Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Disk zonder partities mounten in truecrypt.

Pagina: 1
Acties:

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik hrb een 8 TB drive gecleaned via diskpart en heb er geen partities op aangemaakt. Daarna heb ik hem wel kunnen vinden onder truecrypt via de setupmenu voor wholedisk encryptie. Hjn staat in de lijst als disk met een nummer en de groote ernaast. Maar heeft nieteens een schijfletter (geen windows partitie) . Ik heb er wel een truecrypt disk van kunnen maken en kan ook mounten/unmounten. Kan ik hiermee in de toekomst in de problemen komen?

[ Voor 6% gewijzigd door SoundByte op 25-04-2021 07:50 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je moet geen true-crypt meer gebruiken, deze word niet meer ondersteund, en bevat mogelijk security flaws. aldus de maker zelf http://truecrypt.sourceforge.net/

Kijk eens naar vera crypt oid

Daarnaast snap ik de vraag niet, je kunt inderdaad een truecrypt container maken zonder de schijf (geheel) te partitioneren. waarom zou je daar in de problemen mee komen ?

Enige gevaar is dat windows heel behulpzaam vraagt of je hem wilt formateren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Wat wil je met die 8 TB als je nu niet eens een partitie of driveletter hebt?
Of heb je die in de ge-encrypte disk inmiddels nu wel?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Renault schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:25:
Wat wil je met die 8 TB als je nu niet eens een partitie of driveletter hebt?
Of heb je die in de ge-encrypte disk inmiddels nu wel?
je kunt een encryptie container maken in een ongepartioneerd stuk disk.
Die kun je dan mounten binnen true-crypt, en op dat moment word er ook een driver letter aan gekoppeld.

securtiy through obscurity of iets in die richting

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een schijfletter heeft alleen zin als de schijf of partitie erachter ook daadwerkelijk beschrijfbaar is. Een schijf die volledig versleuteld is is dat niet, dus aan de schijfletter mis je niets.

Wat echter misschien wel onhandig is, is dat je geen partities hebt aangemaakt. Systemen kunnen wel eens de neiging hebben om onhandige dingen te doen met schijven waarvan de inhoud onbekend is, terwijl partities met onbekende inhoud over het algemeen wel met rust gelaten worden. Mijn voorkeur zou dus zijn om eerst de schijf te partitioneren (formatteren hoeft niet eens), en dan met Veracrypt die partitie te versleutelen. De optie voor fulldisk encryptie is meer bedoeld om een schijf te versleutelen die tijdens het bootproces wordt ontgrendeld.

• SoundByte
Bedankt voor de antwoorden.
@dcm360. de reden waarom ik de schijf van alle patities ontdaan heb. is omdat de schijf perse als GPT geformatteerd moest worden om alle 8TB te benutten onder Windoes. Maar als gpt maakt windows altijd een hidden parrtitie aan van 128mb. Ook nogeens met een offset van 17kb. Dit baarde mij zorgen.

Ik weet dat ik de msr parttitie kan wissen en opnieuw maken met een offset=1 (mb). Maar dacht wat zou Truecrypt doen met een ongepartitioneerde schijf als ik wholedisk encrypted device kies.

Bij mounten in truecrypt kies ik dus ctrl-e en dan gewoon de schijf selecteren waar geen partities onder zit. En vraag mij af of dit problemen gaat opleveren. Windows vroeg altijd al om de schijf te formatteren ook als het wel een partitie had.

Hoe krijg ik anders die rare msr partitie weg zodat Windows toch de volle 8TB kan benutten onder NTFS?

[ Voor 12% gewijzigd door SoundByte op 27-04-2021 02:48 ]

• SoundByte
@renault.ja als ik de disk mount onder truecrypt krijg ik wel een driveletter voor de disk in windows verkenner.

• SoundByte
Ik heb nog een vraag. Moet een disk perse gpt geformatteerd worden om schijven groter dan 2,2TB te benutten?
Zoja. Waarom kan truecrypt dan wel een uninitialized cleaned disk formatteren met NTFS en scjijnbaar 7.26 TB benutten?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 22:41
GPT is geen bestandsformaat, maar een partitietabel-formaat. Het 'oude' partitietabel-formaat (MBR) kon geen partities voorbij de 2TB grens adresseren, omdat er in dat formaat gewoon geen ruimte was voor zulke grote getallen. Daarom is GPT bedacht. Het nadeel is dat oudere pc's deze schijven niet herkennen, want de BIOS ondersteunt geen GPT. Als je zo'n schijf als dataschijf gebruikt en je draait een besturingssysteem dat wel GPT herkent, dan wil het wel. Maar je kunt er op een oudere PC niet van booten. Enfin, dat wilde je ook niet.

Als je geen partities aanmaakt, dan kan Windows (en dus Truecrypt/Veracrypt oid) de schijf blijkbaar nog wel beschrijven. Maar ik vraag me af waarom je perse die msr partitie weg wilt hebben? Ga je die 128MB echt missen op 8TB? Het kan geen kwaad hoor, maar zoals al eerder genoemd, als je de betreffende schijf in een ander systeem stopt, dan kan het zijn dat dat systeem denkt, he, een ongepartitioneerde schijf, laat ik de gebruiker eens vragen of hj partities wil aanmaken. En als je handige neefje of buurman dan net achter je pc zit, of je gebruikt 'm als externe schijf, dan is dat 'OK' knopje zo aangeklikt, en weg was je data. Een onbekende partitie wordt daarentegen door de meeste besturingssystemen met rust gelaten.

Dus, voor maximale veiligheid zou ik wel partities aanmaken. Maar als je dat perse niet wil, en je zorgt dat onbevoegden een heel eind uit de buurt van die schijf blijven, dan zou het geen kwaad moeten kunnen.
Pagina: 1