ééndraadschema en situatieschema in Niko Home Control

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektro fan
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-05-2021
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel bezig met het tekenen van een ééndraadschema en situatieschema voor mijn Niko Home Control installatie. Ik heb enkele vragen waarvoor ik nog geen duidelijke antwoorden vond.
- Hoeveel modules (schakel-,dim-, motormodules) mogen aangesloten op één automaat?
- Hoe wordt de verwijzing van de bedieningen naar de verbruikers op ééndraadschema aangeduid? krijgen ze allebei het zelfde adres?
- Mogen meerdere kringen aangesloten worden op de zelfde uitgangcontact van een module (schakel, dim, motor)? indien ja, kan ik dan deze kringen onafhankelijk van elkaar bedienen?
- Welke module wordt gebruikt voor de rookmelders? moet ik hier specifieke rookmelders gebruiken of de gewone zoals bij klassieke installatie?
Graag wat ééndraadschema's en situatieschema's van NHC installatie als hulpmiddel om mijn eigen schema's te tekenen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-05 22:47
- Hoeveel modules (schakel-,dim-, motormodules) mogen aangesloten op één automaat?

Daar is vanuit de NEN1010 geen limiet op.
Ik zie in Belgie dat men bijna elke wand contactdoos een eigen automaat geeft. Wat leidt tot (m.i.) veel automaten.

In NL mag je max 4 automaten achter één aardlek zetten.
Zorg voor een goede verdeling van het aantal modules per automaat.
Zodat een deel van je installatie, nog beter, een deel van je verdieping, onder spanning blijft als er een automaat uit klapt.

Ik heb ca 3 tot 5 modules per automaat.

- Hoe wordt de verwijzing van de bedieningen naar de verbruikers op ééndraadschema aangeduid? krijgen ze allebei het zelfde adres?

Elke bediening en elke verbruiker heeft af fabriek haar eigen unieke hex adres ( bijvoorbeeld FE34 A453 )
Na het aansluiten van de alle hardware ga je de bedieningen en verbruikers aanmelden aan de software (dit heet adresseren)
Tot slot koppel je in dezelfde software je bediening aan een verbruiker. (creatie).

- Mogen meerdere kringen aangesloten worden op de zelfde uitgangcontact van een module (schakel, dim, motor)? indien ja, kan ik dan deze kringen onafhankelijk van elkaar bedienen?

Ja. als je bijvoorbeeld 6 Led lampen in je tuin hebt die allemaal parallel zijn geschakeld op (230 V), dan kunnen deze alle 6 op één Dimmer uitgang.

Nee. Per motoruitgang mag je maar 1 zonweringmotor aansluiten. of je moet hier weer extra relais tussen zetten. Dit heeft te maken met de eindschakelaars die altijd in je motor zitten. Als een een schema wil, laa maar even weten.

- Welke module wordt gebruikt voor de rookmelders? moet ik hier specifieke rookmelders gebruiken of de gewone zoals bij klassieke installatie?

Je kan kiezen voor de Digitale potentiaalvrije sensormodule 550-00210
Met deze module sluit je sensoren met een NPN- of digitale contactuitgang en een zeer lage veiligheidsspanning (zoals schemerschakelaars, rookmelders, bewegingsmelders, deurtelefoons en videofoons) aan op de Niko Home Control installatie.