Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okke vdL
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-05-2021
Mijn vraag:
Ik zoek een manier om de foto's van mijn Konica Minolta Dynax 5D op mijn nieuwe PC te krijgen.
Voorheen (op mijn oude PC) ging dat gewoon met een datakabeltje tussen het fototoestel en de PC. Traag, maar het werkte.
Nu op mijn nieuwe PC werkt dat niet meer.
Ik denk dat een driver de uitkomst is, maar die kan ik nergens vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn PC is een Acer Aspire TC-886 met Windows 10 Home, up-to-date.
De opslagkaart is een SanDisk Ultra II CompactFlash 4GB.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb een all-in-one-kaartlezer gekocht, zodat ik de geheugenkaart uit het fototoestel kan halen en via de kaartlezer mijn foto's naar de PC kan overzetten. Ook dit werkt niet. De PC ziet de kaartlezer wel, maar niet het opslagmedium.
Ook een SanDisk Extreme III CompactFlash 1GB wordt door de kaartlezer niet gezien.
Ik heb ook nog een oude laptop. Daarmee werkt het datakabeltje gelukkig nog wel, maar dat wordt wel erg omslachtig. Die oude laptop is overigens ook Windows 10, maar dan 32bit.

[ Voor 3% gewijzigd door Okke vdL op 25-04-2021 12:13 . Reden: Completer maken van de topic. ]

Beste antwoord (via Okke vdL op 27-04-2021 12:11)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 13:08
Een kaartlezer zou gewoon moeten werken... Een andere kaartlezer proberen zou denk ik de makkelijkste optie zijn. Ik zou even rondkijken of je een CF kaartlezer kan vinden die het in Win10 doet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okke vdL
Deze had ik ook gevonden. Kost €30,00. Vind ik wel een beetje duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja misschien wordt het anders tijd voor een nieuwe camera. Volgens mij passen de lenzen ook op de sony (bepaalde types).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kaartlezer?
Frogmen schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:30:
Tja misschien wordt het anders tijd voor een nieuwe camera. Volgens mij passen de lenzen ook op de sony (bepaalde types).
Oude A-mount, Sony gebruikt nu de E-mount.

[ Voor 92% gewijzigd door hjs op 25-04-2021 14:37 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 13:08
Een kaartlezer zou gewoon moeten werken... Een andere kaartlezer proberen zou denk ik de makkelijkste optie zijn. Ik zou even rondkijken of je een CF kaartlezer kan vinden die het in Win10 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okke vdL
Een andere kaartlezer geeft aan dat de CF-kaart geformatteerd dient te worden. En vervolgens kan de camera niet meer met de kaart overweg: geeft een Error.
Ik fotografeer voortaan maar met m'n telefoon. De Konica Minolta kan bij het grofvuil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-05 16:58
Als de kaart niet kan worden gelezen en er wordt gezegd dat deze geformatteerd moet worden dan is kaart zeer wss geformatteerd in een formaat wat Windows 10 niet herkend... FAT16 of FAT12 vermoed ik en dat wordt niet meer ondersteund door W10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tsja wat wil je, als je met oude apparatuur aan de slag wil dan werkt dat niet altijd zonder slag of stoot samen met nieuwe apparatuur. Om de kaart uit te lezen zou je dus bijv. Linux kunnen gebruiken, desnoods in een virtuele omgeving waar je dan de kaartlezer aan doorgeeft. Verre van ideaal dus maar ja, niet veel aan te doen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1