ben ik het niet van plan, dit kan later veranderen.
Wat verwacht je van ons?
Dit gaat mijn eerste build worden, dus ik heb verschillende vragen:
Dit zal voornamelijk een game systeem zijn. Mogelijk ga ik hem ook voor mijn werk gebruiken. Voor de games zal het zeer verschillende zijn: base building, RTS, TBS, FPS, TPS. Het gaat mij voornamelijk om een stabiele frame rate (en goed graphics), dan de meeste frames. Voor nu wil ik iets dat de meeste games op 1080p met redelijke graphics kan draaien.
Voor mijn werk zal het verschillend software zijn voor software development, maar dit zal niet echt bijzonder zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn prijsklasse zit ongeveer op de prijs waar ik nu op uit kom, ong. 1500 euro. Dit mag nog iets hoger gaan, maar natuurlijk liever niet
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn geen componenten om mee te nemen aangezien ik van een laptop kom. Sommige randapparatuur zal ik meenemen, muis, toetsenboard en mijn oude monitor, voor nu tenminste.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De lijst staat onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn voornaamst wens is dat het systeem futureproof is, zodat ik hem lang kan gebruiken en later gemakkelijk kan updaten. Aangezien je nu voor zowat elke videokaart het dubbele betaald wil ik er een minder krachtige/dure kaart inzetten. Als ik later iets beters vind voor een redelijk prijs kan ik hem wisselen, hoop ik tenminste…
Verder is de wens dat het systeem niet te veel geluid maakt. Ik hoop nauwelijks iets te horen met normaal gebruik en met games minimaal geluid.
Ga je overklokken?
Voor nu ben ik het niet van plan, dit kan later veranderen.
Wat verwacht je van ons?
Dit gaat mijn eerste build worden, dus ik heb verschillende vragen:
- Zullen alle onderdelen makkelijk samen werken?
- Ik las dat dit moederbord wil een bios update nodig heeft om met de nieuwe Ryzen te werken, maar dit zou met usb moeten kunnen.
- Zijn er componenten die onnodige veel of te weinig performance hebben?
- Ik weet dat er betere processors zijn, maar weet niet zeker of het verschil echt gaat uitmaken.
- Is de processorkoeler voldoende?
- Enige tips/advies voor de videokaart keuze?
- De huidige videokaart in mijn laptop is een Geforce GTX 950M en wil tenminsten beter zijn dan dat ;)
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 319,90 | € 319,90 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | € 174,95 | € 174,95 |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 5500 XT OC 4G | € 245,30 | € 245,30 |
1 | Interne harde schijven | Seagate ST2000DM008, 2TB | € 49,18 | € 49,18 |
1 | Behuizingen | Lian Li Lancool II Mesh Performance | € 109,95 | € 109,95 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 37,50 | € 37,50 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B | € 176,10 | € 176,10 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 760W Platinum | € 116,- | € 116,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 1TB | € 176,99 | € 176,99 |
Totaal | € 1.405,87 |