Hoe een 120-140VDC voeding te maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanBu88
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-06-2021
Hallo,
ik verzamel voor mijn hobby trein onderdelen voornamelijk elektrisch en heb al veel werkend gekregen.
Een onderdeel nog niet en werkt op 120VDC tot 140VDC, ik heb wel verstand van elektrische huisinstallaties maar hier kom ik niet uit.

Ik heb het al geprobeerd met een gelijkrichter en een trafo 230Vac->100Vdc maar geeft op een of andere manier alsnog wisselspanning erbij.

Heeft iemand een idee hoe ik een schakeling kan maken voor de transformatie 230Vac -> 120/140Vdc :?

Alvast bedankt,
Daan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou zelf denk ik een leuke gelijkrichter nemen, deze aan een variac hangen (0~260Vac regelbaar) zn uitgang hangen.. en nog even een paar afvlakkingscondensatoren er bij doen... want uit de gelijkrichter komt geen zuivere gelijkstroom... maar meer een pulserende variant..

gezien de variac verstelbaar is, kan je deze gebruiken om exact te kunnen meten op je gelijkstroom uitgang..

* SMSfreakie weet even de formule van AC -> DC niet meer.. maar 230VAC naar DC is iets van 315VDC geloof ik :P

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
DaanBu88 schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:30:
Een onderdeel nog niet en werkt op 120VDC tot 140VDC, ik heb wel verstand van elektrische huisinstallaties maar hier kom ik niet uit.
Even benieuwd wat voor een onderdeel dit is, het klinkt als een niet veel gebruikte waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanBu88
@SMSfreakie Bedankt voor het antwoord!
Ik heb even lopen zoeken, zoiets lijkt me goed om de spanning te regelen?
https://www.amazon.nl/Dol...id=pla-329533798702&psc=1

Ik heb het even ingetekend, hoe zit het dan met de afvlakkingscondensatoren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkVXn-7wNVdFs1vFLiZn2ck64Qg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q0SS2URHYRyVKQSYVPo5jdml.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
die regelaar van Amazon lijkt me een faseaansnijder.. en niet echt geschikt (volgens mij)

en je afvlak condenstoren zet je op de bij over de + en - van je DC kant vd gelijkrichter..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanBu88
@Nielson Nee klopt het is een niet veel gebruikte spanning, de gelijkspanning in ieder geval omdat de treinen ook daarop rijden. Er zit een transformator in dat trein onderdeel wat de boel aanstuurt.
Ik ga de voeding hier op doen...
https://www.relec.co.uk/w.../PSB-series-datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Ik zou je ten stelligste aanraden om wat je doet goed te laten bekijken, ik heb de indruk dat je onvoldoende kennis hebt om het electrische stuk veilig af te handelen.
Kan je eens goed duidelijk maken wat je nu precies wil waar aansluiten, want in je post hierboven zet je een voeding met 140VDC in, die er 48 tot 1.5 VDC van maakt, als je die enkel die laatste wil kan dat veel eenvoudiger en veiliger afgehandeld worden.

Dus welke spanningen en stromen heb je nodig (los van de voeding hierboven die je al bedacht had). Wat het juist is kan ook helpen (wellicht een inductieve last zoals een motor).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit topic past beter in Elektronica (MME), move die kant op :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SMSfreakie schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:34:
...
* SMSfreakie weet even de formule van AC -> DC niet meer.. maar 230VAC naar DC is iets van 315VDC geloof ik :P
VDC = VAC x √2
Maar dan moet je het wel met een elco afvlakken.
En de drempelspanning van je gelijkrichter er af trekken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kan je niet gewoon een 220V -> 120V AC adapter nemen, output hiervan via bridge rectifier naar DC gooien? Ik lees in specs 'up to', dat hij het ook prima doet met 110-120V?

[ Voor 24% gewijzigd door SinergyX op 26-04-2021 17:01 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SinergyX schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:59:
Kan je niet gewoon een 220V -> 120V AC adapter nemen, output hiervan via bridge rectifier naar DC gooien? Ik lees in specs 'up to', dat hij het ook prima doet met 110-120V?
Hmmz, denk dat je wel iets wilt wat galvanisch gescheiden is van het lichtnet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1