Toon posts:

Router vervangen overstap maken naar Mesh of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo allemaal,

Korte uitleg:
Ik zit een beetje vast qua netwerk. Ik wil mijn oude netgear WNDR3700 vervangen omdat deze oud is en ik slecht bereik heb. Maar ik weet niet wat nu het verstandigste is. Moet ik gaan investeren in mesh of moet ik gewoon alleen de router vervangen. Ik zit hier een beetje over te dubben.

Uitgebreide uitleg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDEEpNhRyej1KYiT6hjZ7oN_7uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pyC6KruvQULcL2NUyKLRkqne.png?f=fotoalbum_large
Momenteel heb ik de Netgear WNDR3700 boven staan als hoofdrouter en beneden de Asus RT AC85P. Ik heb boven hele slechte verbinding en beneden zou ik wat verbinding buiten willen hebben. Alleen weet ik niet wat nu het slimste is. Mijn vriendin wil niet dat ik kabels ga trekken door het hele huis en dit maakt het voor mij moeilijker. De twee kabels die liggen afgebeeld in het rood kunnen gebruikt worden en er zal dan een repeater moeten komen in de woonkamer of keuken, zodat ik buiten wifi heb.

Aan de andere kant kan ik misschien ook investeren in een mesh netwerk. Dan kan ik waar nu de kabels liggen een mesh unit aansluiten en de extra mesh unit als wireless repeater in the woonkamer/keuken zetten. Aan de andere kant weet ik ook niet of het mogelijk is boven de traditionele asus RT AC85P te zetten en dan beneden alles in mesh te doen. Maar ik weet niet of dit kan of dat ik dan interferentie krijg. Van wat ik heb gelezen is dat wel het geval.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netgear boven: WNDR3700 (hoofdrouter)
Asus beneden: RT AC85P (Als acces point via kabel vanuit de hoofdrouter)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik kan niet veel omgooien qua bekabeling. Dus ik ben gaan kijken naar routers. Na lang lezen over Mesh dacht ik dat TP-Link onemesh de perfecte oplossing voor mij zou zijn. Dus zat ik te denken aan een: TP-Link Archer AX50 en daarnaast een repeater aan te sluiten. beneden aan de andere kant van de woonkamer zodat ik buiten ook een beetje wifi heb.

Dit leek mij de perfecte oplossing alleen wet ik dus niet of de traditionele router boven moeilijk gaat doen. Want ik wil dus deze configuratie maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWdasExHUvyZFajkK8WFtxpEcTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qRswWRUJikcX9z5DZ3SgrguS.png?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant kan het zijn dat ik dus last krijg van een gevecht met de router boven en beneden en dan zou een mesh netwerk juist beter helpen. De Asus kan ik dan wellicht als switch gebruiken voor extra internet poorten boven.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat de beste configuratie voor mij zou zijn.

Met vriendelijke groet,

Incognito

Beste antwoord (via LootBoxSurvivor op 29-04-2021 13:55)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Jammer dat je niet eerder hier was: Die Asus RT AC85P die je kocht had beter een Aimesh type kunnen zijn, maar helaas.

Je kunt ook nog overwegen om de Aimehs met AC types op te zetten met de AX58U als router.
Dit is het lijstje:
[Asus AiMesh] Ervaringen & Discussie
De AC68U ondersteunt ook Aimesh (doe wel een firmware upgrade) , met 4-5 tientjes ben je klaar...
pricewatch: ASUS RT-AC68U Zwart
Loop goed na of alles draadloos kan tav Aimesh
Zoals deze korte handleiding voor AC68U:
https://www.manualslib.co...-Ac68u.html?page=2#manual

Ik denk dat je de helft van de max speed van AC68U al blij bent.... ;)
Maximale snelheid 5GHz 1,3Gbps
Edit: Het geeft je ook een idee of die Aimesh in jouw geval wel helemaal draadloos kan.
want als je de veel duurde Asus Zen set koopt en de draadloze verbinding is vanwege een zwak signaal bij de AC68U al hmmmmm... dan zal dat ook voor de Asus Zen set gelden... signaal wat er niet is ... kun je er niet zomaar bij maken...

Als het super onder de maat is ontkom je niet aan bekabeling.
Hooguit een zeer strategische/gunstige plaatsing van de Aimesh toestellen kan verbetering geven als dat nog niet geprobeerd is. En het signaal significant beter is dan eerder.

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 25-04-2021 15:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 21:39
ik zou in ieder geval wel bij 1 merk blijven ... en ik denk dat de Asus het dan handsdown wint

zou je een kabel naar het washok kunnen krijgen (mss door kruipruimte?) en indien mogelijk daar naar buiten ?

een repeater aan de overkant van de woonkamer zetten gaat zo weinig helpen dat het bijna zonde van je centen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
ijske schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:15:
ik zou in ieder geval wel bij 1 merk blijven ... en ik denk dat de Asus het dan handsdown int

zou je een kabel naar het washok kunnen krijgen (mss door kruipruimte?) en indien mogelijk daar naar buiten ?

een repeater aan de overkant van de woonkamer zetten gaat zo weinig helpen dat het bijna zonde van je centen is
Hey bedankt voor je advies. Helaas geen kruipruimte anders had ik dat inderdaad gedaan. Het washok staat heeft helaas ook geen bovenverdieping dat was ooit een balkon nu platdak.

Maar jij zegt dat ik die TP-Link beter niet kan kopen? Mijn Asus router kan ook niet zoveel heb ik het idee en is nog wi-fi 5 terwijl ik had gehoopt dat wi-fi 6 wel zou kunnen helpen.

In principe kan ik nog wel een Asus router bijkopen en dan hopen dat ik buiten toch nog beetje wi-fi hebben. Het gewoon zo laten staan in de huidige configuratie is vrij waardeloos omdat ik gewoon heel slecht bereik heb in de oranje kamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
- best raar dat je op 1e verdiep in kantoor geen goed bereik hebt van de Asus ? dubbel check even met een RSSI tooltje (acrylic home is eentje bijvoorbeeld)
het zou kunnen gebeuren dat je mobieltje toch beneden blijft verbonden

- reden van het 1 merk is zodat je apparaten beter kunnen wisselen van zender , en de Asus'en hebben normliter wel behoorlijk meer mogelijkheden dan mesh sets

- naar berging.. kan je onder de keukenkastjes weg ? als je internet toch al uit het keldergat komt, ...
wat de vrouw niet ziet, kan ze niet lelijk vinden ;).. zeker bij kleinere keukens is het maar even de plint erafklikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
ijske schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:26:
- best raar dat je op 1e verdiep in kantoor geen goed bereik hebt van de Asus ? dubbel check even met een RSSI tooltje (acrylic home is eentje bijvoorbeeld)
het zou kunnen gebeuren dat je mobieltje toch beneden blijft verbonden

- reden van het 1 merk is zodat je apparaten beter kunnen wisselen van zender , en de Asus'en hebben normliter wel behoorlijk meer mogelijkheden dan mesh sets

- naar berging.. kan je onder de keukenkastjes weg ? als je internet toch al uit het keldergat komt, ...
wat de vrouw niet ziet, kan ze niet lelijk vinden ;).. zeker bij kleinere keukens is het maar even de plint erafklikken
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik dan een asus ga bijkopen en de netgear wegdoen Wellicht kan ik dan altijd via ASUS uitbreiden.

Ik denk dat ik deze koop:
pricewatch: ASUS RT-AX82U

Deze deed ik ook overwegen:
pricewatch: ASUS RT-AX58U

Maar dan lijkt die eerste beter en nu ook wel scherper geprijst. Dan hoop ik dat die asussen goed met elkaar samen kunnen werken en flikker ik de netgear eruit. Ik kan dan altijd nog deze pricewatch: ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) Duo Pack Wit erbij prikken voor een mesh systeem geloof ik over een jaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Die TP-link lijkt een cheap buy, maar ze zijn tegenwoordig vaak alleen maar via de app in te stellen. Asus gewoon via de browser en heeft daarbij meer opties.
TP-Link had altijd ook noga l wat lek opties (privacy)....
Heb zelf de AX58U, nog steeds tevreden.
Bij de AX82U reviews lees ik vaker signaal problemen. en tis een apart model, lees de reviews. op 5GHz is deze theoretisch sneller maar dat had ik niet nodig en toen was ie duurder. nu is het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:45:
Die TP-link lijkt een cheap buy, maar ze zijn tegenwoordig vaak alleen maar via de app in te stellen. Asus gewoon via de browser en heeft daarbij meer opties.
TP-Link had altijd ook noga l wat lek opties (privacy)....
Heb zelf de AX58U, nog steeds tevreden.
Bij de AX82U reviews lees ik vaker signaal problemen. en tis een apart model, lees de reviews. op 5GHz is deze theoretisch sneller maar dat had ik niet nodig en toen was ie duurder. nu is het andersom.
Bedankt ik ga eens kijken. Ik denk dat ik die ga kopen en het paar aan een ASUS ZenWifi pakket. Koop ik 2 of 3 satellieten en plaats ik die een beetje door het huis. Ik denk dat ik dat ga doen. Dan zou ik op zich overal een goed bereik moeten hebben en hoef ik niet steeds van netwerk te wisselen.

Bedankt eigenlijk voor jullie hulp en advies. Op zich is het allemaal duur en is een kabel trekken veel goedkoper, maar ja vrouwen.... Maar ik denk dat ik voor die Asus ga en dan gewoon eens uit ga breiden met zo'n satelliet pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Slim kabels leggen en je hebt veel meer opties.... als opzichtigheid een norm is.... of je dan die AX82U nog wilt....
Ook een voordeel van die AX58U is dat ik hem altijd nog ergens anders voor kan gebruiken bijv als over een paar jaar eea verandert. Maar.. tis vaak persoonlijk...
Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:03:
Slim kabels leggen en je hebt veel meer opties.... als opzichtigheid een norm is.... of je dan die AX82U nog wilt....
Ook een voordeel van die AX58U is dat ik hem altijd nog ergens anders voor kan gebruiken bijv als over een paar jaar eea verandert. Maar.. tis vaak persoonlijk...
Succes er mee.
Ik heb een AX58U gekocht heb er eentje gevonden waar de handleiding en het boekje van weg is een amazon retourdeal, maar goed betaal je, maar 120 euro. Die internetkabel die erbij zit heb ik toch geen behoefte aan.

Nog een korte vraag. Moet ik de sterkste router aan het modem koppelen en de rest als accespoint doen, of kan ik bijvoorbeeld een wi-fi 5 router aan het modem prikken en een wi-fi 6 router als accespoint?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Hangt er van af wat je wilt: Met Aimesh gebruik moet de router een Aimesh ondersteunen.

Als je geen dubbele routerring/NAT wilt zul je de router vd provider in bridge moet moet (laten) zetten, maar dan werkt Aimesh niet..

Dat kon ik niet.
route99 in "[Asus AiMesh] Ervaringen & Discussie"
en
hulp aan iemand:
Dus ik heb ze als Access Point ingezet, smart connect en Roaminghulp daarvan het loskoppel punt .op -50dBm gezet zodat als er een sterker signaal komt er geroamed wordt.
Het werk iig hier zo OK.

Lees de ervaring van diverse mensen met die AX58U eens door naast die van mij.
Had niet verwacht dat je hem zo snel kocht... maar eerst wat meer ging lezen... in dat stuk waar wij al zaten...

[ Voor 86% gewijzigd door route99 op 25-04-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:16:
Hangt er van af wat je wilt: Met Aimesh gebruik moet de router een Aimesh ondersteunen.

Als je geen dubbele routerring/NAT wilt zul je de router vd provider in bridge moet moet (laten) zetten, maar dan werkt Aimesh niet..

Dat kon ik niet.
Dus ik heb ze als Access Point ingezet, smart connect en Roaminghulp daarvan het loskoppel punt .op -50dBm gezet zodat als er een sterker signaal komt er geroamed wordt.
Het werk iig hier zo OK.

Lees de ervaring van diverse mensen met die AX58U eens door naast die van mij.
Had niet verwacht dat je hem zo snel kocht... maar eerst wat meer ging lezen... in dat stuk waar wij al zaten...
Bedankt ik zal dat topic eens doorlezen. Om eerlijk te zijn het gaat mij allemaal boven de pet. Ik heb al een Asus en nu heb ik een asus erbij die wellicht beetje future proof is omdat hij mesh aan kan. Ik zet die boven neer en de oude asus zet ik beneden neer. Ik zet ze op apart SSID.

Daarna ga ik gewoon kijken of ik wil investeren in een setje ASUS ZenWifi AX Mini (XD4) Daar heb ik dan wel een idee voor waar ik ze kan zetten. Op zich zou ik dan prima wifi moeten hebben en een volledig mesh netwerk. Maar één ding tegelijk. Deze ASUS die AX58U zal in ieder geval een prima router zijn en daar gaat het mij om. :) Er zijn verder ook niet veel andere routers die in dat budget vallen. 120 euro is waar ik naar zat te kijken om uit te geven en dit is dus een prima keuze.

Ik kan daarna altijd uitbreiden met een asus zen wifi node, of even wachten wat er straks nog gaat veranderen. In ieder geval is het wi-fi bereik binnen nu opgelost en voor buiten weet ik het nog niet. Daar gaat een kabel moeten komen, en dat moet ik even goed bekijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Jammer dat je niet eerder hier was: Die Asus RT AC85P die je kocht had beter een Aimesh type kunnen zijn, maar helaas.

Je kunt ook nog overwegen om de Aimehs met AC types op te zetten met de AX58U als router.
Dit is het lijstje:
De AC68U ondersteunt ook Aimesh (doe wel een firmware upgrade) , met 4-5 tientjes ben je klaar...

Maximale snelheid 5GHz 1,3Gbps
Edit: Het geeft je ook een idee of die Aimesh in jouw geval wel helemaal draadloos kan.
want als je de veel duurde Asus Zen set koopt en de draadloze verbinding is vanwege een zwak signaal bij de AC68U al hmmmmm... dan zal dat ook voor de Asus Zen set gelden... signaal wat er niet is ... kun je er niet zomaar bij maken...

Hooguit een zeer strategische/gunstige plaatsing van de Aimesh toestellen kan verbetering geven als dat nog niet geprobeerd is. En het signaal significant beter is dan eerder.

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 25-04-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:58:

Dit is het lijstje:

[...]

Bedankt voor je advies. Ik denk dat ik misschien ga doen wat jij mij doet aanraden. Misschien een AC68U erbij als tweede aimesh router aan een kabel.

Momenteel heb ik gekeken wat mogelijk is en wat ik wel kan doen is boven een kabel leggen. Wellicht als ik daar boven een Asus Zen zet dat dat ook al kan schelen. Want die staat dan eigenlijk ook recht boven het buiten zicht.

Ik ga er nog over nadenken ik laat eerst eens de AX58U als router opzetten. Daarna kan ik doen wat jij zegt een AC68U erbij zetten aan de tweede kabel. Of ik kan een setje van 2 asus zen kopen en eentje beneden zetten en eentje boven richting buiten aan een kabel. Een router wil ik daar niet zetten omdat het een slaapkamer is en het slaapt super klote met die hele lichtkermis die ze erop gooien hoewel ik heb gelezen dat je het bij Asus soms wel kan uitzetten via de firmware.

Ik denk dat ik met de AX58U heel erb blij ga zijn. En die Asus die ik nu heb staan, misschien geef ik die aan een vriendin van me die gebruikt een ziggo modem kastje en had boven geen wifi. Misschien is zij ermee geholpen. :) Dan heb ik ook een goede daad gedaan.

Ik bedank je eigenlijk heel erg voor je hulp en ik denk dat ik misschien wel een AC68U als accespunt ga neerzetten en gewoon die ook erbij koop. Maar ik wacht even wat de AX58U doet. Ik heb ook nog nagedacht misschien deze ergens in te pluggen: pricewatch: ASUS RP-AX56 Misschien kan dat ook nog een oplossing zijn, maar ik denk dat het wijs is eerst de AX58U te installeren als router en de oude Asus AC85P als accespoint beneden. Daarna kan ik kijken of ik voor een AC68U ga als accespoint of dat ik een setje van 2 ASUS zen koop en eentje nog boven aan de tuin kant zet en de andere waar nu de AC85P staat.

Ik wil je wel heel erg bedanken ik vind het echt allemaal hele moeilijke materie en weet wel wat van computers maar dit gaat mij allemaal boven de pet. Maar ik denk dat ik met jouw hulp nu wel wat wijzer ben en nu wat meer opties heb. :)

[ Voor 3% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 25-04-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Denk het plan goed verder door.
Heb hier ook een AC68U, de LED kan met een knop uit en de lichtjes van de aansluitingen zijn niet fel, geen disco dus.

De : ASUS RP-AX56: een Range Extender zoals je weet... maar het kan nooit beter worden dan het signaal is... daar helpt zelfs geen Wifi6 kunstjes aan die erin zitten....aan... want wat er niet is ... kan niet versterkt worden.... ook niet door Wifi6...
Dan heb zelf liever een kabel toevoer met een extra AC68U met Wifi 5 die het maximale signaal wat op de kabel binnenkomt de lucht in kan sturen.

Ik zou me ergeren aan zo'n noch vlees noch vis oplossing, dan zou ik ff langer nadenken hoe het wel kan. Je kunt tot 100 m kabel zonder versterker werken... mijn langste kabel in huis is ca 21 m maar ik heb overal vrijwel de max speed zoals die op de router binnenkomt ook via de Wifi.
En het hoeft bij jou met extra AC68U's niet echt veel te kosten, op het uitkijk punt naar buiten kun je er ook een neer zetten, zeker als je de kabel door kunt trekken. Kabels leg je voor tientallen jaren (ruim 20 hier)... heb hier zelfs nog coax liggen en in gebruik van ruim 35 jaren jong. Niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:06
Ik zou even goed met je vriendin overleggen om toch kabels te trekken. Ik neem aan dat zij ook goede WiFi wil hebben?

Ik heb thuis de strijd “gewonnen” en vriendin hier is er achteraf heel blij mee. Ik heb 5 access points in huis redelijk weten te verstoppen en heb overal in huis minimaal 4/5 streepjes bereik en minimaal 200mbit/s verbinding (ligt ook een beetje aan het apparaat als het minder is).

Geen dead spots e.d. en zij kan overal in huis prima Facebook filmpjes kijken. Buiten is dat helaas ivm de dikke muren nog niet mogelijk, maar daar komen op termijn ook 3 access points te hangen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:42:
Denk het plan goed verder door.
Heb hier ook een AC68U, de LED kan met een knop uit en de lichtjes van de aansluitingen zijn niet fel, geen disco dus.

De : ASUS RP-AX56: een Range Extender zoals je weet... maar het kan nooit beter worden dan het signaal is... daar helpt zelfs geen Wifi6 kunstjes aan die erin zitten....aan... want wat er niet is ... kan niet versterkt worden.... ook niet door Wifi6...
Dan heb zelf liever een kabel toevoer met een extra AC68U met Wifi 5 die het maximale signaal wat op de kabel binnenkomt de lucht in kan sturen.

Ik zou me ergeren aan zo'n noch vlees noch vis oplossing, dan zou ik ff langer nadenken hoe het wel kan. Je kunt tot 100 m kabel zonder versterker werken... mijn langste kabel in huis is ca 21 m maar ik heb overal vrijwel de max speed zoals die op de router binnenkomt ook via de Wifi.
En het hoeft bij jou met extra AC68U's niet echt veel te kosten, op het uitkijk punt naar buiten kun je er ook een neer zetten, zeker als je de kabel door kunt trekken. Kabels leg je voor tientallen jaren (ruim 20 hier)... heb hier zelfs nog coax liggen en in gebruik van ruim 35 jaren jong. Niks mis mee.
Ik denk dat ik eruit ben, ik ga nog een AC68U kopen en die vervangen met mijn oude asus. Dan zal ik tzt een elektricien laten komen om stroom te maken aan de buitenmuur daar loopt een kabel dus dat moet kunnen. Dan hang ik daar aan de buitenmuur een router op. Dan moet ik buiten gewoon goede wifi hebben. De kabel kan ik van boven naar beneden laten lopen. Ik heb een afdak boven de buitenmuur dus als ik hem beetje wat hoger hang zal er geen regenschade zijn. Omdat de regen daar niet komt dankzij het afdak. Dan hangt die gewoon buiten.

Ik heb het besproken met mijn vriendin en dit gaat de beste oplossing zijn. Dus stroompunt maken aan de buitenmuur, een kabel via de balkondeur naar beneden laten gaan deze wegwerken onder het afdak en vastmaken aan de router die ik aan de muur vastmaak. Wat dat betreft moet het dan helemaal goed komen.

Zo gaat het dan uitzien nu alleen nog even wachten tot de AC68U een beetje gunstig geprijsd is want nu kost die net zoveel als een RT-AX58U.

In ieder geval bedankt voor je hulp en advies. Ik denk dat het zo wel netjes gaat werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04xxl52D6MMtLaME5M4oeE7Pjws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TD4lMRivAxCMjN6bH8g82nLj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ik denk dat er mee gelezen wordt... ineens zijn beiden AC68U gereserveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:45:
Ik ga even wachten in ieder geval. Het komt wel goed. :) Voorlopig kan ik me nog wel even redden. Maar daarna ga ik gewoon kijken voor wat ik tweedehands of goedkoop kan weghalen. In ieder geval moet ik kijken voor asus routers met aimesh. Dat komt wel goed. :)

Ik bedank je eigenlijk heel erg voor je hulp en ik ga er wat moois van maken. Gelukkig hoeft het niet allemaal in één keer. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
Goed gedacht, maar deze asus buitenhangen is geen strak idee...

zet hem al eens gans vanachter binnen, kijken wat dat doet

(units die je wel buiten mag hangen zijn oa een tp-link eap 225 OUTDOOR + erg gemakkelijk dat deze POE werkt , je moet dus geen electra buiten voorzien , enkel een utp kabel aanleggen van modem of je ap boven , tot waar je ap moet komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@LootBoxSurvivor Haastige spoed....
Je hebt al mooie stappen gezet hoe het beter kan.
Succes verder en graag gedaan..

@ijske Goed punt. ik zou alleen DC buiten doen en de adapter binnen, ook al zijn ze dubbel geïsoleerd.
Zie plaatje.
De router is wel in een vochtvrij iets te verwerken (bakje), eventueel met een droogzakje erbij. Vermogen laag zetten en zet hem alleen aan als je buiten zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJX5B8x0CrWWX_xxxL_o-EiEIwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qS1OtQ9g13sFw2eTYRaYpH6L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door route99 op 25-04-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
ijske schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:49:
Goed gedacht, maar deze asus buitenhangen is geen strak idee...

zet hem al eens gans vanachter binnen, kijken wat dat doet

(units die je wel buiten mag hangen zijn oa een tp-link eap 225 OUTDOOR + erg gemakkelijk dat deze POE werkt , je moet dus geen electra buiten voorzien , enkel een utp kabel aanleggen van modem of je ap boven , tot waar je ap moet komen)
Bedankt dat wist ik niet! Ik dacht dat als ik hem onder het afdak plaats dat redelijk veilig zou moeten zijn. Er zou op die hoogte eigenlijk geen regen aan de router kunnen komen. Het is een vrij groot afdak namelijk. Alleen de wind en temperatuursverschil kunnen een probleem zijn. Zo zou die in de zomer inderdaad misschien veel te heet kunnen worden, iets waar ik niet zo goed bij heb stil gestaan. In ieder kan ik dan die router wat jij mij doet aanraden daar ophangen en een tweede SSID maken ervan denk ik? Dan heb ik buiten maar geen mesh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Wat ik een tijd met mijn eerste mini router gedaan heb... alleen de antenne buiten.... werkte uitstekend, ff een stuk coax ertussen, nette stekker er an klaar...
Zal nog eens een plaatje proberen op te snorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:49:
@LootBoxSurvivor Haastige spoed....
Je hebt al mooie stappen gezet hoe het beter kan.
Succes verder en graag gedaan..

@ijske Goed punt. ik zou alleen DC buiten doen en de adapter binnen, ook al zijn ze dubbel geïsoleerd.
Zie plaatje.
De router is wel in een vochtvrij iets te verwerken (bakje), eventueel met een droogzakje erbij. Vermogen laag zetten en zet hem alleen aan als je buiten zit.

[Afbeelding]
Ja er zijn altijd problemen misschien dat als ik een aparte SSID met een tp-link eap 225 OUTDOOR + daar neer zet. Dat het dan ook wel werkt. Dan hoef ik ook geen stroom te laten maken. Moet ik alleen handmatig daarop inloggen, maar ik vermoed dat hij niet gaat interferen met het mesh netwerk. Zo wel dan moet ik even kijken of ASUS met een buiten oplossing komt of een andere buitenoplossing vinden. Daar moet ik me even over gaan inlezen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
ik zou het buitenaccespoint gewoon hetzelfde SSID als binnen geven , als je de settings goed doet zou dat prima moeten roamen ...

de term mesh is marketingmeuk voor een setje accespoints die draadloos onderling communiceert, dat heb je dan gelukkig niet.

(warmte is trouwens niet het probleem niet, eerder de vochtige / vriezende winters... ochtenddauw enzo)

edit : wel werken met outdoor utp kabel... normale utp kabel kan niet tegen zon & zuurtegraad in regen
google bv is een draka supercat5 of Belden 7965EPE.. dat zijn specifiek utp kabels voor buiten

[ Voor 21% gewijzigd door ijske op 25-04-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
ijske schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:04:
ik zou het buitenaccespoint gewoon hetzelfde SSID als binnen geven , als je de settings goed doet zou dat prima moeten roamen ...

de term mesh is marketingmeuk voor een setje accespoints die draadloos onderling communiceert, dat heb je dan gelukkig niet.

(warmte is trouwens niet het probleem niet, eerder de vochtige / vriezende winters... ochtenddauw enzo)
Prima dan ga ik me daarover inlezen, dan ga ik nu gewoon voor twee asus routers binnen en laat ik mesh achterwegen. Dan kan ik mijn oude asus als accespoint gebruiken en zet ik de TP-link buiten. Dan ben ik op zich ook vrij goedkoop geholpen. Moet ik alleen even kijken hoe ik de instellingen doe, maar daar vind ik wel een guide voor. Of ik laat gewoon iemand komen, maja nu met corona liever geen pc boer over de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Met deze simpele antenne aan de plastic beluchtingspijp op het dak kwam ik meer dan 200 meter ver met het mini Fon routertje... die op de zolder stond, jaren gewerkt. Stuk coax was ca 5 meter, gewoon TV kabel 75 ohm.
Amper meer te koop, tis puur als inspiratie. Aansluiten op je 2.4Ghz SMA uitgang.
Oja... dus met de laptop aan de wandel....door de wijk. ;) die 200m was richting het vrije zicht met toch wel wat bomen onderweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNYpMD9tjVrKaRHSE04qCuQX7tk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YNOfO3szAjEhI5ghV4f6QVEv.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 25-04-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:08:
Met deze simpele antenne aan de plastic beluchtingspijp op het dak kwam ik meer dan 200 meter ver met het mini Fon routertje... die op de zolder stond, jaren gewerkt. Stuk coax was ca 5 meter, gewoon TV kabel 75 ohm.
Amper meer te koop, tis puur als inspiratie. Aansluiten op je 2.4Ghz SMA uitgang.

[Afbeelding]
Interessant bedankt voor het delen. Ik denk dat zo'n outdoor router wel een dingetje gaat worden. Ik heb ook even nog gegoogled en de Ubiquiti Unifi UAP-AC-M gevonden die kan ook buiten gebruikt worden, maar die is duurder dan de Tp-Link.

Ik denk dat ik het als volgt ga doen. Nieuwe router boven, accespoint beneden. Kabel trekken naar buiten en daar onder het afdak de TP-Link dan heb ik weliswaar geen mesh netwerk, maar als ik alles beetje goed instel zou het wel gewoon goed moeten functioneren en zou ik een goede dekking moeten hebben.

Als ze buiten kunnen staan door weer en wind kan ik er ook over na te denken hem buiten het afdak te plaatsen, dan heb ik nog beter bereik. Maar hij zal dan wel gauwer kapot gaan dan onder een afdak.

[ Voor 7% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 25-04-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Deze antenne was 10 ero... het mini Fon router was 19 euro... ....dus het kan met heel weinig geld kosten mits je de juiste componenten buiten zet. Was me ff ontschoten omdat ik nog meer in het Aimesh verhaal zat....
Evidence proofed... de dakfotos hebben hier op het forum gestaan, maar die waren extern geplaatst en die zijn er niet meer (of ik ze nog terug kan vinden?).

Waarom zou je de hele router buiten willen zetten ... duur... als het zo ook kan... Das puur commercieel gedacht die dure oplossing....

[ Voor 41% gewijzigd door route99 op 25-04-2021 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:13:
Deze antenne was 10 ero... het mini Fon router was 19 euro... ....dus het kan met heel weinig geld kosten mits je de juiste componenten buiten zet. Was me ff ontschoten omdat ik nog meer in het Aimesh verhaal zat....
Evidence proofed... de dakfotos hebben hier op het forum gestaan, maar die waren extern geplaatst en die zijn er niet meer (of ik ze nog terug kan vinden?).

Waarom zou je de hele router buiten willen zetten ... duur... als het zo ook kan... Das puur commercieel gedacht die dure oplossing....
Je hebt gelijk, maar helaas heb ik geen beluchtigiginspijp. Ik zit hier nog op oude technologie, een rooster in de muur haha. Maar ik denk dat het goed is dat ik nu even uit het Aimesh verhaal zit. Op zich is dit een goedkopere oplossing en kan ik erop vooruit als ik dan naar mesh wil of dat dan ook kan dat altijd nog.

Overigens denk ik nu wel op de nieuwe router RT-AX58U dan als accespoint beneden te gebruiken omdat ik dan beneden wifi-6 heb waar het het belangrijkst is. Dan zet ik de oude wifi 5 asus boven als hoofdrouter. Tenzij dat niet kan, maar ik geloof dat dat gewoon moet kunnen.

Maar ik ga nog wel even nadenken of ik aan een creatieve oplossing kan komen zoals jou en anders kost het me hoogsten nog 75-100 euro. Dan ben ik wel voor 220 euro klaar. Dat valt mee op zich. Want ik wilde al veel meer uitgeven bijna zo'n 390. Dus 220 is dan een mooie oplossing. :)

Jammer dat het dan niet volledig mesh is, maar aan de andere kant heb ik buiten wifi en binnen goede dekking waar ik dat wil. Dus dan is het voor mij eigenlijk super opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door LootBoxSurvivor op 25-04-2021 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LootBoxSurvivor

Topicstarter
route99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:45:
Ik heb er twee op marktplaats gescoord. Eentje was wellicht ook genoeg. Maar ja voor 240 euro heb ik nu de AX58U staan en twee AC68U.

Het mesh netwerk werkt goed. Ik heb een kabel getrokken naar een kamer waar er één muur staat en daarna gaat die naar buiten. Waar ik wifi wilde hebben buiten heb ik alle streepjes, en iets verder waar ik het eventueel ook wilde hebben, heb ik 4 streepjes. De oude access die ik heb kan niet meedoen aan het mesh netwerk maar ik kan hem misschien wel in de garage zetten op een apart SSID in bridge mode of zo.

Bedankt voor je advies, ik heb toch besloten voor het mesh verhaal te gaan. Hoewel ik iets buiten aan de muur kon maken, wilde ik dit gewoon proberen en warempel het werkt. :) 5 streepjes buiten waar ik het wilde hebben en 3-4 best ver weg in de tuin. En ik moet zeggen het mesh systeem werkt geweldig. Veel gebruiksvriendelijker.

Ik ben tevreden want een Netgear Orbi was duurder geweest. En als ik nog eens ga upgraden blijf ik gewoon binnen het ASUS Aimesh verhaal. Nogmaals bedankt voor je hulp. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Chapeau je hebt prima uitgezocht/geëxperimenteerd en gescored. 8)
Fijn dat het buiten ook meteen goed werkt.
Veel plezier er mee en graag gedaan. _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 29-04-2021 14:18 ]

Pagina: 1