Advies badkamer tegelverdeling ivm ongewenste situatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toyeco
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 14:22
Wij zouden graag advies krijgen over welke tegelverdeling er handig is in onze badkamer. Dit aangezien de tegelzetter via onze nieuwbouw aannemer een situatie heeft gerealiseerd die ons absoluut niet de meest logische en mooie situatie lijkt. Wil ook zeker foto's delen van hoe het er nu uit ziet, maar zou eigenlijk liever eerst advies krijgen zonder dat de situatie bekend is. Zijn er tegelzetters die met ons mee willen denken hoe dit aan te pakken?

Concreet onze vraag: wat is een geschikte tegelverdeling op de vloer en wat is een geschikte tegelverdeling op de 2 wanden?

Vloertegels 60x60 op hele vloer
Rekening houden met dorpel tbv douchewand, wat is hier mooi?
Wand 60x60 tegenover wastafel (betreft identieke tegel als vloertegel)
Wand 60x60 in douchehoek t/m dorpel (totaal +/- 1000mm breed) (betreft identieke tegel als vloertegel)

Zie dit bestand voor meer info: https://drive.google.com/file/d/16woG12tqsxMveiYddVJzpAQr5azyF6LE/view?usp=sharing

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit past beter in WVB dan in SF. Daarom ook een schopje die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19

EiT

Wat je dus wil horen is dat de voeg doorloopt van vloer naar muur?

Bij ons is dit wel gedaan bij de vloer tegel die achter de douce wand zit en vloertegel die ook om het bad zit. De rest was een andere tegel van ander formaat.

Overigens hebben we daar niets over besproken, onze aannemer had een goede tegelzetter dus niet druk over gemaakt.

Ik denk ook dat dit het mooiste is, maar in jouw geval zal het wel te veel werk of snij verlies opgeleverd hebben.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toyeco
Wil het liefst zo concreet horen waar begonnen zou moeten worden met tegelen van de vloer en wanden om het netste resultaat te krijgen. En idd hoe om te gaan met samenhang tussen vloer en wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:49
@toyeco dat kan je niet beoordelen zonder de ruimte te laten zien met alle maatvoeringen.
Vaak moet er ergens een concessie gedaan worden omdat maten net niet uitkomen namelijk en het is aan een goede tegelzetter om dat optisch zo mooi mogelijk op te lossen voor je.

Ook hangt het erg af van je tegelkeuzes van je vloer en wand qua maatvoering, afwerking, voegkeuze etc.
Zichtkanten, hoe kom je binnen, waar kijk je direct tegenaan. Wel of geen raamkozijnen, dilatatievoegen en ga zo maar door.

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 25-04-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:16
Niet gehinderd door enige kennis van zaken, ik zou beginnen aan de deurzijde van de dorpel tegen de muur met een hele tegel. Voegen op de muur gelijk houden met de vloer.
Op de tegenoverliggende muur hou je dan 30cm. Aan de kant van de wastafel ook 30cm. Aan de kant van de douche 40cm.

(Alle maten plusminus)

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 21:42

BrZ

Ik zou de vloer uitlijnen op de hoek linksonder van de douchehoek. Aangezien het 120cm diep is komt dat ook goed uit bij de muur. De voegen van de vloer laat je doorlopen in de muren. Met jouw maten kom je nergens op hele smalle stroken uit. Of je op de muren onderin met een hele tegel begint hangt af van de hoogte.

[ Voor 11% gewijzigd door BrZ op 25-04-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 23:36
De zijkant van de douchewand, daar wil je denk ik een voeg hebben (rode ijl) en als je de badkamer binnenloopt wil je aan de raamkant hele tegels zien. Dus dan om je op zoiets uit. De tegels die buiten de vloerrand uitsteken zullen moeten worden afgezaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XEG_ZX9xGe7EsYqmtJ2UAr79M0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yR05ufpZGkAswP82EmVMqjoL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
MeTooPV schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:47:
De zijkant van de douchewand, daar wil je denk ik een voeg hebben (rode ijl) en als je de badkamer binnenloopt wil je aan de raamkant hele tegels zien. Dus dan om je op zoiets uit. De tegels die buiten de vloerrand uitsteken zullen moeten worden afgezaagd.

[Afbeelding]
Waarom aan de raamkant volle tegels?
Het mooiste is, maar dat is mijn mening, als aan alle kanten evenveel tegel zit.
Als ik ergens zie dat een volle tegel zit, lijkt het alsof men daar begonnen is met het idee van "we zien wel hoe het uitkomt".
Als aan alle kanten evenveel tegel zit, is er over nagedacht, gerekend...
Dát is in mijn optiek een goeie tegelzetter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toyeco
Hierbij een aantal foto's van hoe wij donderdag de badkamer aantroffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLDGuCFyEFzmn5heuqaEWlOojuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvRJXtL3s4EJ9q67XtCJAlbn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24W1D09h_o15J99uREOtzpUzzzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qJJnibiCyZ7fE395DMlfcV9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_tk5_wI0VqZOqk97VUx-Q598GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K84wzvdq8o96BL4qMSoB6HZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zclnQMFFzHXohQifHBEhZ_7UJuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVkeJ5mvCcMKD7lJnrynb5sC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
toyeco schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:37:
Hierbij een aantal foto's van hoe wij donderdag de badkamer aantroffen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die eerste foto.. Dat is dus gewoon een kwestie van beginnen en dan wel zien hoe we uitkomen.
Niet van te voren over nagedacht, niet uitgerekend..
Die voegen van vloer en muur hadden best in elkaar over kunnen lopen, met wat meer denkwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

De vloer zou ik zoals gezegd op de die dorpel van de douche hebben uitgelijnd, dat vind ik rustiger ogen dan dat smalle strookje wat ze er hier van hebben gemaakt.

Maar die muren dan niet laten uitlijnen is in mijn ogen echt onacceptabel, dit ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-04 22:58
Om je een idee te geven...

Zo heeft de aannemer het bij mij opgelost. Dit na uitvoerig overleg met ons...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry9PwpYLjRiFC5jm8J9_NSd9sfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLhyHNZPhws9JWCbG0cyvLfb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Blommie01 op 25-04-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:10
Wanden opnieuw denk ik.
Ik heb het gedaan zoals in de post boven mij. En ik ben een e-monteur geen tegelzetter :D

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toyeco
Blommie01 schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:27:
Om je een idee te geven...

Zo heeft de aannemer het bij mij opgelost. Dit na uitvoerig overleg met ons...

[Afbeelding]
Dit ziet er idd zeer netjes uit. Heel veel details van badkamer wel aangegeven. Helaas geen overleg geweest over tegelverdeling van deze tegels. Overigens in algemene zin wel naar gevraagd en werd aangeven dat het goed zou komen. Achteraf enorm balen dat we hier niet toch eigenwijs zijn geweest en door hebben gevraagd.

@Blommie01 Even nieuwsgierig, heeft jullie aannemer hier contact over opgenomen om af te stemmen hoe jullie het wilden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
ik zou de muur overnieuw laten doen, door de tegelzetter. mits dit mogenlijk is zonder de vloer open te halen.
(en dit ja kan je overleggen. maar je mag er vanuit gaan dat een tegelzetter zelf ook nadenkt)
en die dorpel die valt dan wel mee. (zie de vorige post de dorpel is netjes weggewerkt in het geheel.
een douchewand op een voeg plaatsen is ook niet echt het gouden ei om eerlijk te zijn.

ik zou in iedergeval even met overleggen en aangeven dat je ontevreden bent.
en kijken wat hij zegt. (knoeien is wat anders. maar dit is het gewoon net niet)

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 25-04-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:39

TWKterry

Master Mariner

Ik heb met mijn tegelzetter afgesproken dat ik een symetrische wand wilde hebben. Eigenlijk al bij het bestellen van de badkamer in de winkel.
Dus links en rechts dezelfde maat en dan ertussenin hele tegels, dit voorkomt een laatste tegel van 10cm breed en kwam met tegels van 60x20 goed uit. Tevens dat de vloer tegels niet net niet zouden moeten doorlopen maar fors verschil,om te voorkomen dat het effect van niet doorlopende tegels ontzettend storend is. Dit ook vanwege een verdiept douche gedeelte en het niet handigzou zijn om te proberen alles door te laten lopen.

Dit kost even meten en tekenen, maar dat kunnen ze thuis al doen in de tijd dat eea besteld wordt. Is het alleen nameten of alles klopt ivm dikte stuc laag. Er is zoals al eerder gezegd dan wel meer verlies.

Het is ook iets wat je denk ik van tevoren af moet spreken aangezien het duurder is kwa materiaal en uurloon (duurt langer). Bovendien zitten ze tot over de oren in het werk, dus sneller is voor hun beter.

[ Voor 3% gewijzigd door TWKterry op 25-04-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 16:08
Ik zie het probleem niet zo. Ja, het zou leuk zijn als de voegen op elkaar aansluiten, maar dan had je dit van te voren moeten bespreken. De tegels zitten er netjes in. Op die eerste foto zit je gehurkt en zit het douchewandje er nog niet in dus valt het extra op, maar als je vanaf ooghoogte kijkt ziet het er toch prima uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-04 14:47
Ik zou tegen ze zeggen dat ze de wanden opnieuw mogen doen. Beetje goede tegelzetter zou zoiets niet af durven leveren. Drukte of niet. Tenzij je hebt afgesproken om de badkamer zo goedkoop mogelijk te houden en dus zo min mogelijk snijverlies. Maar dat denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Op de grote muur zijn de tegels links en rechts gesneden. Het had geen tegel of werk extra gekost om dit uit te laten lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-04 22:58
toyeco schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:17:
[...]

Dit ziet er idd zeer netjes uit. Heel veel details van badkamer wel aangegeven. Helaas geen overleg geweest over tegelverdeling van deze tegels. Overigens in algemene zin wel naar gevraagd en werd aangeven dat het goed zou komen. Achteraf enorm balen dat we hier niet toch eigenwijs zijn geweest en door hebben gevraagd.

@Blommie01 Even nieuwsgierig, heeft jullie aannemer hier contact over opgenomen om af te stemmen hoe jullie het wilden hebben?
Jazeker. Ik heb samen met de aannemer alles doorgenomen. Vooral de uitlijning van de tegels en de voegen hebben we zorgvuldig bekeken alvorens hij aan de slag ging.

@toyeco Het lijkt wel of je kraan ook niet in het midden van de douche zit... lijkt wel teveel naar links te zitten.. Of lijkt dit alleen op de foto zo?

[ Voor 9% gewijzigd door Blommie01 op 25-04-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
In principe zou ik als noob zijnde bij de vloertegels een voeg over de douchewand laten lopen. In de andere richting zou ik de voeg in het midden van de ruimte laten lopen. Ter plaatsen van de douche kan je hier dan ook het afschot naar de douchekop laten beginnen.

Wat betreft de wanden is het dan wel verleidelijk om de wandtegels ook uit te lijnen op de voegen in de vloer. Echter niet bij alle leverancier zijn de afmetingen van de vloertegels en de wandtegels gelijk. Ook al is het hetzelfde productlijn. Je loopt dan het risico dat de voegen gaan weglopen. Dat is het laatste wat je wilt en daarom tegels ze juist met een offset.

Ik vind dat persoonlijk ook mooier omdat je anders zo’n dambord effect krijgt. Hier hebben we dat dus niet gedaan en per wand gekeken naar wat er geplaatst wordt. Hier hebben we een tekening van gemaakt en dit doorgenomen met de tegelzetter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 19:33
ik zou de aannemer en tegelzetter vragen of ze dit thuis ook zo gedaan zouden hebben. Als ze met droge ogen ja zeggen weet je genoeg. Dit ziet er voor het oog echt niet uit, los van het feit dat het totaal niet mijn smaak is, donkere tegels op de vloer is prima, maar je wand ook? En dan verschillende tegels op de wand in de douche tov de andere muur? Gelukkig verschillen smaken :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

1107972 schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:48:
In principe zou ik als noob zijnde bij de vloertegels een voeg over de douchewand laten lopen. In de andere richting zou ik de voeg in het midden van de ruimte laten lopen. Ter plaatsen van de douche kan je hier dan ook het afschot naar de douchekop laten beginnen.

Wat betreft de wanden is het dan wel verleidelijk om de wandtegels ook uit te lijnen op de voegen in de vloer. Echter niet bij alle leverancier zijn de afmetingen van de vloertegels en de wandtegels gelijk. Ook al is het hetzelfde productmanagement. Je loopt dan het risico dat de voegen gaan weglopen. Dat is het laatste wat je wilt en daarom tegels ze juist met een offset.
Klopt, maar in dit geval zijn het exact dezelfde tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toyeco
Blommie01 schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:21:
[...]

Jazeker. Ik heb samen met de aannemer alles doorgenomen. Vooral de uitlijning van de tegels en de voegen hebben we zorgvuldig bekeken alvorens hij aan de slag ging.

@toyeco Het lijkt wel of je kraan ook niet in het midden van de douche zit... lijkt wel teveel naar links te zitten.. Of lijkt dit alleen op de foto zo?
Klopt, de kraan is bewust behoorlijk links van het midden bedacht. Dit omdat het een open inloopdouche betreft.

Wij hadden graag de mogelijkheid gehad om mee te denken, overigens al vaker bij andere zaken aangegeven dat we graag van te voren willen meedenken. Maar onze aannemer lijkt het niet te leren. Jammer dat ze niet af en toe even aan de koper denken als er een keuze voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Josk79 schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:02:
Ik zie het probleem niet zo. Ja, het zou leuk zijn als de voegen op elkaar aansluiten, maar dan had je dit van te voren moeten bespreken. De tegels zitten er netjes in. Op die eerste foto zit je gehurkt en zit het douchewandje er nog niet in dus valt het extra op, maar als je vanaf ooghoogte kijkt ziet het er toch prima uit?
Een goede tegelzetter legt de tegels er niet alleen netjes in, maar zorgt ook dat alles op elkaar aansluit.
Dit is gewoon knoeiwerk.
Iemand die een beetje handig is, en wat ruimtelijk inzicht heeft legt dit al een stuk beter.
Van iemand die tegels heeft leren zetten en zich tegelzetter mag noemen, verwacht ik beter dan dit.

Dit is iets waar je je nu al aan ergert en nog zeker 10 a 15 jaar tegenaan moet kijken.
Niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-04 18:19
Eens met in ieder geval het meest belangrijke punt; als je je hier nu al aan ergert, dan moet het opnieuw. Ik zou dat ook zeker laten doen.

Ik vind het wel discutabel of het echt zo slecht is dat je dit kan "eisen", maar zou gewoon in gesprek gaan met de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
toyeco schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:48:
Wij zouden graag advies krijgen over welke tegelverdeling er handig is in onze badkamer. Dit aangezien de tegelzetter via onze nieuwbouw aannemer een situatie heeft gerealiseerd die ons absoluut niet de meest logische en mooie situatie lijkt. Wil ook zeker foto's delen van hoe het er nu uit ziet, maar zou eigenlijk liever eerst advies krijgen zonder dat de situatie bekend is. Zijn er tegelzetters die met ons mee willen denken hoe dit aan te pakken?

Concreet onze vraag: wat is een geschikte tegelverdeling op de vloer en wat is een geschikte tegelverdeling op de 2 wanden?

Vloertegels 60x60 op hele vloer
Rekening houden met dorpel tbv douchewand, wat is hier mooi?
Wand 60x60 tegenover wastafel (betreft identieke tegel als vloertegel)
Wand 60x60 in douchehoek t/m dorpel (totaal +/- 1000mm breed) (betreft identieke tegel als vloertegel)

Zie dit bestand voor meer info: https://drive.google.com/file/d/16woG12tqsxMveiYddVJzpAQr5azyF6LE/view?usp=sharing
De vraag is of je met 'identiek aan vloertegel' ook 'strokend tegelen' mocht verwachten. Ik heb ook identieke vloer-/wandtegels en moest bij de tegelboer een meerprijs van 150 euro aftikken voor 'strokend tegelen van identieke tegels'. Strokend tegelen kost meer denkwerk, dus meer tijd en dus geld.

Hoe het nu op de wand zit is inderdaad geen gezicht. Voor het oplossen daarvan is relevant wat vooraf is afgesproken.

Dus: wat heb je vooraf afgestemd? Wat staat er verder precies op de offerte over strokend tegelen?
Pagina: 1