Ander werk: Diesel behouden of benzine/hybride/alternatief.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GQAH
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-10 09:27

GQAH

King Tux

Topicstarter
Goedemiddag Tweakers,

Per 1 juni ga ik beginnen bij een andere werkgever.
Dit resulteert voor mij in een wijziging in afstand met betrekking tot het woon-werkverkeer.

Momenteel rijd ik een Volkswagen Passat 1.6 TDI diesel uit 2012. Deze kost mij 129 euro wegenbelasting per maand, en 55 euro verzekering. Daarnaast rijd ik voor gemiddeld 80 euro aan diesel per maand op.

Dit maakt een totaal bedrag per maand (excl. aanschaf en onderhoud) van +-265 euro.

Nu is het zo, dat ik zit te denken om eventueel een andere auto of combinatie van andere auto en elektrische fiets/brommer aan te schaffen (bijv. Brekr Model B)

De huidige auto die ik bezit, hoeft absoluut niet weg en kan nog zeker een paar jaar mee. Echter wil ik wel eens kijken of het financieel (en milieutechnisch) iets verantwoordelijker kan.

Echter kom er niet helemaal uit en ben ik vooral benieuwd naar wat jullie zouden doen in mijn geval.

Enkele reis:
10.5km elektrische fiets/brommer (saaie route)
16km elektrische fiets/brommer (mooie route door bos etc.)
17km heenreis auto
16km terugreis auto

Dit maakt dus een totaal van 32km met de fiets en 33km met de auto. Nu is het zo dat ik bij slechtweer absoluut niet de fiets pak (mij zelf kennende) dus een auto moet er sowieso komen. Een fiets/brommer er naast is puur voor het mooiere weer en de korte stukjes in de stad. Daarnaast vind ik een station het mooiste model auto en neig ik toch wel weer naar een station model. Dit ook omdat de auto meegaat op verre auto vakanties. Daarnaast heb ik 3 wensen bij een auto:
  • Goede stoelen (niet de standaard)
  • Afneembare/elektrische trekhaak
  • Virtual Cockpit (Audi/Volkswagen)
Budget beschikbaar: 10/12k (exclusief inruil huidige auto) maar staat niet hard vast.
Bekeken opties: Audi a3 1.4 e-tron phev / Volkswagen passat variant 1.4 tsi gte
Extra aanschaf: Brekr Model B (uniek apparaatje waarbij ik de afstand met mooi meer makkelijk kan overbruggen)

Afstand van beide PHEV's zijn volgens het boekje +-50km. Laten we van (in het slechtste geval) 30 uitgaan en een retour reis kan niet helemaal op 1 lading. Op het werk kan geladen worden. Thuis nog niet (wel via een stopcontact).

Graag zou ik jullie mening/idee wel eens willen lezen met betrekking tot dit verhaal/gedachte gang. Ik sta eigenlijk voor alles open op het moment.

[ Voor 4% gewijzigd door GQAH op 25-04-2021 13:06 . Reden: Slotzin ]

GQAH - Good, Quick and Helpful

Alle reacties

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-11 03:48
Je laat de grootste kostenpost weg uit je berekening: afschrijving. Die is nu laag omdat je al een vrij oude auto hebt. Maar als je een nieuwe(re) of elektrische auto koopt kan de berekening daardoor behoorlijk anders uitvallen. Als je het vanwege financiële redenen doet: maak een volledige berekening. Neem ook onderhoud mee.

Het goedkoopst is natuurlijk om helemaal geen auto te hebben. Dus als je 'm verder niet nodig hebt en voor je werk nu ook op de elektrische fiets kunt, dan lijkt me dat een overweging. Maar dan moet je zelf bepalen of je het ervoor over hebt om ook een keer nat op je werk te komen.

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
PhilipsFan schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:08:
Je laat de grootste kostenpost weg uit je berekening: afschrijving. Die is nu laag omdat je al een vrij oude auto hebt. Maar als je een nieuwe(re) of elektrische auto koopt kan de berekening daardoor behoorlijk anders uitvallen. Als je het vanwege financiële redenen doet: maak een volledige berekening. Neem ook onderhoud mee.

Het goedkoopst is natuurlijk om helemaal geen auto te hebben. Dus als je 'm verder niet nodig hebt en voor je werk nu ook op de elektrische fiets kunt, dan lijkt me dat een overweging. Maar dan moet je zelf bepalen of je het ervoor over hebt om ook een keer nat op je werk te komen.
Dat klopt zeker. Echter heb ik deze bewust weg gelaten aangezien mij deze posten niet zo heel veel interesseren. Ja ze zijn er, ja ze zijn hoog. Nee ik neem ze niet mee.

Maar ergens in mijn brein vind ik het zonde om 280 per maand uit te geven, terwijl dit bijwijzen van spreken ook de helft kan zijn.

De financiële reden zou dan ook puur de maandbedragen zijn. De aanschaf/onderhoud/afschrijving kosten zullen voor mij geen probleem zijn. Het gaat niet om het niet kunnen betalen, maar om het niet willen betalen ;)

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:07

MLLL

Palm Treo 650

Afschrijving moet je toch ook betalen? Alleen achteraf gezien dan.
Snap de gedachtegang erachter niet erg, het beste kun je die TDI oprijden, die is economisch al compleet afgeschreven daar bijna niemand nog een diesel wil. Mede door toedoen van VW zelf met hun sjoemelaffaire.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

GQAH schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:15:
[...]

Dat klopt zeker. Echter heb ik deze bewust weg gelaten aangezien mij deze posten niet zo heel veel interesseren. Ja ze zijn er, ja ze zijn hoog. Nee ik neem ze niet mee.

Maar ergens in mijn brein vind ik het zonde om 280 per maand uit te geven, terwijl dit bijwijzen van spreken ook de helft kan zijn.

De financiële reden zou dan ook puur de maandbedragen zijn. De aanschaf/onderhoud/afschrijving kosten zullen voor mij geen probleem zijn. Het gaat niet om het niet kunnen betalen, maar om het niet willen betalen ;)
Eh? Je wil niet betalen voor maandbedragen aan aanschaf, onderhoud etc, en dus doe je alsof ze er niet zijn?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
Jeroenneman schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:28:
[...]

Eh? Je wil niet betalen voor maandbedragen aan aanschaf, onderhoud etc, en dus doe je alsof ze er niet zijn?
Nee, je snapt mij denk ik verkeerd.

Laat ik het simpel beschrijven:
Geld is het probleem niet. Ik leg nu liever 10k bij bijvoorbeeld en dat mijn maandlasten omlaag gaan. Dan dat ik nu door blijf rijden met de huidige maandlasten. (40 euro wegenbelasting tegenover 129 bijvoorbeeld).

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
MLLL schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:24:
Afschrijving moet je toch ook betalen? Alleen achteraf gezien dan.
Snap de gedachtegang erachter niet erg, het beste kun je die TDI oprijden, die is economisch al compleet afgeschreven daar bijna niemand nog een diesel wil. Mede door toedoen van VW zelf met hun sjoemelaffaire.
Die moet je zeker betalen. Daar ben ik mij ook wel van bewust. Echter neem ik ze niet mee in de maandelijkse kosten. Ja die zou je er bij in moeten berekenen maar ik neem deze los van elkaar. Ongeacht welke auto, die afschrijfkosten (bij zelfde aanschafprijs) blijven het zelfde. Verbruik/belastingen etc. verschillen per auto.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Afschrijving verschilt zeker wel per auto.
Werkt overigens twee kanten op, als je in incourante auto tweedehands koopt kost die weinig maar krijg je er bij inruil ook minder voor terug.

Voor een VW betaal je de hoofdprijs maar zul er ook wat meer voor terugkrijgen bij inruil .

Ik zou met jouw kilometrage ook eens verder kijken dan VW/Audi, er is zoveel leukers te krijgen

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
MLLL schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:41:
Afschrijving verschilt zeker wel per auto.
Werkt overigens twee kanten op, als je in incourante auto tweedehands koopt kost die weinig maar krijg je er bij inruil ook minder voor terug.

Voor een VW betaal je de hoofdprijs maar zul er ook wat meer voor terugkrijgen bij inruil .

Ik zou met jouw kilometrage ook eens verder kijken dan VW/Audi, er is zoveel leukers te krijgen
Ook daar ben ik me van bewust. Maar laten we nu even de hele afschrijving links liggen. Puur "gebruikskosten" gezien ben ik benieuwd wat er mogelijk is (goedkoopste is de diesel direct weg te doen in mijn ogen).

Ik zit ook zeker niet vast een VW/Audi, dit waren 2 auto's die ik heb bekeken en die mij wel bevielen. Nu ben ik wel benieuwd naar wat in jou ogen een leukere optie is?

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

GQAH schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:44:
[...]

Ook daar ben ik me van bewust. Maar laten we nu even de hele afschrijving links liggen. Puur "gebruikskosten" gezien ben ik benieuwd wat er mogelijk is (goedkoopste is de diesel direct weg te doen in mijn ogen).

Ik zit ook zeker niet vast een VW/Audi, dit waren 2 auto's die ik heb bekeken en die mij wel bevielen. Nu ben ik wel benieuwd naar wat in jou ogen een leukere optie is?
Heb zelf een Jeep Grand Cherokee met een 5,7 l Hemi, kost ook rond de 10.000 euro.
Brandstofkosten liggen ietwat hoger van zo'n apparaat , laten we het maar op houden dat het veel smiles per gallon geeft _/-\o_

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
MLLL schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:48:
[...]

Heb zelf een Jeep Grand Cherokee met een 5,7 l Hemi, kost ook rond de 10.000 euro.
Brandstofkosten liggen ietwat hoger van zo'n apparaat , laten we het maar op houden dat het veel smiles per gallon geeft _/-\o_
Holy Moly! Dat is inderdaad wel wat anders inderdaad :9

Maar dan kan ik het stukje milieubewuster wel weg halen uit de openingspost :p. Tevens word het een beetje duur om mee te nemen op vakantie richting het zuiden/alpen ben ik bang.

Maar, wel een hele dikke wagen :)

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

GQAH schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:54:
[...]

Holy Moly! Dat is inderdaad wel wat anders inderdaad :9

Maar dan kan ik het stukje milieubewuster wel weg halen uit de openingspost :p. Tevens word het een beetje duur om mee te nemen op vakantie richting het zuiden/alpen ben ik bang.

Maar, wel een hele dikke wagen :)
Voor werk een Vito CDI ,anders is het ook niet te doen :)

Beste is om die Passat te houden, maar als je er op uit gekeken bent wordt dat lastig, heb ik ook regelmatig last.

Hoeveel heeft de Passat gelopen?

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 15:37
Ik zit met precies hetzelfde.

Rij nu een bmw F31 pre lci diesel. Mijn werkgever is 15 km van huis.

Elec rijden is op lange termijn misschien goedkoper, maar ik ga sws voor benzine, want ik vind autorijden ook leuk en het merk auto doet ook wat met de emotie...waar je extra voor mag betalen :+

Ik zoek nu een F31 benzine LCI van een paar jaar jonger. Zal ook zo'n 13k moeten bijleggen.

Voor de 1 is een auto niet meer dan een vervoersmiddel en voor een ander komt de emotie er ook bij en dan gaat het meer geld kosten. Ik vind als je het kan betalen zodner lening dan lekker doen, want YOLO.

[ Voor 4% gewijzigd door Unknown Alien op 25-04-2021 14:09 ]

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
MLLL schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:58:
[...]

Voor werk een Vito CDI ,anders is het ook niet te doen :)

Beste is om die Passat te houden, maar als je er op uit gekeken bent wordt dat lastig, heb ik ook regelmatig last.

Hoeveel heeft de Passat gelopen?
Ik ben nog niet zozeer uit gekeken op de auto, maar het voelt ergens niet goed om een diesel te hebben voor die afstand :P

De Passat heet nu 195k gelopen.

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
Unknown Alien schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:09:
Ik zit met precies hetzelfde.

Rij nu een bmw F31 pre lci diesel. Mijn werkgever is 15 km van huis.

Elec rijden is op lange termijn misschien goedkoper, maar ik ga sws voor benzine, want ik vind autorijden ook leuk en het merk auto doet ook wat met de emotie...waar je extra voor mag betalen :+

Ik zoek nu een F31 benzine LCI van een paar jaar jonger. Zal ook zo'n 13k moeten bijleggen.

Voor de 1 is een auto niet meer dan een vervoersmiddel en voor een ander komt de emotie er ook bij en dan gaat het meer geld kosten. Ik vind als je het kan betalen zodner lening dan lekker doen, want YOLO.
Nou ja, precies dit een beetje. Ja ik kan een Peugeot 106/Volkswagen Up of een Toyato Aygo kopen. Maar als ik in een auto rijd, wil ik wel het gevoel hebben dat ik wat bestuur en niet het gevoel dat ik een opgevoerde grasmaaier bestuur.(no pun intended).

Ik heb het geld, wil (eventueel) wat leuks en het zou mooi zijn als de maanlasten naar beneden zouden kunnen. (Op de hierboven genoemde afschrijving na)

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

GQAH schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:31:
[...]

Nee, je snapt mij denk ik verkeerd.

Laat ik het simpel beschrijven:
Geld is het probleem niet. Ik leg nu liever 10k bij bijvoorbeeld en dat mijn maandlasten omlaag gaan. Dan dat ik nu door blijf rijden met de huidige maandlasten. (40 euro wegenbelasting tegenover 129 bijvoorbeeld).
Nee hoor, ik snap je wel. Je wil nu een investering doen, om je lopende kosten laag te houden.
Dat klinkt heel realistisch.

Maar kun je de investering die nu doet niet beter opzij zetten /investeren in beter renderende middelen, en zo iets hogere lopende kosten compenseren?

Rekensom:

-10K aankoop
+ 90 euro besparing wegenbelasting per maand

Hoelang is je terugverdientijd? Als dat langer is dan de verwachte gebruiksduur, dan niet zo interessant.
Je moet 10 jaar rijden om breakeven te zijn qua besparing wegenbelasting. Kun je dan niet beter deze nog even blijven rijden, en wachten tot er een model voorbijkomt met een gunstigere terugverdientijd? (Bijvoorbeeld een Passat GTE over twee jaar kopen, als je investering veel lager ligt door een gedaalde prijs).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:15
Afstanden die zo'n PHEV haalt is maar beperkt.

Ik rijd zelf een Golf GTE uit 2015, de non-station. In de praktijk is dat max 25-35km. Hoger haal je eigenlijk alleen als t buiten warm genoeg is, maar als t te warm is zet je de airco weer aan waardoor je 't nog niet haalt.

Die 50km zal best kunnen... Als t buiten 20 graden is en je 80 op de CC rijd. Niet echt realisitisch.

Wat wil je aan die trekhaak hangen? Bedenk wel dat die Passat een prima ding is en met diesel ook een lekker koppel heeft, wat wel ideaal is als je rustig wilt cruisen zonder telkens terug te hoeven schakelen.

Diesel is toch lekker goedkoop rijden. Ja, je bent meer kwijt aan wegenbelasting, maar persoonlijk vind ikhet comfort van diesel / koppel fijn. En ook op een lange rit is het lekker als je niet 'continue' hoeft te tanken.

Met een ander hok bespaar je zeker op de MRB, maar afschrijving is hoger. Met 15k/jaar (even gerekend adhv je 80 liter per maand) is diesel duurder, maar doordat je nu een wat oudere met lage restwaarde hebt compenseert dat goed voor het prijsverschil tov een nieuwe.

Diesel ligt in het verdomhoekje. Benzine, zeker hybrid, is ook 2e hands gewoon prijzig, omdat men 'denkt' dat het heel goedkoop rijden is.
Maar als je het gaat berekenen valt dat best tegen: Dezelfde auto in benzine of diesel scheelt gewoon een hoop in prijs: De hybrid versie van 13k kost in de diesel variant 8k. Voor die 5k prijsverschil kun je heel wat wegenbelasting corrigeren en je houd het (imho) comfort/trekkracht van een dieseltje.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 15:37
GQAH schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:18:
[...]

Ik heb het geld, wil (eventueel) wat leuks en het zou mooi zijn als de maanlasten naar beneden zouden kunnen. (Op de hierboven genoemde afschrijving na)
Nou, volgens mijn berekening ben ik op vaste lasten met een benzine 50e pm voordeliger uit dan een diesel. Vanwege de onzinnige diesel ban zijn diesels niet meer gewild in de grote steden...en dat zal zich uitbreiden. Dus de waarde daalt enorm, naarmate ze ouder worden...Voor mij scheelt die rekensom, want ik denk zo. Als ik betaal voor een auto dan ben ik al dat geld kwijt en heb ik er een mooie auto voor. Ga ik hem ooit weer verkopen, dan zie ik de opbrengst dat als meevaller voor mijn spaarpotje :+ Je geld is gewoon weg en in een auto die ik heb is dat geen investering.

het scheelt wel dat ik ook een R6 heb staan die ik zal gebruiken en een Corsa C 1.2 benzine, die ik voornamelijk ga gebruiken bij geen motorrij weer.

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:28:
Diesel ligt in het verdomhoekje. Benzine, zeker hybrid, is ook 2e hands gewoon prijzig, omdat men 'denkt' dat het heel goedkoop rijden is.
Maar als je het gaat berekenen valt dat best tegen: Dezelfde auto in benzine of diesel scheelt gewoon een hoop in prijs: De hybrid versie van 13k kost in de diesel variant 8k. Voor die 5k prijsverschil kun je heel wat wegenbelasting corrigeren en je houd het (imho) comfort/trekkracht van een dieseltje.
Dit is ook de reden geweest inderdaad dat ik toendertijd de diesel aan heb geschaft (toen maakte ik ook nog net iets meer km's op jaarbasis. Het plan was in eerste instantie, een goede 2 jaar terug, om de diesel helemaal op te rijden. Echter met wisseling van baan, de mogelijkheid om met de fiets te gaan en de dure MRB ben ik toch aan het twijfelen geslagen. Het "goedkope" rijden van een PHEV / Elektrische auto ben ik mij heel goed van bewust dat dit een kleine illusie is.

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
Unknown Alien schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:32:
[...]

Nou, volgens mijn berekening ben ik op vaste lasten met een benzine 50e pm voordeliger uit dan een diesel. Vanwege de onzinnige diesel ban zijn diesels niet meer gewild in de grote steden...en dat zal zich uitbreiden. Dus de waarde daalt enorm, naarmate ze ouder worden...Voor mij scheelt die rekensom, want ik denk zo. Als ik betaal voor een auto dan ben ik al dat geld kwijt en heb ik er een mooie auto voor. Ga ik hem ooit weer verkopen, dan zie ik de opbrengst dat als meevaller voor mijn spaarpotje :+ Je geld is gewoon weg en in een auto die ik heb is dat geen investering.

het scheelt wel dat ik ook een R6 heb staan die ik zal gebruiken en een Corsa C 1.2 benzine, die ik voornamelijk ga gebruiken bij geen motorrij weer.
Zo neem ik de aanschafwaarde van een auto ook vaak mee in mijn berekening inderdaad. Geld is weg, misschien krijg je er nog wat leuks voor terug :)

Juist omdat de diesels steeds meer worden verbannen (dikke onzin in mijn ogen. Maar goed, dat is een andere discussie), zat ik te denken om hem misschien nu nog weg te doen.

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
Jeroenneman schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:25:
[...]

Nee hoor, ik snap je wel. Je wil nu een investering doen, om je lopende kosten laag te houden.
Dat klinkt heel realistisch.

Maar kun je de investering die nu doet niet beter opzij zetten /investeren in beter renderende middelen, en zo iets hogere lopende kosten compenseren?

Rekensom:

-10K aankoop
+ 90 euro besparing wegenbelasting per maand

Hoelang is je terugverdientijd? Als dat langer is dan de verwachte gebruiksduur, dan niet zo interessant.
Je moet 10 jaar rijden om breakeven te zijn qua besparing wegenbelasting. Kun je dan niet beter deze nog even blijven rijden, en wachten tot er een model voorbijkomt met een gunstigere terugverdientijd? (Bijvoorbeeld een Passat GTE over twee jaar kopen, als je investering veel lager ligt door een gedaalde prijs).
Nou ja, het gaat me nog niet eens zo zeer om het maandelijkse bedrag laag te houden. Maar stel je voor dat ik met de fiets of iets dergelijks ga, dan is het in mijn ogen eeuwig zonde om een dure diesel op het oprit te hebben staan.

Vandaar dat ik eens aan het inventarissen ben hoe andere mensen daar over denken.

Natuurlijk een andere auto is altijd even leuk, maar het moet wel realistisch blijven qua kosten. Maar daar is het mij niet heel erg om te doen :P

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
Even aan het rekenen geslagen en tot het volgende overzicht kunnen komen.

Mis ik hier nu wat in? Of is de A3 over 5 jaar gezien echt goedkoper?
*Aanschaf van de diesel gelijk gezet aan de inruil bij de A3
*Dieselprijs van 1.30
*Benzineprijs van 1.80
*Elektraprijs van 0.23

Passat DieselA3 e-tron 1.4
Vraagprijs9000,0017000,00
Inruil0,006000,00
Aanschaf6000,0011000,00
Restwaarde2000,005000,00
Totaal Prijs4000,006000,00
P.m. (5 jaar)66,67100,00
Verzekering55,0043,00
Belasting129,0036,30
Brandstof70,0028,80
Elektrisch24,50
Onderhoud62,5062,50
Totaal p.m.383,17295,10
Verbruik1l/16km1l/15km
17kWh/100km

Meegenomen is 867km per maand totaal.
Woonwerk: 627 (geheel elektrisch)
Overige KM: 240 (benzine)

Verbruik diesel 1l/16km (boordcomputer data)
Verbruik benzine 1l/15km (zullen de lange stukken alleen zijn, de stad uit rijdend kan op elektrisch)

[ Voor 8% gewijzigd door GQAH op 25-04-2021 15:57 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Afschrijving en weten wat je hebt zijn idd ook belangrijke punten. Dat is waarom mijn diesel er met 7.000 km per jaar nu nog steeds staat.

Punt is dat je met deze afstanden de diesel niet warm rijdt. Dat gaat het verbruik fors verhogen en tzt de regeneratie van het roetfilter (aanwezig?) niet helpen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 16:09
Als je zoekt naar goedkope maandlasten én lage wegenbelasting zou je nog naar LPG kunnen kijken. Ook milieuvriendelijker als diesel.

Maar dan moet je wel goed onderzoek doen welke auto.... Niet elke auto met LPG rijd daar ook erg lekker op.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GQAH Smeer de aanschaf eens uit over een paar jaar, en dan beslis je. je weet nu wat je hebt, en wat er evt aan mankeert. Denk ook aan trekvermogen nu met de passat, en je vakanties

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:39
GQAH schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:15:
[...]
Ff met de botte bijl, maar zeg dan gewoon dat wij jou moeten helpen met jezelf voor de gek houden en dat je graag een andere auto wilt.

Want 10K uitgeven om maandelijks 4 - 8 tientjes te besparen (terwijl de nieuwe auto misschien wel all risk verzekerd moet worden terwijl de huidige wel WA kan) is eigenlijk kansloos :P

Ik heb weleens een betere business case gezien 8)7

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
ybos schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:34:
[...]

Ff met de botte bijl, maar zeg dan gewoon dat wij jou moeten helpen met jezelf voor de gek houden en dat je graag een andere auto wilt.

Want 10K uitgeven om maandelijks 4 - 8 tientjes te besparen (terwijl de nieuwe auto misschien wel all risk verzekerd moet worden terwijl de huidige wel WA kan) is eigenlijk kansloos :P

Ik heb weleens een betere business case gezien 8)7
Ff met de botte bijl terug. Lezen is ook een vak. Het gaat niet om geld. Het gaat om het feit dat ik het zonde vind dat er een (dure) diesel staat, terwijl deze misschien niet gebruikt wordt. De bespaarde tientjes besparing per week worden dan direct uitgegeven voor de aanschaf van een andere auto. Nog in het midden gelaten of die korte afstanden voor een diesel überhaupt goed zijn.

Daarbij, volgens bijgevoegde rekening, had je kunnen zien dan het eerder 14 - 18 tientjes gaat en niet over 4-8. Wat dus grofweg 12*5*180 = 10.800 is. Komt die 10k toch weer naar voren....

Over 5 jaar gerekend, waarbij geen restwaarde voor beide auto's, kom ik op een verlies van 700 uit, mocht ik nu de auto inruilen op een andere van 17k aanschaf waarde.

Het gaat mij puur om het feit, diesel behouden of weg doen? En dan een benzine/hybride en/of elektrische fiets/brommer. Hoe men daar tegen aankijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door GQAH op 25-04-2021 19:17 ]

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:49
Ik zit ook een vergelijkbare situatie: ik heb een Diesel (BMW 120d uit 2010, ~185.000km) meegenomen toen ik vanuit Duitsland terug verhuist ben naar Nederland. Ik ben ook van werkgever gewisseld en moet nu ongeveer 25km enkel gaan reizen. Hiervoor ga ik (99%) een speed pedelec aanschaffen. Mijn vriendin rijdt met haar vader mee naar haar werk dus de BMW is ons back-up plan voor slecht weer of als ze niet mee kan rijden met haar vader. De diesel gaan we oprijden omdat de afschrijving erg laag is en hij eigenlijk nog gewoon heeeerlijk rijdt met meer dan 170pk, zeker als we straks weer wat roadtripjes door Europa kunnen gaan maken.

Daarnaast heb ik een rekensommetje gemaakt en de business case voor vervanging is er gewoon niet. Aan de andere kant: auto rijden is een dure hobby. Het mag van mij ook best geld kosten (vandaar BMW :) ),maar om inderdaad ook wat aan de uitstoot van die diesel te doen ga ik zoveel mogelijk fietsen. Een regenpak gaat er ook komen, al moet ik toegeven dat ik daar niet naar uitkijk.

• Waah
ik zie 129 euro per maand aan wegenbelasting. En verzekering. Maar dat laatste blijft toch... En de wegenbelasting verdwijnt ook niet 100% dus dat kan je ook niet zo stellen.

180*12*5 is dus een veel te simpel rekensommetje IMHO. Als je het goed wil weten, vergelijk dan een benzine/electrische auto met wegenbelasting/verzekering met je huidige auto. Dan kan je een realistische vergelijking maken en is de keuze ook een stuk makkelijker.

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
Supermario16 schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:48:
Ik zit ook een vergelijkbare situatie: ik heb een Diesel (BMW 120d uit 2010, ~185.000km) meegenomen toen ik vanuit Duitsland terug verhuist ben naar Nederland. Ik ben ook van werkgever gewisseld en moet nu ongeveer 25km enkel gaan reizen. Hiervoor ga ik (99%) een speed pedelec aanschaffen. Mijn vriendin rijdt met haar vader mee naar haar werk dus de BMW is ons back-up plan voor slecht weer of als ze niet mee kan rijden met haar vader. De diesel gaan we oprijden omdat de afschrijving erg laag is en hij eigenlijk nog gewoon heeeerlijk rijdt met meer dan 170pk, zeker als we straks weer wat roadtripjes door Europa kunnen gaan maken.

Daarnaast heb ik een rekensommetje gemaakt en de business case voor vervanging is er gewoon niet. Aan de andere kant: auto rijden is een dure hobby. Het mag van mij ook best geld kosten (vandaar BMW :) ),maar om inderdaad ook wat aan de uitstoot van die diesel te doen ga ik zoveel mogelijk fietsen. Een regenpak gaat er ook komen, al moet ik toegeven dat ik daar niet naar uitkijk.
Ja ik zit inderdaad met het zelfde probleem. Toch blijf ik het zonde vinden dat zo'n auto stilstaat. Dan misschien toch liever een hogere afschrijving en lagere wegenbelasting (ergens voelt dat beter).

Hier gaat het regenpak niet komen >:) Fietsen in de regen, daar heb ik echt een schurfthekel aan O-)

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
Waah schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:53:
ik zie 129 euro per maand aan wegenbelasting. En verzekering. Maar dat laatste blijft toch... En de wegenbelasting verdwijnt ook niet 100% dus dat kan je ook niet zo stellen.

180*12*5 is dus een veel te simpel rekensommetje IMHO. Als je het goed wil weten, vergelijk dan een benzine/electrische auto met wegenbelasting/verzekering met je huidige auto. Dan kan je een realistische vergelijking maken en is de keuze ook een stuk makkelijker.
Zeker blijven de posten hetzelfde. Echter verschillen ze wel van elkaar per model.

Je bedoeld een tabel/vergelijking maken zoals in deze post van mij? https://gathering.tweaker...message/67064762#67064762

• Waah
GQAH schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:06:
[...]

Zeker blijven de posten hetzelfde. Echter verschillen ze wel van elkaar per model.

Je bedoeld een tabel/vergelijking maken zoals in deze post van mij? https://gathering.tweaker...message/67064762#67064762
Ah die had ik gemist _/-\o_

Dat is dus ~ 90 euro per maand verschil? Dan is het inderdaad ~ 5,5 jaar.

Handige site voor occasions en de bekende euvels vind ik die van de Wegenwacht altijd. Kijk ik altijd naar als ik een auto koop. Meestal wat daar staat gebeurt mij ook :+
Voor de A3 bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Verder ben ik vooral blij dat ik geen 1.80 voor benzine betaald. Hier is het ~ 1.60 :+ Maar hier is ook wel erg goedkope benzine vlak aan de snelweg.

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
Waah schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:24:
[...]

Ah die had ik gemist _/-\o_

Dat is dus ~ 90 euro per maand verschil? Dan is het inderdaad ~ 5,5 jaar.

Handige site voor occasions en de bekende euvels vind ik die van de Wegenwacht altijd. Kijk ik altijd naar als ik een auto koop. Meestal wat daar staat gebeurt mij ook :+
Voor de A3 bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Verder ben ik vooral blij dat ik geen 1.80 voor benzine betaald. Hier is het ~ 1.60 :+ Maar hier is ook wel erg goedkope benzine vlak aan de snelweg.
Haha, kan gebeuren! Iedereen mist wel eens wat :P

Ik zal morgen eens kijken op de ANWB site.
Nou ja, volgens brandstof-zoeker.nl is het bij ons in de stad 1,70. Mooie middenweg :P Al denk ik dat het niet lang duurt voordat de benzine op de 2 euro staat.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:17
GQAH schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:55:
Even aan het rekenen geslagen en tot het volgende overzicht kunnen komen.
Ik heb wel een paar aantekeningen bij die berekening.
Ten eerste de wegenbelasting: de korting voor hybrides wordt komende jaren afgebouwd. Als je dat mee rekent en uitgaat van aanschafdatum 1 juli 2021, dan komt die op gemiddeld 50 euro voor de komende 5 jaar of 60 maanden.
Ten tweede klopt je berekening van afschrijving AFAIK niet en toont nu veels te gunstig voor de A3. Normaal gesproken bereken je voor elke auto de aanschafprijs nu min de verkoopprijs over 5 jaar. Omdat je de VW al hebt is de huidige waarde wat lastig te bepalen. In dat geval zou ik liever kijken wat het switchen je (extra) zou kosten. Volgens jouw berekening moet je dan 11.000 inleggen om over 5 jaar 3.000 euro hogere restwaarde te hebben. Kortom, je investeert dan 8000 euro wat 133,33 euro per maand is voor 60 maanden. En dan laat ik misgelopen rente/rendement nog buiten beschouwing.

Schuif deze waarden in je tabel en dan krijg je het volgende:

Passat DieselA3 e-tron 1.4
Investering133,33
Verzekering55,0043,00
Belasting129,0050,82
Brandstof70,0028,80
Elektrisch24,50
Onderhoud62,5062,50
Totaal p.m.316,50342,95

En dan is die A3 opeens niet meer fors goedkoper maar gewoon een stukje duurder!
Pagina: 1