Advies opzet pv systeem licht hellend bitumen dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:17
Omdat ik merk dat bij het aanvragen van offertes een deel afhaakt ivm dak situatie zit ik toch te overwegen om het zelf te gaan doen. Zie ik iets over het hoofd bij onderstaand idee? Kan het slimmer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIk6co0JMXODRx90LSCXyvcenao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nfLvDTtI0MHmhgioTpZh37T.jpg?f=fotoalbum_large

Het dak is licht hellend uit 1910 , ik schat zo'n 7 graden op het oosten gericht. Hoogte ongeveer 6,5 meter. Onlangs (aug 2020) is het oude dakleer (vies spul) verwijderd en zijn er osb platen op het oude dakbeschot bevestigd. Daarna 10cm PIR platen en vervolgens een verse laag bitumen. Jaarverbruik nu is ongeveer 1600kwh schat ik

Mijn idee 8 panelen in een oost west opstelling (zie foto) met 2 APS Qs1 micro omvormer (bij voorkeur wil ik nml geen omvormer in mijn huis) De panelen worden dan gemonteerd op bv een flatfix fusion oost west met de juiste ballast.

Berekening volgens calculator leverancier

WINDBELASTING 398.81 N/m2
AANTAL PANELEN 8
TOTALE ENERGIE 2.84 kWp
GEMIDDELDE DAKBELASTING SYSTEEMOPPERVLAKTE 24.76 kg/m2
TOTAAL GEWICHT 354.75 kg

Daarnaast dan nog een aparte aardlekautomaat van 25a (heb een hoofdzekering van 1x40) uiteraard wat overdreven maar evt voor uitbreiding later.

[ Voor 7% gewijzigd door mrturk76 op 27-04-2021 10:24 . Reden: aanvulling op info ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 21:12
Komt vast goed, wel zorgen dat je de juiste hoeveelheid ballast plaatst.
Wat betreft bekabeling zou ik gewoon een 16A aardlekautomaat plaatsen. Daar kan nog zo'n QS1 bij later. Bij verdere uitbreiding gewoon nog een groep en kabel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Waarop haken die bedrijven dan af, welke moeilijkheid zien ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
ASW1 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:00:
Waarop haken die bedrijven dan af, welke moeilijkheid zien ze?
Ze keuren de aanvraag al af op type dak of geven aan dat er kans is op lekkage en durven het dan niet aan. Als ze er wel in meegaan dan komen er extra kosten omdat ze er een dakdekker bij halen om de mechanische bevestiging weer waterdicht te maken.

Krijg toevallig nu ook een reactie van een aanbieder dat de oost west opstelling ten koste gaat van de opbrengst..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dus als ik het goed begrijp: ze zien het niet zitten om veel ballast op wellicht ondergedimensioneerde houten dakbalken te leggen, en hebben geen zin in het gedoe om aan de constructie vast te maken.

Is er reden om aan te nemen dat je dak de ballast niet dragen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
Zover hebben zij het dak nooit beoordeeld. Zover ik het weet baseren ze het puur op het feit dat het bitumen is en licht hellend. Misschien omdat het een huis uit 1910 is?

Misschien alsnog nieuwe aanvragen uitzetten en doorvragen. Nadeel van zelf doen is namelijk wel de panelen op het dak krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57
Als er onbekendheid is met de constructieve sterkte en staat van het dak, dan wordt dat door meer offertes aanvragen niet duidelijker.
Als het mijn dak was, dan zou ik dat zelf (laten) uitzoeken.
Ook als je de zonnepanelen zelf gaat aanleggen wil je dat denk ik zeker weten.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 26-04-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
blissard schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:24:
Als er onbekendheid is met de constructieve sterkte en staat van het dak, dan wordt dat door meer offertes aanvragen niet duidelijker.
Als het mijn dak was, dan zou ik dat zelf (laten) uitzoeken.
Ook als je de zonnepanelen zelf gaat aanleggen wil je dat denk ik zeker weten.
Staat is wel bekend, constructieve sterkte niet maar dat weten die aanbieders ook niet. En eens, op zich wel prettige gedachte om het te weten.

Los van of het dak het gewicht aankan. Wat vinden jullie van de gekozen opstelling? Door het lichte afschot zullen de panelen niet in een ideale hoek komen te liggen.
Pagina: 1