Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlas1302
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 18:08
Hi,

Ik vraag mij af wat de beste laadstroom is voor een Lithium Ion accu. De solar omvormer selecteert automatisch welke batterij is aangesloten, handmatig kan dit ook maar volgens mij staat Lithium er niet bij.Ook vindt de batterij het niet fijn om constant max. opgeladen te worden.

Nu gangbare accu`s, AGM, Lood, Gel hebben toch een beperkt levensduur wat in de praktijk blijkt. Het is hier warm en dat speelt voor de levensduur ook een rol denk ik zomaar. Dus na 3 - 4 jaar weer neemt de capaciteit behoorlijk af, vraag me ook af of Lithium het veel beter doet? de prijs doet het wel vermoeden.

Wie heeft hier ervaring mee en suggestie`s zijn zeer welkom.

Grt. Atlas,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Let hier HEEL goed mee op!

Als die omvormer niet specifiek ontworpen is voor Li-ion zal dat ding in het beste geval je accu slopen en in het ergste geval je accu in de fik zetten.

Zorg bij een Li-ion altijd voor een geschikte lader met een balancer.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
De solar omvormer
welk merk en type? (ook: wat zit er allemaal gekoppeld)

Als lithium er niet bij staat ben ik bang dat je beter een andere kunt gaan zoeken

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 25-04-2021 13:38 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlas1302
Ik wilde een 24 V uitvoering, dus geen balancer. Het merk is EPEVER en heeft als optie...sealed (LifePO4) Gel, flooded, User. Deze moet ik nog aansluiten.

De andere is Esmart3-60A, zelfde laken een pak. Twee yellow top 75/ah, Victron omvormer 24/2000.

De voltage is goed van de accu`s, als ik ze los van het systeem oplaadt met een 24V uitgekookte/slimme lader lukt dat prima. Alleen merk dat het vermogen achter uit gaat, valt me eigenlijk een beetje tegen van deze super accu`s.

Mijn idee is dus één batterij van 24 volt, of het AMG of Gel is maakt me niet uit, maar ik dacht....Lithium Ion. Maar of ik daar nu echt veel verder mee kom dat vraag ik me serieus af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Wat voor batterij je moet kiezen hangt er sterk vanaf, litium kan langer meegaan als ze ze goed behandeld, maar lood is wel erg goedkoop, goedkoop genoeg om ze een paar keer te kunnen vervangen ivm lithium.
Kon zelf zo snel geen goede niet-biased vergelijking van de 2 vinden, maar vind dat lefepo's zo 6x langer mee kunnen gaan zo ongeveer, maar dat is op volledig op/ontladen niet op levenduur in jaren, dat scheelt niet zoveel.

Hoe het zit met het laden van een lifepo accu, dat weet ik niet, enige plekken waar ik ze in gebruik gezien heb hingen ze aan laders die door de fabrikant geleverd waren en aan netspanning.
Dat is ook vooral op plekken waar vervanging problematisch is (denk aan duizenden over het land verspreid waarbij vervanging echt een langdurig project wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
lithium accu's slijten sneller dan lood accu's.... Bij goed gebruik (max 50% ontladen) kan een loodaccu wel 10 jaar meegaan. De reden dat er lithium in laptops en telefoons zit is dat die accu's klein en licht zijn en toch veel lading kunnen dragen. Omdat lood goedkoper is krijg je voor het zelfde geld meer capaciteit waardoor je minder diep hoeft te ontladen en de accu langer meegaat.
De slijtage verhoudt zich exponentieel tot de ontlaad diepte: als je een loodaccu steeds 10% ontlaadt kan je dat misschien wel 10.000 keer vaker doen dan als je hem steeds 90% ontlaadt (alle cijfers uit het hoofd, gaat om het beeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlas1302
Als je onder de eindstreep kijkt zal ik misschien merken dat een AGM accu, die zijn hier te koop, rendabeler is qua opbrengst in geld uitgedrukt.
De accu is dan wel 12 v en moet er dus 2 kopen, een goede balancer ertussen en misschien een fan om het wat koeler te houden.
Een 100 A/H kost 200 euro AGM, en de Lion (24) kost 1200 euro en staat nog in België. Dus de AGM kan ik voor de prijs van de Lion 4 of 5 keer vervangen.

Ik denk ook dat laden en ontladen een heel belangrijke factor is, nu eigenlijk met de yellow tops 24V-75A/H, dat zijn echt beren, het diep ontladen regelmatig gebeurd zonder dat ik er eigenlijk erg in hebt. De victron knippert dan met zijn ogen, rood letje, wat betekent dat de accu`s dus al behoorlijk ontladen zijn.

Dan het nog scheef trekken van het laden van beiden accu`s, wat toch ook een rol speelt en de levensduur wordt al snel minder.

Denk toch dat ik voor die AMG gaat, de prijs is eigenlijk doorslag gevend en omdat ik ze hier gelukkig kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlas1302
How wondering, heb dan gekeken of de Yellow top ook overleden zijn. Eentje had 13,2 volt en in de landcruiser 4.2 ltr. starten lopen, dus die heeft power zat.

De ander was dus duidelijk leeg 10,2 volt en dat is ook niet best natuurlijk omdat één cel dan lijkt stuk te zijn. Zij staat onder lading en daarna eens zien of er nog capaciteit aanwezig is.

We hebben semi tractie AGM gel besteld, 95AH diep ontlaatbaar en merk accu voor 135 eurries per stuk geleverd aan de haven. Zal dan iets duurder uitpakken als ik ze hier kan kopen, maar kwaliteit zal zeker de moeite waard zijn.

Kijk wat mij nu verbaast, in mijn Patrol 3.3 24 volt verleden tijd....had ik nooit problemen met dit verhaal. Waarom zouden die batterijen zo scheef trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zitten er niet toevallig ook nog wat 12V dingetjes op 1 van de 2 accu's aangesloten?

En anders omstandigheden (temperatuur) of gewoon pech dat er 1 cel stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlas1302
Nee, helemaal schoon. 1 cel is stuk zij houdt de spanning niet vast. Mijn mening is wel dat accu`s niet lang op de plank moeten blijven liggen, zelfontlading. Dit soort zullen waarschijnlijk niet veel verkocht worden, of ik heb er i.d.d. gewoon pech mee.

De andere is gewoon nog prima, dus halve leed zeg maar. Een goede accu voor spare is ook niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-09 11:24
SA007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:52:
Wat voor batterij je moet kiezen hangt er sterk vanaf, litium kan langer meegaan als ze ze goed behandeld, maar lood is wel erg goedkoop, goedkoop genoeg om ze een paar keer te kunnen vervangen ivm lithium.
Kon zelf zo snel geen goede niet-biased vergelijking van de 2 vinden, maar vind dat lefepo's zo 6x langer mee kunnen gaan zo ongeveer, maar dat is op volledig op/ontladen niet op levenduur in jaren, dat scheelt niet zoveel.

Hoe het zit met het laden van een lifepo accu, dat weet ik niet, enige plekken waar ik ze in gebruik gezien heb hingen ze aan laders die door de fabrikant geleverd waren en aan netspanning.
Dat is ook vooral op plekken waar vervanging problematisch is (denk aan duizenden over het land verspreid waarbij vervanging echt een langdurig project wordt).
De levensduur schaalt ook mee met de (depth of discharge) DoD van de batterijen. 3500 cycles bij 80% DoD is vrij normaal bij LiFePO4. Dat is praktisch 10 jaar. En dan moet je iedere dag de batterijen volledig tot 80% ontladen... Onwaarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-09 11:24
Rrob schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:16:
lithium accu's slijten sneller dan lood accu's.... Bij goed gebruik (max 50% ontladen) kan een loodaccu wel 10 jaar meegaan. De reden dat er lithium in laptops en telefoons zit is dat die accu's klein en licht zijn en toch veel lading kunnen dragen. Omdat lood goedkoper is krijg je voor het zelfde geld meer capaciteit waardoor je minder diep hoeft te ontladen en de accu langer meegaat.
De slijtage verhoudt zich exponentieel tot de ontlaad diepte: als je een loodaccu steeds 10% ontlaadt kan je dat misschien wel 10.000 keer vaker doen dan als je hem steeds 90% ontlaadt (alle cijfers uit het hoofd, gaat om het beeld)
Dit is gewoon niet waar. Echt pertinent niet waar. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Een lithium ion cel kan echt een veelvoud van de cycles die een loodzuur accu kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlas1302
Blijft wel overeind dat de Lithium nog erg duur is, deze accu gaat wel langer mee als het goed is..maar voor dezelfde prijs koop koop je toch veel AGM accu`s semi tractie, die toch ook behoorlijk mee kunnen gaan.

De lithium 24V- 100A/H kost mij 1200 euro, en dat is goedkoop. De AGM 12V - 95A/H diep cyc. 136 euro. Alleen de verscheping en invoer is dan wel weer vervelend.

Eigenlijk vind ik het helemaal niet rendabel, alleen je kan zeggen "heb gratis stroom". Er zijn gebieden en vooral hier waar zo`n setje een uitkomst kan bieden, je zit in de bergen in je blokhut en wil toch elektriciteit hebben....dan is het echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
LittleKiller schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:28:
[...]

Dit is gewoon niet waar. Echt pertinent niet waar. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Een lithium ion cel kan echt een veelvoud van de cycles die een loodzuur accu kan.
Ik heb het niet over cycles maar levensduur in jaren. Een volledig opgeladen Li-ion accu verliest in een jaar tijd 20% van zijn capaciteit, lood heeft daar veel minder last van.
Dus voor toepassingen waar de accu vaak lang volledig opgeladen is kan een lood accu dus beter zijn. Denk aan een zeilboot die 1 weekend per maand vaart, dat zijn 12 cycles per jaar en waarschijnlijk meer dan 90% van het jaar 100% volgeladen want ligt aan de walstroom in de haven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlas1302
Maar Rrob, het gaat wel over zonnen energie. Dan een loodaccu in de auto en niet de zeilboot, starten en lopen en 2 km rijden.....etc, etc. die accu wordt nooit volledig opgeladen en met deze temperaturen zijn ze dus heel snel naar de filistijnen
Ik beperk dat om regelmatig de lader erop te zetten en de auto uit de zon te houden.

Dus om bij het probleem te blijven, die accu`s moeten dus van tijd tot volledig opgeladen worden, AGM toch ook? Maar gebeurt dat eigenlijk wel met het automatisch laden van de inverter v/d zonnepanelen.

Ik zit te bedenken om de accu`s manual te laden om de zoveel tijd....maandelijks of zo. Een balancer in ieder geval ertussen en oppassen met diep ontlading, dit zoveel mogelijk te voorkomen. En dan nog de temperatuur, iedere graad hoger dan 22-23 graden krijg de batterij het al op zijn stuipen, ik ook trouwens maar daar hebben we airco voor.

Een Belg loste het probleem op, zet de accu`s in de koelkast....? nou ja! goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
atlas1302 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:39:
Maar Rrob, het gaat wel over zonnen energie. Dan een loodaccu in de auto en niet de zeilboot, starten en lopen en 2 km rijden.....etc, etc. die accu wordt nooit volledig opgeladen en met deze temperaturen zijn ze dus heel snel naar de filistijnen
Ik beperk dat om regelmatig de lader erop te zetten en de auto uit de zon te houden.

Dus om bij het probleem te blijven, die accu`s moeten dus van tijd tot volledig opgeladen worden, AGM toch ook? Maar gebeurt dat eigenlijk wel met het automatisch laden van de inverter v/d zonnepanelen.

Ik zit te bedenken om de accu`s manual te laden om de zoveel tijd....maandelijks of zo. Een balancer in ieder geval ertussen en oppassen met diep ontlading, dit zoveel mogelijk te voorkomen. En dan nog de temperatuur, iedere graad hoger dan 22-23 graden krijg de batterij het al op zijn stuipen, ik ook trouwens maar daar hebben we airco voor.

Een Belg loste het probleem op, zet de accu`s in de koelkast....? nou ja! goed plan.
Het was een voorbeeld van het feit dat Li-ion niet altijd beter is.

Maar wat zoek je precies? Startaccu's voor een auto die dagelijks 2km rijdt? En zitten die zonnepanelen op de auto of op je huis? Meer info zou wel handig zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 30-04-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlas1302
Als je een stukje terug leest Rrob staat alles geschreven, mij gaat erom met welke type ik het meeste rendement behaal. Wat ik dus onder de streep aan euro`s wil besparen.

Kwalitatief denk ik dat de Li-ion wel beter is maar daar hangt ook een prijskaartje aan, ook verlangt het een goede lader wat een van mijn eerste vragen waren.
Als het goed is staan de 2 gel AGM al bij het expeditie bureau, we gaan daarmee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlas1302
Nog een vermelding waard denk ik, de Lithium daar rekent onze Belgische vrienden 900 euro verschepingskosten voor. Terwijl ons expeditie bureau 40 euro geleverd aan haven waar ik woon.
Dus de keus is niet zo erg moeilijk, en toch kwaliteit accu`s AGM in huis. Of ze ook lang meegaan....? ik ga het eens met meer zorg controleren.
Pagina: 1