edsandje schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:44:
Zeker niet laten zitten.
Kan je de gasleiding niet ergens anders oppakken?
Desnoods kunststof nieuw naar de gasmeter, of koper opbouw.
Liever niks in de muur maken (mag ook niet, er moet een ononderbroken mantelbuis omheen)
En kijk ook eens kritisch naar de rest van de gasleiding, als iemand er voor kiest zo´n knelring te gebruiken voor gas hoe ziet de rest van de installatie er dan uit?
Alles hier in huis is nog origineel van de bouw in 1975 of van een verbouwing 25 jaar geleden. Hoewel je van bouw in 1975 niet echt kan spreken, de huizen zijn meer in elkaar gescheten, het moest snel en goedkoop. Elektra is een drama, tranen springen in mijn ogen als ik iets openmaak. Fase op de aarde draad, of een inbouw doos met drie aders allemaal groen-geel, of gewoon vd draad kaal in het stukwerk. Gelukkig ben ik met de elektra bijna rond, vernieuwd en volgens de laatste normen.
Gas is een dikwandige stalen buis vanaf de meter, door de kruipruimte, die komt in de keuken boven en daar zit dus twee meter koper (één koppeling volgens de norm aangelegd, de andere is dus die vage knel verbinding), dan weer dikwandig staal naar boven en daar recent aangesloten op flexibele buis naar de cv ketel. En de vorige eigenaar kon echt zelf helemaal niets en heeft alles door de ‘professional’ laten aanleggen. En de kruipruimte is dus 45 jaar landing een zwembad vol water geweest (heb ik al aangepakt en de kruipruimte is nu kurkdroog).
Omdat de aftakking in de keuken toch verdwijnt heb ik erover gedacht alles door flexibele buis met mantel te vervangen, vanaf de meter tot de cv ketel een buis aan één stuk. Grote probleem is dat ik recent de hele zolder heb verbouwd, afgetimmerd, gestuurd en geverfd en dan alles weer open moet breken.
Mijn compromis zou zijn de stalen buis vanaf de meter tot de eerste verdieping te vervangen door een nieuwe buis. Dan een paar meter dikwandig staal waar ik er zonder breken niet bij kan (het is daar toch droog en de leiding niet gecorrodeerd) en het laatste stuk was dus al vervangen.
Met deze koppeling zou ik wel een gasverbinding op een dikwandige stalen buis moeten kunnen maken. https://www.viawww.nl/wat...ing-voor-dikwandige-buis/ Die komt dan op de eerste verdieping in een goed geventileerde ruimte. Oh nee, toch niet. De koppeling is alleen goedgekeurd voor de Duitse norm (dat zou ik dan gewoon wel doen) maar de maatvoering is volgens de Engelse inch maat en niet de 3/4 Nederlandse duims maatvoering. Past dus niet op een 3/4 duims = 27mm buis.
Ik hou nu al 20kWh over per dag. Als ik het geld had zou ik er nog 10 zonnepanelen bijleggen met een warmtepomp en helemaal van het gas afgaan.
[
Voor 4% gewijzigd door
haw op 25-04-2021 10:29
]