GPT is geen bestandsformaat, maar een partitietabel-formaat. Het 'oude' partitietabel-formaat (MBR) kon geen partities voorbij de 2TB grens adresseren, omdat er in dat formaat gewoon geen ruimte was voor zulke grote getallen. Daarom is GPT bedacht. Het nadeel is dat oudere pc's deze schijven niet herkennen, want de BIOS ondersteunt geen GPT. Als je zo'n schijf als dataschijf gebruikt en je draait een besturingssysteem dat wel GPT herkent, dan wil het wel. Maar je kunt er op een oudere PC niet van booten. Enfin, dat wilde je ook niet.
Als je geen partities aanmaakt, dan kan Windows (en dus Truecrypt/Veracrypt oid) de schijf blijkbaar nog wel beschrijven. Maar ik vraag me af waarom je perse die msr partitie weg wilt hebben? Ga je die 128MB echt missen op 8TB? Het kan geen kwaad hoor, maar zoals al eerder genoemd, als je de betreffende schijf in een ander systeem stopt, dan kan het zijn dat dat systeem denkt, he, een ongepartitioneerde schijf, laat ik de gebruiker eens vragen of hj partities wil aanmaken. En als je handige neefje of buurman dan net achter je pc zit, of je gebruikt 'm als externe schijf, dan is dat 'OK' knopje zo aangeklikt, en weg was je data. Een onbekende partitie wordt daarentegen door de meeste besturingssystemen met rust gelaten.
Dus, voor maximale veiligheid zou ik wel partities aanmaken. Maar als je dat perse niet wil, en je zorgt dat onbevoegden een heel eind uit de buurt van die schijf blijven, dan zou het geen kwaad moeten kunnen.