Mijn vader was meubelmaker, ik heb van hem legio aan 'trucjes' meegekregen om bepaalde dingen met 'net niet gereedschap' te doen, en een decoupeerzaag zit in dat gebied 'net niet'.
Je kan er prima recht mee zagen, als je een correcte zaagblad bij de roller hebt (~0.1mm speling), maar de kans dat je de zaag kapot maakt door iets teveel kracht is behoorlijk groot. Een geharde versie kost al rustig 2-3x meer dan een gamma-versie, dat je ook geen afwijking krijgt op de lange haal (wanneer zaag op laagste punt is). Elke druk die jij scheef zet op de decoupeer, heeft 10x effect op de lange haal, 0,5mm op 4cm vind ik nog best meevallen
Maar 4cm gaat veel te ver dan het net-niet gebied, dan kom je in het gebied van de handcirkel, de tafel/bankzaag of als het kleine stukken zijn een afkortzaag. Ik ben persoonlijk fan van de handcirkel met gelijdestrook, werkt prima voor ~0,8cm hout maar beetje kwaliteit versie kan ook prima 4cm doen zonder afwijking.
Koop alleen niet zo'n 'all in one' ding waar een handcirkelzaag kan worden omgebouwd tot tafelzaag, kwaliteit is vaak ruk en werkt lang niet zo goed als een echte versie.