Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-05 21:36
Mijn vraag:

Ik heb nu glasvezel via online_nl erbij (naast ziggo) en omdat het modem van ziggo zwaar teleurstellend is heb ik destijds een Asus rt ac3200 gekocht.

Het ziggo modem kon niet overweg met de 63 aangesloten apparaten welke via diverse switches en wifi aangesloten zitten.

Nu dus glasvezel erbij en wil ik liefst de Fritz Box 5490 als "Dual Wan" load ballance erbij steken op mijn Asus RT ac3200 maar dat lukt me dus niet.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo internet met modem in bridge mode
Asus RT-AC3200 als dchp, Wi-Fi enz met diverse vaste adressen en open poorten
Online_nl glasvezel fritz box 5490
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om de fritz box op de Asus met dual wan aan te sluiten op Lan1 (WAN is ziggo) en andersom. De Asus zegt dan geen verbinding te kunnen maken via online.

Ik kan wel op internet via de WiFi van de fritz box en heb daar DHCP uit gezet, ook via deze link https://www.edpnet.be/nl/...e-modus-configureren.html geprobeerd maar krijg ik dus niet gevonden waar ik op de Asus iets moet invullen.

Met de klantenservice zitten chatten en die zeggen dat ze niet kunnen helpen ivm niet ondersteund.

Op Google gezocht en kom er dus niet uit wat ik moet zoeken.
...

Graag dus van iemand zijn kennis gebruik maken, ik zou liefst via ziggo en online internet gebruiken en mijn Asus als regelneef behouden.

Bvd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:14
teken je situatie anders even uit ?
liefst ook zo uitgebreid mogelijk, want 63 apparaten an sich is echt peanuts mits wat goed gemanaged

als je spreekt over 63 broadcastende chromecasten / sonos / playstations snap ik inderdaad wel dat een en ander wel is in de soep draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Nu gaat het ook prima alleen toen ik het ziggo modem gebruikte verdwenen alle IP's van de LAN aangesloten apparaten terwijl de WiFi bleef werken.

Om twee internet abonnementen te gebruiken moet ik sowieso een andere oplossing hebben dan twee losse netwerken dus daar zou de Asus prima voor kunnen dienen.

Zal vanavond even tekening maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Lijkt me dat je ook meer dan 1 interface op je Asus als WAN moet kunnen bestempelen als je dit werkend wilt maken. Kan je interfaces een andere rol geven op zo’n ding?

Ik ken het vrijwel alleen van Draytek, Ubiquiti en wat ander spul met bijv. OpenWRT, DD-WRT en tomato. Veel standaard consumenten routers kunnen het niet op fabrieksfirmware.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ja je kunt de WAN poort en 1 andere poort (LAN of USB) als 2e WAN gebruiken hierbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaINGVvlRFcydyOhybH2Goiwmag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fzAcwBxVsCZVrbPeHa7RyAXj.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRDiMESFnp5gE1QaMvYT7Z12gwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sFdM65hHQX01iWnoEbdSufR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ben vast nog wat apparatuur vergeten, sowieso de ikea trådfri hub zie ik nu en dan wellicht nog meer.

In asuswrt staat nu 61 clients online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
ijske schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:52:
teken je situatie anders even uit ?
liefst ook zo uitgebreid mogelijk, want 63 apparaten an sich is echt peanuts mits wat goed gemanaged

als je spreekt over 63 broadcastende chromecasten / sonos / playstations snap ik inderdaad wel dat een en ander wel is in de soep draait
Kun je iets met mijn tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Jasper79 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:41:
[...]

Kun je iets met mijn tekening?
ja, een hoopje switches..

dus je zet de ziggo modem in bridge modus , zodat je asus een extern IP adres krijgt op WAN 1 ? (of gewoon dubbel NAT)

de fritz verzorgt je fiber verbinding voor Wan2 ... laat gewoon DHCP aanstaan op de fritz, anders kan je asus geen IP opvragen op WAN2.. (of kan je de fritz ertussenuithalen ?)
indien je de fritz niet ertussenuit kan halen omdat die bv de inbelsessie doet , zet dan DMZ open in je Fritz naar 192.168.1.2 op de fritz, en stel je Asus WAN2 fixed in op dat adres
zorg er ook voor dat de fritz niet hetzelfde subnet heeft als de asus (dus niet beide in 192.168.1.x .. dat gaat ook nie goedkomen)

binnenhuis ziet het er ook wat complex uit... heb je managed switches ? zoja verklein de DHCP scope dat hij van 192.168.x.50 tot 192.168.x.250 uitdeeld, hierdoor kan je bepaalde apparaten een vast IP adres geven , wat je troubleshooting gemakkelijker maakt bij issues...
bijvoorbeeld, ik heb weer is sh*t, kan ik naar de zonnecollectors pingen ?
ik heb thuis de switches op 192.168.1.10-19 , de accespoints op 20-29 , de NAS heeft 30-39...

[ Voor 30% gewijzigd door ijske op 29-04-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Bedankt,

Zijn helaas geen managed switches, moet er wel zoveel hebben omdat ik met afstanden zit en dan niet meerdere kabels hoef te trekken.

M'n moeder woont in de tuin dus dat zouden al 2 kabels van 30m worden. M'n dochter zit achter de kamer waar de 2e pc staat en de zonnepanelen dus die kant uit zijn dan 4 kabels enz.

Ik ga die instellingen proberen in de fritz box

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Nou ik denk dat met behulp van ijske ik het werkend gekregen heb.

Ik heb de fritz box DHCP aan gezet en IP op 192.168.2.1 gezet en de lan van de Asus router aangesloten.
Die kreeg IP 192.168.1.51 en heb ik toen vast gezet op 192.168.1.11 met mac adres.

DHCP op de asus staat aan en die zit in 192.168.1.#
De asus zegt nu met beide providers verbonden te zijn.

Op mijn laptop heb ik nu een upload van 100MB met Ziggo zou dat 40 of 50 moeten zijn uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Nou eigenlijk is het toch nog K#T zo,

M'n vrouw d'r tablet verbind met de wifi van de asus router netb als voorheen, Echter krijgt ze een IP van de fritz box en kan ze niet op internet.

De fritz box pushed dus via de asus zijn DHCP gegevens.

Resultaat, m'n vrouw niet zo heel blij zeg maar en ook een vracht met lampen en sonoff die ineens een adrrs hebben wat in de ***.***.2.*** zit ipv ***.***.1.***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
en je bent zeker dat hij wan2 wel routeerd , en niet als bridge heeft ingesteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
ijske schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:47:
en je bent zeker dat hij wan2 wel routeerd , en niet als bridge heeft ingesteld ?
Fritz kan niet in bridge dus als jij het vanaf de Asus bekijkt zou de asus nu bridge zijn voor de Fritz? Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Jasper79 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:35:
[...]

Fritz kan niet in bridge dus als jij het vanaf de Asus bekijkt zou de asus nu bridge zijn voor de Fritz? Begrijp ik dat goed?
inderdaad, dat zou wel een verklaring zijn waarom zowel sommige apparaten toch een DHCP lease van de fritz krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Oké, maar dan. Hoe voorkom ik dat behalve de stekker eruit trekken?
Pagina: 1