Oude stalen gasleiding blijkt gekneld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 19:57
Ik breek een gipsplaat muurtje weg weg, blijkt daar een verloop te zitten van een oude stalen 3/4 gasleiding (27mm) naar een 22mm koperen gasleiding. Gewoon met een verloop knelkoppeling 22/28 en dan zo’n speciale knelring erin voor 27mm buizen.

Zo’n blauwe kunststof knellring bestaat dus wel voor 27 buis met 28mm knelkoppeling maar die is alleen voor CV installaties en niet voor gas.

Het zit er al zeker 10 jaar zo. Twee jaar geleden is, na werkzaamheden, de leiding nog afgeperst, geen lekkage.

Ik heb op die plaats geen ruimte om schroefdraad op de stalen leiding te tappen zoals dat hoort. Alternatief is alle stalen gasbuis vervangen maar dat betekent serieus breek werk.

Of gewoon laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:55
Ik heb ook een gasleiding in mijn huis gevonden die op dezelfde manier afgekneld was. Ik rook als ik er met mijn neus direct boven ging hingen wel een klein beetje gas. Je kan het met zeepwater testen of hij alsnog niet een lekt. Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik de leiding gevolgd en die verderop uit een draaikoppeling gedraaid met een moordenaar en daar een stop in gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
https://www.installand.nl...x92sqoOirVGxoC7qQQAvD_BwE

perstang huren via boels. leiding bewerken volgens de handleiding. (zeer belangerijk)
kopeling erop en persen. daarna testen met gaslek zoeker. en eventueel je leiding afpersen.
en je voldoet dan weer aan je gaskeur.

maar kan je wel een perstang kwijt ? die zijn ook best groot.

die kunstofringen op een gasleiding. ik zou hem verwijderen.
(die dingen zijn niet het meest betrouwbaare ter wereldt zeg maar. )

[ Voor 18% gewijzigd door miciel op 25-04-2021 09:07 . Reden: info toevoegdt. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zeker niet laten zitten.
Kan je de gasleiding niet ergens anders oppakken?
Desnoods kunststof nieuw naar de gasmeter, of koper opbouw.
Liever niks in de muur maken (mag ook niet, er moet een ononderbroken mantelbuis omheen)
En kijk ook eens kritisch naar de rest van de gasleiding, als iemand er voor kiest zo´n knelring te gebruiken voor gas hoe ziet de rest van de installatie er dan uit?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
edsandje schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:44:
Zeker niet laten zitten.
Kan je de gasleiding niet ergens anders oppakken?
Desnoods kunststof nieuw naar de gasmeter, of koper opbouw.
Liever niks in de muur maken (mag ook niet, er moet een ononderbroken mantelbuis omheen)
En kijk ook eens kritisch naar de rest van de gasleiding, als iemand er voor kiest zo´n knelring te gebruiken voor gas hoe ziet de rest van de installatie er dan uit?
Alles hier in huis is nog origineel van de bouw in 1975 of van een verbouwing 25 jaar geleden. Hoewel je van bouw in 1975 niet echt kan spreken, de huizen zijn meer in elkaar gescheten, het moest snel en goedkoop. Elektra is een drama, tranen springen in mijn ogen als ik iets openmaak. Fase op de aarde draad, of een inbouw doos met drie aders allemaal groen-geel, of gewoon vd draad kaal in het stukwerk. Gelukkig ben ik met de elektra bijna rond, vernieuwd en volgens de laatste normen.

Gas is een dikwandige stalen buis vanaf de meter, door de kruipruimte, die komt in de keuken boven en daar zit dus twee meter koper (één koppeling volgens de norm aangelegd, de andere is dus die vage knel verbinding), dan weer dikwandig staal naar boven en daar recent aangesloten op flexibele buis naar de cv ketel. En de vorige eigenaar kon echt zelf helemaal niets en heeft alles door de ‘professional’ laten aanleggen. En de kruipruimte is dus 45 jaar landing een zwembad vol water geweest (heb ik al aangepakt en de kruipruimte is nu kurkdroog).

Omdat de aftakking in de keuken toch verdwijnt heb ik erover gedacht alles door flexibele buis met mantel te vervangen, vanaf de meter tot de cv ketel een buis aan één stuk. Grote probleem is dat ik recent de hele zolder heb verbouwd, afgetimmerd, gestuurd en geverfd en dan alles weer open moet breken.

Mijn compromis zou zijn de stalen buis vanaf de meter tot de eerste verdieping te vervangen door een nieuwe buis. Dan een paar meter dikwandig staal waar ik er zonder breken niet bij kan (het is daar toch droog en de leiding niet gecorrodeerd) en het laatste stuk was dus al vervangen.

Met deze koppeling zou ik wel een gasverbinding op een dikwandige stalen buis moeten kunnen maken. https://www.viawww.nl/wat...ing-voor-dikwandige-buis/ Die komt dan op de eerste verdieping in een goed geventileerde ruimte. Oh nee, toch niet. De koppeling is alleen goedgekeurd voor de Duitse norm (dat zou ik dan gewoon wel doen) maar de maatvoering is volgens de Engelse inch maat en niet de 3/4 Nederlandse duims maatvoering. Past dus niet op een 3/4 duims = 27mm buis.

Ik hou nu al 20kWh over per dag. Als ik het geld had zou ik er nog 10 zonnepanelen bijleggen met een warmtepomp en helemaal van het gas afgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door haw op 25-04-2021 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:13
Het zal ongetwijfelt niet lekken en allemaal kunnen, maar zou je goed kunnen slapen met de weet dat het op deze manier is aangelegd? Voor mij is mn nachtrust wel wat meer waard :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:04

The End

!Beginning

Waarom zou dit een probleem zijn? Er zijn heel wat knelkoppelingen geschikt voor gasleiding. Wat een hoop 'paniek' voor iets wat al tien jaar goed zit.

Edit: Je kan de knelring zien, dus ik vermoed dat je hem losgedraaid hebt. Dat krijg je zonder nieuwe ring niet meer netjes dicht.

[ Voor 30% gewijzigd door The End op 25-04-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
The End schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:51:
Waarom zou dit een probleem zijn? Er zijn heel wat knelkoppelingen geschikt voor gasleiding. Wat een hoop 'paniek' voor iets wat al tien jaar goed zit.

Edit: Je kan de knelring zien, dus ik vermoed dat je hem losgedraaid hebt. Dat krijg je zonder nieuwe ring niet meer netjes dicht.
Nee niet losgedraaid maar iets anders kan het niet zijn. De knel koppeling is een verloop 28/22 mm, dat staat op de ring. En een andere knelring voor 27mn buis in een 28 mm koppeling bestaat er niet.

Het zit inderdaad al meer dan 20 jaar. Ik woon er drie jaar en bij werkzaamheden aan het gas heb ik daarna netjes de installatie laten afpersen.

De buis in de kruipruimte heeft wel iets corrosie aan de buitenzijde, maar het is dan ook een dikwandige buis. Overgebleven wand dikte kan je gewoon meten met het juiste meetapparaat. In de olie en gasindustrie zijn daar ook gewoon normen voor, voor huisinstallaties weet ik dat niet.

In de kruipruimte ligt nu een plastic kuip, dus kurkdroog, en de gasleiding zit boven de pir platen. Droog en warm dus, daar zal vanaf nu niets meer mee gebeuren.

De stalen buizen daar boven, in het huis, zijn gewoon droog en zien er nog uit als nieuw.

Ik ga dus niets raars doen. Gewoon even met een goede loodgieter bespreken en alleen het verdachte stuk aanpassen. Mocht alles er uit moeten, dan wordt het gewoon een flex buis aan één stuk van de meter tot de cv ketel.

Ik had alleen gehoopt dat iemand hier op het forum een goedkopere geschikte oplossing wist. Ik kom in dit huis zo veel drama tegen. Het mag financieel ook wel een keer meezitten 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:11

Freakie1NL

Grote Baas

haw schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:04:
[...]

Alles hier in huis is nog origineel van de bouw in 1975 of van een verbouwing 25 jaar geleden. Hoewel je van bouw in 1975 niet echt kan spreken, de huizen zijn meer in elkaar gescheten, het moest snel en goedkoop. Elektra is een drama, tranen springen in mijn ogen als ik iets openmaak. Fase op de aarde draad, of een inbouw doos met drie aders allemaal groen-geel, of gewoon vd draad kaal in het stukwerk. Gelukkig ben ik met de elektra bijna rond, vernieuwd en volgens de laatste normen.
Die klo#&@*k werkte 30 jaar later blijkbaar nogsteeds. (Huis van 2005) Ook hier is tijdens de bouw losse vd draad in de muur geknalt. Moet wel dezelfde persoon zijn geweest, er kunnen niet meerdere van die domme personen op aarde zijn..... :)

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik zou het laten vervangen door een meerlagenbuis uit één stuk. Met de nadruk op 'laten vervangen', dan heb je garantie. Bij gas wel zo handig, gezien de gevaarzetting wat groter is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Eigenlijk moet je heel het stalen leidingsstelsel vervangen voor gas, aangezien staal op den duur poreus wordt.

Als je niet kunt snijden: pijp erop laten lassen? :P
The End schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:51:
Zeker niet! Knellen voor gas kan alleen op koperen leidingen (met goedgekeurde fittingen, maar dat zijn ze tegenwoordig nagenoeg allemaal). Zo'n messing knelring snijdt een beetje in de koperen buis, waardoor deze volledig afgedicht zit. Staal "geeft niet mee", dus kun je niet met een messing ring knellen. Zo'n kunststof ring werkt wel een beetje, maar is bij lange na niet zo zeker als een draadfitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:04

The End

!Beginning

Zwartoog schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:27:
Eigenlijk moet je heel het stalen leidingsstelsel vervangen voor gas, aangezien staal op den duur poreus wordt.

Als je niet kunt snijden: pijp erop laten lassen? :P

[...]

Zeker niet! Knellen voor gas kan alleen op koperen leidingen (met goedgekeurde fittingen, maar dat zijn ze tegenwoordig nagenoeg allemaal). Zo'n messing knelring snijdt een beetje in de koperen buis, waardoor deze volledig afgedicht zit. Staal "geeft niet mee", dus kun je niet met een messing ring knellen. Zo'n kunststof ring werkt wel een beetje, maar is bij lange na niet zo zeker als een draadfitting.
Alu-Pex heeft nu dit soort koppelingen: https://www.alu-pex.be/Overgang-1/2-naar-16mm-alpex Ik kan alleen niet vinden of deze geschikt is voor gas.

Dat is misschien wel een goede oplossing als je de huidige koppeling wilt vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door The End op 27-04-2021 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haw
Loodgieter komt over 4 weken. Hele dubieuze deel wordt vervangen door flexibele gasbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
The End schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:31:
[...]

Alu-Pex heeft nu dit soort koppelingen: https://www.alu-pex.be/Overgang-1/2-naar-16mm-alpex Ik kan alleen niet vinden of deze geschikt is voor gas.

Dat is misschien wel een goede oplossing als je de huidige koppeling wilt vervangen.
Staat op de website een beetje verborgen maar is niet geschikt voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
Ik kan nu van een klus een overgebleven stuk Uponor gasbuis in mantel krijgen. Maar Uponor is 20x2.25 en boven ligt Viega Smartpress 20x2.3

Gaat zeker niet passen in een perskoppeling 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Overgangskoppeling (als die bestaan) en anders 2* puntstuk (alupex-1/2 of 3/4) - sok - puntstuk?

Zelf heb ik geen gas (meer), wel een overbuurman die als installateur werkt en nu bij zichzelf bij z'n verbouwing overal 32mm gasbuis in heeft gelegd...

Toen ik m vroeg waarom zo groot, wil je een ketel voor de hele buurt gaan hangen zei je "nu zou een 25-26mm buis al voldoende zijn maar als we straks een waterstof krijgen dan...

Die 20mm lijkt mij (gevoelsmatig!) Erg dun maar ik heb dan ook weinig/geen ervaring met zulke dingen..

2050vandaag, waarom wachten?

Pagina: 1