Kan een 1-fase omvormer via een 3P+N op 3 fase aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-07 15:41
Mijn vraag

Kan een 1-fase omvormer via een 3P+N op 3 fase meterkast worden aangesloten op alle fases?

Situatie
Zoals veel anderen komen er binnenkort zonnepanelen op het dak, de opgewekte stroom zouden we graag zoveel mogelijk 'echt' zelf gebruiken. Nu hebben we een 3x25 aansluiting waar de installateur normaliter het zo aansluit dat over 1 van de fases het gebruik/terug levering plaatsvind.

Nu is uiteraard het geval dat de slimme meter dit "probleem" al oplost, die zal een som van het totaal doen. Als ik 1000watt terug lever over fase 1 en 500watt op fase 2 en 3 gebruik is de som 0 verbruik. (excuus voor het wat simpele voorbeeld maar volgens mij is dit inmiddels redelijk duidelijk voor iedereen)

Alleen lijkt het mij mooier als ik die ook daadwerkelijk zelf kan gebruiken, zeker als dit relatief makkelijk is.

(een 3 fase omvormer voor 10 panelen is wat mij betreft niet de oplossing daar is het vermogen van de panelen te klein voor)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Tijdens mijn zoektocht ben ik al heel wat posts tegen gekomen hier op Tweakers maar ook elders op het web, alleen mijn specifieke vraag is niet beantwoord. Wellicht ook (zie laatste zin van mij post) omdat dit helemaal niet kan en de grootste onzin ooit is. Tevens als dit al lang en breed besproken is ergens dan verneem ik het graag!

De reden dat ik denk dat het kan komt door een Whitepaper wat ik las/zag van ABB
ABB Whitepaper op pagina 9 staan een aantal uitbreidmogelijkheden voor de groepenkast.

Hier staat een oplossing met een 3P+N installatieautomaat zie ook:
Eerste de beste winkel via Google

Kan je met een dergelijke oplossing de 1fase omschakelen naar 3 fase om vervolgens de opbrengst beschikbaar te stellen voor de totale installatie?

Of zit er een draadje bij mij los dat ik denk dat dat kan 8)7 ?

Beste antwoord (via Ramkoe op 24-04-2021 23:53)

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 17:02
De kastjes waarnaar je linkt zijn puur ter bescherming van de interne bedrading van de groepenkast. Deze kan namelijk in theorie overbelast worden wanneer zowel de zonne-installatie 16A levert + 25A (of hoger) vanuit het net komt. Ze kunnen niet magisch de stroom van 1 fase naar 3 fasen omzetten, omdat het verschil in frequentie tussen de verschillende fasen 120 graden verschilt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nee, maar je hoeft hier niks voor te doen om te bereiken wat je wenst.

Als je op fase 1 teruglevert en tegelijkertijd op fase 2 en / of fase 3 stroom gebruikt dan zal de slimme meter die stroom intern salderen. Dus overschot van 1000W op fase 1 en 300W gebruik op fase 2 en 700W op fase 3 betekent netto 0 gebruik vanuit het net (ook al is dat feitelijk niet zo). Het wordt softwarematig in de slimme meter voor je opgelost dus.
Het moet wel gelijktijdig gebeuren die productie en opname binnenshuis over de verschillende fasen.

De antwoorden hieronder gaan in op je eigen bedachte en onmogelijke oplossing, niet doen en niet nodig dus. Lekker terugleveren op 1 fase en zoveel mogelijk eigen gebruik zien te realiseren als de zon schijnt, ongeacht op welke fase dat is.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-04-2021 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:33
Je kunt best je omvormer aansluiten met een 3P+N automaat. Maar dan kun je 2 aansluitingen niet gebruiken. Daar schiet je precies niets mee op. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 17:02
De kastjes waarnaar je linkt zijn puur ter bescherming van de interne bedrading van de groepenkast. Deze kan namelijk in theorie overbelast worden wanneer zowel de zonne-installatie 16A levert + 25A (of hoger) vanuit het net komt. Ze kunnen niet magisch de stroom van 1 fase naar 3 fasen omzetten, omdat het verschil in frequentie tussen de verschillende fasen 120 graden verschilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:09
Nee, dit is niet mogelijk.
De enigste mogelijkheid is een fasekoppeling via een transformator maar dit is financieel niet zinnig gezien dit duizenden euro's gaat kosten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@CyBeRSPiN Dat stelt TS ook al in de post. Sommigen onder ons, en daar hoor ik ook bij, willen echter gewoon zoveel mogelijk van hun eigen stroom echt zelf gebruiken. Uiteindelijk helpt dat ook het stroomnet en helemaal op het einde het milieu. Maar gewoon omdat het kan is ook een goede reden ;)

Volgens mij gaat dat overigens niet zonder 3 fasen omvormer. Ik wil ooit een buffer neerzetten zodat ik het grootste deel van het jaar ook 's nachts het net niet nodig heb. Ik vraag me af of je dit dan kan bereiken door je panelen je batterij te laten opladen en te zorgen dat je batterij kan leveren aan alle fasen in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
@Jheroun Inderdaad het idee werd ik helemaal blij van om zoveel mogelijk zelf te kunnen gebruiken, maar gezien de reacties denk ik dat ik niet kan voldoen aan 1 van mijn eigen gestelde eisen:
(..)zeker als dit relatief makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:09
Jheroun schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:54:
@CyBeRSPiN Dat stelt TS ook al in de post. Sommigen onder ons, en daar hoor ik ook bij, willen echter gewoon zoveel mogelijk van hun eigen stroom echt zelf gebruiken. Uiteindelijk helpt dat ook het stroomnet en helemaal op het einde het milieu. Maar gewoon omdat het kan is ook een goede reden ;)

Volgens mij gaat dat overigens niet zonder 3 fasen omvormer. Ik wil ooit een buffer neerzetten zodat ik het grootste deel van het jaar ook 's nachts het net niet nodig heb. Ik vraag me af of je dit dan kan bereiken door je panelen je batterij te laten opladen en te zorgen dat je batterij kan leveren aan alle fasen in je huis.
Dit kan. Maar je zou wel een batterij moeten zoeken die per fase een verschillend vermogen kan leveren. Anders zou je 3 batterijen/Powerwalls nodig hebben. DIY Powerwall uitgezonderd natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Jheroun schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:54:
Sommigen onder ons, en daar hoor ik ook bij, willen echter gewoon zoveel mogelijk van hun eigen stroom echt zelf gebruiken. Uiteindelijk helpt dat ook het stroomnet en helemaal op het einde het milieu. Maar gewoon omdat het kan is ook een goede reden ;)

Volgens mij gaat dat overigens niet zonder 3 fasen omvormer.
Je kunt natuurlijk nog wel even heel goed nadenken op welke fase je de PV aansluit.

Bijvoorbeeld dezelfde fase als groepen met veel 24x7 verbruik. Koelkast, boiler, netwerkapparatuur.

Of dezelfde fase als een airco die veel aan is op zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Jheroun ik zie het, maar wat hij op fase 1 teveel levert gaat rechtstreeks weer naar zn buren in de straat, het is belangrijker dat huishoudens hun fasen goed verdelen qua load om het net in balans te houden. Dus niet allemaal PV terugleveren op L1, maar wellicht is L1 bij jou wel een andere ader dan L1 bij de buurman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
@Xander het idee is inderdaad om de zwaarst gebruikte fase te gebruiken, bij ons is dat de keuken met een inductiekookplaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Ramkoe schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:59:
@Xander het idee is inderdaad om de zwaarst gebruikte fase te gebruiken, bij ons is dat de keuken met een inductiekookplaat
Die inductieplaat die je vaak pas tegen de avond gebruikt, als de PV niet meer zoveel doet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
@Xander vergeet de koelkast niet die de hele dag aan is :D, maar uiteraard goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-07 23:53
De meter saldeert inderdaad intern. Door terug te leveren op 3 fasen help je de netbeheerder voor zijn fasebalans, maar er is (nog) geen enkele incentive om dit te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:59:
@Jheroun ik zie het, maar wat hij op fase 1 teveel levert gaat rechtstreeks weer naar zn buren in de straat, het is belangrijker dat huishoudens hun fasen goed verdelen qua load om het net in balans te houden. Dus niet allemaal PV terugleveren op L1, maar wellicht is L1 bij jou wel een andere ader dan L1 bij de buurman?
Ah, dat wist ik niet. Dus mijn overcapaciteit blijft in de lokale stroomloop, zeg maar? Lang niet iedereen hier in de wijk heeft zonnepanelen dus die stroom komt wel op dan denk ik.

Helaas heb ik geen overzicht van welke groepen op welke fase zitten en op welke fase de zonnepanelen zitten. Ik wilde zelf ook de zonnepanelen over alle fasen verdelen maar met 12 panelen in een solaredge setup kon dat niet efficient.

@Jim423 Zolang de saldering nog loopt komt er hier denk ik geen batterij, daarna zijn die systemen hopelijk slim genoeg om dat vanuit 1 setup te kunnen :)
Pagina: 1