Balk recht afzagen met decoupeerzaag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:48
Met behulp van een zelf-in-elkaar-geknutselde-zaagstation kan ik eenvoudig stukken hout inkorten. Echter wordt het een probleem als het hout dikker dan 1 cm is. De zaag 'kromt' tijdens het zagen waardoor een balk van bijvoorbeeld 4 cm dik, 0,5 cm langer is dan aan de bovenkant.

Ligt dat aan de "kwaliteit" zaag of dit een decoupeerzaag eigenschap eigen...

Alle reacties

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Daarvoor is een decoupeerzaag niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
Een decoupeerzaagje verbuig je nogal makkelijk zijdelings bij een cirkelzaag is dat een stuk lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:16

Kheos

FP ProMod
Wacht... Dus je zaagt een balk van 40*40 mm en je decoupeerzaag trekt zo krom dat je 5 mm verschil hebt?
Duw jij jouw decoupeerzaag door die balk of laat je je zaag het werk doen? En waarop rust je decoupeerzaag wanneer je die gebruikt? Blijft die stabiel wanneer die zaagt?
Welk hout zaag je? Eik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Kheos schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:11:
Wacht... Dus je zaagt een balk van 40*40 mm en je decoupeerzaag trekt zo krom dat je 5 mm verschil hebt?
Duw jij jouw decoupeerzaag door die balk of laat je je zaag het werk doen? En waarop rust je decoupeerzaag wanneer je die gebruikt? Blijft die stabiel wanneer die zaagt?
Welk hout zaag je? Eik?
Geen eik. Goedkoop spul, een MDF plaatje, steigerhout, laminaat, dat werk.

De zaag hangt in een rails en staat stabiel. Dat is immers het doel van een zaagstation. Mss dat ik te veel druk op zaag zet, dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 12:39
Een decoupeerzaag is vrij flexibel en wijkt altijd bij dikker hout. Ik zou investeren in een tweedehands afkortzaag, dat kost een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als je haaks wil zagen dan zal je toch echt het juiste gereedschap moeten gebruiken. En voor iets dikker materiaal is dat een cirkelzaag. Of met een handzaag. Maar ja, dat is natuurlijk wel werken.... :+

[ Voor 19% gewijzigd door michielRB op 25-04-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De ene decoupeerzaag is de andere natuurlijk ook niet. Ik heb wel eens gemerkt dat het mechanisme om de zaag te klemmen nog wel eens veel te flexibel is bij de goedkopere decoupeerzagen. Dat helpt allemaal ook niet.

Een decoupeerzaag is nu eenmaal flexibel, vrij lastig om recht en haaks mee te zagen. Voor dit werk kun je vele malen beter een cirkelzaag gebruiken. Zelfs met de goedkoopste cirkelzaag zul je dit afkortwerk vele malen netter kunnen doen

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
tweakn00b schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:17:
[...]
Geen eik. Goedkoop spul, een MDF plaatje, steigerhout, laminaat, dat werk.

De zaag hangt in een rails en staat stabiel. Dat is immers het doel van een zaagstation. Mss dat ik te veel druk op zaag zet, dat zou kunnen.
Dus je hebt die decoupeerzaag ondersteboven gemonteerd? Ja, dan is het inderdaad niet moeilijk dat die krom trekt. Da's dus niet hoe een decoupeerzaag werkt.
Een decoupeerzaag trekt zichzelf als het ware door het hout. De zaag die dan aan de andere kant van het hout zit houdt dat zaagblad relatief stabiel en je hand geleidt de zaag rustig door het hout.
Jij draait alles nu om, dus alles wat het zaagblad stabiel houdt is nu gefixeerd en elk stuk hout dat je daar tegen duwt zal die zaag doen krom trekken.

Dat is als een zeilboot laten kapseizen tot de romp boven het water steekt en verwachten dat die boot blijft werken als voorheen. De romp en zeilen zitten waar ze moeten zitten ten op zichte van het water. Net zoals bij een decoupeerzaag het zaagblad zit waar het moet zitten.

Als je toch zo wilt werken (en dit klinkt als een beunhaas oplossing) kun je je balk er voorzichtig tegenhouden, een kwartslag draaien, er tegen houden, een kwartslag draaien, er tegen houden... Blijven draaien zodat je elk vlak raakt en je je afwijkingen halveert. Maar dat gaat lastig blijven om een goed resultaat te halen.
Zoals anderen hier al aangeven: jij wil een afkortzaag.

[ Voor 10% gewijzigd door Kheos op 25-04-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Kheos nope. Zoals dit maar dan met een aluminium rails youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Geen idee waarom je zo een ingewikkelde constructie nodig hebt.
En dan reageer jij door te zeggen: om mooi recht te kunnen zagen!
En ik zeg dan: waarom werkt het dan zo slecht? Ik zaag rechter zonder die constructie dan jij met.

Probeer eerst al eens de decoupeerzaag het werk te laten doen ipv hard te duwen.
Welk type zaagje zit er op?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Koop gewoon een goede handzaag, zo’n zwarte van Stanley bijvoorbeeld. Met een decoupeerzaag zal je nooit recht en haaks af kunnen korten.
Het is wel des Tweakers om voor zoiets simpels zoiets ingewikkeldst te verzinnen.

[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 25-04-2021 13:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakn00b
@D.deJong het houdt je van de straat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31

MLLL

Palm Treo 650

Je hebt dikkere decoupeerzaagjes die iets beter haaks zagen, maar perfect zal het nooit worden.

Een echte tweaker koopt een CNC-machine.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:04
MLLL schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:55:
.

Een echte tweaker koopt een CNC-machine.
Een echte tweaker laat het een ander doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn vader was meubelmaker, ik heb van hem legio aan 'trucjes' meegekregen om bepaalde dingen met 'net niet gereedschap' te doen, en een decoupeerzaag zit in dat gebied 'net niet'.

Je kan er prima recht mee zagen, als je een correcte zaagblad bij de roller hebt (~0.1mm speling), maar de kans dat je de zaag kapot maakt door iets teveel kracht is behoorlijk groot. Een geharde versie kost al rustig 2-3x meer dan een gamma-versie, dat je ook geen afwijking krijgt op de lange haal (wanneer zaag op laagste punt is). Elke druk die jij scheef zet op de decoupeer, heeft 10x effect op de lange haal, 0,5mm op 4cm vind ik nog best meevallen :P

Maar 4cm gaat veel te ver dan het net-niet gebied, dan kom je in het gebied van de handcirkel, de tafel/bankzaag of als het kleine stukken zijn een afkortzaag. Ik ben persoonlijk fan van de handcirkel met gelijdestrook, werkt prima voor ~0,8cm hout maar beetje kwaliteit versie kan ook prima 4cm doen zonder afwijking.

Koop alleen niet zo'n 'all in one' ding waar een handcirkelzaag kan worden omgebouwd tot tafelzaag, kwaliteit is vaak ruk en werkt lang niet zo goed als een echte versie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-05 16:52
Met een handzaag kan je ook prima een balk netjes afzagen, als je goed haaks aftekent en de zaagsnede aan twee kanten aanzet. Je kan ook een verstekbak maken of kopen waarmee dit nog veel makkelijker wordt. Een afkortcirkelzaag werkt natuurlijk beter en fijner, alleen heb je bij dikke balken een flinke zaagdiameter nodig.

Wat ook erg fijn werkt in vergelijking met een decoupeerzaag is het volgende type recipozaag: https://www.twaiko.eu/nl/...YyC0Jy7t09RkaAlbBEALw_wcB
In het algemeen ben ik geen groot fan van dit merk, maar dit type recipozaag is toch echt heel fijn en makkelijk om mee te werken. Je kan zelfs op de kopse kant zagen waardoor je bij een plaat of balk op de vlakke kant een zaagsnede kan beginnen zonder eerst voor te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Ik heb onze timmerman een balk van 15 x 65 cm zien doorzagen, los uit de hand met een gewone handzaag, perfecte zaagsnede en loodrecht.
Waar het kan, uiteraard de cirkel- tafel of afkortzaag.
Maar decoupeerzaag, dat is voor de kleine pruts, daar ga je nooit mooi mee werken, zeker niet op dikke stukken. Met de anderen dus, je probeert iets wat niet kan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Zolang je er geen 100 moet zagen, zou ik voor een 4x4 cm balkje bij gebrek aan een afkort- of cirkelzaag dan toch echt gewoon een handzaag pakken. Daar ben je toch in 20 seconden doorheen?

Even oefenen op random overgebleven balkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Echt recht krijg je het nooit met een decoupeer, maar bij mij was het wel een heel stuk beter toen ik afstapte van B-kwaliteit zaagjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarum
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 18:41
Wat vaak ook gebeurd bij al gebruikte zaagjes is dat het deel van de zaag die daadwerkelijk het materiaal raakt anders opwarmt dan de rest van het zaagblad (zie je vaak ook aan de verkleuring) Dan trekt het zaagje een klein beetje krom, soms niet eens te zien met het blote oog.
Wat mij helpt is om goede stevige zaagjes te gebruiken, ik zaag redelijk veel en heb altijd haakse snedes (uit de losse hand). Met jouw zaagtafel oplossing moet het dan ook lukken.Probeer de dunne zaagjes die meer gemaakt zijn voor creatieve zaagsnedes te vermijden, hoe dikker hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:29

M2M

medicijnman

Gewoon een afkortzaag halen. Is wel een lomp een groot ding, maar zaagt perfect recht af. En mocht je de zaagsnede scheef willen, dan kan dat ook. Meestal op de graad nauwkeurig.

Als dat allemaal te lomp is, dan is een normale cirkelzaag ook te doen, maar dan heb je wel een klemmende tafel nodig. Zelfs als de cirkelzaag niet helemaal door het hout heen komt omdat het te dik is, is de zaagsnede nog steeds veel rechter. Balkje draaien en nogmaals een haal maken en je hebt 'm ook recht.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor low budget werk op balkjes zou ik gewoon een goede handzaag (hultafors maakt goede meen ik) kopen en goed rondom aftekenen. Rustig zagen en nu en dan even kritisch controleren of je het goed doet.

Afkortzaag kan ook maar is stuk duurder en ander gebruik. ook groter.

Of een Mafell p1cc decoupeerzaag kopen >:)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Voorheen ging ik gewoon naar de praxis om daar balken die ik (ook in het verleden) gekocht had voor me te laten inkorten. Geheel gratis :)

Maar met alle toestanden van vandaag de dag is dat ook alleen maar gedoe. Dus heb ik de Einhell Radiaal- Kap- en Verstekzaag TC-SM 216 op Amazon aangeschaft. Voor huis-tuin-keuken klussen meer dan voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:35
naftebakje schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:15:
Ik heb onze timmerman een balk van 15 x 65 cm zien doorzagen, los uit de hand met een gewone zaag.
Heel knap, maar dan ga ik zweten en dat is niet de bedoeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:24
Ik als niet heel handige met hout heb balken van iets meer dan 6 bij 6cm met de handzaag gedaan. Als je dan rustig de zaag het werkt laat doen zijn ze super recht. Was er zelf verbaasd over. Heb express niet de decoupeerzaag gepakt. Cirkelzaag heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Paar jaar geleden een afkortzaag met telescopische arm gekocht, gewoon een consumenten Bosch. Had ik jaren eerder moeten doen. We zijn nu weer net verhuist en dat ding staat gewoon in de kamer waar ik het gereedschap en de materialen heb staan. Balkje zagen duurt 1 seconde. Meeste tijd ben je kwijt aan meten en aftekenen. Verstek zagen in alle richtingen.... Planken tot een cm of 25 a 30 breed ook geen probleem door de telescopische arm....

Dikste wat ik met die afkortzaag heb gedaan is 10x10 Douglas. Maar dat moet in 2 keer en verticaal verstek kan dan niet.

Nu nog een keer een zaag tafeltje voor plaatmateriaal. Zaagsnedes van 2,5 meter met de decoupeerzaag is ook niks. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-05-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:02:
Paar jaar geleden een afkortzaag met telescopische arm gekocht, gewoon een consumenten Bosch. Had ik jaren eerder moeten doen. We zijn nu weer net verhuist en dat ding staat gewoon in de kamer waar ik het gereedschap en de materialen heb staan. Balkje zagen duurt 1 seconde. Meeste tijd ben je kwijt aan meten en aftekenen. Verstek zagen in alle richtingen.... Planken tot een cm of 25 a 30 breed ook geen probleem door de telescopische arm....

Dikste wat ik met die afkortzaag heb gedaan is 10x10 Douglas. Maar dat moet in 2 keer en verticaal verstek kan dan niet.

Nu nog een keer een zaag tafeltje voor plaatmateriaal. Zaagsnedes van 2,5 meter met de decoupeerzaag is ook niks. :)
Strookjes van plaatmateriaal dan, volledige platen op een bouwtafelzaagje verwerken is enkel frustrerend.
Daar heb je een formaatzaag, of als wél betaalbaar alternatief de invalzaag met geleiderail voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-04 12:01
Gewoon lekker met de handzaag doen, zulke kleine balkjes :)
Hartstikke nauwkeurig, en geeft nog veel voldoening ook

Hier een filmpje van mijn favoriete handgereedschap-gebruikende meubelmaker, met wat tips en tricks voor verschillende niveaus van nauwkeurigheid https://youtu.be/3O8DIi2HfKM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

bbbrumbrum schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:27:
[...]

Strookjes van plaatmateriaal dan, volledige platen op een bouwtafelzaagje verwerken is enkel frustrerend.
Daar heb je een formaatzaag, of als wél betaalbaar alternatief de invalzaag met geleiderail voor.
Nu gebruik ik daarvoor een Workmate en accu decoupeerzaag. Kan eigenlijk alleen maar beter worden, lijkt mij. :)

Ik zou wel graag een tafel willen waar een losse zaag in gaat. Maar voorlopig nog even niet. Even geen tijd om het allemaal uit te zoeken. Ik wil ook weer geen hele schuur vol met gereedschap. Het moet wel DIY blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
naftebakje schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:15:
Ik heb onze timmerman een balk van 15 x 65 cm zien doorzagen, los uit de hand met een gewone handzaag, perfecte zaagsnede en loodrecht.
.
Daar was hij vast wel even mee bezig, ik heb nog nooit een balk gezien van meer dan een halve meter dik/breed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tweakn00b De truc zit hem in een zaagblad met juiste lengte, en tandjes(grof-fijn), en niet te hard drukken, maar de zaag het werk laten doen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 18:37
Als je geen geld uit wilt geven aan een fatsoenlijke afkortzaag, koop je een fatsoenlijke handzaag. Doe het dan gelijk goed en gebruik een mooie Japanse (trek)zaag. Die Japanners maakten eeuwen geleden al de meest precieze verbindingen om complete gebouwen van hout te maken.

Het grote (hand)gereedschap topic staat vol tips en suggesties mbt dit soort zagen. Baptist en Dictum zijn ook prima webshops voor dit soort gereedschap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
akatar schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:27:
[...]
Daar was hij vast wel even mee bezig, ik heb nog nooit een balk gezien van meer dan een halve meter dik/breed denk ik.
Hij was de dakkap van de Notre Dame in Parijs aan het herstellen waarschijnlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steiner
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-03 18:30
Als je 1 kwalitatieve zaag altijd voor "maagdelijk" hout bewaart zodat ie ook lekker blijft zagen en je laat hem zelf het werk doen (dus geen kracht vertikaal) is het altijd nog het beste , tenzij je er 200 moet doen dan cirkelzaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb hiervoor de Makita DRS780 icm Speedsquare. Durf de snelheidstest tov handzaag wel aan... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
akatar schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:27:
[...]Daar was hij vast wel even mee bezig, ik heb nog nooit een balk gezien van meer dan een halve meter dik/breed denk ik.
Gelamelleerde ligger voor de uitbouw, ging bijzonder vlot. Ik zou niet direct weten wat je anders kan gebruiken, kettingzaag kan je niet zo net mee werken vermoed ik (winkelhaak ernaast: geen millimeter afwijking :Y

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:42
En zo heb je opeens een heel schuur vol met gereedschap :9

Hier ook, circelzaag voor als iets echt recht gezaagd moet worden. Decoupeerzaag voor precisiewerk met allerlei bochtjes en hoeken.

Maar, goed gereedschap is het halve werk. Met nadruk op goed. Weet niet van wat voor kwaliteit je zaagjes zijn maar ook dat maakt uit. Ook het gebruik van de juiste zaagjes is van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31

MLLL

Palm Treo 650

naftebakje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:47:
[...]
Gelamelleerde ligger voor de uitbouw, ging bijzonder vlot. Ik zou niet direct weten wat je anders kan gebruiken, kettingzaag kan je niet zo net mee werken vermoed ik (winkelhaak ernaast: geen millimeter afwijking :Y
Daar heb je deze voor

https://www.mastertools.n...bXxA9KZfK8koaAmkREALw_wcB
Pagina: 1