Microfoon voor online meetings

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:11
Mijn situatie:

Sinds corona, zoals ongeveer een beetje iedereen die kan thuiswerken, overgestapt op online meetings via voornamelijk teams.
Mijn setup is als volgt: laptop met dock, 2 schermen, een aparte webcam en een Sony WH-1000XM2 voor audio/micro.

De ruimte waarin ik zit ontbreekt het momenteel nog aan voldoende akoestische demping (komt er nog wel eens van) en mijn Sony headset is wel uitstekend om naar te luisteren maar de micro is niet de sterkste kant. Ik klink dus behoorlijk 'hol'.
Staat er ook nog een mechanisch toetsenbord en ik ben geen stille typer.

Aangezien ik nu ook weer niet zó vaak teams gebruik (3-4x per week) en ik ook geen streamer ben, wil ik voor niet teveel geld wel mijn stemgeluid verbeteren. Minder echo, vollere klank.

Mijn oog is gevallen op een YTOM K669 die er in reviews best fatsoenlijk uitkomt voor 15€ via Ali. Zou op mijn bureau staan, 30-35cm van mij af.

Ik ben niet thuis in de wereld van audio en microfoons, dus ik vraag me af of zo'n aankoop voor mij een mooie winst zou opleveren in stemgeluid? Of gaat deze ook gewoon de echo van het geluid opvangen en doorgeven?

Beste antwoord (via Drwho1 op 26-04-2021 20:31)

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:36

Creesch

bla bla!

Drwho1 schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:22:
Maar ik lees daar dan ook de nodige "afkeer" in van USB omdat het volstrekt ongeschikt zou zijn...
Mja daar zou ik niet te veel waarde aan hechten, indirect maken de kenners ook gebruik van USB maar dan met extra (duurdere) stappen. Sowieso is binnen het budget wat je aangeeft iets anders niet echt een optie tenzij je alsnog met anologe microfoons wil gaan prutsen via een 3.5mm aansluiting en dan loop je het risico dat je te maken krijgt met een hoop ruis.

Gezien je budget is het soort microfoon wat je op het oog hebt (usb condensator mic) de beste optie, zoals Hoiboy19 is de pricewatch: Devine M-Mic USB BK condensatormicrofoon zwart dan wellicht een aardige optie. Of inderdaad de fifine k669 (die volgens mij gelijk is aan de YTOM K669 die je al gevonden hebt).

Dit ook omdat condensator microfoons iets verder weg kunnen staan en nog je stem goed oppikken. Het nadeel is dan nog steeds dat je wel wat omgevingsgeluid zal mee oppikken. Dat is simpelweg een afweging in gebruikersgemak.

Mocht je in de spirit van je budget en het soort website waar we op zitten zelf wat willen knutselen zou je ook een poging kunnen wagen zelf een modmic alternatief te produceren met een lavalier microfoon zoals deze. Maar hoewel me dat zelf een leuk project lijkt kan ik het je niet echt aanraden aangezien ik geen flauw idee heb hoe goed de kwaliteit zal zijn :)

Edit:
Na er nog eens over te hebben nagedacht.

Mocht je een losse kabel niet erg vinden is een lavalier microfoon ook het overwegen waard. Ik heb zelf vorig jaar hier mee gespeeld en de geluidskwaliteit (via een 3.5mm aansluiting, de usb-c variant die ik hierboven heb gelinkt ben ik toen niet tegengekomen) was prima. Ik vond het zelf alleen irritant om de microfoon steeds ergens aan mijn kleren vast te klikken maar als het maar enkele keren incidenteel per week is en je dit niet erg vind is dit wellicht juist een goede oplossing aangezien het de rest van de tijd zeer weinig ruimte inneemt.

[ Voor 19% gewijzigd door Creesch op 26-04-2021 15:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Dit zal waarschijnlijk een condensator microfoon zijn die wel beter zal zijn dan de microfoon van je Sony koptelefoon maar ook gewoon goed omgevingsgeluid zal oppikken. Zeker als hij op je bureau staat zal deze zeker een hoop opvangen van alles wat je doet qua typen e.d.

Voor het budget waarin je aan het zoeken bent zijn je keuzes sowieso zeer beperkt en dat maakt het een stuk lastiger. Wat je wil is natuurlijk een microfoon die goed je stem oppikt en niet zoveel omgeving, dan wil je eigenlijk een dynamische microfoon (ideale studio situatie) maar die moet heel goed voor je gezicht zitten en heb je ook niet voor jou budget.

Er zijn wel wat opties maar je wil eigenlijk wel iets via USB gok ik omdat de meeste laptops waar mensen op werken geluidschips hebben waarmee er heel veel ruis doorkomt.

Een optie zou een antlion modmic variant zijn die van je koptelefoon een fatsoenlijke headset maakt. Het probleem is wel dat je dan wel iets aan je koptelefoon moet plakken en dat moet je maar net willen. Bovendien zie ik dat de prijzen tegenwoordig in nederland (in de pricewatch iig) best fors zijn.

Voordat ik verder advies geef, moet het perse zo goedkoop of heb je een iets breder budget als optie?

Edit:

Voor de duidelijkheid, het geluid zal sowieso beter zijn dan van je Sony WH-1000XM2 gok ik want de microfoon daarop is dramatisch. Je moet alleen geen wonderen verwachten, zeker niet voor 15 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door Creesch op 24-04-2021 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Bedankt voor je reactie. Ik heb ondertussen ook nog wat interessante comments gelezen onder de "Acht usb microfoons round-up" van enkele weken terug. In de reacties komen ze er ook moeilijk uit, je leest daar wel interessante bijdragen van kenners maar ik lees daar dan ook de nodige "afkeer" in van USB omdat het volstrekt ongeschikt zou zijn...

Als ik er echt een budget moet op plakken, dan zou ik 50€ ergens als bovengrens willen zetten. Gelet op mijn zeer beperkte gebruik, zie ik het niet meteen zitten om daar 100€ of meer tegenaan te gooien.

Ik heb bijvoorbeeld, nog op Ali, ook een Fifine K669 gezien die er in reviews ook degelijk uit komt en voor iets meer dan 30€ gaat.

Modmic erop kleven zie ik inderdaad niet gebeuren.
Ik verwacht niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, maar 2de rij zou ook al aardig zijn. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Heb je de Devine M-Mic USB BK al gezien?

Volgens de reviews op YouTube is deze erg goed voor de prijs, ik zou eens wat reviews gaan kijken en uitvinden of dit geluid minder “hol is”.

Voor 2 tientjes meer heb je de Razer Seiren Mini, die nog net binnen je budget past. Alleen is hij niet zo goed leverbaar.

Als je je budget nog met 10 euro oprekt, kan je de Blue Microphones Snowball Ice kopen, die erg goed scoort in reviews.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoiboy19 op 25-04-2021 20:57 ]

Specs

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Drwho1 schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:22:
Maar ik lees daar dan ook de nodige "afkeer" in van USB omdat het volstrekt ongeschikt zou zijn...
Mja daar zou ik niet te veel waarde aan hechten, indirect maken de kenners ook gebruik van USB maar dan met extra (duurdere) stappen. Sowieso is binnen het budget wat je aangeeft iets anders niet echt een optie tenzij je alsnog met anologe microfoons wil gaan prutsen via een 3.5mm aansluiting en dan loop je het risico dat je te maken krijgt met een hoop ruis.

Gezien je budget is het soort microfoon wat je op het oog hebt (usb condensator mic) de beste optie, zoals Hoiboy19 is de pricewatch: Devine M-Mic USB BK condensatormicrofoon zwart dan wellicht een aardige optie. Of inderdaad de fifine k669 (die volgens mij gelijk is aan de YTOM K669 die je al gevonden hebt).

Dit ook omdat condensator microfoons iets verder weg kunnen staan en nog je stem goed oppikken. Het nadeel is dan nog steeds dat je wel wat omgevingsgeluid zal mee oppikken. Dat is simpelweg een afweging in gebruikersgemak.

Mocht je in de spirit van je budget en het soort website waar we op zitten zelf wat willen knutselen zou je ook een poging kunnen wagen zelf een modmic alternatief te produceren met een lavalier microfoon zoals deze. Maar hoewel me dat zelf een leuk project lijkt kan ik het je niet echt aanraden aangezien ik geen flauw idee heb hoe goed de kwaliteit zal zijn :)

Edit:

Mocht je een losse kabel niet erg vinden is een lavalier microfoon ook het overwegen waard. Ik heb zelf vorig jaar hier mee gespeeld en de geluidskwaliteit (via een 3.5mm aansluiting, de usb-c variant die ik hierboven heb gelinkt ben ik toen niet tegengekomen) was prima. Ik vond het zelf alleen irritant om de microfoon steeds ergens aan mijn kleren vast te klikken maar als het maar enkele keren incidenteel per week is en je dit niet erg vind is dit wellicht juist een goede oplossing aangezien het de rest van de tijd zeer weinig ruimte inneemt.

[ Voor 19% gewijzigd door Creesch op 26-04-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Creesch schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:30:
[...]

Edit:

Misschien is zo'n lavalier nog zo geen slecht idee. Het is inderdaad maar occasioneel gebruik, max 2-3x per week. Een micro voor mijn neus zetten of met een boom werken is dan nog niet zo handig naar plaatsgebruik toe.

Snel even gekeken op Ali, dan zie ik zo'n veelverkochte lavalier voor iets van een 6€ met verzending. Daar kan je niet voor gekloot zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Drwho1 op 26-04-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Drwho1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:31:
[...]

Misschien is zo'n lavalier nog zo geen slecht idee. Het is inderdaad maar occasioneel gebruik, max 2-3x per week. Een micro voor mijn neus zetten of met een boom werken is dan nog niet zo handig naar plaatsgebruik toe.

Snel even gekeken op Ali, dan zie ik zo'n veelverkochte lavalier voor iets van een 6€ met verzending. Daar kan je niet voor gekloot zijn...
Let er dus wel dat je dan een analoge hebt die via je 3.5mm aansluiting moet. Dat kan prima maar kan dus wel voor ruis zorgen, aan de andere kant kan je dat voor 6 euro prima uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Creesch schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:03:
[...]

Let er dus wel dat je dan een analoge hebt die via je 3.5mm aansluiting moet. Dat kan prima maar kan dus wel voor ruis zorgen, aan de andere kant kan je dat voor 6 euro prima uitproberen :)
Het zijn er meestal met de 3.5mm aansluiting op Aliexpress. Ik heb er net wel eentje gezien met een usb-a aansluiting, is dat te verkiezen boven de analoge? Gekraak zal je er alvast niet mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

Drwho1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:07:
[...]

Het zijn er meestal met de 3.5mm aansluiting op Aliexpress. Ik heb er net wel eentje gezien met een usb-a aansluiting, is dat te verkiezen boven de analoge? Gekraak zal je er alvast niet mee hebben.
Met Aliexpress dingen durf ik het niet te zeggen als ik eerlijk ben. Ik heb zelf een voorkeur voor wellicht iets duurdere hardware vanuit Nederland waar ik betrouwbaar wat ervaringen van kan vinden. De usb-c variant van Boya die ik eerder linkte bijvoorbeeld kon ik op youtube nog wat van terug vinden.

Maar zoals ik al aangaf zou ik het voor 6 euro gewoon proberen en kijken wat het doet met de kwaliteit.
Pagina: 1