Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-05 22:39
beste,

Ik heb net mijn nieuwe laptop ontvangen wat een BEEST van een laptop! :9~ :9~ (pricewatch: ASUS ROG Strix SCAR 15 G533QS-HF009T).

Nou heb ik wat vragen bij de resolutie van mijn schermen.
De laptop heeft zelf een full hd 300 hertz scherm, die ik wil gaan aansluiten op een 34 inch scherm (liyama g-master 3440x1440 144 hertz).

Als ik hem met een hdmi kabel aansluit (en ik weet zeker dat dat een hdmi 2.0 kabel is) krijg ik 3440x1440 aanbevolen maar heb ik een zwarte balk boven en onder.
Ook kan ik 4k als resolutie kiezen?? 3840x2160 en max 60 hertz. terwijl het scherm geen 4k scherm is... 8)7

Daarna mijn scherm op 2de scherm only gezet kan ik nogsteeds voor 3440x1440 (ik noem het maar even 2k wide) en 4k. dit keer op 100 hertz (i.p.v. 144 hertz).

in de nvidia control panel kan ik zien dat het scherm aangesloten is op de amd radeon graphics i.p.v de 3080. nou had ik ook toen ik een potje league aan doen was onzettende gpu artifacts ( alles wat aan het flikkeren verkeerde kleuren maar na een reboot niet meer gehad(gok dat de kabel niet helemaal lekker zat..)

Nu is mijn punt dus hoe krijg ik mijn 2k wide scherm op gewoon normaal 3440x1440 @144hz?, het andere scherm ''2k'''moet ik nog een verloopje halen van usb c (3.2) naar dp maar moet me daar nog even in verdiepen wat nou handig is en wat ik nodig heb. (mochten jullie ideeën hebben graag).

Drivers zijn geupdate uninstall zijn natuurlijk al gebeurd, maar heb heb ook gezien dat het vaker voorkomt op het net... 8)7
amd videokaart uitschakelen krijg ik ''geen videokaart'' tezien en gaat hij hardware encoded video geven als beeld ( lees nvidia ziet dat er geen scherm is aangesloten en video zijn ONTZETTEND langzaam..)

iemand nog een goed idee?

tot die tijd maar even spelen op 2k wide op 100 hz.

Mijn dank is weer groot _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 21:58
Ik zou sowieso displayport gebruiken hiervoor, via HDMI zul je vaker niet eens hogere refreshrate kunnen gebruiken en dingen als G-Sync zullen dan ook niet werken met Nvidia.

De "scherm ziet 4K resolutie optie via HDMI" issue terwijl een scherm dat niet is heeft mijn (ander merk) laptop ook, als ik mijn laptop via displayport aansluit herkent hij netjes mijn LG monitor en de maximale 1440p @144hz settings, via HDMI toont hij vrolijk 4K die de scherm niet is (ondersteund wel 4K input, maar dat is wat anders dan 4K resolutie hebben) en ik kom niet hoger dan 100hz (want scherm ondersteund hoger via HDMI niet, ondanks dat in theorie HDMI 2.0 dat wel aankan op 1440p)

Je zou eventueel een andere HDMI kabel kunnen proberen, maar ik zelf zou het beter meteen goed doen en gewoon DP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
hmm dus even een usb-c 3.2 naar dp 1.4 kabel halen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
Mizgala28 schreef op zondag 25 april 2021 @ 01:17:
Ik zou sowieso displayport gebruiken hiervoor, via HDMI zul je vaker niet eens hogere refreshrate kunnen gebruiken en dingen als G-Sync zullen dan ook niet werken met Nvidia.

De "scherm ziet 4K resolutie optie via HDMI" issue terwijl een scherm dat niet is heeft mijn (ander merk) laptop ook, als ik mijn laptop via displayport aansluit herkent hij netjes mijn LG monitor en de maximale 1440p @144hz settings, via HDMI toont hij vrolijk 4K die de scherm niet is (ondersteund wel 4K input, maar dat is wat anders dan 4K resolutie hebben) en ik kom niet hoger dan 100hz (want scherm ondersteund hoger via HDMI niet, ondanks dat in theorie HDMI 2.0 dat wel aankan op 1440p)

Je zou eventueel een andere HDMI kabel kunnen proberen, maar ik zelf zou het beter meteen goed doen en gewoon DP gebruiken.
want ik heb geen displayport op mijn laptop zitten alleen usb-c 3.2 waar dp over heen kan maar ik ben niet helemaal thuis in de versies, ik geloof dp 1.4 maar weet ik niet zeker.

is het handig om nog een dock te halen met wat meer usb porten waar ook dp over gaat of zou ik het beste gewoon een usb-c naar dp cable kunnen halen? of alleen usb-c naar dp verloopje en dan dp naar dp kabel?

koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
https://www.allekabels.nl...R41OS1DKQjXAaAt6XEALw_wcB

want als ik bijvoorbeeld zo een kabel haal kan ik maar max 4k op 60 hz, maar kan ik wel 3440x1440 op 144 hz halen dan via deze kabel??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 21:58
koen! schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:08:
https://www.allekabels.nl...R41OS1DKQjXAaAt6XEALw_wcB

want als ik bijvoorbeeld zo een kabel haal kan ik maar max 4k op 60 hz, maar kan ik wel 3440x1440 op 144 hz halen dan via deze kabel??
Nee daarom staat er ook dat ie maar tot 4k @60 gaat, dus ondanks dat je scherm lagere resolutie heeft haal je die 144hz niet ermee (als ik de specs in de link mag geloven)

allekabels, brrr te veel mensen gezien die daar zooi kopen (persoonlijke mening)

Er zijn wel betere merken, zelf koop ik over het algemeen Club3d kabels en die van hun gaat tot 4k @120hz.

Hun normale kabels die ik heb doen dat ook en die werken gewoon op 144hz met jouw resolutie (omdat normale 4k meer pixels heeft dan jouw scherm)

Dan zal die USB-C kabel dat ook moeten doen, mitst je USB-C to DP aansluiting op je laptop dit toestaat (zou wel moeten denk ik, anders kun je eventueel in de handleiding van je laptop kijken)

link 1

link 2

Mocht je dat te duur vinden kun je alsnog voor de allekabels optie gaan, maar dan krijg je die 144hz sowieso niet.
is het handig om nog een dock te halen met wat meer usb porten waar ook dp over gaat of zou ik het beste gewoon een usb-c naar dp cable kunnen halen? of alleen usb-c naar dp verloopje en dan dp naar dp kabel?
Dat is iets wat je zelf zou moeten overwegen, ik gebruik over het algemeen geen docks of verloopstukjes voor kabels, dat laatste vooral vanwege gemengde ervaringen ermee.

[ Voor 19% gewijzigd door Mizgala28 op 25-04-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen!
Dank voor de info, ik was hier niet helemaal in thuis maar dit is helder ik ga meteen even de usb-c naar dp 1.4 bestellen!

Ik neem aan dat ik met de HDMI wel 2560x1440 red als 2 de scherm (is 144hz maar word niet echt gebruikt voor gaming omdat ik die grootte er naast heb staan haha)
Pagina: 1