Suv/station voor een 19/20-jarige?

Pagina: 1
Acties:

• Evenwachten123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-04-2021
Beste allemaal,

Ik ben nu 16. Ik werk bij de appie en ga binnenkort beginnen met rijlessen. Nu zit ik met een vraag. Ik ben na aan het denken over auto’s en of het betaalbaar is, op welke leeftijd ik er een kan kopen, etc. Ik wil dus graag gaan sparen voor een auto en aangezien ik 16 ben, heb ik daar alle tijd en ruimte voor. Nu had ik laatst een gesprek met mijn vader over auto’s en het betalen en blijven rijden ervan. Mijn vader zei ook tegen mij, dat als ik ooit een auto zou willen kopen, ik een grotere veiligere auto moest vinden, omdat ik anders geen auto zou mogen kopen. (Ouders blijven ouders natuurlijk). Dus toen ik begon over de goede betaalbaarheid van het wagentje van mijn oma (suzuki alto) of die van mijn opa (chevrolet matiz), zei hij dat hij absoluut niet wilde dat ik zo’n wagentje zou gaan rijden. Ik ben zelf nogal fan van suv’s (misschien een nogal dure smaak) en stationwagons (veilige bakken dus, niet allemaal hoor maar over het algemeen wel). Dus ik ben gaan onderzoeken hoe duur verschillende auto’s waren en hoeveel mij dat per maand zou kosten (wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving, benzine). Nu kwamen daar beste hoge bedragen uit. Nu is dus mijn vraag: zou een student een suv of station kunnen betalen en op welke leeftijd zou dat dan kunnen? Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven en voor verheldering kunnen zorgen!

Mvg Dennis

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Nee, een student zou dat niet kunnen betalen.
Een student met een goede bijbaan wel.

Vraag is waarom je als student een auto nodig zou hebben...

Ik zou hier als ik jou was over 3 jaar pas over na gaan denken. Behalve als je nu echt duizenden euro’s over houd aan eventuele bijbaantjes en niet weet wat je er mee moet.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:23
Het antwoord is: ligt eraan, valt niet zomaar te zeggen.

Als jij een goede (bij)baan hebt, dan zal dat prima te doen zijn. Heb je een karig bijbaantje, of geen bijbaan, dan wordt het lastig.

Met een wat zwaardere auto zit je al heel snel richting de €120 per maand, voor alleen wegenbelasting en verzekering.

Maar kijk vooral als je 19-20 bent of je het dan kunt betalen, in plaats van nu al te bepalen ;) En nog beter: zorg voor een goede bijbaan, dan lukt het sowieso :P

The devil is in the details.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Gewoon nee.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:21

H-W

Als beginnend bestuurder ben je altijd veel geld kwijt aan je verzekering en zeker als je een grote auto koopt, moet je elke maand een flink bedrag ophoesten, naast de wegenbelasting en brandstof. Onderhoud aan een grote auto is ook duurder. Waarom niet kiezen voor de middenweg en een middenklasse kopen? Veilig, goedkoper in onderhoud en wegenbelasting, maar de verzekering zal altijd een kostenpost blijven.
Of je het over enkele jaren kan betalen, geen idee. Als je nu vast geld opzij kan zetten, heb je in ieder geval vast een potje klaarstaan voor als het zover is.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Alsof je nog naar je vader gaat luisteren tegen die tijd :+

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je zou je echt goed moeten afvragen waarom je een auto wil. Het klinkt niet alsof je er eentje nodig hebt. Je eerste auto zou sowieso geen station of SUV hoeven zijn, die zijn zowel erg groot voor jou alleen én erg duur. Besef je ook dat de kosten voor een auto niet alleen uit te drukken is in de aanschafprijs, maar ook in bijkomende kosten: belasting, verzekering, reparaties, etc. Kijk daarvoor bijv eens op https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

Ook kunnen kleine auto's gewoon veilig zijn, kijk maar naar de uitslagen van de crashtesten.

Overigens raad ik het echt af.

[ Voor 3% gewijzigd door Tk55 op 25-04-2021 14:47 ]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik zou gewoon eerst je rijbewijs halen en dan pas hierover gaan nadenken. Tevens moet je jezelf afvragen of je wilt werken alleen maar om die auto te betalen. Dat is toch zonde van het geld?

Elect a clown, expect a circus.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:16

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

99% van de veiligheid van een auto is afhankelijk van 1 aspect, de bestuurder. We praten niet over 100km/h tegen een boom, of 120km/h barrelroll, we praten de meest voorkomende simpele ongelukken, 10-20km/h tegen andere auto, achteruit tegen een bumper.

Ik kan met hetzelfde gemak een suv of station compleet in prak rijden als ik een matiz of yaris in elkaar kan rijden, met de 'schijnveiligheid' dat je krijgt in zo'n 'veilige grote auto' ga je automatisch onvoorzichtiger rijden.. met alle risico's van dien.

Mijn oude Peugeot 306 was goedkoop in aankoop, goedkoop in onderhoud, had nog echte bumpers dus elke domme fout die ik maakte kostte niet meteen 1000+ euro spuiten van de bumper, maar heb de grootste lol in die auto gehad.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Je bent minimaal 450,- per maand kwijt voor een beetje formaat auto. Die moet je in ieder geval hebben. Dan moet je ook de backup hebben dat mocht de versnellingsbak het begeven of bijvoorbeeld de luchtvering van een SUV kapot gaat, je ter plekke 2500,- af moet kunnen tikken.

Met auto's moet je gewoon ALTIJD worst-case scenario rekenen. En nooit denken: Misschien valt het onderhoud wel mee.

Gewoon niet doen dus :p

Mocht je wel onverstandig zijn en niet luisteren:

https://www.autotrack.nl/a/lada-niva-benzine-1995-50626680

Zou ik zelfs er nog wel bij willen hebben :p

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 25-04-2021 14:54 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

PWM schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:52:
Je bent minimaal 450,- per maand kwijt voor een beetje formaat auto. Die moet je in ieder geval hebben. Dan moet je ook de backup hebben dat mocht de versnellingsbak het begeven of bijvoorbeeld de luchtvering van een SUV kapot gaat, je ter plekke 2500,- af moet kunnen tikken.

Met auto's moet je gewoon ALTIJD worst-case scenario rekenen. En nooit denken: Misschien valt het onderhoud wel mee.

Gewoon niet doen dus :p

Mocht je wel onverstandig zijn en niet luisteren:

https://www.autotrack.nl/a/lada-niva-benzine-1995-50626680

Zou ik zelfs er nog wel bij willen hebben :p
Een Lada uit 1995 is waarschijnlijk stukken onveiliger dan pakweg een Suzuki voor hetzelfde geld. Want die Suzuki is waarschijnlijk jaren jonger en voldoet aan strengere normen.

• Evenwachten123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-04-2021
Bedankt voor de antwoorden iedereen, ik weet genoeg! Ik zal de komende jaren nog even wachten en tegen de tijd dat ik een auto nodig heb, dan ga ik dan pas verder kijken.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:28
Wellicht minder sexy dan een auto, maar spaar voor een eigen huis. Je komt straks niet in aanmerking voor een koophuis als je zelf niet effe minimaal 30k kan inleggen.

Sparen is iets wat je nu nog makkelijker kan doen dan later, des de ouder je wordt des te lastiger zal dat gaan.

Bedenk dus heel goed of je voor de korte of lange plezier wilt gaan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:19

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Je vader het verschil laten betalen tussen de alto en de sub
Maximaal bij lenen

Dan heb je je auto. Of het verstandig is... 🤪

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:00
Kom over 2 jaar terug. Dan heb je het antwoord zelf ook al. Sparen helpt! Maar op je 16e kun je over het algemeen niet veel sparen...

Als je vader je graag in een grote auto ziet. Dan betaalt hij m toch ;)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bschnitz schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:00:
Wellicht minder sexy dan een auto, maar spaar voor een eigen huis. Je komt straks niet in aanmerking voor een koophuis als je zelf niet effe minimaal 30k kan inleggen.

Sparen is iets wat je nu nog makkelijker kan doen dan later, des de ouder je wordt des te lastiger zal dat gaan.

Bedenk dus heel goed of je voor de korte of lange plezier wilt gaan.
Deze. Beginnen met sparen op je 16e is sowieso een goed idee. Probeer iedere maand wat opzij te leggen. De jij over 5 of 10 jaar is je er dankbaar voor. Of je dan een auto wil kopen, of dat je andere prioriteiten hebt gekregen, dat kun je dan opnieuw bekijken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1